Reklama

100 modlitw za Polskę

Młodzi wypowiedzą się o Kościele

2018-09-04 13:45

Kamil Krasowski
Edycja zielonogórsko-gorzowska 36/2018, str. IV

Ks. Adrian Put
Ks. Łukasz Malec wraz z młodymi przedstawił prezentację nt. Synodu Młodych w czasie Paradyskich Dni Duszpasterskich

„Wy, ludzie młodzi, macie siłę, przechodzicie przez etap życia, w którym z pewnością nie brakuje energii. Używacie tej siły i energii, aby ulepszyć świat, zaczynając od tego, co najbliżej was. Pragnę, aby w Kościele powierzono wam ważne obowiązki, aby była odwaga pozostawiania wam przestrzeni; a Was proszę: przygotujcie się, aby te obowiązki przyjąć” – te słowa papieża Franciszka, pochodzące z Orędzia na 33. Światowy Dzień Młodzieży, wskazują, że młodzież ma być nie tylko przedmiotem duszpasterskiej troski, ale także podmiotem, współtworząc rzeczywistość duszpasterską

Biskup Tadeusz Lityński postanowił urzeczywistnić wezwanie Ojca Świętego i zainicjował Synod Młodych Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej. Wydarzenie pod hasłem „Młodzi w Kościele” odbędzie się w dniach od 21 do 23 września w Zielonej Górze.

Kontekst

Zapowiedziane spotkanie młodzieży naszej diecezji ma nieco szerszy kontekst. Jak mówią organizatorzy, wpisuje się w trzy wydarzenia. Po pierwsze, w przeżywany obecnie w Kościele w Polsce Rok św. Stanisława Kostki, patrona dzieci i młodzieży, w 450. rocznicę jego narodzin dla nieba. Drugim wydarzeniem jest I Synod Diecezjalny, który trwa w naszym lokalnym Kościele. Przed kilkoma miesiącami odbyła się jego liturgiczna inauguracja. Zawiązały się też odpowiednie komisje i gremia, a obecnie czekamy na rozpoczęcie prac plenarnych. Trzecie wydarzenie wykracza poza granice naszej diecezji i ojczyzny. Odbędzie się w październiku w Rzymie pod przewodnictwem papieża Franciszka, a będzie nim Synod Biskupów nt. „Młodzież, wiara, rozeznanie powołania”.

Dialog

Spotkanie będzie podzielone na 6 bloków tematycznych, wśród których znajdą się takie zagadnienia, jak: duszpasterstwo w parafiach, rozeznawanie powołania, wiara w przestrzeni wirtualnej, wspólnota, lekcje religii, przygotowanie do bierzmowania, sakrament małżeństwa. Będzie ono prowadzone według pewnej metody, którą można zawrzeć w trzech słowach kluczach – widzieć, osądzić, działać. Pod słowem „widzieć” znajdą się prace młodzieży w grupach w poszczególnych blokach tematycznych. Wypracowane w nich pytania i zagadnienia posłużą do poprowadzenia dialogów z biskupem („osądzić”), który wskaże młodzieży kierunki zaangażowania w rodzinie, parafii oraz diecezji („działać”). – Na to spotkanie ksiądz biskup zaprasza młodych liderów, którzy działają w parafiach, w różnych grupach, stowarzyszeniach młodzieżowych.

Reklama

Po co taki weekendowy Synod Młodych? Po pierwsze, chcemy wysłuchać ludzi młodych, którzy są zaangażowani w życie Kościoła. Jest kilka takich bloków tematycznych, w których będą mogli się wypowiedzieć. Chcemy usłyszeć ich radości, poznać, jakie są trudności, z czym się zmagają w życiu wiary, ale także dowiedzieć się, jakie są ich oczekiwania – opowiada ks. Łukasz Malec, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży. – Młodzi będą mogli się wypowiedzieć, a biskup będzie mógł ich usłyszeć, ponieważ to, co wypracują w grupach, będzie potem przełożone na spotkanie, które nazywa się „Dialogi młodych z biskupem”. Każda grupa, która wypracuje konkretne pytania, będzie mogła je przedstawić biskupowi, a on będzie na nie odpowiadał. Później, na podstawie tego, co młodzi „przegadają” z biskupem, będziemy się zastanawiali, jak dalej działać w Kościele, jakie są pola i możliwości zaangażowania młodego człowieka, zwłaszcza jeżeli chodzi o trzy wymiary Kościoła: rodzina, parafia i diecezja; będziemy się zastanawiali, jakiego wsparcia potrzeba młodym, żeby dobrze współdziałać z kapłanami i biskupem. Chcemy również, żeby biskup wskazał swoje kierunki dla zaangażowania młodzieży w parafiach i w ogóle w diecezji. I to jest ten dialog, który będzie miał miejsce w czasie Synodu – dodaje duszpasterz.

Modlitwa i posłanie

Oprócz dialogu, istotne miejsce w czasie Synodu, zajmować będzie modlitwa. W programie pierwszego dnia będą to Nieszpory. Drugi dzień rozpocznie się Jutrznią. W południe zostanie odprawiona Eucharystia w parafii pw. św. Urbana I. Tego dnia zaplanowano też „Wieczór modlitewny o dary Ducha Świętego dla młodych” w parafii pw. Miłosierdzia Bożego. Ostatniego dnia spotkania bp Tadeusz Lityński w czasie Mszy św. z posłaniem młodych w konkatedrze św. Jadwigi Śląskiej udzieli swojego błogosławieństwa dla młodych, którzy potrzebują go, podejmując pewne zadania i odpowiedzialności w Kościele, żeby – jak mówi ks. Malec – czuli, że biskupowi zależy na tym, żeby młodzi ludzie się angażowali i podejmowali współodpowiedzialność za tworzenie Kościoła. – Synod to szukanie i przemierzanie wspólnej drogi. W piątek odbędzie się blok wprowadzający, który poprowadzi ks. Mariusz Jagielski. Będzie też koncert Przemka Szczotko i integracja. Wszystko zakończy się happeningiem ewangelizacyjnym, ale nie chcę zdradzać szczegółów. Mogę tylko powiedzieć, że odbędzie się on na zielonogórskim deptaku – mówi ks. Łukasz.

Warto dodać, że Synod Młodych będzie głosem dla księdza biskupa, Synodu Diecezjalnego, Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży oraz wszystkich kapłanów, który warto będzie wziąć pod uwagę w pracy duszpasterskiej. – Myślę, że warto słuchać ludzi młodych. To ma być głos pozytywny, negatywny, ale przede wszystkim ma być to głos, który ukierunkuje nas na szukanie wspólnej drogi w kształtowaniu przyszłości Kościoła zielonogórsko-gorzowskiego – dodaje ks. Malec. Synod odbędzie się w Zespole Szkół Akademickich w Zielonej Górze, gdzie będzie miejsce zakwaterowania i prowadzenia bloków tematycznych. Odbędzie się na terenie trzech parafii: św. Urbana, Miłosierdzia Bożego oraz św. Jadwigi Śląskiej. W spotkaniu wezmą udział młodzi ludzie w wieku od 17 do 25 lat, w sumie do 150 osób: delegacja 4 osób z dekanatu (razem 120 osób) oraz 30 osób, które zgłasza diecezjalny duszpasterz młodzieży. W spotkaniu wezmą udział osoby żywo zaangażowane w życie parafii i wspólnot młodzieżowych, animatorzy Ruchu Światło-Życie, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, liderzy duszpasterstw akademickich, prezesi służby liturgicznej, osoby prowadzące schole młodzieżowe w parafii, osoby odpowiedzialne za wolontariat oraz takie, które pomagają praktycznie we wszystkim i są tzw. prawą ręką księdza, a także księża zaangażowani w duszpasterstwo młodzieży.

***

W Synodzie weźmie udział Katarzyna Pypka, na co dzień zaangażowana w Ruch Światło-Życie i Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, która włączyła się w przygotowanie Synodu od strony merytorycznej, jak i organizacyjnej. – Chcielibyśmy, żeby ludzie młodzi mogli się wypowiedzieć nt. Kościoła – jak oni go widzą i w ten sposób dać takie hasło księdzu biskupowi i innym księżom, jak mają działać, żeby młodzież poczuła, że może być odpowiedzialna za Kościół. Chcielibyśmy też przez program, który przygotowaliśmy, żeby młodzi mogli się wypowiedzieć i faktycznie zobaczyć obraz Kościoła ogólnie, więc pojawiają się tam różne bloki, w których będziemy zastanawiać się, jak widzimy Kościół, będziemy rozmawiać z księdzem biskupem, czyli naszym pasterzem, który będzie mógł nas wysłuchać, ale też powiedzieć, jak on widzi pewne konkretne poruszane przez nas tematy i zagadnienia.

Tagi:
Synod o młodzieży

Abp Gądecki: propozycje Synodu Biskupów to poważna zmiana w życiu kapłanów

2018-11-09 12:25

Dorota Abdelmoula / Rzym (KAI)

- Postulat zamiany parafii w "dom dla młodych" oznacza bardzo poważny przewrót w życiu kapłanów. Choć mają oni zajęć bez liku, teraz będą musieli nauczyć się systematycznego towarzyszenia młodym - mówi w rozmowie z KAI przewodniczący KEP abp Stanisław Gądecki, omawiając dokument końcowy XV Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów, które obradowało nt. “Młodzież, wiara i rozeznawanie powołania”.

BP KEP
Abp Stanisław Gądecki

Abp Stanisław Gądecki: Ten dokument stanowi punkt odniesienia tak dla Ojca Świętego, jak i dla księży biskupów. Papież zachęcał, byśmy nie tylko czytali ten dokument, ale również go medytowali. Abyśmy przekonali się do jego treści i byli w stanie zaaplikować go do konkretnych sytuacji naszych diecezji.

Dokument końcowy, podobnie, jak „Instrumentum laboris”, składa się z trzech części i stanowi rozwinięcie „Instrumentum laboris”. Poszczególne części omawiają kolejno: środowisko w jakim żyje młodzież, następnie towarzyszenie i rozeznanie powołania, a w ostatniej części przedstawiają Kościół jako „dom dla młodych”.
Pierwsza część dokumentu końcowego winna była być - moim zdaniem - poprzedzona tym, co znajduje się w konkluzji: tzn. przypomnieniem, że świętość jest powołaniem każdego chrześcijanina. Jeśli zapomni się o tym, co jest celem naszej drogi, to właściwie nie wiadomo, jaki jest cel naszej pracy z młodzieżą.

- Jakie konkretne wskazówki i obserwacje znajdują się w kolejnych częściach dokumentu?

- W pierwszej części mowa jest o sytuacji w jakiej żyją młodzi: zarówno w dziedzinie oświaty, w sferze migracji, w rodzinie i w sieci. To są cztery przestrzenie, które najbardziej zajmują w tej chwili ludzi młodych.
Jeśli idzie o oświatę, czyli działanie szkół i uniwersytetów, to należy się zastanowić nad tym, czy ma to być tylko zwykły przekaz wiedzy, która przygotowuje do życia zawodowego, czy też wsparcie młodego człowieka w odpowiedzi na pytanie o sens jego życia? A przecież od tego, jak wygląda pozycja młodych w sektorze oświaty, zależy przyszłość ich samych i przyszłość ich krajów.
Zazwyczaj jesteśmy skłonni do spoglądania na tę sprawę z polskiej perspektywy, co jest zrozumiałe, ale Synod nie zajmował się tylko sprawami Polski czy Europy, lecz całego świata. Większość krajów dawnego tzw. trzeciego świata nie ma dziś odpowiedniego systemu skolaryzacji; dzieci są tam często pozbawione możliwości kształcenia się, a chociaż są inteligentne i chętne do nauki, ich kraje nie są w stanie zapewnić im należytej edukacji, co ma swoje konsekwencje.
Kolejną kwestią jest migracja, która - pozornie jak nam się wydaje - nas nie dotyczy. Ale fakt, że dwa miliony Polaków wyjechało z Polski w poszukiwaniu pracy, dowodzi, że i dla nas jest to poważny problem. Kwestia migracyjna dotyczy w większym stopniu Afryki czy Bliskiego Wschodu. Tamtejsza młodzież nie widzi dla siebie żadnych perspektyw godziwego życia. Stara się więc emigrować ku innym krajom nie dlatego, że ma ochotę opuścić własną ojczyznę, ale z braku możliwości zapewnienia sobie godziwej przyszłości.
Migracja spotyka się z różnym oddźwiękiem w krajach, które przyjmują imigrantów. Kraje te z jednej strony widzą pożytek z ruchów migracyjnych, bo stopień dzietności jest w nich tak niski, że nie zapewnia im żadnej przyszłości. Dlatego, z myślą o przyszłości krajów wymierających, trzeba się otworzyć na migrantów i szukać pomocy ze strony tych, którzy - nawet jeśli nie są wykształceni - to szukają pracy i możliwości własnego rozwoju.
Z drugiej strony istnieją kraje, które nie chcą przyjmować migrantów, tłumacząc, iż niesie to ze sobą napływ islamu i groźbę zniszczenia chrześcijaństwa, że stanowi zagrożenie dla ich bezpieczeństwa. Wobec czego należy się zamknąć na ruch migracyjny.

- A co mówi nauczanie Kościoła w tej kwestii?

- Papież Franciszek przypomina stanowisko Kościoła, mówiąc o potrzebie otwarcia się, przyjęcia imigrantów i ich integracji. Kościół winien przychodzić z pomocą tym, którzy znajdują się w trudnościach i taka jest jego natura. Tam gdzie wiara nie jest autentyczna, tam człowiek jest zamknięty na drugiego człowieka, nawet wtedy, gdy znajduje się on w dużych trudnościach.
Na ruchy migracyjne trzeba więc patrzeć jako na ubogacenie, które ratuje społeczeństwa wymierające. Nie można też patrzeć na to tylko z perspektywy światowej. Warto też sięgnąć do naszej historii, która jest historią wielu milionów Polaków, którzy w poszukiwaniu chleba szukali miejsca w innych krajach i na innych kontynentach.

- Autorytet rodziny, to kolejny temat szeroko omówiony w posynodalnym dokumencie.

- Tak, w dokumencie jest mowa o młodych, którzy w rodzinie upatrują solidnego oparcia. Rodzina jest we wszystkich krajach dla młodych największym autorytetem i źródłem wsparcia. Nie ma innej równie silnej instytucji, która mogłaby stanowić autorytet dla młodych. Ani przyjaźń, ani wolność, ani praca - nie dorównuje wartości rodziny.
Większość młodych ludzi niesie w sobie głębokie pragnienie założenia rodziny, szczęśliwej rodziny. Młodzi widzą w niej ratunek na samotność, bo chociaż są zajęci szkołą czy światem wirtualnym, to tak naprawdę pozostają samotni. Internet jest dla nich źródłem wiedzy, ale ma też swoją ciemną stronę, prowadzącą niekiedy nawet do samobójstw.

- Spójrzmy zatem na drugi rozdział dokumentu, poświęcony towarzyszeniu młodym. Co zdaniem Księdza Arcybiskupa stanowi najciekawszą refleksję w tej części?

- Dwie kwestie są tu szczególnie interesujące. Po pierwsze: kierownictwo duchowe a po drugie sprawa cielesności i seksualności.
Kierownictwo duchowe, to kwestia dziś bardzo zaniedbana. Już sama spowiedź jest bardzo słabo praktykowana w krajach Europy Zachodniej. Stąd - w tej części dokumentu – znajdujemy zachęty papieskie, aby powrócić do tego sakramentu pojednania, bez którego nie można mówić o dążeniu do dojrzałości chrześcijańskiej. Kolejnym krokiem powinno być szukanie kierownictwa duchowego, dzięki któremu możemy nie tylko oderwać się od subiektywizmu, ale również nadać naszemu duchowemu rozwojowi program i plan zgodny z tym, co proponuje Ewangelia.
Jeśli zaś chodzi o temat seksualności, to podczas synodu był on szeroko omawiany. Ośmielę się powiedzieć, że w tej kwestii ojcowie synodalni z Polski wnieśli istotny wkład. Przypomieliśmy teologię ciała według św. Jana Pawła II, która niestety ani słowem nie została wspominana w „Instrumentum laboris”, podobnie zresztą jak sama osoba Jana Pawła II. Tak się stało w dokumentach przygotowawczych tak tego, jak i poprzedniego synodu, który poświęcony był rodzinie. Tymczasem św. Jan Paweł II mówił o na ten temat w wielu przesłaniach do młodych, co zostało udokumentowane m. in. w trzech opasłych tomach ks. Ulricha Cyryla Miyigbena, wydanych przez Liberia Editrice Vaticana.
Synod zwrócił uwagę, że młodym ludziom trzeba przypominać o celu cielesności, seksualności i uczuciowości. Jeśli młodym zabraknie zrozumienia dla czystości, trudno im będzie o prawdziwą wierność małżeńską. A postulat czystości w sferze seksualnej wyda się im czymś niemożliwym do zrealizowania w praktyce. W jednej z grup roboczych usłyszeliśmy wręcz, że lepiej się tym tematem nie zajmować, gdyż będzie on wyszydzony przez media. Ostatecznie jednak, wskutek naszych nalegań, temat znalazł się w dokumencie końcowym. A wsparciem dla nas było stanowisko nadesłane do sekretariatu synodu ze strony polskiego Ruchu Czystych Serc, który zrodził się w Poznaniu w redakcji czasopisma “Miłujcie się”. Ruch ten zrzesza 15 tys. młodych ludzi, a czasopismo to jest tłumaczone na 23 języki i publikowane w 1,5 mln nakładzie, m.in. w języku chińskim.

- Trzecia część dokumentu stanowi natomiast konkretne propozycje odnowy i zaangażowania Kościoła: mowa jest o potrzebie odnowy parafii, życia liturgicznego, zaproszenia młodych do służenia potrzebującym i o potrzebie odpowiedniego kształcenia formatorów. Jak odczytywać te propozycje w kontekście naszych polskich doświadczeń?

- W polskim kontekście odnowa parafii wymagać będzie bardzo dużych zmian. Nasze parafie żyją swoim życiem duszpasterskim i administracyjnym, a księża są dość zajęci. Tymczasem synod wymaga, by parafie stały się „domem dla młodych”. Wzorem w tym względzie byłyby oratoria działające w środowiskach salezjańskich, czyli miejsca spędzania wolnego czasu, gdzie prowadzi się młodych ludzi do żywej wiary. W polskiej rzeczywistości wydaje się to dość trudne, gdyż brakuje u nas często serdeczności i żywiołowości, charakterystycznej dla Włochów czy ludów Ameryki Południowej. Nasze charaktery są bardziej powściągliwe. Dlatego zamiana parafii w dom dla młodych oznacza bardzo poważny przewrót w życiu kapłanów, oraz tych formatorów świeckich, którzy byliby gotowi towarzyszyć młodym.

- Jak natomiast rozumieć potrzebę odnowy liturgicznej?

- Z perspektywy młodego człowieka, nie przygotowana dobrze liturgia rzymska może wydawać się nudna. Nie pozwala NA TO, by robić “co się komu żywnie podoba”. Chodzi jednak o to, by - w ramach obowiązującego porządku liturgicznego - liturgia stała się żywsza i bardziej zrozumiała dla młodych. Jest to dość delikatne zadanie, bo często idąc tym tropem można spłycić misterium i głębię Eucharystii.
W dokumencie końcowym napisano, że ostatecznie każda Msza św. jest realizacją przypowieści o miłosiernym Samarytaninie, w której przychodzi sam Chrystus, aby opatrzyć nasze rany i uleczyć z naszych słabości. W Polsce zrozumienie tego wydaje się łatwiejsze, gdyż traktowanie liturgii jest u nas o wiele bardziej ostrożne.

- Z kolei służba potrzebującym i kształtowanie formatorów, to chyba praktyki, które w Polsce są już dość dobrze rozwinięte?

- Diakonia młodych - czyli ich służba na rzecz potrzebujących i poszkodowanych - już istnieje, wolontariat też istnieje, choć nie bez trudności, m.in. ze względu na potrzebę odpowiedniego przygotowania młodych do niektórych zadań. Mamy bardzo piękne przykłady tego rodzaju służby, jak choćby opieka nad chorymi czy biednymi. Wspólnota Sant’Egidio np. uczy jak wychodzić do bezdomnych i w ten sposób uczyć się chrześcijaństwa szybciej, aniżeli przez jakiekolwiek nauczanie teoretyczne.
Uważam, że żadne nauczanie religii nie jest w stanie wypracować takiego związania się z Chrystusem, jak spotkanie z ludźmi potrzebującymi. Dobrze byłoby nawet zinstytucjonalizować pewne formy diakonii młodych, mimo tego, iż młodzież nie ma szczególnej cnoty wytrwałości. Jeśli tego rodzaju działania są podejmowane wspólnie, zazwyczaj przynoszą piękne rezultaty.
Gdy zaś idzie o kształtowanie formatorów - tak duchownych, osób konsekrowanych, jaki i świeckich – winni to być ludzie zdolni do słuchania, do bycia blisko młodych i do dawania świadectwa. Istnieje potrzeba stworzenia centrów formacji dla osób, które byłyby w stanie rzetelnie towarzyszyć młodym, przy parafii i poza nią: tak jak towarzyszył im Chrystus.

- Dziękuję za rozmowę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kalendarz pielgrzyma 2019

Niepodległościowe medale dla kapłanów

2018-11-12 11:10

Marek Zygmunt

Marek Zygmunt
Ks. Franciszek Głód odbiera medal z rąk wojewody Pawła Hreniaka

W Sali Kolumnowej Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego wojewoda Paweł Hreniak wręczył kilkunastu zasłużonym Dolnoślązakom odznaczenia państwowe przyznane przez Prezydenta RP oraz medale ustanowione specjalnie z okazji jubileuszu 100-lecia odzyskania niepodległości przez Prezesa Rady Ministrów.Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski otrzymał Szczepan Siekierka, a Krzyż Kawalerski OOP Barbara Sowa.

Wśród wyróżnionych medalami 100-lecia odzyskania niepodległości” znaleźli się m.in. znani dolnośląscy duchowni. Doceniono w ten sposób ks. prał. Franciszka Głoda, byłego wieloletniego proboszcza wrocławskiej parafii p.w. św. Elżbiety, kapłana wielkiego duchem, całym sercem oddanego ludziom potrzebującym pomocy, twórcę legendarnej parafialnej „ garkuchni” oraz wspólnoty bezdomnych w Jugowicach. Ks. prał. Mirosław Drzewiecki, pierwszy dyrektor Katolickiego Radia Rodzina, były proboszcz parafii p.w. Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej we Wrocławiu, otrzymał ten medal za swoją posługę dla ludzi pracy, osób internowanych w stanie wojennym. Ks. prał. płk Janusza Radzika uhonorowano za stworzenie w bazylice garnizonowej p.w. św. Elżbiety Kaplicy Mauzoleum Polskiego Państwa Podziemnego oraz ścisłą współpracę ze środowiskiem kombatanckim. Medal przyznano również ks. prał. Stanisławowi Orzechowskiemu, działaczowi opozycyjnemu, duszpasterzowi „ Solidarności”, Rodziny Katyńskiej, przewodnikowi pieszych pielgrzymek na Jasną Górę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Muzyczne świętowanie Niepodległej na Jasnej Górze

2018-11-12 17:17

Kuba Szewczyk

Biuro prasowe Jasnej Góry

Patriotyczny wystrój bazyliki jasnogórskiej, tłumnie zgromadzona publiczność, szeroki aparat wykonawczy i majestatyczne utwory Józefa Elsnera. To wszystko złożyło się na niezwykłą atmosferę uroczystego koncertu 10 listopada, w wigilię 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Zobacz zdjęcia: Muzyczne świętowanie na Jasnej Górze

To była już kolejna odsłona świętowania tego niezwykłego jubileuszu w klasztorze ojców Paulinów. 4 listopada miały miejsce duże obchody, upamiętniające setną rocznicę wyzwolenia Jasnej Góry. Łącznikiem między tymi uroczystościami, a rocznicą 11 listopada, był uroczysty koncert polskiej muzyki w bazylice jasnogórskiej.

Jako główny utwór sobotniego wieczoru rozbrzmiała Msza g-moll op. 72 Józefa Elsnera, dedykowana mieszkańcom Grodkowa. To utwór składający się z następujących po sobie śpiewanych części liturgii. Każda z nich zawiera w sobie motyw muzyczny symbolizujący jakąś pieśń kościelną. Drugie dzieło, jakie można było usłyszeć, to Magnificat op. 89, który kompozytor zadedykował Jasnej Górze. Józef Elsner przez pewien czas związany był z częstochowskim sanktuarium i Kapelą Jasnogórską. To także tutaj tworzył swoją muzykę i rozwijał się pod względem duchowo-religijnym.

Na aparat wykonawczy uroczystego koncertu złożyło się ponad 70 wykonawców. Wszystkie zespoły, które wzięły udział w koncercie pochodziły z miast, z którymi w jakiś sposób Elsner był związany: z Częstochowa, Opola oraz Wrocławia.

Wystąpili: Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani – jedna z wizytówek jasnogórskiego klasztoru, cieszący się wieloma sukcesami, reprezentujący Jasną Górę w wielu miejscach w Polsce i za granicą; Chór Kameralny Senza Rigore Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Orkiestra Smyczkowa Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej we Wrocławiu; Zespół Instrumentów Dętych Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Opolu, a także soliści: Magdalena Miziołek – sopran, Katarzyna Radoń – alt, Maciej Łykowski – tenor, Julian Skrzymowski – bas. Całością zadyrygował Jarosław Jasiura, jasnogórski organista i dyrygent Jasnogórskiego Chóru Chłopięco-Męskiego Pueri Claromontani.  Chóry przygotowali: prof. dr hab. Jolanta Szybalska-Matczak, Jarosław Jasiura, s. Maria Bujalska. Przygotowaniem orkiestry zajęli się: prof. dr hab. Helena Tomaszek-Plewa, Hubert Prochota. Słowo o koncercie wygłosił Marcin Lauzer, jasnogórski organista. 

Wydarzenie zakończyło się wspólnym odśpiewaniem hymnu narodowego. Przy wtórze wielkich organów bazyliki jasnogórskiej, wszyscy wykonawcy koncertu, wraz ze zgromadzoną publicznością, złączyli swoje głosy w jeden wielki chór, dla uczczenie Niepodległej Polski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem