Reklama

Niedziela Małopolska

Fenomen Harklowej

Zarówno kościół w Harklowej, jak i cała miejscowość znajdująca się na Małopolskim Szlaku Architektury Drewnianej to „bohaterowie” Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Piękno – Dziedzictwo – Komunikacja. Harklowa 2018”, którą zorganizowano 11 października br. w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej (PPWSZ) w Nowym Targu

Niedziela Ogólnopolska 43/2018, str. 44

[ TEMATY ]

sympozjum

Jarosław Pająk

O pięknie, dziedzictwie i komunikacji na przykładzie drewnianego kościoła w Harklowej mówili prelegenci z całej Polski

O pięknie, dziedzictwie i komunikacji na przykładzie drewnianego
kościoła w Harklowej mówili prelegenci z całej Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski, który objął spotkanie patronatem honorowym, przypomniał w swym liście do uczestników konferencji, że właśnie „świątynia staje się uosobieniem piękna, dziedzictwa i komunikacji. Piękna dlatego, że człowiek chce ofiarować Bogu to, co wyjątkowe i niepowtarzalne; dziedzictwa dlatego, że świątynia zawsze zostaje w spadku dla nowych pokoleń i jest dla nich wyzwaniem, a także zobowiązaniem; i w końcu komunikacji, gdyż na modlitwie osoba wchodzi w kontakt z Ojcem i uczy się, jak rozmawiać z bliźnim”.

Świątynia

Kościół w Harklowej powstał pod koniec XV wieku. Badania pozwoliły doprecyzować pochodzenie budynku na lata 1488-99. O wykonanych pracach konserwatorskich i badawczych w latach 2005-14 mówił dr Jarosław Adamowicz z Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W odróżnieniu od innych drewnianych świątyń (jak np. w niedalekim Dębnie) budynek w Harklowej jest kompilacją wielu warstw historycznych i gromadzi zasób dziedzictwa kilku wieków. Wnętrze kościoła jest ozdobione polichromią patronową. Oznacza to, że zdobienia są wykonane za pomocą szablonów (patronów). W Harklowej zachowały się najstarsze malowidła pochodzące z przełomu XV i XVI wieku. Symbolikę dekoracji, obejmujących motywy zwierzęce i ornamentalne, w tym monogram Jezusa Chrystusa i motywy florystyczne, omówił w referacie „Komunikacja symboliczna na przykładzie świątyni w Harklowej” ks. dr hab. Robert Nęcek, kierownik Katedry Edukacji Medialnej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Wszystkie symbole nawiązują do Pisma Świętego lub żywotów świętych. – Wnętrze kościółka w Harklowej przemawia do ludzi XXI wieku w sposób żywy i nieustannie – przekonywał ks. Nęcek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rektor PPWSZ – ks. prof. nadzw. dr hab. Stanisław Gulak w referacie poświęconym digitalizacji (cyfryzacji) dóbr kultury opisał wysiłek pracowników nowoczesnej pracowni digitalizacji, która powstała na uczelni w celu ratowania od zapomnienia kulturowego dziedzictwa narodowego. Aby doceniać wartość dzieł sztuki odziedziczonych po poprzednich pokoleniach, potrzebna jest odpowiednia wrażliwość na piękno. O roli tej wartości w wychowaniu mówił ks. prof. dr hab. Adam Maj z Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. – Piękno jako wartość wychowawcza nie tylko tworzy triadę wartości uniwersalnych obok prawdy i dobra, ale też jest ich ukoronowaniem – powiedział prelegent.

Reklama

Wszystkie referaty (a było ich kilkanaście) zostaną opublikowane przez wydawnictwo PPWSZ.

Ludzie

Parafię pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Harklowej tworzą mieszkańcy trzech miejscowości: Harklowej, Szlembarka i Knurowa, ale granice tej wspólnoty sięgają znacznie dalej: do Stanów Zjednoczonych i Kanady, gdzie Polonia starannie pielęgnuje tradycję i wiarę ojców. Ks. Nęcek, inicjator naukowej konferencji o Harklowej, mówi o parafianach, że są „ludźmi pięknymi”. – To znaczy, że są bardzo mocno związani z parafią, dbają o honor i swoją godność. Przejawia się to również w trosce o świątynię i w budowaniu relacji między sobą – wyjaśnił. Organizując ogólnopolskie wydarzenie naukowe, ks. Nęcek chciał przede wszystkim podziękować zarówno proboszczowi – ks. kan. Eugeniuszowi Dziubkowi, u którego ponad 20 lat temu odbył praktykę diakońską, jak i parafianom. Z kolei sam proboszcz przyznał, że dla całej parafii, miejscowości, ale też dla regionu konferencja to bardzo wielkie wyróżnienie.

Przybywających do Harklowej gości podejmuje w swym pensjonacie Akiko Miwa, pochodząca z Japonii mieszkanka Podhala, zakochana w kulturze góralskiej i bardzo zżyta z lokalną społecznością. Podczas konferencji ambasador Japonii – Tsukasa Kawada w imieniu japońskiego rządu wręczył p. Akiko Order Wschodzącego Słońca (jest to trzecie najważniejsze odznaczenie państwowe) w podziękowaniu za jej zasługi w promowaniu dziedzictwa narodowego Japonii i Polski.

Na zakończenie wypada jedynie dodać, że Harklową – bogatą w tradycję, ludową pobożność i piękno sakralnej sztuki – po prostu warto zobaczyć osobiście.

2018-10-24 10:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: sympozjum z okazji 90 rocznicy mianowania Józefa Gawliny Biskupem Wojsk Polskich

[ TEMATY ]

biskup

Warszawa

sympozjum

Wojsko Polskie

Wikipedia

Bp. Józef Gawlina - Biskup Polowy Wojska Polskiego

Bp. Józef Gawlina - Biskup Polowy Wojska Polskiego

„Józef Gawlina – biskup, żołnierz, pielgrzym” to tytuł sympozjum historycznego upamiętniającego postać Biskupa Polowego Wojska Polskiego, a po II wojnie światowej Protektora Polaków mieszkających poza granicami Kraju. Konferencja odbyła się dziś w Centrum Konferencyjnym Ordynariatu Polowego. Spotkanie poprzedziła Msza św. sprawowana w kościele oo. paulinów pw. Ducha Świętego.

Mszy św. przewodniczył biskup polowy Wiesław Lechowicz wraz z licznym gronem kapelanów. Liturgia rozpoczęła się od wprowadzenia chorągwi Wojska Polskiego. Na wstępie bp Lechowicz powiedział, że bp Gawlina był jedną z najwybitniejszej postaci Kościoła XX w.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Nakładają Europejczykom ciężary nie do uniesienia, których oni sami nie dźwigają

2024-05-15 07:00

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

O co chodzi w nadchodzących wyborach europejskich? Dotyczą głównie dwóch instytucji: Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, które od lat są zdominowane przez jedną stronę europejskiej sceny politycznej, więc sam akt wyborczy teoretycznie powinien wzbudzać raczej nikłe zainteresowanie wyborców, a jednak przynajmniej w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat frekwencja przy eurowyborach wzrosła dwukrotnie.

Panowało również do niedawna przekonanie, że przy tych wyborach lepsze wyniki osiągają partie sprzyjające unijnemu mainstreamowi, a jednak pięć lat temu stało się inaczej i to Prawo i Sprawiedliwość zdobyło 45,38% głosów, co jest jak dotąd rekordowym poparciem wyborczym w Polsce od 1989 roku. Takiego wyniku od czasu reglamentowanej rewolucji z 1989 roku nie zdobyło żadne ugrupowanie. Jakie były przyczyny takiego wyniku? Powodów było kilka, ale najistotniejszym była chęć pokazania Unii Europejskiej żółtej kartki. Ściślej rzecz biorąc nie UE, tylko politykom sprawującym władzę w unijnych instytucjach, co jest istotnym rozróżnieniem, bo bycie przeciwnikiem ich polityki nie jest równoznaczne z byciem przeciwko samej Wspólnocie, co od lat próbują sugerować niektórzy politycy w naszym kraju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję