Reklama

Niedziela Rzeszowska

Nabożeństwa pasyjne symbolem najwyższej miłości

O tradycji nabożeństw pasyjnych z ks. Wojciechem Środoniem, wikariuszem parafii pw. św. Wojciecha i św. Stanisława w Rzeszowie rozmawia Natalia Janowiec

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Natalia Janowiec: Odprawianie nabożeństw Drogi Krzyżowej i Gorzkich Żali to wielowiekowa tradycja wpisana w czas Wielkiego Postu. Obydwa nabożeństwa mają bogatą symbolikę.

Ks. Wojciech Środoń: Wielki Post to czas, w którym chrześcijanie wchodzą w okres pokuty i nawrócenia. Pomocne w tym mają być nabożeństwa pasyjne. W Polsce szczególnie znane są Gorzkie Żale i Droga Krzyżowa. Obydwa nabożeństwa u swych początków były związane z pobożnością ludową. Droga Krzyżowa pojawiła się w XII wieku, a nabożeństwo Gorzkich Żali w XVIII wieku. Symbolika nabożeństw pasyjnych jest piękna i bogata. W oparciu o Pismo Święte i tradycję tworzono 14 lub 15 stacji, które ukazywały Chrystusa od momentu skazania aż do złożenia w grobie. Każda stacja zawierała symbole związane z męką. Głównym symbolem jest krzyż Zbawiciela. Dwie belki – symbol hańby, który dzięki Jezusowi staje się znakiem miłości Boga do człowieka. Inne symbole to: chusta Weroniki, na której umęczony Jezus zostawia swoje odbicie, szata Pana, która jak mówi Pismo Święte, nie była szyta, ale cała tkana, gwoździe przebijające dłonie i stopy Zbawiciela. Z kolei Gorzkie Żale obrazowo opisują ostatnie chwile życia Chrystusa. To nabożeństwo odznacza się także niezwykłym kunsztem poetyckim. Aby poznać wyjątkowy i głęboki klimat nabożeństwa, trzeba przyjść i zacząć rozważać.

Celem nabożeństw pasyjnych jest nie tylko wprowadzenie wiernych w wydarzenia sprzed 2000 lat, ale i skłonienie do refleksji nad przemijaniem i sensem cierpienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oczywiście, nabożeństwa pasyjne mają nam pomagać w rozważaniu Męki Pańskiej, jednak nie możemy też zapominać o słowach, jakie słyszymy w Środę Popielcową, kiedy kapłan sypiąc popiół na głowę wypowiada słowa: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię” lub: „Prochem jesteś i w proch się obrócisz”. Wielu ludzi nie zastanawia się nad sensem przemijania czy cierpienia. Zwłaszcza, kiedy jesteśmy młodzi i zdrowi, biegniemy do przodu, brak nam czasu na refleksję. Nie chcemy myśleć o tym, co trudne i ostateczne. Czasami nawet wypieramy ze świadomości to, że kiedyś nastąpi nasz koniec. A przecież Wielki Post w swoim charakterze przypomina o potrzebie zatrzymania, zadumy, a przede wszystkim nawrócenia. Nie chodzi tutaj o strach i panikę, ale o gotowość serca.

Współczesna praktyka nabożeństw pasyjnych przybrała różne formy. Rozważania Drogi Krzyżowej w wielu parafiach zostają przedstawiane w postaci pantomimy, scen teatralnych, tańca, multimedialnie. Po co ta nowa forma nabożeństw?

Są rockowe, teatralne z symbolami i ekstremalne. Ile głów, tyle pomysłów. Te różnorodne formy, które proponują nam parafie, mają na celu zachętę do uczestnictwa w nabożeństwach. Czasami jednak może pojawić się niebezpieczeństwo, że taka forma zasłoni to, co najistotniejsze. Droga Krzyżowa w tradycyjnej formie jest piękna, bo pokazuje cierpiącego Zbawiciela, który za nas umiera na krzyżu.

Ojciec Święty Jan Paweł II zachęcał do częstego rozważania Męki Pańskiej. Mówił: „Miłości bez Krzyża nie znajdziecie, a Krzyża bez Miłości nie uniesiecie”.

W centrum nabożeństw pasyjnych stoi krzyż, on jest symbolem prawdziwej, bezinteresownej miłości. Miłość i krzyż nieustannie się przeplatają, są od siebie zależne. Jeśli z całym zaangażowaniem wejdziemy w rozważanie misterium Męki Chrystusa, to zobaczymy, że ta modlitwa łączy się z naszym codziennym życiem, gdzie nie brakuje różnego rodzaju krzyży i cierpień. Tylko i wyłącznie łącząc krzyż z miłością i wpatrując się w Jezusa, poznamy sens modlitwy, która pomoże dźwigać życiowy krzyż.

2020-03-03 09:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielki Poniedziałek: Namiot spotkania

[ TEMATY ]

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Na sześć dni przed Paschą Jezus przybył do Betanii, gdzie mieszkał Łazarz, którego Jezus wskrzesił z martwych. Urządzono tam dla Niego ucztę. Marta usługiwała, a Łazarz był jednym z zasiadających z Nim przy stole. Maria zaś wzięła funt szlachetnego, drogocennego olejku nardowego i namaściła Jezusowi stopy, a włosami swymi je otarła. A dom napełnił się wonią olejku.Na to rzekł Judasz Iskariota, jeden z Jego uczniów, ten, który Go miał wydać: «Czemu to nie sprzedano tego olejku za trzysta denarów i nie rozdano ich ubogim?» Powiedział zaś to nie dlatego, że dbał o biednych, ale ponieważ był złodziejem i mając trzos, wykradał to, co składano. Na to rzekł Jezus: «Zostaw ją! Przechowała to, aby Mnie namaścić na dzień mojego pogrzebu. Bo ubogich zawsze macie u siebie, Mnie zaś nie zawsze macie». Wielki tłum Żydów dowiedział się, że tam jest; a przybyli nie tylko ze względu na Jezusa, ale także by ujrzeć Łazarza, którego wskrzesił z martwych. Arcykapłani zatem postanowili zabić również Łazarza, gdyż wielu z jego powodu odłączyło się od Żydów i uwierzyło w Jezusa.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 12.): Przyznałbyś się?

2024-05-11 21:20

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Przed czym ks. Jan Twardowski padał w proch? Czy w obecnych czasach da się w ogóle jeszcze przyznawać do księży? I kto, patrząc na Jezusa, może powiedzieć: „To jest ciało moje”? Zapraszamy na dwunasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o Maryi i kapłanach.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Z Maryją żyć pełnią życia

2024-05-12 16:13

[ TEMATY ]

bp Michał Janocha

Matka Boża Łaskawa

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Bp Michał Janocha przewodniczył Mszy św., która zwieńczyła procesję Maryjną ulicami Starego i Nowego Miasta w uroczystość Matki Bożej Łaskawej, głównej Patronki Warszawy i Strażniczki Polski.

Procesja pod przewodnictwem ojców jezuitów wyruszyła z sanktuarium Matki Bożej Łaskawej i udała się na pl. Zamkowy. Stamtąd przez Rynek Starego Miasta, ul. Krzywe Koło, Barbakan, ul. Freta, Rynek Nowego Miasta i ul. Kościelną dotarła na powrót do jezuickiej świątyni. W czasie przejścia odmawiano Różaniec i Litanię Loretańską.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję