Reklama

Niedziela Łódzka

Pracujemy nad jednością

Założona przez jezuitę, międzynarodowa wspólnota powołana do życia we Francji w latach 70., ma swoje miejsce także w Łodzi.

Niedziela łódzka 3/2022, str. VI

[ TEMATY ]

Łódź

Wspólnota Chemin Neuf

Archiwum wspólnoty

To, co możemy robić wspólnie – robimy wspólnie – mówi o. Petr Seyfried

To, co możemy robić wspólnie – robimy wspólnie – mówi o. Petr Seyfried

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jako jedyna grupa w mieście zamieszkuje w kamienicy, gdzie w duchu jedności gromadzi różnorodność wyznań i etapów życia.

Duch Święty jest zawsze na miarę wyzwań naszych czasów

Od 2007 r. w kamienicy przy ul. Jaracza 11 mieści się dom wspólnoty i akademik dla studentów. Chemin Neuf jest katolicką wspólnotą o powołaniu do pracy, o jedność chrześcijan. Jej członkami są nie tylko osoby świeckie, ale także osoby konsekrowane oraz osoby innych wyznań chrześcijańskich. – Jesteśmy wspólnotą o duchowości ignacjańskiej, dla której ta duchowość jest podstawą, dającą strukturę istotną w naszych inicjatywach. Pragniemy, by ekumenizm nie był instytucjonalny, to życie braterskie jest możliwe na poziomie ekumenicznym – mówi o. Petr Seyfried, odpowiedzialny za dom oraz wspólnotę w Łodzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Różnorodność inicjatyw

Członkowie wspólnoty razem pracują w duchu troski o jedność. Wspólne mieszkanie, możliwość modlitwy, prowadzenie szeregu inicjatyw m.in. na rzecz młodych. – Na tej bazie wspólnotowości próbujemy żyć na co dzień – w pracy, w modlitwie, w ewangelizacji. To, co możemy robić wspólnie – róbmy wspólnie – dodaje o. Petr.

Grupa wychodzi z rozmaitymi propozycjami. Inicjatywy dla młodych są w dwóch kategoriach wiekowych: 14-18 oraz 18-30 lat. Pary i małżeństwa także znajdą swoje miejsce formacji w ramach Misji Kana. „Wiara i Praca” to grupa osób aktywnych zawodowo, których pragnieniem jest łączyć pracę z życiem duchowym. Spotkania odbywają się w każdy trzeci czwartek miesiąca o godz. 18.30. W każdy wtorek o godz. 20 grupa spotyka się na wspólnym uwielbieniu. Nie może zabraknąć możliwości odbycia rekolekcji w ciszy, w duchu ignacjańskim, które także proponuje Chemin Neuf. Każda inicjatywa otwarta jest na różnorodność – nie tylko wyznań chrześcijańskich, ale i osobowości, charakteru czy stylu życia. – Nie tylko Kościół, ale i świat potrzebuje pracy o jedność, na poziomie osobistej jedności człowieka, odkrywania tego, kim naprawdę jestem, takiej pracy o jedność pośród różnych. I to zawiera w sobie ta wspólnota – mówi duszpasterz.

Reklama

Jedność w różnorodności

W trosce o jedność istotny jest dialog oraz wspólna modlitwa. Chemin Neuf dążąc do jedności, wspólnymi siłami pracuje nad tym, by wyjść ze strefy komfortu, przekroczyć granicę różnorodnych kultur, osobistych, nawyków, by spotkać się z tymi, którzy są odmienni, znaleźć wspólną drogę do Zbawienia poprzez wzajemne ubogacanie się każdego dnia.

– Jestem członkiem wspólnoty od 27 lat, to nie tylko grupa, w której żyję, ale i styl życia. Dużo pracuję z młodymi, opiekuję się misją młodych. Być członkiem wspólnoty, to być na wzór Jezusa, przekraczać różne granice. Papież wzywa nas do tego, by wyjść na peryferie naszego świata i spotykać się z ludźmi, którzy są poza moją granicą, poza strefą mojego komfortu. W tych różnych kulturach czuć, że jest potrzeba przekroczenia granic, by spotkać się z tym, który nie jest taki jak ja – podsumowuje o. Petr.

2022-01-11 08:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: pierwsze posiedzenie plenarne IV Synodu Archidiecezji Łódzkiej

[ TEMATY ]

synod

Łódź

Archiwum "Niedzieli Łódzkiej"

Modlitwą przedpołudniową liturgii godzin w łódzkiej katedrze rozpoczęło się pierwsze posiedzenie plenarne IV Synodu Archidiecezji Łódzkiej. To spotkanie jest podsumowaniem prac grup synodalnych pracujących nad wyznaczonymi zagadnieniami w swoich parafiach, szkołach i innych miejscach, gdzie na co dzień gromadzi się młodzież.

Do udziału w dzisiejszym spotkaniu zostało zaproszonych blisko 150 osób, którzy po wspólnej modlitwie brewiarzowej złożyli Wyznanie Wiary w Symbolu Apostolskim, a następnie z rąk metropolity łódzkiego otrzymali krzyże pobłogosławione przez Ojca Świętego Franciszka.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Majówka na Wiśle

2024-05-30 21:05

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Tradycyjnie w Sandomierzu odbył się rejs statkiem po Wiśle, podczas którego odśpiewane zostały Litania Loretańska oraz pieśni maryjne.

W majówce na Wiśle udział wzięli księża, klerycy z sandomierskiego seminarium, siostry zakonne, wierni z sandomierskich parafii oraz turyści.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję