Reklama

Wiara

Elementarz bibliny

Posadził Go po swojej prawicy

Niedziela Ogólnopolska 21/2023, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Większość ludzi jest praworęcznych. W prawej dłoni trzymają narzędzia pracy, nią sięgają po jedzenie. Tą dłonią posługują się przy większości czynności, szczególnie w przypadku prac o charakterze precyzyjnym. Prawą dłoń odnoszono do niebios i słońca, lewą natomiast łączono z tym, co ziemskie. Ona też służyła do odpędzania demonów. Stąd prawą stronę ludzie starożytni uważali za ważniejszą i godniejszą. Łączyła się z sukcesem i powodzeniem; lewą rękę i związaną z nią stronę uważano za nieudolną i wiążącą się z nieszczęściem lub niepowodzeniem. Tak też traktowano miejsce znajdujące się po prawej stronie ważnej osoby. Posadzenie na nim kogoś stanowiło wyraz szacunku okazanego tej osobie.

To podejście właściwe dla starożytnych znalazło swe odbicie w myśleniu Hebrajczyków. Ukazuje je opis błogosławieństwa, którego Jakub udziela swym wnukom Manassesowi i Efraimowi (por. Rdz 48, 13-19). Owo błogosławieństwo ma podkreślić przewagę Efraima nad Manassesem. Wyraża się to wyraźnie w słowach, gdyż formuła odnosząca się do Manassesa jest krótsza. Ale nie tylko. Podkreśla to również gest błogosławieństwa: prawa ręka Jakuba spoczywa na głowie Efraima, natomiast lewa – na głowie Manassesa. Tak patriarcha zaznacza wielkość i znaczenie Efraima oraz jego pierwszeństwo względem brata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inny przykład znaczenia i ważności prawej strony ukazuje imię, które Jakub nadał swemu najmłodszemu synowi Beniaminowi po śmierci swej małżonki Racheli. Znaczenie tego imienia oddaje zwrot „syn pocieszenia”. Taki jest sens jego imienia. Ale dosłownie trzeba by je tłumaczyć jako „syn prawej strony”. Imię to nadano wbrew woli umierającej matki, która chciała nazwać chłopca Ben-oni, czyli „syn nieszczęścia” lub też „syn boleści” (por. Rdz 35, 18).

Reklama

Król Salomon sadzał swą matkę po prawej stronie, by podkreślić jej godność (por. 1 Krl 2, 19). Echo tego zwyczaju znajdujemy w słowach psalmu: „Stoi królowa po twojej prawicy” (por. Ps 45, 10). Z kolei inny psalm (Ps 110, 1) oznajmia o miejscu, które przypada mesjańskiemu władcy. Znajduje się ono po prawicy Boga. Bliskość Boga przy prawicy człowieka oznacza Jego moc i siłę wspierającą tego, kto zawierzył Mu swe życie (por. Ps 16, 8).

Prawa strona łączy się również z kwestiami rozróżniania dobra i zła lub braku tej umiejętności. Jonasz miał iść do Niniwitów, którzy żyją w zamęcie moralnym. Ich stan jest określony przez stwierdzenie, że nie odróżniają oni ręki prawej od lewej (por. Jon 4, 11). Jezus, mówiąc o zbawionych i ocalonych podczas Sądu Ostatecznego z racji swego dobrego postępowania, określa ich jako znajdujących się po prawej stronie Sędziego (por. Mt 25, 31-46). Młodzieniec zaś, który oznajmia niewiastom o zwycięstwie Chrystusa nad śmiercią oraz o Jego zmartwychwstaniu, znajduje się po prawej stronie (por. Mk 16, 5). Tym samym określenie o posadzeniu Chrystusa po prawicy Boga oznacza Jego udział w Boskiej władzy i godności Ojca oraz pełne zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.

2023-05-16 11:54

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzień palący jak piec

W starożytności ogień służył m.in. do wytopu metalu. Z rudy wrzuconej do płomienia pozostawał potrzebny kruszec, z którego wyrabiano użyteczne przedmioty lub cenne ozdoby. Biblia wspomina o złotnikach, którzy w ogniu przetapiali szlachetne metale (por. Ml 3, 2). Stąd ogień stał się symbolem decydującej i trudnej próby (por. Jdt 8, 27) lub prześladowań, co ukazuje historia trzech młodzieńców wrzuconych do rozpalonego pieca (por. Dn 3, 8-97 [30]). Ogień jest także znakiem kary Bożej, niszczącej przeciwników Boga lub tych, którzy sprzeciwiają się ludziom przez Niego posłanym (por. 2 Krl 1, 10-12). W obrazie zagłady Sodomy i Gomory stanowi znak unicestwienia grzechu i ludzi zaprzedanych złu (por. Rdz 19, 24). Ból odczuwany po oparzeniu ogniem łączono z ogromem cierpienia, które spotka tych ludzi (por. Jdt 16, 17). Ogień wiązał się również z pogańskim rytuałem odprawianym w dolinie Gehenny, na południe od Wzgórza Świątynnego w Jerozolimie. Tam zbudowano ołtarze dedykowane bożkowi Molochowi, gdzie na jego cześć przeprowadzano przez ogień dzieci. Miejsce to określano terminem Tofet. To słowo w sposób opisowy jest tłumaczone jako „palenisko-zgroza”. Zostało ono zniszczone w wyniku reformy religijnej dokonanej przez króla Jozjasza (por. 2 Krl 23, 10).

CZYTAJ DALEJ

Kraków: ks. Michał Rapacz ogłoszony błogosławionym

2024-06-15 11:57

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Ks. Michał Rapacz

PAP/Łukasz Gągulski

Kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, odczytał list apostolski papieża Franciszka, w którym Ojciec Święty swoją władzą zezwala, aby „Czcigodny Sługa Boży Michał Rapacz, prezbiter diecezjalny, męczennik, (…) był odtąd nazywany Błogosławionym”. Msza św. beatyfikacyjna proboszcza z Płok zamordowanego przez komunistów w 1946 r. trwa w Bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.

Kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, odczytał list apostolski papieża Franciszka, w którym Ojciec Święty swoją władzą zezwala, aby „Czcigodny Sługa Boży Michał Rapacz, prezbiter diecezjalny, męczennik, pasterz według Serca Chrystusa, wierny i szlachetny świadek Ewangelii aż do daru z własnego życia, był odtąd nazywany Błogosławionym, oraz aby co roku jego wspomnienie mogło być obchodzone dwunastego maja, w dniu jego narodzin dla nieba”.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Semeraro: beatyfikacja ks. Rapacza znakiem Bożego pocieszenia dla poranionego świata

2024-06-15 12:30

[ TEMATY ]

Ks. Michał Rapacz

kard. Semeraro

PAP/Łukasz Gągulski

Dzisiejsza beatyfikacja jest znakiem Bożego pocieszenia w okresie wciąż poranionym przemocą i wojną w wielu częściach świata, a także niedaleko stąd - powiedział kard. Marcello Semeraro. W Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych przewodniczy Mszy św., podczas której ogłosił błogosławionym ks. Michała Rapacza, zamordowanego w 1946 roku przez komunistyczną bojówkę.

Publikujemy treść homilii kard. Marcello Semeraro:

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję