Reklama

Aspekty

Konkretna wiedza i narzędzia

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 35/2023, str. VI

[ TEMATY ]

IFT Zielona Góra

Karolina Krasowska

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Krawcewicz: Na łamach przedstawiamy nowe propozycje Instytutu Filozoficzno-Teologicznego w Zielonej Górze, skierowane do osób świeckich, które angażują się w parafiach lub chcą podjąć jakąś nową posługę w Kościele lokalnym. W ofercie IFT pojawiło się Studium Kancelaryjno-Archiwalne. Co to takiego?

Ks. dr Robert Kufel: Dostrzegliśmy dużą potrzebę kształcenia osób, które wspierają swoich proboszczów w dziele prowadzenia kancelarii i archiwum parafialnego. Ta funkcja to asystent kancelaryjno-archiwalny. Jego zadania mogą wyglądać różnie, w zależności od podziału obowiązków w parafii, jednak osoba taka na pewno powinna wiedzieć, jak gromadzić i przechowywać akta parafialne, jak prowadzić parafialną kronikę, jak sporządzać duplikaty ksiąg metrykalnych czy prowadzić księgę podawczą. Do tego dochodzą różne czynności w kancelarii parafialnej. Stąd pomysł utworzenia Studium Kancelaryjno-Archiwalnego, które może dać uczestnikom konkretną wiedzę i narzędzia do pracy.

Jak będzie wyglądała nauka w tym studium?

Zajęcia będą trwały jeden semestr. Zostaną podzielone na 5 sobotnich spotkań, w sumie przeprowadzonych zostanie 25 godzin wykładowych. Tematyka podzielona została na 5 bloków. Blok pierwszy to Wybrane zagadnienia z eklezjologii i prawa kanonicznego, a w nim dwa tematy: Nauka o Kościele w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz Hierarchiczny ustrój Kościoła wg kodeksu prawa kanonicznego. Blok drugi to Kancelaria i registratura parafialna, a w nim takie tematy jak: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Księgi metrykalne, duplikaty ksiąg metrykalnych, pozostałe księgi parafialne, kronika, Formularze, druki, pisma kancelaryjne, pieczęcie oraz Ochrona danych osobowych, współpraca z duchowieństwem. Blok trzeci – Archiwum parafialne zawiera w sobie tematy: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Przechowywanie, zabezpieczenie i udostępnianie zasobu archiwalnego i Brakowanie (utylizacja dokumentów). W bloku czwartym (Współpraca z Archiwum Diecezjalnym) poruszymy kwestie: Zagadnienia ogólne, terminologia, Przekazywanie archiwaliów z parafii w oparciu o spis zdawczo-odbiorczy oraz Wizyta studyjna w Archiwum Diecezjalnym – najciekawsze zbiory archiwalne. I wreszcie mamy blok piąty, na który złożą się ćwiczenia praktyczne z zakresu dokonywania wpisów w księgach metrykalnych, sporządzania duplikatów ksiąg metrykalnych, prowadzenia kroniki parafialnej i wypełniania wybranych formularzy kancelaryjnych, np. spisu zdawczo-odbiorczego. Formą zaliczenia studium będzie praca pisemna.

Rekrutacja do studium rusza 1 września i potrwa do końca października, formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: ift.zgora.pl. Kandydaci muszą napisać podanie o przyjęcie oraz przedstawić opinię proboszcza. Koszt udziału wynosi 200 zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-22 12:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Inauguracja roku akademickiego

Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. św. Edyty Stein w Zielonej Górze oraz Diecezjalne Studium Organistowskie zainaugurowały 22 października nowy rok akademicki.

Mszy świętej przewodniczył bp Tadeusz Lityński, a homilię wygłosił ks. dr hab. Dominik Ostrowski z Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Studia podyplomowe z teologii rozpoczęło 11 słuchaczek. - Do końca października trwa rekrutacja uzupełniająca, więc jeśli ktoś jeszcze chciałby dołączyć, serdecznie zapraszam – mówi ks. Piotr Bartoszek, dyrektor IFT.

CZYTAJ DALEJ

Święta na trudne czasy

Niedziela Ogólnopolska 37/2021, str. dXVII

[ TEMATY ]

beatyfikacja

cud

Matka Elżbieta Czacka

Archiwum FSK

Rozważanie i uczesniczenie w eucharystycznych tajemnicach wyzwala łaski, rodzące w duszy świętość – mówiła m. Czacka

Rozważanie i uczesniczenie w eucharystycznych tajemnicach wyzwala łaski, rodzące w duszy świętość – mówiła m. Czacka

O cudownym uzdrowieniu za wstawiennictwem m. Elżbiety Róży Czackiej, jej duchowości oraz podejściu
do krzyża i cierpienia z s. Radosławą Podgórską, franciszkanką służebnicą Krzyża, rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Łukasz Krzysztofka: Beatyfikacja m. Elżbiety Róży Czackiej to wielka radość dla sióstr franciszkanek i całego Kościoła. A kim dla Siostry osobiście jest nowa błogosławiona?

S. Radosława Podgórska: Przede wszystkim wzorem, jak mam kochać Boga, przykładem niesamowitego oddania się drugiemu człowiekowi, a także zwyczajnie – matką. Czuję jej bliskość, to, że wstawia się za mną i ukazuje mi drogę poprzez swoje życie i pisma. Razem z moją rodzoną mamą jest osobą, która przez cały czas prowadzi mnie w życiu i ukazuje mi szczególną bliskość Boga kochającego i miłosiernego, który nie pozwala błądzić, ale pokazuje drogę i wychowuje.

CZYTAJ DALEJ

Zaszczytna służba. Ustanowienie 215 lektorów

2024-05-19 11:10

Paweł Wysoki

Aż 215 lektorów z 72 parafii zostało pobłogosławionych przez abp. Stanisława Budzika do posługi odczytywania wiernym Słowa Bożego podczas Liturgii. Uroczystość odbyła się w wigilię Zesłania Ducha Świętego w sanktuarium Świętej Rodziny w Lublinie. Zgromadziła kapłanów oraz rodziny chłopców i mężczyzn podejmujących zaszczytną służbę w Kościele. Ustanowienie lektorów poprzedziła całoroczna praca, podczas której kandydaci poznawali Pismo Święte i obowiązki lektora. Kurs został zorganizowany w 18 dekanatach przez dekanalnych duszpasterzy ministrantów, a całość koordynował ks. Marcin Grzesiak, archidiecezjalny duszpasterz Liturgicznej Służby Ołtarza.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję