Reklama

Europa

Kontrowersyjne dekoracje świąteczne w europejskich miastach: odwrócone krzyże, jednorożce...

Tegoroczne dekoracje świąteczne w wielu w europejskich miastach nie zawsze oddają ducha świąt Bożego Narodzenia. Szopka z narządami płciowymi, odwrócone krzyże, wielki jednorożec - to tylko niektóre ze świątecznych ozdób umieszczonych w przestrzeni publicznej, o których piszą światowe agencje.

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Twitter/AugustKuentzman

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Hiszpanii przed świętami Bożego Narodzenia nie ustawały protesty katolickich organizacji w sprawie obrażania uczuć religijnych dekoracjami, które wyśmiewają symbole wiary. Jeden z konfliktów toczy się pomiędzy Hiszpańską Fundacją Chrześcijańskich Prawników, a właścicielami cukierni w centrum Sewilli, którzy umieścili w witrynie szopkę z postaciami w kształcie narządów płciowych.

Z kolei w centrum Grenady ozdoby świetlne przedstawiają odwrócone krzyże, co zostało uznane przez wielu katolików za satanistyczną symbolikę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

We Francji, w miastach rządzonych przez lewicę i ekologów choinki są zastępowane przez sztuczne drzewka lub rzeźby ze szkła i tworzyw sztucznych. W przestrzeni publicznej z uwagi na dążenie do zachowania laickości nie można zbudować żłóbka ani postawić figur Jezusa czy Matki Boskiej. W zakładach pracy, szkołach, urzędach, mediach czy sklepach Francuzi nie życzą sobie wesołych świąt Bożego Narodzenia, ale "dobrych, wesołych świąt końca roku".

Podziel się cytatem

Reklama

W szwedzkim Malmoe kontrowersje wzbudziła świąteczna dekoracja w postaci szaro-niebieskiego sześciometrowego jednorożca. Rzeźba jako symbol ruchu LGBT po raz pierwszy została odsłonięta latem w czasie festiwalu Pride. Wówczas figura miała kolory tęczy. W ulicznej sondzie telewizji SVT mieszkańcy uznali postać zimowego jednorożca za "kiczowatą". Krytykowany jest też jego koszt - 1,2 mln koron (120 tys. euro).

Reklama

W Finlandii na placach nie są stawiane jednorożce, ale za to przerażający stary dziad ubrany w brudne łachmany. To Joulupukki, który jest bardziej tradycyjną postacią związaną z okresem bożonarodzeniowym niż znana dziś powszechnie postać św. Mikołaja z Rovaniemi. Siwy dziad czy kozioł pozostaje aktualnym elementem dekoracyjnym, np. w formie filcowych figurek czy słomianych ozdób choinkowych.

Reklama

Berlin promuje zaś reprezentacyjną ulicę Kurfuerstendamm jako "najdłuższą w Europie iluminację uliczną na Boże Narodzenie" - 140 tys. lampek oświetla czterokilometrowy trakt. Dekoracje mają neutralny charakter: dominują gwiazdki, dziadki do orzechów, bałwanki, jelonki, choinki, paczki "z prezentami", bombki.

We Włoszech telewizja RAI w popularnym programie piętnuje natomiast świetlne dekoracje w miastach, które są po prostu nieprzemyślane, nieestetyczne, a czasem mają nawet seksualne konotacje.

Podziel się cytatem

Zupełnie inny problem mają Bułgarzy. Według mieszkańców Sofii, jest ona najsmutniejszym europejskim miastem. Zdaniem Bułgarów jedyna udekorowana choinka w centrum wygląda mizernie, a na ulicach brakuje świateł i girland. Czasem dekoracje można wypatrzeć w witrynach sklepów. Są to symbole noworoczne lub gwiazdki, renifery czy Mikołaje kojarzone z bardziej konsumpcyjną niż religijną stroną Bożego Narodzenia.(PAP)

2021-12-24 13:09

Oceń: +7 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O. Wenanty w Boże Narodzenie 1912 r.

Niedziela przemyska 2/2022, str. VI-VII

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

o. Wenanty Katarzyniec

O. Edward Staniukiewicz

Okres Bożego Narodzenia 1912 r. w krakowskim klasztorze i seminarium opisał w kronice seminaryjnej franciszkański kleryk Wenanty Katarzyniec.

Czas Bożego Narodzenia jest dla wielu okresem ogromnej radości oraz wzruszających i emocjonalnych przeżyć. Wenanty tak opisał dzień Wigilii: „Po południu wszyscy odświętnie poubierali się i wyczekują niecierpliwie na tę chwilę, w której według zwyczaju tradycyjnego dzielić się będziemy opłatkiem. Wreszcie wybiła ta chwila upragniona. O godz. 7 (wieczorem) zebrali się wszyscy w konwencie z o. Prowincjałem na czele. Na twarzach wszystkich widoczny zapał, wesele, radość i ożywienie. Panuje wielmożnie gwar, spowodowany rozmowami i ogólnym zamieszaniem. Lecz nastała cisza ogólna, a w niej rozległ się głos o. Prowincjała, który bardzo wzruszony tą miłą chwilą wyrażał swe radosne uczucia i składał życzenia naszym drogim Ojcom, nam klerykom urwiszom i kochanym braciom. Po przemówieniu nastąpiło łamanie opłatkiem i wspólne składanie życzeń. Wśród wesołych rozmów wszyscy zasiadają do wigilijnej wieczerzy. Po kolacji wre wesoła zabawa, kolędy dopominają się o swoje prawa, toczą się miłe i żwawe rozmowy między Ojcami, klerykami i braćmi. O. Prowincjał przyniósł kilka paczek ciastek i orzechów i rozdawał pełnymi garściami na prawo i lewo. Szczęśliwi fratres, którzy za pomocą swych wymownych ramionek dotarli do tego źródła życiodajnego i wyłowili (tylko nie wędką) pewną ilość tych specjałów – grają zawzięcie na orzechy, wciąż wykrzykując: para czy nie para. Miła to zabawa i prawdziwie zakonna gra. Również szachy, halma (gra planszowa), są w ogólnym użytku. Tak trwało do godz. 11, bo o tej godzinie, na dany znak przez o. Magistra, udajemy się na górę, by przygotować się do Pasterki. Po kilkunastu minutach schodzimy do kościoła w płaszczach i z brewiarzami w ręku. Kościół zapełniony po brzegi. Północ wybiła. Pasterka się rozpoczęła”.

CZYTAJ DALEJ

Madonno Inwałdzka, módl się za nami...

2024-05-17 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Pod koniec XIX stulecia kult Matki Bożej Inwałdzkiej zaczął powoli zanikać. Na odpusty przybywało coraz mniej pielgrzymów, głównie z najbliższej okolicy. Reszty dokonał pożar kościoła w 1889 r., podczas którego został uszkodzony cudowny obraz, zniszczone wota i ozdoby.

Rozważanie 18

CZYTAJ DALEJ

Budowanie wspólnoty

2024-05-17 19:39

Mateusz Góra

    Krakowscy studenci przeszli ulicami miasta, uczestnicząc w nabożeństwem Drogi Światła.

    To już tradycja, że co roku środowiska akademickie zbierają się w katedrze na Wawelu, skąd ruszają na Skałkę, aby cieszyć się radością zmartwychwstania Chrystusa. W tym roku Akademicka Droga Światła jest wpisana w diecezjalne obchody Kongresu Eucharystycznego, dlatego przed wyruszeniem w drogę, w katedrze odbyła się adoracja Najświętszego Sakramentu. Uczestnicy nabożeństwa w ciszy adorowali i modlili się przed monstrancją. – Chcemy uczyć się adoracji Najświętszego Sakramentu, żeby jeszcze głębiej ją przeżywać i doznawać obecności Chrystusa, żeby potem napełnieni Jego obecnością i światłem wyruszyć w drogę i nieść to światło dalej, w miejsca w których żyjemy, mieszkamy, pracujemy czy studiujemy – wyjaśnia ks. Krzysztof Porosło, archidiecezjalny duszpasterz akademicki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję