ABC oświaty polonijnej
Przypomnijmy. System polskiej oświaty nie ogranicza się tylko do sieci placówek edukacyjnych zlokalizowanych na terenie kraju. Ustawa – Prawo oświatowe wskazuje, że minister edukacji może zakładać szkoły przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto szkoły polonijne są prowadzone przez organizacje społeczne, parafie i inne podmioty zagraniczne. Właśnie w tych placówkach Polacy wprost domagają się zajęć religii.
Co dają rodzicom i uczniom lekcje religii?
Rodzice uważają, że bez lekcji religii wiele tradycji, które są częścią polskiej kultury, tożsamości narodowej, zostanie skazanych na powolne wymarcie. Często dorośli nie mają ani możliwości, ani czasu, aby skupić się na przekazaniu tych wartości, które gwarantowały rodziny wielopokoleniowe żyjące w kraju. Nie wyobrażają sobie, aby dzieci nie znały podstawowych prawd wiary.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Lekcja religii to również doskonały sposób na dwujęzyczność. Dzieci Polaków urodzone poza granicami kraju bardzo często język kraju urodzenia traktują jako pierwszy w kontaktach społecznych.
Reklama
- Dwujęzyczność to prawdziwy skarb, zapewnia dziecku świetny start w przyszłość. To zwiększenie jego możliwości edukacyjnych, otwartości na inne kultury. Religia po polsku to swoistego "2in1"... nie tylko zaspokaja potrzeby duchowe, ale pozwala także na swobodną wypowiedź dziecka o uczuciach, emocjach w języku, którego na co dzień nie używa- dodają rodzice z Francji.
Niejednokrotnie lekcje religii i atmosfera im towarzysząca, może wspierać integrację lokalnej Polonii. Przykładem są chociażby spotkania przygotowujące uczniów do sakramentu bierzmowania. I w tych sytuacjach dzięki zajęciom z religii uczniowie są właściwie prowadzeni. Właśnie taką pracę misyjną wśród francuskiej Polonii prowadzi ks. Michał Glin, wikariusz Parafii pw. Trójcy Świętej w Lyonie i jednocześnie nauczyciel religii w Szkole Polskiej im. M. Kopernika w Lyonie kierowanej przez dyr. Elżbietę Blachas. Dzięki jego pracy w tym roku do sakramentu bierzmowania przystąpiło 14 osób. Zajęcia odbywają się w soboty i zawsze gromadzą wielu uczniów.
– Lekcje religii niewątpliwie przyczyniają się do ogromnego wsparcia dzieci i młodzieży w kształtowaniu postaw społecznych czy moralnych. Działania te wpisują się w wychowawczą rolę szkoły – zauważa ks Michal Glin.
– Ponadto na lekcjach religii młodzi ludzie uczą się krytycznego myślenia, przez co wyrabiają sobie opinie i przekonania w sprawach istotnych – dodaje ks. Michał.
Sakramenty w ojczystym języku
Uroczystości bierzmowania przewodniczył biskup pomocniczy częstochowski Andrzej Przybylski, który wskazał, jakie kroki należy podjąć, aby sakrament nie był dla młodych jedynie formalnością „do zaliczenia”.
Reklama
– Trudno w coś wejść dojrzale i świadomie, jak się nie ma wiedzy o tej rzeczywistości. Potrzebna jest więc katecheza przed bierzmowaniem. Obok tego potrzebne jest jeszcze doświadczenie wiary, a to pochodzi z modlitwy, czystego serca i środowiska, którym jest wspólnota rodzinna i kościelna – podkreślił ks. bp Przybylski w wypowiedzi dla portalu Polskifr.fr.
Naprawdę warto
W podobnym tonie wypowiada się Poseł Jan Dziedziczak, Pełnomocnik Rządu ds. Polonii I Polaków za Granicą w rządzie M. Morawieckiego.
– Lekcje religii w szkole to standard w większości krajów europejskich. Tam dzieci i młodzież mogą ze spokojem uczestniczyć w zajęciach religii. To nie tylko lekcje teologii, ale także historii naszego narodu i patriotyzmu. Jak podkreślali ojcowie naszej niepodległości: powiedz, w jakim języku się modlisz, a powiem Ci, kim jesteś. Język modlitwy - rozmowy z Bogiem – to język naszej duszy – podkreśla poseł J. Dziedziczak.