Reklama

Niedziela Łódzka

Prawykonanie w archikatedrze

Niedziela łódzka 51/2012, str. 5

[ TEMATY ]

koncert

Archiwum R. Osmolińskiego

Prawykonanie „Porta Fidei” spotkało się z ciepłym przyjęciem publiczności

Prawykonanie „Porta Fidei” spotkało się z ciepłym przyjęciem publiczności

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Porta Fidei” - wokalno-instrumentalna kompozycja młodego, warszawskiego twórcy Filipa Andrzeja Matuszewskiego miała swoje światowe prawykonanie w łódzkiej archikatedrze w obecności m.in. abp. metropolity łódzkiego Marka Jędraszewskiego. Zatytułowana została tak samo, jak list apostolski Benedykta XVI na Rok Wiary, zainaugurowany w Rzymie 11 października w 50. rocznicę rozpoczęcia Soboru Watykańskiego II.

Niespełna półgodzinny, kilkuczęściowy utwór przeznaczony na mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę powstał do wybranych tekstów poetyckich Karola Wojtyły („Pieśni o Bogu ukrytym”, „Wybrzeża pełnego ciszy” i innych). „Porta Fidei” nie ma nic wspólnego z coraz częściej dziś komponowanymi pseudooratoriami, stanowiącymi zlepek piosenek. Zarówno forma, jak i język dźwiękowy są niezależne od schematów typowych dla muzycznej komercji, aczkolwiek potraktowane zostały w ten sposób, że nowoczesność środków idzie w parze z komunikatywnością.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kompozytor podkreśla, że sztuka powinna wzbogacać nas o nowe estetyczne doznania, potęgując podziw dla stworzonego świata i zacieśniając relacje ze Stwórcą. W tym wypadku Matuszewski dążył do zjednoczenia warstwy dźwiękowej z poezją tak, aby całości nadać intymny i osobisty charakter.

Prawykonanie zrealizowane zostało przez uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi - chór oraz orkiestrę Łódzkie Smyczki pod dyr. Ryszarda Osmolińskiego. Do współpracy zaproszono mezzosopranistkę Urszulę Kryger, saksofonistę Jacka Delonga, organistę Marcina Sówkę i narratora, Jerzego Zelnika. Zróżnicowane nastrojowo sekwencje „Porta Fidei”, niekiedy bazujące tylko na śpiewie z organami, kulminowały w przedostatniej, dynamicznej części z udziałem wszystkich wykonawców.

Starannie przygotowany występ spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem ze strony słuchaczy. Powtórzony został po tygodniu w kościele pw. Matki Boskiej Jasnogórskiej.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Skaldowie” podbili dobromierzan!

Niedziela świdnicka 3/2016, str. 6

[ TEMATY ]

koncert

Barbara Zarzeczna

Zespół zagrał w kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Dobromierzu

Zespół zagrał w kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła
w Dobromierzu
Już po raz piąty w kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Dobromierzu zorganizowano koncert kolęd i pastorałek. Tym razem w programie pt. „Moje Betlejem” wiernym zaprezentowała się legenda polskiego rocka – zespół „Skaldowie”.
CZYTAJ DALEJ

Święty Brunon-Bonifacy z Kwerfurtu - arcybiskup misyjny

[ TEMATY ]

Brunon z Kwerfurtu

pl.wikipedia.org

Fragment fresku przedstawia męczeńską śmierć z rąk pogan św. Brunona z Kwerfurtu

Fragment fresku przedstawia męczeńską śmierć z rąk pogan św. Brunona z Kwerfurtu

W kalendarzu liturgicznym przypada 12 lipca wspomnienie obowiązkowe św. Brunona-Bonifacego z Kwerfurtu - mnicha benedyktyńskiego, kapelana cesarskiego, arcybiskupa misyjnego i męczennika. W 2009 r. Kościół uroczyście obchodził 1000. rocznicę jego męczeńskiej śmierci w okolicach Giżycka.

Brunon-Bonifacy urodził się w 974 r. w arystokratycznej rodzinie saskiego grafa w Kwerfurcie. Kształcił się w szkole katedralnej w Magdeburgu. W 995 r. został mianowany kanonikiem na dworze cesarza Ottona III i wraz z nim udał się do Rzymu. Tam w 998 r. wstąpił do zakonu benedyktynów w klasztorze na Awentynie. Zapewne wówczas otrzymał imię zakonne Bonifacy. Pięć lat przed nim w tym samym klasztorze przebywali św. Wojciech i bł. Radzim. W 999 r. Brunon złożył śluby zakonne.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję