Reklama

Niedziela Częstochowska

Parafia kolegiacka w Wieluniu

Niedziela częstochowska 4/2013, str. 7

[ TEMATY ]

Kościół

Zofia Białas

Kolegiata sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Wieluniu

Kolegiata sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Wieluniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Parafia wieluńska istniała na początku XIV wieku, jako, że pod rokiem 1308 pośrednio, w jednym z dokumentów watykańskich, wymieniony został proboszcz wieluński. Zważywszy na wydarzenia historyczne: przeniesienie do Wielunia siedziby kasztelanii z Rudy w roku 1281 r., nadanie Wieluniowi praw miejskich w 1283 r., możemy z całą pewnością powiedzieć, że parafia musiała istnieć już w XIII wieku.

Trochę historii

Kościołem parafialnym był drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła, zbudowany najprawdopodobniej z chwilą założenia grodu wieluńskiego, hierarchicznie podległy kolegiacie w Rudzie. Kościoła tego nie oszczędził pożar miasta w 1335 r. Po pożarze odbudował go i uposażył Kazimierz Wielki. W 1419 r. do kościoła parafialnego wieluńskiego przeniesiona została kolegiata z Rudy. Dokonał tego arcybiskup Mikołaj Trąba. Kościół otrzymał drugie wezwanie „Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny” przeniesione wraz z kolegiatą. Akt zatwierdzenia przeniesienia kolegiaty pochodzi z 1469 r. i jest podpisany przez arcybiskupa gnieźnieńskiego Jana Gruszczyńskiego. Kolegiata, odbudowana po pożarze, który miał miejsce 28 czerwca 1631 r., została konsekrowana z upoważnienia arcybiskupa Macieja Łubińskiego, przez kanonika gnieźnieńskiego i infułata z Łasku ks. Jana Romiszewskiego, 29 kwietnia 1644 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Parafia wspólnot z tradycjami

W parafii wieluńskiej wierni i zyskiwali wiele odpustów. Działały tu bractwa: Różańcowe NMP założone w 1629 r. przez prymasa Jana Wężyka, Bractwo Trójcy Przenajświętszej, Bractwo Jana Nepomucena i Bractwo duchowe (kapłańskie) nazywane Bractwem Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny założone przez papieża Urbana VIII w 1634 r. W czasie wizyty bpa Ignacego Kozierowskiego na terenie parafii istniały 4 zakony męskie i jeden żeński. Zakony męskie to Paulini, Augustianie, Reformaci, Pijarzy, żeński to Bernardynki. Godność kolegiaty parafialny kościół wieluński, wieluńska fara, zachował do 1824 r. Wcześniej zniesiono archidiakonat wieluński i wszystkie związane z nim urzędy. Ostatnim prałatem prepozytem był ks. Mateusz Wyrzykowski, kanonik honorowy łaski i proboszcz w Trzcinicy.

Reklama

Duszpasterze i dalsze dzieje świątyni

Pierwszym proboszczem po kasacie kolegiaty był ks. Szymon Dulnicki z diecezji wrocławskiej. W 1857 r. funkcje proboszcza pełnił ks. Lenkiewicz. W kolejnych latach duszpasterzami byli: ks. Szczepan Niski, ks. Antoni Michalski, ks. Jan Godorowski.

Po II wojnie światowej, w związku z rozwojem miasta i zwiększeniem się liczby ludności Parafia Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny zmieniła się: w 1957 r. wydzielono z niej parafię św. Józefa, w 1969 r. usamodzielniła się Parafia pw. św. Wawrzyńca w Dąbrowie, w 1987 r. Parafia Najświętszego Imienia Maryi w Gaszynie, w 1988 r. powstała na terenie miasta kolejna parafia nosząca wezwanie św. Jana Chrzciciela (od 1989 r. św. Stanisława Biskupa i Męczennika), tym razem wydzielona z dwóch parafii miejskich, w 2000 r. wydzielono czwartą parafię wieluńską, parafię św. Barbary przy dawnym kościółku św. Barbary.

Pierwotny kościół parafialny, murowany, trójnawowy, z jedną wieżą, zbudowany w XIII wieku i rozbudowany po 1350 r., być może z fundacji Kazimierza Wielkiego, zwany od 1420 r. kolegiatą został zbombardowany przez Niemców 1 września 1939 r, potem w 1942 r. rozebrany przez nich do fundamentów.

Od 1946 r. funkcję kościoła parafialnego pełni kościół poaugustiański zbudowany wraz z klasztorem dla ojców augustianów. Zbombardowany 1 września 1939 r. miał popękane mury i sklepienia. Jednakże z powodu całkowitego zniszczenia wieluńskiej fary, bp Teodor Kubina w 1946 r. nabył go na potrzeby wieluńskiej parafii. W tym czasie wiele starań w światynię włożyli kolejni duszpasterze: ks. Józef Pruchnicki, ks. Edward Banaszkiewicz.

20 października 1965 r. z chwilą reaktywowania Kapituły Wieluńskiej, kościół, przez papieża Pawła VI, został podniesiony do godności kolegiaty. Jest też sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia, której obraz został ukoronowany koronami papieskimi 5 września 1971 r.

Reklama

Kult Matki Bożej Pocieszenia

W każdą pierwszą sobotę miesiąca przed obrazem była odprawiana Msza św. Od 1964 r., przed uroczystością odpustową, odprawiano triduum, dziś mówimy o Dniach Maryjnych. 4 września 1966 r. wraz z odpustem odbywały się uroczystości 1000-lecia chrztu Polski pod hasłem „Z Matką Bożą w nowe tysiąclecie”. Od 11 czerwca 1968 r., za zgodą prymasa, kardynała Stefana Wyszyńskiego, przed cudownym obrazem można było w każdą środę odprawić Mszę św.

Dziś parafia kolegiacka jest nadal miejscem, w którym każdego roku przypomina się sprawy ważne dla kraju i narodu.

2013-01-28 10:21

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Antysztuka na Krzyżu

Współcześni performersi w marzeniach o zaistnieniu gotowi są na wszystko.
A co może im zapewnić pięciominutową popularność?
Profanacja symboli religijnych na pewno ich nie zawiedzie

Powszechne oburzenie wywołała niedawno wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, finansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod nazwą „British British Polish Polish. Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś”. Zaprezentowano tam filmik Jacka Markiewicza pt. „Adoracja Chrystusa”. Można na nim zobaczyć autora, który ociera się nagimi genitaliami o postać Chrystusa ze średniowiecznego krycyfiksu, wypożyczonego w tym celu z Muzeum Narodowego. Oszczędzę czytelnikom obscenicznego dalszego opisu adoracji w wykonaniu Markiewicza. Wystawa jest droga. Pochłonęła ponad 1 mln zł. Minister Bogdan Zdrojewski zapewnił w końcu, że wycofa się z jej finansowania, ale stwierdził również, że na kształt artystyczny prezentowanych „dzieł” nie ma wpływu. Jacek Markiewicz znany jest ze swojej fekalistyczno-seksualnej działalności. Pod egidą swojego mistrza – prof. Grzegorza Kowalskiego w pracy „Kardynał Markiewicz” wystawił czarne prezerwatywy zestawione z cytatem z Pieśni nad Pieśniami, na wystawie w Orońsku wylał własne ekskrementy. „W czystych formalnie pracach zamykał krew, mleko, spermę i krew miesięczną”. Stworzył pracę z ubrań zmarłej matki. „Nasycił je klejem i uformował z nich przestrzenne, regularne moduły”. Na wystawie w 1991 r. pokazywał fotografie przedstawiające własną masturbację i wyeksponował materac posypany mąką. Dla krytyk Doroty Monkiewicz była to „demonstracja samotności ludzkiego ego, dominująca i ostateczna”. Sam autor mówi, że interesują go wydzieliny człowieka. Na co dzień prowadzi hurtownię opakowań jednorazowych w Płocku. Do tej pory, pomimo swoich ekscesów, nie zaistniał jako artysta. Udało mu się tego dokonać dopiero podczas ostatniej wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej. Sam Markiewicz tłumaczy powstanie „Adoracji” wynikiem wstrząsu, jakiego doznał, widząc w kościele modlących się ludzi. Ich adoracja odbywała się wobec rzeźby Chrystusa wiszącego na krzyżu. Nie mógł pojąć, jak to możliwe, aby w dzisiejszych czasach oddawać kult martwej rzeźbie. Wyznał swoje credo w „Adoracji”. „Liżąc wielki średniowieczny krucyfiks, dotykając go nagim ciałem, obłapiając go, gdy leży pode mną, modlę się do Prawdziwego Boga”. Trudno zrozumieć, dlaczego zwiedzający wystawę muszą uczestniczyć w jego pokrętnych, chorych doznaniach. To „dzieło” jako praca dyplomowa pochodzi z 1993 r. i dopiero teraz zaistniało w blasku obrazoburczej chwały. Wystawie towarzyszą liczne protesty, do których dołączyła się nawet Liga Muzułmańska RP, domagając się usunięcia pracy profanującej Krzyż. Posłowie złożyli także w tej sprawie wniosek do prokuratury.
Na razie w obronie filmiku Markiewicza głos zabrała etyk prof. Magdalena Środa, twierdząc, że „kołtunie oko cieszy monidło, prosty obraz, najlepiej ikonografia religijna z prowincjonalnych kościołów lub bardzo piękna estetyka częstochowsko-licheńska”. Większość Polaków ma na szczęście kołtuńskie gusty i nie chce zaakceptować bluźnierczych wystąpień performersów. Dyrektor CSW Fabio Cavallucci stwierdził, że nie zamierza usunąć eksponatu z wystawy. Zamieszanie wokół „dzieła” spuentował zdaniem: – Sztuka, która nie porusza do głębi, nie wywołuje dyskusji, nie wzbudza emocji, jest sztuką martwą, reżimową.

CZYTAJ DALEJ

Abp Tadeusz Wojda podczas Apelu Jasnogórskiego - byśmy z pomocą Maryi pragnęli odnawiać naszą wiarę

2024-05-03 08:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Apel Jasnogórski

abp Tadeusz Wojda

Jasna Góra/Facebook

- Maryjo Królowo Polski! Jest naszą niepojętą radością, że dzisiaj, w przededniu Twojego święta, możemy się znowu zgromadzić przed Twoim obliczem w tym naszym narodowym sanktuarium, które od wieków jest mocno bijącym sercem wierzącej Polski - mówił na Jasnej Górze abp Tadeusz Wojda. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski poprowadził modlitwę Apelu Jasnogórskiego w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski.

- Przychodzimy, aby u Ciebie szukać ukojenia dla naszych serc, umocnienia dla naszych słabnących sił, miłości do kochania innych mimo doznanych trudności, odwagi do dawania żywego świadectwa naszej wiary - mówił abp Wojda.

CZYTAJ DALEJ

Złoty Krzyż Zasługi dla włoskiej dziennikarki i kierownika sekcji polskiej Vatican News

2024-05-03 13:58

[ TEMATY ]

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

złoty Krzyż Zasługi

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Ze wzruszeniem przyjąłem wraz z Manuelą Tulli, dziennikarką ANSA, odznaczenie Pana Prezydenta RP za upowszechnianie wiedzy o Polakach ratujących Żydów na arenie międzynarodowej – tak decyzję prezydenta Andrzeja Dudy o przyznaniu odznaczenia skomentował ks. Paweł Rytel-Andrianik kierujący polską sekcją mediów watykańskich. Uroczystość odbyła się w czwartek 2 maja wieczorem w Ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej.

Manuela Tulli i ks. Paweł Rytel-Andrianik są autorami książki o rodzinie Ulmów „Zabili nawet dzieci” opublikowanej po włosku i angielsku. Wersje polska, hiszpańska, portugalska i chińska są w przygotowaniu. Pozycja spotkała się z uznaniem odbiorców w różnych krajach. Jest ona wspólnym spojrzeniem Włoszki i Polaka na historię rodziny Ulmów w kontekście historycznym. Powstała i została wydana we współpracy z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję