5. Marsz dla Życia i dla Rodziny, modlitewny maraton w intencji matek oraz akcja charytatywna na rzecz rodzin chrześcijańskich w Palestynie, złożą się na tegoroczne obchody Dnia Życia, jakie odbędą się w marcu w Legnicy. W planach jest także konferencja naukowa nt. in vitro oraz 1. Kongres Rodzin Diecezji Legnickiej pt. „Rodzina solą ziemi”
W Legnicy 15 stycznia w siedzibie Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowano inicjatywy związane z obchodami Dnia Życia w diecezji legnickiej. Jak podkreślił ks. Janusz Wilk, asystent kościelny KSM, w tym roku marsz dla życia odbędzie się w Legnicy w Niedzielę Palmową 24 marca, a będą mu towarzyszyły słowa: „Dziękujemy rodzicom”. W ten sposób organizatorzy chcą zwrócić uwagę na fundamentalną wartość rodziny, rozumianej jako związek kobiety i mężczyzny. Hasło marszu ma zachęcać do wdzięczności rodzicom za dar życia i wychowania.
Reklama
Podobnie jak w poprzednich latach, marsz poprzedzi szereg inicjatyw przygotowujących do tego wydarzenia, w którym z roku na rok bierze udział coraz więcej osób, głównie młodych. W ubiegłorocznym marszu dla życia wzięło udział blisko 3 tys. osób. W ramach przygotowania do legnickiego Marszu dla Życia i Rodziny odbędzie się już po raz trzeci krucjata modlitewna „40 dni dla Życia”. Tym razem modlitwa w intencji matek oczekujących potomstwa oraz dzieci poczętych, zwłaszcza tych, którym zagraża jakiekolwiek niebezpieczeństwo, prowadzona będzie w domach. Do udziału w tym modlitewnym maratonie zaproszone są zarówno osoby indywidualne jak i wspólnoty oraz grupy modlitewne. Organizatorzy zapraszają do telefonicznego zgłaszania udziału w czuwaniu modlitewnym. Charakter modlitwy jest dowolny. Ważne, by wspólnie zachować ciągłość czuwania w intencji życia przez 960 godzin w dzień i w nocy. Modlitwa rozpocznie się 13 lutego w Środę Popielcową o godz. 12, a zakończy w Niedzielę Palmową podczas 5. Legnickiego Marszu dla Życia i Rodziny. Zgłoszenia będą przyjmowane od 21 stycznia od poniedziałku do piątku w godz. 9-15 pod numerem tel. (76) 724-43-75 oraz 513-129-362.
W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, nie zabraknie też akcji charytatywnej. Wcześniej zbierano już pieluchy dla dzieci czy przybory szkolne. W tym roku zaplanowana jest akcja charytatywna „Rodzina Rodzinie”, która będzie prowadzona we współpracy z organizacją Pomoc Kościołowi w Potrzebie, stąd obecność na konferencji ks. Rafała Cyfki z Warszawy. Inicjatywa ma na celu zebranie funduszy na zorganizowanie pomocy chrześcijańskim rodzinom, mieszkającym na terenie Palestyny. W ramach akcji będą rozprowadzane różańce wykonane ręcznie przez chrześcijan w Ziemi Świętej. Nabycie różańca w cenie 10 zł stanie się konkretną pomocą prześladowanym chrześcijanom. Pomost partnerski „Rodzina Rodzinie” został zainaugurowany 21 stycznia i będzie trwał do Niedzieli Palmowej 24 marca. W promocję akcji charytatywnej włączył się młodzieżowy zespół muzyczny „Kiedy próba”, który będzie odwiedzał parafie w diecezji legnickiej, zachęcając podczas koncertów do przyłączenia się do niej. Kolejną inicjatywą będzie konferencja naukowa pt. „Poznaj prawdę o in vitro”, która odbędzie się 23 marca o godz. 10 w Centrum Spotkań im. Jana Pawła II w Legnicy. Zostali zaproszeni na nią specjaliści z zakresu bioetyki i biologii z Poznania, Wrocławia i Krakowa.
Podsumowaniem tegorocznych inicjatyw związanych z obroną życia i rodziny będzie 1. Kongres Rodzin Diecezji Legnickiej pt. „Rodzina solą ziemi”. Odbędzie się w Krzeszowie 18 maja. Jak podkreślił koordynator kongresu ks. Bogusław Wolański, celem tego święta rodzin są: promocja życia rodzinnego, głębsze związanie rodziny z Bogiem, wyrażenie jedności rodzin diecezji legnickiej, wspólny apel o wsparcie rodziny i ukazanie, że rodzina jest drogą Kościoła. Inicjatywom towarzyszyć będzie również promocja publikacji wydanej przez Fundację Narodowego Dnia Życia pt. „Rodzina receptą na kryzys”, napisanej pod redakcją Marka i Wojciecha Wareckich, Przemysława Jabłońskiego, Tomasza Ochinowskiego, Piotra Gołaszewskiego oraz Tomasza Dajczaka. Będzie ona dostępna na stronie internetowej www.marszdlazycia.legnica.pl. Publikacja podpowiada jak wychowywać dzieci do odpowiedzialnego funkcjonowania w rzeczywistości rynkowej. Podsuwa także pomysły na lepsze zarządzanie domowym budżetem. Podpowiada, jak nauczyciele mogą wspomagać rodziny w odpowiedzialnym wychowaniu.
„W kwietniu tego roku na ekrany polskich kin wchodzi film „Cristiada”, którego światowa premiera odbyła się w marcu 2012 roku. Wśród odtwórców głównych ról znalazły się takie gwiazdy Hollywood, jak Andy Garcia, Eva Longoria czy Peter O’Toole. Reżyserem obrazu jest Dean Wright, nominowany do Oscara za efekty specjalne we „Władcy Pierścieni”. Taka obsada powinna gwarantować zainteresowanie największych dystrybutorów w Meksyku. A jednak film spotkał się z ich bojkotem...” - pisze w kwietniowym wydaniu „Miesięcznika Egzorcysta” Grzegorz Górny.
Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego.
Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia.
Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka.
Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.