Reklama

Bracie Stanisławie, czy to prawda, że...

Quid leges sine moribus vanae proficiunt?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Zdzisław Wójcik: - Oto retoryczne pytanie Horacego. Odwróćmy jednak jego słuszną maksymę: Czy są do pomyślenia szlachetne obyczaje bez respektowania obowiązujących, boskich i ludzkich praw? Czy ludzie mogą cieszyć się autentyczną wolnością, będącą konsekwencją przestrzegania dobrych obyczajów, bez autorytetu prawa?

Brat Stanisław Rybicki: - Poszanowanie wolności, poszanowanie dobrych obyczajów sprawia, że prawa nie stają się pustym legalizmem przeradzającym się w despotyzm tyranów. Wolność bez poszanowania prawa przeobraża się w anarchię, powodując immoralizm, który przecenia wartość ciała, używania, doraźnych zysków czy swawoli. Przeciwnie, przesadne stosowanie litery prawa prowadzi do tyranii, do alienacji osobowości i godności człowieka. Przestrzeganie norm, zasad, reguł postępowania ubezpiecza człowieka tak, że "szabat jest dla człowieka", "nie człowiek dla szabatu". Było to wprost rewolucyjne prawo dla ludzi tamtych czasów.

- Przeciwstawiając się faryzejskim rygorystom Jezus zapytuje: "Czy wolno w szabat uczynić coś dobrego, czy należy czynić źle?". W Pawłowym Liście do Rzymian czytamy, że święte jest Prawo, "święte także, sprawiedliwe i dobre jest przykazanie" (Rz 7,12).

- Ale nakaz miłości bliźniego należy stawiać ponad przepisy litery prawa, w przeciwnym razie prawo byłoby puste. Posłannictwo Jezusa i Jego Kościoła sprowadza się do ratowania życia. Obowiązujące prawo jest to prawo duchowe.

- Stare zaś Prawo ciągle coś nakazywało albo czegoś zabraniało.

- Chrystus swoim życiem i przez swe zbawcze dzieło wskazał nam, co to znaczy żyć tak, jak tego chce Duch. Tego właśnie uczy nas Kościół, gdy mówi w "Gaudium et spes", że "przez żadne prawa ludzkie godność osobista i wolność człowieka nie da się tak stosownie zabezpieczyć, jak przez Ewangelię" (KDK 14). Ewangelia bowiem sprawia, że człowiek, według niej żyjący, jest prawdziwie człowiekiem. Tam gdzie depcze się prawa z braku ich harmonii z dobrymi obyczajami, ma zastosowanie teza wypowiedziana przez Cycerona: "summum ius - summa iniuria", rygorystyczne prawodawstwo największą nieprawością. "Twierdzenie to nie deprecjonuje sprawiedliwości, wskazuje tylko na pilną potrzebę sięgania do głębszych jeszcze sił ducha, które warunkują porządek sprawiedliwości" (por. DiM 12). Apel Ojca Świętego Jana Pawła II o ukochanie miłosierdzia to zasadniczy głos w obronie takiego prawodawstwa, które bazuje na tym przykazaniu, które słusznie nazwano największym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Nuncjusz Apostolski w Wielki Czwartek: Każdy dobry uczynek względem drugiego człowieka jest posługą mycia nóg

2024-03-29 08:56

[ TEMATY ]

nuncjusz

Wielki Czwartek

Nuncjusz Apostolski

Episkopat news

Każdy dobry uczynek względem drugiego człowieka - zwłaszcza cierpiącego i tego, który nie cieszy się wielkim poważaniem - jest posługą mycia nóg. Do tego właśnie wzywa nas Pan: uniżyć się, nauczyć się pokory i odwagi dobroci - mówił Nuncjusz Apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi w homilii Mszy św. Wieczerzy Pańskiej, której przewodniczył w Sanktuarium Narodowym św. Andrzeja Boboli w Warszawie.

Nuncjusz Apostolski przypomniał, że Mszą św. Wieczerzy Pańskiej rozpoczyna się święte Triduum Paschalne. „Na początku świętego Triduum prośmy przede wszystkim o łaskę głębokiego poruszenia serc wielkością tajemnic, które są celebrowane w tych dniach. Prośmy o łaskę przeżycia tych tajemnic dogłębnie i duchowo, a nie szybko i powierzchownie” - zaznaczył.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję