Termin „fundraising” powstał z połączenia dwóch angielskich słów: „fund” - fundusze i „raising” - zbieranie i oznacza ono zbieranie funduszy - i to głównie na cele charytatywne, publiczne.
Istotą fundraisingu jest budowanie wieloletnich, stabilnych relacji z otoczeniem: urzędami, sponsorami, członkami organizacji i jej darczyńcami. - Wystarczy sobie uświadomić, że każdemu darczyńcy należy podziękować za pomoc i powiadomić go, co stało się z podarowanymi przez niego pieniędzmi. Jeśli ofiarodawców jest wielu, to staje się oczywiste, że żaden człowiek nie poradzi sobie z tym zadaniem samodzielnie: ktoś musi napisać listy, zaadresować je i wysłać, a czasem też zadzwonić do wielu z tych osób czy się z nimi spotkać. To dlatego potrzeba ludzi, którzy będą posłańcami czy wręcz ambasadorami organizacji w jej staraniach o wsparcie - tłumaczy Robert Kawałko z Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej metodę fundraisingu wykorzystuje od pewnego czasu w swojej działalności. - Do zainteresowania się tą ideą zmusiło nas życie - mówi ks. Marek Kidoń, dyrektor organizacji. - Zmobilizowani zostaliśmy do poszukiwania nowych sposobów pozyskiwania funduszy potrzebnych na zaspokojenie wzrastającej liczby próśb i potrzeb. Ideę fundraisingu odebraliśmy jako szansę dla naszej Caritas. Odczuwamy już pierwsze pozytywne efekty zastosowania tej metody i pomyśleliśmy, by przybliżyć ją innym Caritas w Polsce i organizacjom.
Uczestnicy konferencji zapoznali się z ideą, zasadami, metodami, strategią i planowaniem pozyskiwania funduszy oraz poznali akta prawne związane z fundraisingiem.
Na zakończenie spotkania podpisana została Deklaracja Etyczna Fundraisingu w Caritas w Polsce.
W spotkaniu uczestniczyli dyrektorzy, księgowi i reprezentanci Caritas diecezjalnych z całej Polski, przedstawiciele Stowarzyszenia „Wiosna” oraz Fundacji „Misericordia”. Kolejna konferencja zaplanowana została na przyszły rok i odbędzie się w Łodzi.