Reklama

Wiadomości

Egipt: strożytne Kościoły wschodnie i prawosławni potwierdzili swój sprzeciw wobec stosunków homoseksualnych

Potwierdzenie instytucji małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety oraz stanowcze odrzucenie stosunków między osobami tej samej płci zawiera wspólny dokument przedstawicieli Kościołów prawosławnych i wschodniochhrześcijańskich, podpisany na zakończenie ich spotkania w Egipcie. Odbyło się ono w dniach 16-17 września w rezydencji patriarszej w koptyjskim klasztorze Deir Amba Biszoi (św. Paisjusza Wielkiego) w Wadi an-Natrun w północnej części kraju z inicjatywy głowy Kościoła koptyjskiego patriarchy Teodora (Tawadrosa) II i miało za zadanie przygotowanie przyszłej jedności obu rodzin kościelnych. Było to pierwsze takie wydarzenie po 34 latach.

[ TEMATY ]

Egipt

homoseksualizm

pixabay/LollipopPhotographyUK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie, które przebiegało pod hasłem "Miłość Chrystusa przynagla nas" (2 Kor 5, 14), rozpoczęło się modlitwą pod przewodnictwem Teodora II w cerkwi klasztornej Przemienienia Pańskiego. Potem, witając przybyłych wezwał Kościoły, uczestniczące w wydarzeniu, do "budowania stosunków miłości w Chrystusie, pogłębiania wzajemnego zrozumienia, kontynuowania dialogu i nieustannej modlitwy". Wspomniał także o konieczności wyrażania "jednym głosem prawosławnym naszego wspólnego poglądu na globalne problemy społeczne, budzące zatroskanie naszych Kościołów".

Z kolei prawosławny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej w nadesłanych pozdrowieniach do zgromadzonych w klasztorze członków obu nurtów chrześcijaństwa wschodniego podkreślił ważność jedności chrześcijańskiej i współpracy wzajemnej, aby nie «stwarzać przeszkód Ewangelii Chrystusowej»".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Następnie referaty przedstawili dwaj współprzewodniczący Wspólnej Komisji ds. Dialogu Teologicznego między Kościołami Prawosławnymi a Starożytnymi Kościołami Wschodnimi - metropolita chalcedoński Emanuel (Patriarchat Konstantynopolski) i koptyjski metropolita El Quosia - Tomasz. Obrady toczyły się zarówno w formacie okrągłego stołu, łączącego wszystkich uczestników, jak i w oddzielnych dyskusjach - według obu "rodzin kościelnych": prawosławnej i wschodniochrześcijańskiej. Wszyscy delegaci wyrazili zaniepokojenie "z powodu kryzysu w sprawach rodziny i wyzwań antropologicznych w dzisiejszym zeświecczonym społeczeństwie". Podkreślili też swą wierność tradycyjnemu, chrześcijańskiemu rozumieniu małżeństwa jako "nierozerwalnego i opartego na miłości związku mężczyzny i kobiety" oraz potępili usprawiedliwianie "małżeństw" jednopłciowych odwoływaniem się do "absolutnej wolności ludzkiej".

Mówiąc o dążeniu do pełnej jedności uczestnicy obrad przypomnieli "owocne wyniki dialogu", który wypracował konkretne kroki potrzebne do przywrócenia jej, przywołując w tym kontekście "mapę drogową", uzgodnioną na spotkaniu wspólnej grupy roboczej w Atenach w dniach 24-25 listopada 2014 r. Wokół tego zagadnienia toczyła się ożywiona owocna dyskusja - podkreślono w oświadczeniu oficjalnym, ogłoszonym po spotkaniu.

Postanowiono również przedłużyć pracę dwóch podkomitetów Wspólnej Komisji - liturgicznego i duszpasterskiego, jak również powierzyć obu współprzewodniczącym spotkanie się ze zwierzchnikami Kościołów obu rodzin wyznaniowych w celu omówienia z nimi wyników działalności Komisji. Zobowiązano obie rodziny kościelne na wszystkich szczeblach: duchowieństwa, osób konsekrowanych i świeckich do włączenia się do dialogu. Ponadto postanowiono utworzyć stronę internetową, na której znajdą się wszystkie dokumenty dotyczące tego dialogu.

Ponadto w związku z przypadającą w przyszłym roku 1700. rocznicą zwołania I Soboru Powszechnego (Nicea w 325) oraz z faktem, iż chrześcijanie wschodni i zachodni będą wtedy obchodzić Wielkanoc w tym samym czasie, uczestnicy spotkania "wyrazili życzenie, aby cały świat świętował Paschę zgodnie z tradycją Soboru Nicejskiego i paschalią [metodą obliczania kolejnych Wielkanocy - KAI] prawosławną".

W obradach w Wadi an-Natrun każdy Kościół był reprezentowany przez dwóch wysłanników, którzy przybyli z Albanii, Armenii, Bułgarii, Cypru, Egiptu, Erytrei, Grecji, Jerozolimy, Libanu, Polski, Rosji, Rumunii, Syrii i Turcji. Spotkanie to było pierwszym tego rodzaju wydarzeniem od 1990, gdy na czele Kościoła koptyjskiego stał patriarcha Szenuda III.

2024-09-20 18:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: transseksualiści mogą przyjmować chrzest

[ TEMATY ]

homoseksualizm

Włodzimierz Rędzioch

Osoby transseksualne, nawet jeśli przeszły leczenie hormonalne lub operację zmiany płci, mogą przyjąć chrzest, „jeśli nie ma sytuacji, w których istnieje niebezpieczeństwo wywołania publicznego zgorszenia lub dezorientacji wśród wiernych”. A dzieci par homoseksualnych należy ochrzcić, nawet jeśli urodziły się z matki zastępczej, pod warunkiem, że istnieje uzasadniona nadzieja, że zostaną wychowane w wierze katolickiej. Takie stwierdzenia znalazły się w odpowiedzi Dykasterii Nauki Wiary podpisanej przez prefekta kard. Victora Manuela Fernandéza, a zatwierdzonej przez papieża 31 października. O odpowiedzi na pytania dotyczące szeregu kontrowersyjnych kwestii poprosił w lipcu bieżącego roku, biskup Santo Amaro w Brazylii, José Negri.

Odpowiedzi Dykasterii biskupowi Negri
CZYTAJ DALEJ

Przyjaciel Anioł Stróż

Niedziela Ogólnopolska 39/2015, str. 26-27

[ TEMATY ]

anioł

Anioł Stróż

Karol Porwich/Niedziela

2 października obchodzimy w Kościele wspomnienie Świętych Aniołów Stróżów. Zazwyczaj w liturgii upamiętnia się imiona świętych, ale Aniołowie Stróżowie są uosobieniem działania Bożej Opatrzności. Chociaż więc nie znamy ich z imienia, rola ich jest szczególna. W granicach świętych obcowania dane jest nam przeżywać więź z istotami, o których wiemy niewiele, ale których ślady obecności zapisane są w świadomości Kościoła, a także w doświadczeniu wierzących.

Czy aniołowie istnieją naprawdę, a jeśli tak, to kim są? Choć nasza wiara pełna jest odniesień do niebieskich duchów, do istot widzialnych i niewidzialnych, do ich działania i obecności, to często tak naprawdę nie wiemy, jak włączyć ich istnienie do naszej codzienności, by było owocne, realne i skuteczne, a przy tym by nie przesłaniało nam Boga.
CZYTAJ DALEJ

Maturzyści na Jasnej Górze „zarywają noce” … na modlitwie

2025-10-02 15:54

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

BPJG

Zdaniem maturzystów noc jest dobra nie tylko na naukę czy zabawę, ale i na modlitwę. Szczególnie mniejsze grupy klasowe, zwłaszcza z Polski wschodniej, wybierają nocne czuwania. Aż 700 km przejechali maturzyści z Włodawy, pielgrzymkę rozpoczęli od Apelu Jasnogórskiego, a zakończyli modlitwę dziś o 4 rano. Mówią o sobie, że „są do tańca i do różańca” i z optymizmem patrzą na stojące przed nimi wyzwania.

Z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 i II Liceum Ogólnokształcącego we Włodawie w pielgrzymce uczestniczyło około setki uczniów z pięciu klas maturalnych (liceum i technikum) przygotowujących się do egzaminu dojrzałości. - Jeżeli ktoś zaśnie, to możemy liczyć, że koleżanka lub kolega obudzi. Zarwana noc do dla nas nie pierwszyzna - uśmiechali się przed czuwaniem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję