Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Cudo wśród liturgicznych szat

Niedziela bielsko-żywiecka 20/2013, str. 3

[ TEMATY ]

liturgia

Archiwum

Ornat z Kompletu Anielskiego

Ornat z Kompletu Anielskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szacie liturgicznej z XIX wieku poświęcone będzie ostatnie z cyklu spotkań organizowanych przez diecezjalne muzeum „Przez sakralne do sacrum”. Podczas prelekcji przedstawiony zostanie tzw. Komplet Anielski, zaliczany do wyjątkowych realizacji artystycznych i ikonograficznych wśród liturgicznych szat. Został wykonany pod koniec XIX wieku w Lyonie, wg projektu artysty Gasparda Ponceta, przez firmę „Henry”. Realizacja Kompletu Anielskiego stała się sukcesem firmy „Henry”. Zaprezentowany na Wystawie Światowej w Paryżu w 1900 r. został nagrodzony Grand Prix.

Ikonografia szat ukazuje chwałę królestwa niebieskiego. Wszystkie najważniejsze postaci - Matka Boża, Jezus Chrystus, otoczone są niezliczoną liczbą aniołów. One, o różnych wymiarach, kształtach, z różnymi rekwizytami, wykonując rozmaite gesty wypełniają całą przestrzeń dekoracyjną szat. Stąd też nazwa szat liturgicznych „Komplet Anielski” - tłumaczy ks. dr Grzegorz Klaja, dyrektor diecezjalnego muzeum. Ks. Klaja podkreśla, że na terenie naszej diecezji mamy kilka kompletów szat liturgicznych lub poszczególnych elementów z zestawów utkanych wg tzw. wzoru anielskiego. - Znany jest komplet z parafii Opatrzności Bożej w Bielsku-Białej, a szczególnie należąca do niego kapa, podziwiana na kilku wystawach (będzie prezentowana podczas spotkania). Szaty te zostały odnowione staraniem ks. prał. Jana Sopickiego. W parafii Narodzenia NMP w Bielsku-Białej Lipniku znajdują się szaty dla kapłana do Mszy św. Również parafia św. Marii Magdaleny w Cieszynie posiada owe dzieła - informuje dyrektor muzeum.

Czwarte spotkanie „Przez sakralne do sacrum” odbędzie się 1 czerwca o godz. 10.30 w gmachu Kurii Diecezjalnej przy ul. Żeromskiego. Wtedy to historię i kontekst Kompletu Anielskiego na tle innych ornatów przybliży mgr Barbara Kalfas, wybitna specjalistka w dziedzinie konserwacji tkanin artystycznych. Z kolei ikonograficzną wymowę tej tkaniny przybliży w drugiej części ks. Klaja. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną kapy, ornat, bursa, welon, stuła, manipularz z Kompletu Anielskiego oraz pochodząca z bielskiej parafii Opatrzności Bożej kapa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-05-16 13:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dialog przed Komunią św.

Niedziela legnicka 45/2012, str. 8

[ TEMATY ]

liturgia

Msza św.

Monika Jaworska

Uroczystość inauguracji Roku Wiary w diecezji

Uroczystość inauguracji Roku Wiary w diecezji
Po obrzędzie łamania Chleba i wspólnym śpiewie pieśni „Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad nami/obdarz nas pokojem” w liturgii Mszy św. następuje dialog. Jest on elementem, który zawsze poprzedzał udzielenie Komunii św. wiernym (nie tylko w trakcie Mszy św.) i pozostał w swojej formie niezmieniony od pierwszych wieków Kościoła. Mowa tu o ukazaniu przez kapłana Hostii i wypowiedzeniu słów: „Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata. Błogosławieni, którzy zostali wezwani na Jego ucztę”. Liturgia zaczerpnęła pierwsze zdanie tego tekstu z Ewangelii według św. Jana. W jej pierwszym rozdziale św. Jan daje świadectwo o Chrystusie. Kiedy Go spotyka, mówi: „Oto Baranek Boży, który gładzi grzech świata” (J 1, 29) i na koniec dodaje: „Ja to ujrzałem i daję świadectwo, że On jest Synem Bożym” (J 1, 34). Odniesienie określenia „Baranek Boży” do Chrystusa wskazuje, iż jest On oczekiwanym Mesjaszem; Bogiem - Tym, o którym pisali prorocy. Drugie zdanie wypowiadane przez kapłana zaczerpnięte zostało z kolei z Księgi Apokalipsy. W rozdziale 19. opisany jest stan dziękczynienia, w jakim trwa niebo, stan radości, że Pan Bóg nasz zakrólował. To obraz tzw. Kościoła triumfującego. Padają tam słowa: „Błogosławieni, którzy są wezwani na ucztę Godów Baranka” (Ap 19, 9). To wesele godów Chrystusa i Jego oblubienicy - Kościoła. Połączenie tych dwóch fragmentów biblijnych jest nieprzypadkowe. Po śpiewie skierowanym do Baranka Bożego kapłan ukazuje wiernym, że pod postaciami konsekrowanego Chleba i konsekrowanego Wina obecny jest tu ten właśnie Baranek Boży, Chrystus Pan. Ten sam, którego spotkał św. Jan i dał o Nim świadectwo. Wszyscy jesteśmy odkupieni przez krew Chrystusa. Została ona przelana na Krzyżu na wzór krwi baranka, którą oznaczano drzwi Izraelitów w noc paschalną. Ta Krew Baranka oczyszcza nas z grzechów. I ta sama Krew daje nam zbawienie, paschalne obmycie, przywracające czystość. Dzięki temu możemy mieć ufność i wiarę, że zostaniemy zaproszeni na Ucztę Baranka - dostąpimy zbawienia.
CZYTAJ DALEJ

Fatima: 70-lecie muzeum w sanktuarium - są tam polskie eksponaty

2025-08-14 17:55

[ TEMATY ]

Fatima

Adobe Stock

Tysiące pielgrzymów przybyłych do sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie wzięło udział w upamiętnieniu 70. rocznicy utworzenia muzeum w tym miejscu kultu maryjnego. Wśród licznych pielgrzymów przebywających od wtorku w Fatimie w związku ze 108. rocznicą objawienia maryjnego są też Polacy. Wielu z nich odwiedziło przestrzeń muzealną działającą w budynku rektoratu fatimskiego. Przylega ona do głównego placu sanktuarium, centralnego miejsca tego miejsca kultu maryjnego. W gronie pątników odwiedzających muzeum przeważają obywatele Portugalii, którzy na co dzień mieszkają w krajach Europy Zachodniej, m.in. we Francji, w Szwajcarii i Luksemburgu.

Wśród eksponatów znajdujących się w muzeum znajdują się liczne pamiątki związane z objawieniami z 1917 roku, a także dary z całego świata przekazywanych portugalskiemu sanktuarium maryjnego. Zdeponowano tam m.in. wota dziękczynne z okresu II wojny światowej, a także późniejszych lat, a także koronę podarowaną przez portugalskie kobiety w 1942 roku. Stanowiła ona podziękowanie za neutralne stanowisko Portugalii wobec wojny i uniknięcie w ten sposób ofiar w tym konflikcie zbrojnym.
CZYTAJ DALEJ

Bp Muskus: bądźmy prorokami spotkania, które odrzuca oręż pogardy

Obserwując nasze społeczne konflikty widzimy, że coraz trudniej nam o współistnienie, że łatwiej nam się żyje, gdy mamy wrogów - mówił bp Damian Muskus OFM podczas Pasterki maryjnej, którą odprawił o północy w Sanktuarium Gaździny Podhala w Ludźmierzu. Jak podkreślał, chrześcijanie mają być „prorokami spotkania”, które odrzuca „oręż pogardy” i buduje mosty.

W homilii wygłoszonej podczas Mszy odprawionej przy ołtarzu polowym ludźmierskiego sanktuarium bp Muskus mówił, że Maryja jest przykładem i patronką „wyjścia, spotkania i pokoju”. Jak wyjaśniał, wyszła ona z Nazaretu i pokonała górską drogę, by pomóc swojej starszej krewnej Elżbiecie. Podkreślał, że była „otwarta na Boże natchnienia i kontemplująca Bożą obecność, a jednocześnie w miłości bardzo praktyczna, konkretna i bliska”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję