Reklama

Niedziela Lubelska

Muzyka dla każdego

W kościele pw. Świętej Rodziny na lubelskich Czubach (al. Jana Pawła II) trwa 17. Międzynarodowy Festiwal Organowy. We wszystkie środy lata, a nawet jeszcze we wrześniu można zupełnie za darmo nasycić serca wspaniałą muzyką.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal, zorganizowany pod artystyczną opieką Roberta Grudnia i przy znacznej pomocy proboszcza ks. kan. Ryszarda Juraka, upływa pod znakiem ważnych wydarzeń w życiu Kościoła i Ojczyzny. Dedykowany jest bł. Janowi Pawłowi II w 35. rocznicę wyniesienia na Stolicę Piotrową, a także walczącym o wolność Ojczyzny powstańcom styczniowym. Znamienite okazje, włączone w bogactwo przeżyć Roku Wiary, stały się okazją do zaprezentowania przed lubelską publicznością wybitnych artystów. Krzesimir Dębski, Alicja Węgorzewska, Jerzy Zelnik, Halina Łabonarska, Anna Romantowska, Ewa Uryga czy Krzysztof Herdzin to tylko niektórzy z tych, co postanowili spędzić część wakacji w Lublinie.

Koncertom towarzyszą prelekcje i wystawy. - Sztuka i historia od zawsze kroczyły ze sobą w parze, inspirując się wzajemnie. Tak było w przypadku powstania styczniowego, które chociaż nie doczekało się literatury równie wielkiej jak powstanie listopadowe, to stało się inspiracją imponującej kolekcji dzieł malarzy XIX i XX wieku; w literaturze na wielką skalę rozwinęło się pamiętnikarstwo, a muzyce dało całą plejadę pieśni wojskowych - mówi Robert Grudzień. Idąc za przykładem wielkich twórców, dyrektor festiwalu ukazuje ten niezaprzeczalny wkład w rozwój polskiej kultury narodowej, tak bliskiej bł. Janowi Pawłowi II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Festiwal rozpoczął Krzesimir Dębski, któremu towarzyszyło Krakowskie Trio Stroikowe wraz z Chórem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Tydzień później w koncercie zatytułowanym „Każdemu marzy się wolność” utwory związane z powstaniem styczniowym recytowali Jerzy Zelnik i Halina Łabonarska. Doniosłym wydarzeniem artystycznym było otwarcie wystaw „Powstanie 1863 - gorzka chwała”, przygotowanej przez Muzeum Nieodległości w Warszawie oraz „Artur Grottger - powstanie styczniowe”, na którą złożyły się fotokopie słynnych kartonów jednego z czołowych malarzy polskiego romantyzmu. Przypadające w tym roku 35-lecie wyniesienia bł. Jana Pawła II na Stolicę Piotrową uhonorował ks. Krzysztof Ołdakowski, który wystąpił z prelekcją o dwóch papieżach - bł. Janie Pawle II i Franciszku. Ciekawostką był występ słynnej grupy ewangelizacyjnej Claret Gospel z Republiki Wybrzeża Kości Słoniowej oraz koncert, w którym Swietlana Kaliniczenko zaśpiewała najpiękniejsze romanse ukraińskie.

Chociaż festiwal zbliża się ku końcowi i spotkania z wieloma artystami przeszły już do historii, wciąż jeszcze można znaleźć w programie mnóstwo interesujących pozycji. Rok Wiary najpełniej ukazany zostanie 25 września podczas finału festiwalu, poświęconego trzem papieżom: bł. Janowi Pawłowi II, Benedyktowi XVI i Franciszkowi. Wówczas słowo wygłosi bp Mieczysław Cisło. Ciekawą propozycją, szczególnie dla melomanów, jest recital Wiesława Ochmana, zaplanowany na 11 września. Z kolei ci, którym drogie to, co polskie, nie powinni przegapić najbliższego koncertu (14 sierpnia), zatytułowanego „Marsz, marsz, Polonia”. Przed zgromadzonymi w papieskiej świątyni wystąpią artyści współpracujący z Filharmonią Lubelską: Mariola Zagojska (sopran), Dorota Szostak-Gąska (sopran), Jakub Gąska (tenor) oraz Agnieszka Schulz-Brzyska (fortepian). Jeszcze inny portret Polaka - patrioty ukaże koncert pt. „Fortepian Chopina”, oparty na utworach wielkiego kompozytora oraz poezji Cypriana Kamila Norwida, w którym przed publicznością zaprezentują się Anna Romanowska, Georgij Agratina i Robert Grudzień (28 sierpnia). Każdy koncert zaczyna się o godz. 19. Wstęp wolny - polecamy!

2013-08-07 14:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejna edycja na przekór przeciwnościom

W pierwszych dniach maja zabrzmi muzyką Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, na który czekają nie tylko częstochowscy melomani

Organizatorem festiwalu przez ponad 20 lat był częstochowski Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”. – W tym roku organizacja festiwalu przeszła w ręce Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater, które od 2 lat jest właścicielem logotypu i nazwy imprezy – informuje dyrektor festiwalu Małgorzata Nowak. – Stowarzyszenie dokonało zgłoszenia marki festiwalu do Urzędu Patentowego na prośbę pomysłodawcy przedsięwzięcia Krzysztofa Pośpiecha. Ubiegłoroczny festiwal był organizowany przez Ośrodek Promocji Kultury już na podstawie udzielonej przez Stowarzyszenie licencji. Pomimo ubiegłorocznej decyzji prezydenta Częstochowy przeniesienia organizacji festiwalu do Filharmonii Częstochowskiej, instytucja ta nie podjęła się zadania, tym samym skazując największe przedsięwzięcie kulturalne miasta na niebyt. Decyzja Stowarzyszenia o przejęciu imprezy wyniknęła z chęci kontynuacji, zachowania formuły i sakralnych wnętrz jako miejsc koncertów – wyjaśnia dyrektor. Stowarzyszenie podjęło się organizacji festiwalu we współpracy z Klasztorem Jasnogórskim, Kurią Metropolitalną w Częstochowie oraz partnerami z pięciu polskich miast. Nowością bowiem jest rozszerzenie festiwalu na inne miasta: Gdańsk, Kraków, Katowice, Radomsko i Lubliniec. Jak podkreśla Małgorzata Nowak, takim działaniem Stowarzyszenie stara się budować markę „Gaude Mater” w całej Polsce.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie jest obecnie największym w Polsce projektem promującym muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej, jak i współczesnej. – Budując program festiwalu, miałam wsparcie Rady Artystycznej, która po moim odwołaniu ze stanowiska dyrektora OPK w lipcu ub.r. podała się do dymisji, by rozpocząć współpracę ze mną już w strukturach Stowarzyszenia – wyjaśnia dyrektor Małgorzata Nowak. – Skład Rady nieco się zmienił – wśród członków nie ma już przedstawiciela częstochowskiego magistratu i dyrektora Filharmonii Częstochowskiej, która po 22 latach wycofała się ze współpracy. Wielu spośród członków Rady angażuje się również w prace organizacyjne przy festiwalu – koordynatorem koncertu muzyki jasnogórskiej i wawelskiej w Krakowie jest ks. dr Robert Tyrała, zaś kolejny Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra” – towarzyszący festiwalowi – odbywa się dzięki determinacji Pawła Łukaszewskiego, przy wsparciu Jasnogórskiego Klasztoru. Podczas inauguracji liturgicznej zabrzmi też najnowsza kompozycja najmłodszego członka Rady – Łukasza Urbaniaka, będąca zarazem jego pracą doktorską.
Na projekt tegorocznego festiwalu złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów świata. Jego program wytyczać będą dwa wielkie wydarzenia: 80. rocznica urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, któremu poświęcony będzie koncert w Gdańsku, w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, i 80-lecie Krzysztofa Pendereckiego, które zostanie uczczone podczas koncertu nadzwyczajnego, w trakcie którego zabrzmi „Credo” pod batutą kompozytora. Jednym z ciekawszych wydarzeń festiwalu będzie także jego koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie „Misa Flamenca” z udziałem hiszpańskiego gitarzysty Paco Peńa, wybitnego interpretatora muzyki flamenco. Wyczekujących na propozycje ekumenicznego nurtu festiwalu ucieszą zapewne koncerty orientalnych pieśni sakralnych, muzyki gospel oraz muzyki cerkiewnej. W programie festiwalu znajdą się również prezentacje muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.
Festiwalowi towarzyszyć będzie projekt „Etno Gaude Mater” (27-28 kwietnia – Częstochowa; 28 kwietnia – Radomsko), którego zadaniem jest pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. W ramach projektu zaprezentowana zostanie kultura Gruzji i Kazachstanu.
Pytana, czym należy tłumaczyć fenomen festiwalu muzyki sakralnej, który w dobie postępującej sekularyzacji przyciąga tak liczną publiczność, Małgorzata Nowak odpowiada: – Na szczęście sekularyzacja, która jest dzisiaj zjawiskiem powszechnym, nie dotyczy w takim stopniu kultury, a chyba najmniejszym dotyka muzyki. Pewnie też dlatego, że największe arcydzieła muzyczne to kompozycje wyrosłe z inspiracji religijnej. Posłuchajmy dzieł sakralnych Bacha – Msza h-moll, obie „Pasje”, Haendla – „Mesjasz”, Mozarta – „Requiem”; a ze współczesnych Pendereckiego – „Pasja wg św. Łukasza”, „Siedem bram Jerozolimy”, „Credo” – są bardziej rozpoznawalne niż świeckie utwory tych mistrzów.
XXIII edycji Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” patronują: minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika – przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, abp. Wiktora Skworca – metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo – metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza – metropolity krakowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Bolesna Królowa Polski. 174. rocznica objawień Matki Bożej Licheńskiej

2024-04-30 20:50

[ TEMATY ]

Licheń

Sanktuarium M.B. w Licheniu

Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła się trzykrotnie Matka Boża ze znanego mu grąblińskiego wizerunku.

MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ

<...> Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający go osobiście literat Julian Wieniawski tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej zacności i dziwnej u chłopów słodyczy. Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę generacji dziedziców i rodowody niemal wszystkich chłopskich rodzin we wsi. Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie – siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość bliźniego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję