Reklama

Możesz budować kościół…

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pomocą w tej budowie jest książka autorstwa Krystyny Szalewskiej „Głosy, sny obrazy. Notatnik duchowy”. Publikacja stanowi cegiełkę na budowę sanktuarium Matki Bożej Patronki Życia w parafii Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej w Toruniu. Opracowaniem graficznym i przygotowaniem do druku albumu zajął się artysta grafik Edward Saliński, profesor Instytutu Artystycznego Wydziału Sztuk Pięknych UMK, w redakcji i korekcie pomagała Ewa Drygas-Komorowska. We wstępie o. Krzysztof Dorosz SJ prowadzi Czytelnika przez tematykę wierszy Krystyny Szalewskiej, korespondującą z reprodukowanymi grafikami. O. Dorosz SJ zauważa trafnie, że artystka napełnia się pięknem przyrody, „wchłaniając” je w siebie, „by w innej formie oddać je światu”, wszak tło postaci na jej obrazach pełne jest roślinnych wici, drzew, gór i potoków. Obszerną charakterystykę twórczości Krystyny Szalewskiej napisała Agata Rissmann, przywołując także oceny Tadeusza Marciniaka i Jana Kotłowskiego, omawiając w niej technikę prac artystki i rozwój tematyczny twórczości na przestrzeni wielu lat. Album na papierze kredowym niezwykle starannie wydało wydawnictwo Koronis z Bydgoszczy.

W albumie Krystyny Szalewskiej Bóg jest wyrażony w cyklach „Słodki, przedziwny, odnaleziony”; Matka Boża „Błękitna, bizantyjska, majowa”; w „Trzech ogrodach” „Bóg leśny, morski, zielonooki”, do którego modli się „Psalmami zimowymi”, a kończy te cykle „Tym, co niewidzialne”. W ostatniej partii albumu ponownie prezentuje Madonny. W książce skupione są prace wynikłe z bezsennych nocy, cierpienia fizycznego, a także radości oglądu piękna świata czy zafascynowania muzyką. Całość albumu przepojona jest wielką miłością do Boga i Maryi, przeogromnym pragnieniem zrozumienia Boga w wierze, a wyraża to choćby w słowach „zanurz mnie całą/w ogniu Twej Boskiej miłości” i prosi jednocześnie: „nie pozwól mojej wyobraźni/błądzić po manowcach”. Wierszowane teksty artystki nie mają znaków przestankowych, co pozwala Czytelnikowi na wyakcentowanie danej treści w jego własnym sercu. W tym bogatym w kolorowe prace graficzne albumie Szalewska „wpatruje się” w oczy Chrystusa w wizji według Całunu Turyńskiego, a szczególną uwagę zwraca na cykl Madonn, do którego też odnoszą się liryczno-modlitewne teksty jej autorstwa. Czytelnik wchodzi w świat „głosów, snów, obrazów” artystycznych, gdy to poezją i obrazem artystka prezentuje rozwój swojej wiary w Boga, ofiarowując Mu cierpienia i radości, które przywołują w pamięci u Czytelnika własne przeżycia. Krystyna Szalewska akcentuje, że choć zdarzenia w życiu każdego człowieka przemijają jak roztapiający się płatek śniegu na dłoni, Bóg trwa przy nas w każdym momencie. Album jest dowodem przeogromnej, benedyktyńskiej pracowitości artystki, ale również zachętą, aby swoje relacje z Bogiem czy Matką Bożą Czytelnik spowijał pracą swoich rąk czy też werbalizacją myśli, wszak opatrzył nas Stwórca w różne talenty. A Matka Boża Patronka Życia niech patronuje naszym dziełom.

* * *

Krystyna Szalewska ur. w 1938 r. w Przerośli na Suwalszczyźnie, absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, graficzka, malarka i rysowniczka. Swoje prace prezentowała na wielu wystawach krajowych i zagranicznych, za które była wielokrotnie nagradzana. Otrzymała także Order Papieski „Pro Ecclesia et Pontifice”. Z racji 50-lecia pracy twórczej artystki 30 września odbędzie się jej benefis. Natomiast 6 października, w niedzielę, o godz. 16 w katedrze Świętych Janów w Toruniu będzie miało miejsce spotkanie pt. „Słowo i dźwięk” dotyczące twórczości religijnej Krystyny Szalewskiej. Po spotkaniu nastąpi promocja powyżej omówionej książki. Fragmenty książki wyrecytuje aktor Dariusz Bereski, oprawę muzyczną zapewni baryton Michał Hajduczenia. Przewidywana jest także w terminie późniejszym wystawa prac o tematyce religijnej w galerii „Omega” na Przedzamczu w Toruniu.

Książkę „Głosy, sny obrazy. Notatnik duchowy” można nabyć w księgarni diecezjalnej w Toruniu lub zamówić w dowolnej księgarni w kraju według ISBN 978-83-62545-01-8

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-09-25 13:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Najdłuższe w dziejach wybory papieża, czyli dlaczego powstała instytucja konklawe?

2025-04-24 10:29

[ TEMATY ]

konklawe

książki

śmierć Franciszka

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

„Przełom kardynalski” zrewolucjonizował wybory papieskie w kwestii tego, kto wybiera biskupa Rzymu. Jednak zreformowane przepisy wciąż nie nadążały za rzeczywistością. Nawet zawężone do kardynałów grono elektorskie nie było do końca odporne na ingerencje władzy świeckiej oraz na zabiegi wielkich rzymskich rodów. I jedni, i drudzy szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Ich reprezentantów było coraz więcej w gronie kardynałów i prawdę mówiąc, na tę chorobę jeszcze przez wieki będzie szukane lekarstwo.

Nie brakowało także podwójnych elekcji, a więc i antypapieży. Czas sede vacante wciąż się przedłużał, zanim po śmierci papieża zdołano wybrać nowego. Ale źródło tych problemów było już inne: o ile w pierwszym tysiącleciu był to raczej brak stałych reguł, o tyle później błędy wynikały z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Potrzebne było coś jeszcze, co miało temu zaradzić. Tym pomysłem było cum clave, klauzura, zamknięcie na klucz. Z biegiem lat pomysł ten nadał wyborom papieskim niepowtarzalną nazwę: konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Zgasło światło oświetlające medalion Franciszka

2025-04-26 22:27

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Rankiem 21 kwietnia w Bazylice św. Pawła za Murami zgaszono światło oświetlające medalion z podobizną Franciszka. Wewnątrz Bazyliki, wzdłuż naw biegnie ciąg medalionów z portretami wszystkich papieży, od św. Piotra do Papieża Bergoglio. Oświetlana jest tylko podobizna urzędującego Biskupa Rzymu, która wyróżnia go spośród wszystkich pozostałych, które pozostają w cieniu.

Bazylika św. Piotra została wzniesiona na grobie Apostoła, na stoku wzgórza Watykańskiego, natomiast bazylika ku czci św. Pawła znajduje się niedaleko miejsca zwanego Tre Fontane, gdzie ścięto Apostoła Narodów. Ciało św. Piotra kazała pogrzebać przy drodze prowadzącej do Ostii św. Lucyna, a Papież Anaklet postawił na nim kaplicę. Za cesarza Konstantyna rozpoczęto budowę bazyliki, która stanie się drugą, po św. Piotrze, najważniejszą świątynią Rzymu. Bazylika spłonęła w dużej części w 1823 r. Odbudowano ją w rekordowym czasie, również dzięki pomocy, która płynęła z całego świata. I to w odbudowanej świątyni zaczęła się tradycja mozaikowych medalionów z podobiznami papieży na złotym tle. Wcześniej, w starożytnej bazylice znajdowała się także galeria obrazów Biskupów Rzymu, ale w formie malowanej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję