Reklama

Aspekty

Mija bardzo ważny rok

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 51/2013

[ TEMATY ]

Rok Wiary

Ks. Adrian Put

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Adrian Put: – Księże Biskupie, w uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata Kościół zamknął obchody Roku Wiary. Proszę powiedzieć, czym był ten okres osobiście dla Księdza Biskupa?

Bp dr Stefan Regmunt: – Muszę rozpocząć od tego, że papież Benedykt XVI zainicjował na sposób stały rozważanie pewnych prawd w ciągu roku przez Kościół powszechny. Pamiętamy Rok Kapłański, który nas zachęcał, abyśmy zastanowili się nad własnym kapłaństwem. Abyśmy sprawdzili, na ile misję zleconą nam przez Chrystusa realizujemy i żyjemy w entuzjazmie. To, co przeżywaliśmy w ostatnim roku, jest i było dla nas inspiracją do tego, aby zastanowić się nad tematem: wiara w moim życiu, moje odniesienie do Chrystusa, do Boga Ojca, życie wiarą i obrona wiary. To także pytanie, jak podejmujemy dzieło nowej ewangelizacji. Jest to również zaproszenie do troski o innych, którzy jeszcze w Boga nie uwierzyli, a którzy na drodze bycia chrześcijaninem przeżywają różnego rodzaju kryzysy. Myślę, że Rok Wiary był dla mnie osobiście właściwym impulsem do tego, aby tę tematykę i to zagadnienie osobiście rozważyć i odnieść do siebie. Ten rok był dla mnie również zachętą, aby w kontaktach z wiernymi temat ten poruszać i pobudzać ich do refleksji.

– Nasza diecezja rozpoczęła Rok Wiary specjalnym nabożeństwem w katedrze gorzowskiej oraz Kongresem Stowarzyszeń, Ruchów i Wspólnot dla Nowej Ewangelizacji. Jak Kościół zielonogórsko-gorzowski przeżywał ten szczególny rok?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Myślę, że każda parafia w jakiś sposób włączyła się w tę szczególną propozycję, którą dał nam Ojciec Święty Benedykt XVI. Dykasterie Stolicy Apostolskiej przekazywały nam różne inspiracje. Zostaliśmy zachęceni choćby do tego, aby odwiedzić miejsca święte – Ziemię Świętą czy groby apostolskie. Rzymskie dykasterie podpowiadały nam także, jak sięgać do dokumentów którymi Kościół powinien nadal żyć. To dokumenty Soboru Watykańskiego II i Katechizm Kościoła Katolickiego. W tym przeżywaniu Roku Wiary diecezja skupiała swoją uwagę na głoszeniu prawdy o wierze, z drugiej strony na modlitwie, która wyrażała się w liturgii. Ważne były także te uroczystości, które przeżywamy każdego roku, ale w tym czasie były przeżywane w kontekście Wyznania wiary i zwrócenia uwagi na tych świętych, którzy patronują wspólnotom parafialnym. I po trzecie Rok Wiary zachęcał do tego, abyśmy kontrolowali, na ile wiara ma przełożenie na nasze codzienne życie. W jaki sposób uwidacznia się ona w kontakcie z drugim człowiekiem, w mojej rodzinie, w stosunku do osób biednych i potrzebujących, ale też w odniesieniu do mojej parafii. Wiara musi być rzeczywistością czynną. Dynamizm wiary wyraża się m.in. w moim zaangażowaniu w grupach parafialnych.
Diecezja podjęła się zorganizowania Kongresu Stowarzyszeń, Ruchów i Wspólnot dla Nowej Ewangelizacji. Mamy świadomość tego, że nasze kościoły lokalne potrzebują nowej ewangelizacji. Miejscem, gdzie już dokonuje się nowa ewangelizacja, są ruchy i stowarzyszenia. Przyszli ewangelizatorzy już w tej chwili doświadczają odnowy swojej wiary: sięgają do chrztu świętego i analizują, co się w ich życiu dokonało. Dlatego wszystkie działania, które były podejmowane, niewątpliwie odnowiły Kościół. Jednak sprawdzenie stopnia tej odnowy i ożywienia nie jest takie łatwe. To jest przecież osobiste odniesienie się do Jezusa. Moje wierzę w kontekście parafii, w kontekście człowieka chorego i cierpiącego, biednego i w rodzinie wielodzietnej. Można powiedzieć, że to był czas jakiegoś wysiłku w duszpasterstwie parafialnym. Jedne parafie były bardziej zaangażowane i dynamiczne, inne mniej. Chcieliśmy nawiązywać do tego, czym żył Kościół powszechny, chociażby do Światowych Dni Młodzieży. I dlatego, mając świadomość, że nie wszyscy mają możliwość udać się na spotkanie z papieżem ze względu na brak potrzebnych środków, zorganizowaliśmy spotkanie młodzieży w Świebodzinie. To była taka prawdziwa stacja spotkania z Ojcem Świętym.
Można powiedzieć, że żyliśmy zagadnieniem nowej ewangelizacji, która od strony refleksji teologicznej i pasterskiej rozpoczęła się od naszej diecezji. To u nas, w Kostrzynie, odbył się pierwszy Kongres Nowej Ewangelizacji. Te wskazania, które przekazano tam dla Kościoła w Polsce, znajdowały już zastosowanie podczas Roku Wiary.
Pod koniec tego roku kalendarzowego otrzymamy sprawozdania duszpasterskie z poszczególnych dekanatów. Myślę, że nie będzie takiej parafii, która mogłaby powiedzieć, że Rok Wiary był dla niej rokiem obojętnym.

– Czy możemy mówić już o jakiś konkretnych owocach Roku Wiary w życiu wspólnoty diecezjalnej?

– Wspomniałem wcześniej, że zmierzyć te owoce, określić, co się dokonało w duszy człowieka, nie jest łatwo. Jestem jednak przekonany, że Rok Wiary inspirował do podejmowania pewnych działań. Jednym z owoców zewnętrznych jest powołanie Centrum Duchowości Maryjnej w Rokitnie. Sanktuarium w Rokitnie jest dla nas miejscem bardzo ważnym. Tam spotykają się osoby konsekrowane, prezbiterzy, ale też ludzie świeccy o różnych powołaniach. Dlatego chcieliśmy, aby w tym miejscu powstał taki ośrodek, gdzie będziemy pogłębiali naszą więź z Matką Najświętszą i będziemy wykorzystywali myśl soborową i katechizm do tego, aby nasza pobożność maryjna była właściwa. Takie centrum zostało powołane. Ma ono swój program. Zostało wyznaczone grono odpowiedzialnych ludzi, którzy wspierają to centrum.
Innym zewnętrznym owocem jest powołanie Instytutu Biskupa Wilhelma Pluty w Gorzowie. Były Dom Biskupów Gorzowskich odremontowaliśmy i w dużej części przeznaczyliśmy na kształcenie i szerzenie kultury chrześcijańskiej oraz na edukację młodego pokolenia. Chcemy we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Gorzowie prowadzić badania nad dorobkiem sługi Bożego bp. Wilhelma Pluty. Upowszechniamy wiedzę o Kościele na zachodzie Polski. Została przygotowana specjalna wystawa dla młodzieży, która prezentuje działalność Kościoła po II wojnie światowej. W instytucie zorganizowaliśmy Studium Ochrony Obiektów Sakralnych. Bardzo chcemy, aby księża pogłębiali swoją wiedzę na temat ochrony i konserwacji zabytków.
Prowadzimy także spotkania modlitewne w małych grupach w pierwsze soboty miesiąca. Trwa peregrynacja obrazu Jezusa Miłosiernego. To wszystko staje się okazją, by tematyka wiary była obecna w życiu wiernych.

Reklama

– W ostatnim roku byliśmy świadkami wielu historycznych wydarzeń, jak np. ustąpienie z posługi Piotrowej papieża Benedykta XVI czy też wybór papieża z Argentyny – Franciszka. Z drugiej strony widzimy wiele aktów wrogości pod adresem Kościoła. Jak rozumieć te wydarzenia w duchu wiary?

– To, co się dokonało na Stolicy Piotrowej, było dla nas czymś nowym. W pierwszych momentach nie mogliśmy sobie z tym poradzić. Dzisiaj widzimy, że jest to decyzja z Ducha Świętego. Papież Benedykt XVI omadla Kościół. Przebywa na odosobnieniu w swoim skromnym mieszkaniu w Ogrodach Watykańskich. Nie ingeruje w to, co czyni następca. Jego obecność jest jednak twórcza. Czuje się, że wspiera duchowo swojego następcę. Papież Franciszek przyniósł ze sobą spontaniczność krajów południowoamerykańskich. Z jednej strony widać wielkie otwarcie się na człowieka, ale jednocześnie religijność, która nie domaga się wielkich rytuałów. Działania papieża Franciszka pobudziły wielu ludzi, aby wyszli z ukrycia. To, co Ojciec Święty przekazuje każdego dnia w sposób zwyczajny, dla jednych staje się inspiracją, a dla innych materiałem do tego, aby wyrzucać pewne niedociągnięcia przedstawicieli Kościoła. Mogę powiedzieć, że w Polsce przyszedł trudny czas złożenia świadectwa wierności Chrystusowi, który niósł krzyż. Wielu kapłanom, biskupom i członkom Kościoła zarzuca się, że odeszli od ideału, który nakreślił nam Jezus Chrystus. Incydenty, które się pojawiają, a często nie są sprawdzone, stają się argumentem przeciwko Kościołowi. Próbuje się w usta Polaków czy nawet ludzi należących do Kościoła wkładać słowa, że Ojciec Święty zreformuje Kościół. A przecież Ojciec Święty głosi prawdę ewangeliczną, która jest obecna od 2 tys. lat. Zmieniła się jednak forma. Papież Franciszek telefonuje do kogoś z wiernych, odpisuje internetowo na zapytanie, staje przed ludźmi w postawie otwartości i odrzucenia lęku. Nawet w takich okolicznościach, kiedy można spodziewać się, że to dla niego niebezpieczne. My, patrząc na postawę Franciszka, radujemy się, że następca św. Piotra cieszy się takim autorytetem. Kiedy patrzymy na Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka, to widzimy, że są to różne osobowości, a wszyscy podejmują tę samą misję. I każdy z nich wnosi coś do tego Kościoła. Papież Franciszek mówi: Idźcie na peryferie, nie zatrzymujcie się u tych, którzy już wierzą. Idźcie do potrzebujących i pomagajcie im odnaleźć się.
Bolejemy nad faktem, że próbuje się Kościół dyskryminować i pokazywać jako grupę, która posiada kapłanów nieprzygotowanych do tej misji, kapłanów, którzy popełniają grzechy związane z molestowaniem seksualnym. Kapłanów, którzy są krzywdzeni przez biskupa. Bolejemy nad tym, że pokazuje się twarze kapłanów, nawet przedstawicieli dyplomacji watykańskiej, próbując przypisać im takie czy inne grzechy. Wiemy, że po tych prezentacjach media nie prowadzą dalej sprawy, aby powiedzieć, jaki był werdykt sądu. Tylko nieliczni dowiadują się, że zarzuty były bezzasadne. A nawet kiedy były zasadne, często brakuje śmiałości, by powiedzieć, że w obliczu tych wszystkich, którzy podejmują pracę ewangelizacyjną, to jest bardzo rzadki wypadek. To nie znaczy, że nie należy tego potępiać i nie wydawać temu zjawisku negatywnych opinii.

– Rok Wiary zakończył się, ale nie kończy się czas zbawienia. Jakie zadania stoją teraz przed nami? Zaczynamy rok Syna Bożego. Czym teraz powinniśmy żyć?

– Dobrze się składa, że nowy rok duszpasterski, który rozpoczęliśmy od Adwentu, podejmuje temat „Wierzę w Syna Bożego”. Przez 3 lata będziemy odnosili swoją refleksję do Syna Bożego. Będziemy patrzyli, jak przez chrzest, w mocy odkupieńczej ofiary Jezusa Chrystusa na krzyżu, na nowo staliśmy się dziećmi Bożymi. Będziemy patrzyli, jakie są skutki tego, że jesteśmy członkami Kościoła. Już nikt z nas nie może powiedzieć, że zostaliśmy sami. Nie może też powiedzieć, że wszyscy o nas zapomnieli. Bo w każdej Mszy św. ponawiana jest ta prawda, że Jezus przyszedł do wszystkich, aby wszyscy życie mieli i mieli je w obfitości. Będziemy więc wracać do osoby Jezusa Chrystusa i będziemy odkrywać aspekty obecności Jezusa wśród nas. Jest z nami po wszystkie dni, aż do skończenia świata.
Patrząc na osobę Jezusa, będziemy się także przypatrywali osobie bł. Jana Pawła II, który zostanie pokazany światu jako święty. Święty, z którym spotykaliśmy się i który był wśród nas. Ten nowy rok jest więc przedłużeniem tego wszystkiego, co rozpoczęło się w Roku Wiary. Trzeba dziękować Panu Bogu, że przez Ducha Świętego uzdalnia ludzi Kościoła, by nie było w nim bezrobocia. Mamy wytyczone zadanie i nie obędzie się bez naszego osobistego zaangażowania. Bo nie chodzi tylko o samo głoszenie prawdy, ale także życie tym na co dzień.

2013-12-18 09:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Podwoje wiary zostały otwarte”

Bracia i Siostry w Chrystusie, Jedynym Odkupicielu Człowieka!
W jedności z Ojcem Świętym Benedyktem XVI w dniu 11 października 2012 r. o godz. 18 w Bazylice Archikatedralnej w Częstochowie celebrowałem Mszę św. otwierającą Rok Wiary w naszej archidiecezji. Pragnę podziękować Wszystkim: księżom biskupom, braciom w kapłańskim posługiwaniu, osobom życia konsekrowanego, przedstawicielom ruchów i stowarzyszeń, delegacjom dekanalnym i parafialnym za modlitewną obecność, która stała się osobistym i publicznym wyznaniem wiary. Będziemy je wyrażać dalej w naszych kościołach, wspólnotach rodzinnych, miejscach naszej pracy i życia, aby - jak tego pragnie Ojciec Święty - „każdy z nas silnie odczuł potrzebę lepszego zrozumienia i przekazywania przyszłym pokoleniom daru wiary”.
Według zamysłu Ojca Świętego Benedykta XVI rozpoczęty już Rok Wiary ma rozbudzić w każdym wierzącym aspirację do wyznawania wiary w jej pełni i z odnowionym przekonaniem, a także z nową nadzieją na jej spełnienie. Będzie też dobrą okazją, by bardziej celebrować wiarę w liturgii, zwłaszcza Eucharystii. Ona „jest szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, i (...) źródłem, z którego wypływa cała jego moc”. Jednocześnie Papież pragnie, aby świadectwo życia ludzi wierzących było coraz bardziej przejrzyste i wiarygodne. Czas tego Roku jest nam również zadany, aby każdy z nas ponownie odkrył treść wiary wyznawanej, przeżywanej i przemodlonej, i zastanowił się nad samym aktem wiary. W końcu, a może przede wszystkim, Rok Wiary jest wezwaniem do autentycznego i nowego nawrócenia się do Chrystusa Pana, Jedynego Zbawiciela świata („Porta Fidei”, 6-9).
Wobec odejścia, kryzysu wiary wielu chrześcijan i ataków pogańskiego świata, nie możemy - jak mówi Benedykt XVI - zgodzić się na to, aby sól wiary utraciła swój smak, a światło było umieszczone pod korcem (por. Mt 5,13-16). Nie możemy dopuścić do tego, aby zabrakło naszego odważnego głoszenia prawdy o Jezusie i dawania o Nim wiarygodnego świadectwa. Musimy zatem z odnowionym zapałem karmić się Słowem Bożym, wiernie przekazywanym przez Kościół i Chlebem życia, danymi jako wsparcie tym, którzy są Jego uczniami (por. J 6, 51) („Porta Fidei”, 3).
Już dzisiaj, po przekroczeniu progu Roku Wiary, każdy z nas musi stanąć w prawdzie i zapytać siebie samego o osobiste związanie z Chrystusem. Czy nasza wiara jest na tyle dojrzała i silna, abyśmy z radością i entuzjazmem podejmowali dzieło nowej ewangelizacji? Bł. Jan Paweł II wskazywał, iż „czas, w którym przyszło nam żyć, nadal naznaczony jest zapomnieniem i głuchotą wobec Boga”. Dlatego trzeba nam na nowo odkryć, że chrześcijaństwo w swej istocie polega na wierze w Boga Ojca i Syna i Ducha Świętego oraz na indywidualnym i wspólnotowym spotkaniu z Chrystusem, który ukierunkowuje i prowadzi nasze życie.
W zadaniach Roku Wiary, kolejny następca św. Piotra, Benedykt XVI kładzie nacisk na dwie kwestie. Po pierwsze, by spojrzenie Kościoła skoncentrowane było na Jezusie Chrystusie, a nie na naszych ludzkich planach. Po drugie, by przypomnieć każdemu z nas, że wiara ma konkretną treść. Nie jest jakąś emocją czy odczuciem, którym każdy mógłby nadać takie znaczenie, jakie by mu pasowało. Zawsze bowiem jest to wiara Kościoła, który z woli Chrystusa jest „stróżem i filarem prawdy”.
Jaki więc mamy program na ten Rok Wiary?
Odpowiadając na to pytanie, za bł. Janem Pawłem II, chciałoby się najpierw powiedzieć: „Program jest ten sam, co zawsze, zawarty w Ewangelii i w żywej Tradycji. Jest on skupiony w istocie rzeczy wokół samego Chrystusa, którego mamy poznawać, kochać i naśladować, aby żyć w Nim życiem trynitarnym i z Nim przemieniać historię, aż osiągnie swą pełnię w niebiańskim Jeruzalem” („Novo millennio ineunte”, 29). Ten niezmienny program musi jednak znaleźć przełożenie na priorytety i wskazania duszpasterskie uwzględniające nasze „tu i teraz”. Konkretne wskazania uwzględniające aktualną sytuację Kościoła znajdziemy w dokumencie Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji: „Żyć Rokiem Wiary”, który został przekazany do każdej parafii. Pragnę zwrócić uwagę tylko na niektóre, spośród nich.
Po pierwsze: modlitwa, ze szczególnym wołaniem o dary Ducha Świętego. Ojcowie Synodu Biskupów w Rzymie już w pierwszych dniach obrad zwrócili się z prośbą do Papieża, aby dokonał aktu poświęcenia świata Duchowi Świętemu. Modlitwa bowiem - jak poucza nas Katechizm Kościoła Katolickiego - jest „tajemnicą spotkania dwóch pragnień: Serca Bożego i serca ludzkiego” i jest fundamentalną sprawą dla życia wiarą. Można by rzec: „Powiedz mi, jaka jest twoja modlitwa, a powiem ci, jaka jest twoja wiara”. Jakże znamienne są w tej materii świadectwa wielu młodych ludzi, którzy na pewnym etapie swojego życia stracili wiarę. Gdy jednak podjęli trud modlitwy, odzyskali ją na nowo. W Roku Wiary proszę Was wszystkich i każdego z osobna o wierność codziennej modlitwie w naszych rodzinach, połączoną z wyznaniem wiary, czyli odmawianiem Składu Apostolskiego. Proszę również - zwracajcie się z prośbą do św. Michała Archanioła w obronie Kościoła i przezwyciężenie kłamstwa, i zła w świecie. Szczególnym darem i zobowiązaniem Roku Wiary będą odpusty zupełne, które Stolica Apostolska pod zwykłymi warunkami: stanu łaski uświęcającej, oderwania się od grzechu i modlitwy w intencjach Ojca Świętego - związała z sanktuariami i miejscami kultu Bożego.
Po drugie: słuchanie i głoszenie słowa Bożego. Wiara rodzi się ze słuchania Bożego słowa, które jest interpretowane i głoszone przez Nauczycielski Urząd Kościoła. Cieszymy się, że już od 20 lat mamy nowy Katechizm Kościoła Katolickiego, w którym znajduje się systematyczna i organiczna synteza podstawowych treści wiary. Czytany i studiowany przez nas staje się prawdziwym narzędziem umacniania wiary. Zachęcam, abyśmy w Roku Wiary chętnie i często podejmowali lekturę Pisma Świętego i Katechizmu Kościoła Katolickiego. Zwracam się z usilną prośbą do duszpasterzy i wiernych o przeprowadzenie i uczestnictwo w katechezie dorosłych. Niech w naszych parafiach w oparciu o Katechizm będą prowadzone katechezy przygotowujące do przyjęcia kolejnych sakramentów świętych. Zwróćmy też większą uwagę i poczujmy się bardziej odpowiedzialni za korzystanie z bogatych propozycji przygotowanych przez zespoły redakcyjne: naszego Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, Radia „Fiat” i Radia „Jasna Góra”. Katolickie media w dzisiejszej rzeczywistości są niezmiernie ważnym narzędziem głoszenia i umacniania naszej wiary. Przyjmijmy je z wdzięcznością i korzystajmy z nich jak najobficiej.
Po trzecie: wspólnota. Jedną z głównych kategorii, która wyjaśnia nam naturę Kościoła jest wspólnotowość, zjednoczenie człowieka z Bogiem i ludzi pomiędzy sobą. Konkretnym umiejscowieniem Kościoła jest parafia, która coraz bardziej powinna się stawać wspólnotą życia i działania, w której realizują się różne powołania i charyzmaty. Rok Wiary będzie dla nas okazją, byśmy bardziej zaangażowali się w życie parafii i brali za nią odpowiedzialność. Wyrazem tego będzie powołanie nowych Parafialnych Rad Duszpasterskich zgodnie z zatwierdzonym przeze mnie statutem. Statut ten przewiduje również wybory do Parafialnej Rady Duszpasterskiej, które we wszystkich parafiach mają się odbyć 18 listopada br. Ponadto, pragnę zachęcić do bezpośredniego udziału w następujących inicjatywach jak: Dni Kultury Wiary przygotowane przez Duszpasterstwo Środowisk Twórczych, które już odbywają się w dniach 11-22 października 2012 r. pod hasłem: „Bądźcie solą ziemi i światłem świata” oraz Pielgrzymka Archidiecezji Częstochowskiej do Ziemi Świętej w dniach 9-16 lutego 2013 r. Proszę również, by szczególnym miejscem odnowienia wiary i jej wyznania były rekolekcje adwentowe i wielkopostne, które niech przyjmą formę renowacji Misji Ewangelizacyjnych przeprowadzonych z okazji Peregrynacji Krzyża wraz z relikwiami Krzyża Świętego.
Na wierność łasce Chrztu Świętego i obfite owoce Roku Wiary z serca udzielam pasterskiego błogosławieństwa

CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc prawosławnych i wiernych innych obrządków wschodnich

2024-05-05 10:04

[ TEMATY ]

prawosławie

Piotr Drzewiecki

Prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich rozpoczęli w niedzielę obchody Świąt Wielkanocnych, które w tym roku przypadają u nich pięć tygodni później niż u katolików.

Data tego święta w Kościele katolickim wyliczana jest nieco inaczej niż w Kościele wschodnim, więc w tym samym terminie Wielkanoc przypada w obu obrządkach tylko raz na jakiś czas. Tak było np. w 2017 roku; przeważnie prawosławni świętują jednak Wielkanoc później, maksymalnie właśnie nawet pięć tygodni po katolikach.

CZYTAJ DALEJ

Francuskie rekolekcje w drodze

2024-05-05 15:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum prywatne

Już kolejny raz parafia Najświętszego Serca Jezusowego w Tomaszowie Mazowieckim oraz parafia św. Mikołaja w Wolborzu połączyły swoje siły, organizując niezapomniane rekolekcje w drodze, czyli pielgrzymkę, której tym razem celem była Francja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję