Reklama

Wiara

Bibliodrama – radość Ewangelii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium” papieża Franciszka zmusza do ponownego spojrzenia na metody, jakimi przez lata posługujemy się w Kościele do głoszenia Dobrej Nowiny i zachęca do wyjścia poza schematy. Są tacy, których oczarowała i zainspirowała, a owocem tego jest bibliodrama.

Odnowa form wyrazu

Ojciec Święty Franciszek w „Evangelii gaudium” napisał: „Czasem, słuchając całkowicie ortodoksyjnego języka, ma się wrażenie, że to, co otrzymują wierni z racji języka, jakim się posługują i jaki rozumieją, jest czymś, co nie odpowiada prawdziwej Ewangelii Jezusa Chrystusa. Ze świętym zamiarem przekazania im prawdy o Bogu i człowieku, niekiedy przekazujemy im fałszywego boga lub ideał ludzki naprawdę niebędący chrześcijańskim. W ten sposób pozostajemy wierni jakiemuś sformułowaniu, ale nie przekazujemy istoty rzeczy. To jest najpoważniejsze ryzyko. Pamiętajmy, że «wyrażanie prawdy może przybierać różne formy. Właśnie odnowa form wyrazu staje się konieczna, aby można było przekazywać współczesnemu człowiekowi ewangeliczne orędzie w jego niezmiennym sensie»” (41). Taką nową formą wyrazu jest właśnie bibliodrama. Choć w naszym kraju rozwija się powoli, doskonale znana jest w Niemczech i Stanach Zjednoczonych, czyli tam, gdzie rozwinięta jest psychodrama.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co mówią definicja i uczestnicy bibliodramy

„Bibliodrama jest otwartym procesem interakcji między tekstem biblijnym a jakąś grupą, w którym próbuje się zintegrować przekaz biblijny z osobistymi doświadczeniami. Celem jest nowe doświadczenie religijne i zrozumienie Biblii na bazie identyfikacji uczestników z postaciami i sytuacjami biblijnymi” („Lexikon für Theologie und Kirche”, s. 415).

Tyle definicja, sami uczestnicy bibliodramy opowiadają, że to możliwość konfrontacji z samym sobą i weryfikacji własnej wiary. Tu nie ma miejsca na udawanie albo zatrzymanie się na poziomie, że coś mi się wydaje, że jest takie czy inne. Na bibliodramie można dowiedzieć się czegoś nowego o sobie. – Zrozumiałem, że jestem w innej relacji do Boga, niż mi się to wydawało – opowiada jeden z uczestników. – Gdyby nie bibliodrama, myślę, że żyłbym dalej w wygodnej niewiedzy na swój temat. Teraz wiem, co jeszcze mogę poprawić, zmienić w sobie. – Bibliodrama pozwala w atrakcyjny, ale także często zaskakujący sposób poznać tekst biblijny, a to głównie za sprawą różnorodnych interpretacji jej uczestników – dzieli się swymi spostrzeżeniami kolejna osoba. – Bez wątpienia są one nietuzinkowe i pomagają oderwać się od szablonów, które nosimy w głowach, słuchając n-ty raz tego czy innego fragmentu Pisma Świętego. Jednocześnie bibliodrama pozwala na utożsamienie się z postaciami biblijnymi, podejmując próbę zrozumienia ich działań również (a może nawet przede wszystkim) przez pryzmat swoich doświadczeń życiowych. To jest doprawdy fascynujące, ale także trudne. Na szczęście to ja decyduję, jak głęboko wchodzę i na ile dzielę się z innymi – wyjaśnia.

Reklama

– Czuję, że jestem dzieckiem Boga! – odkrywa, wydawałoby się oczywistą prawdę, inna osoba, która jest pod silnym wrażeniem bibliodramy. – Przeżycia i emocje, jakie mi towarzyszyły, działanie Ducha Świętego, świadomość obecności Jezusa, głód słowa Bożego, integracja grupy... – działo się wiele i w głowie, i w sercu, i w duszy... Dla mnie to na pewno wielki krok w rozwoju duchowym – zaznacza.

Dotknąć Bożego słowa

Papież Franciszek: „Za każdym razem, gdy staramy się powrócić do źródeł i odzyskać pierwotną świeżość Ewangelii, pojawiają się nowe drogi, twórcze metody, inne formy wyrazu, bardziej wymowne znaki, słowa zawierające nowy sens dla dzisiejszego świata” (11).

W czasie bibliodramy najpierw indywidualnie, a później w grupach rozważa się i interpretuje dany tekst biblijny, po czym odgrywa się scenę z wybranego fragmentu. Tak mówi o tym jedna z uczestniczek: – Odegranie pewnej sceny biblijnej początkowo wydawało mi się dość trudne, natomiast wejście w rolę nieoczekiwanie pozwoliło mi odnieść się do własnych pozytywnych doświadczeń duchowych, co wręcz przerodziło się w modlitwę. Nigdy bym nie przypuszczała, że w takich okolicznościach – odegrania scenki – jest to możliwe, a jednak...

Reklama

Wszyscy, którzy biorą udział w rekolekcyjnych sesjach prowadzonych metodą bibliodramy, podkreślają zgodnie, że jej mocną stroną jest grupa. Jej otwartość sprzyja, a wręcz warunkuje szczerość uczestników. Bibliodrama pozwala odkryć nowy sposób czytania Pisma Świętego, co bezsprzecznie pomaga świadomie zrobić krok w wierze. Rodzi się nowa jakość relacji z Bogiem, z rodziną, po prostu z innymi.

Rolnik i żyzna ziemia

„Słowo zawiera w sobie potencjał, którego nie możemy przewidzieć. Ewangelia mówi o nasieniu, które posiane, samo rośnie, nawet jeśli rolnik śpi (por. Mk 4, 26-29). Kościół musi przyjąć tę nieuchwytną wolność Słowa skutecznego na swój sposób, w bardzo różnych formach wykraczających poza nasze przewidywania i łamiących nasze schematy” (22).

Sesje i warsztaty metodą bibliodramy mogą prowadzić osoby, które skończyły przynajmniej I stopień psychodramy i doskonale znają Biblię. Adresatami przekazu są ci, którzy pragną pogłębić osobiste relacje z Bogiem, spojrzeć na siebie i swoją wiarę w nowy sposób, wśród nich są kapłani i katecheci, którzy chcą poznać nowe metody i ubogacić się, by lepiej i skuteczniej nieść Ewangelię innym.

Nowa ewangelizacja w praktyce

Warsztaty i dni skupienia metodą bibliodramy prowadzi m.in. ks. dr Tomasz Knop w Częstochowie, chętni czasem pokonują dziesiątki kilometrów, by wziąć w nich udział. Program oferowany w Częstochowie składa się z bloków tematycznych odpowiadających wydarzeniom według kalendarza liturgicznego, a jednocześnie odpowiada tajemnicom Różańca: Na początku było Słowo; tajemnice radosne – Adwent; tajemnice światła – okres zwykły; tajemnice bolesne – Wielki Post; tajemnice chwalebne – okres wielkanocny. Dzień skupienia (obejmujący 10 godzin): sobota lub niedziela od 9.00 do 19.00; warsztat (5 godzin): sobota od 14.00 do 19.00; grupa warsztatowa (3 godziny): spotkania co dwa tygodnie od 18.00 do 21.00.

W najbliższym czasie uczestnicy bibliodramy będą pochylać się nad tajemnicami światła, zainteresowanym podajemy terminy: warsztaty – 11 stycznia 2014 r. (g. 14.00-19.00), dzień skupienia –18 stycznia 2014 r. (g. 9.00-19.00) i stronę: www.pomoc-duchowa.pl.

2014-01-07 14:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bibliodrama pod Czwórką

Niedziela wrocławska 23/2019, str. 6-7

[ TEMATY ]

bibliodrama

Archiwum inicjatorów Bibliodramy

Bibliodrama to nie przedstawienie, to spotkanie z Bogiem, z samym sobą i z drugim człowiekiem

Bibliodrama to nie przedstawienie, to spotkanie z Bogiem, z samym sobą i z drugim człowiekiem

Miłość do bibliodramy otworzyła ich na nową jakość przeżywania słów Boga i doświadczania Jego obecności. Nauczyła rozpoznawać i wyrażać uczucia, które na drodze poznawania Boga są niezwykle istotne. Stała się jak sól, która nadała smak ich życiu. Teraz doświadczeniem bibliodramy dzielą się z innymi

Pierwszy taki kurs w Polsce

CZYTAJ DALEJ

Sosnowiec: bp Artur Ważny – nowym biskupem sosnowieckim

2024-04-23 12:01

[ TEMATY ]

Sosnowiec

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

Karol Porwich "/Niedziela"

Ojciec Święty Franciszek mianował biskupem sosnowieckim dotychczasowego biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej Artura Ważnego.

Decyzję Papieża ogłosiła dziś w południe (23 kwietnia 2024) Nuncjatura Apostolska w Polsce. Mianowany biskupem sosnowieckim bp Artur Ważny urodził się 12 października 1966 r. w Rzeszowie. Święcenia prezbiteratu przyjął 25 maja 1991 r. w Tarnowie. 12 grudnia 2020 r. został mianowany biskupem pomocniczym diecezji tarnowskiej. Święcenia biskupie przyjął 30 stycznia 2021 r. Jego dewizą biskupią są słowa: „Patris corde” („Ojcowskim sercem”). Bp Ważny w swojej dotychczasowej posłudze duszpasterskiej współpracował z różnego rodzaju ruchami i stowarzyszeniami, wiele czasu poświęcał też małżeństwom i rodzinom. Głosił rekolekcje w wielu krajach europejskich, w Ameryce Południowej oraz w USA. Jest autorem takich książek, jak: „Ewangelia bez taryfy ulgowej”, „Jesteś źrenicą Boga” czy „Warsztat św. Józefa”. Ponad dwadzieścia razy pielgrzymował pieszo w pielgrzymce z Tarnowa na Jasną Górę. W Konferencji Episkopatu Polski pełni funkcję przewodniczącego Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Komisji Duszpasterstwa, wchodzi też w skład Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję