Reklama

Niedziela Wrocławska

„Czternastka” robi prawdziwy teatr

Czternastka” czyli Liceum Ogólnokształcące nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu ma powody do dumy i radości. W ogólnokrajowym rankingu „Rzeczpospolitej” i „Wprost” obejmującym 500 „ogólniaków” w 2013 r. zajęło pierwsze miejsce. Zresztą od pięciu lat „Czternastka” plasuje się w pierwszej krajowej trójce.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie może być inaczej, skoro tylko w 2013 r. na egzaminie maturalnym uczniowie zdający język angielski na poziomie podstawowym uzyskali średni wynik 96,2 proc., wynik z matematyki 93,7 proc., natomiast na poziomie rozszerzonym odpowiednio 86,8 proc. i 82,9 proc.

Dwustronna inspiracja

Liceum i gimnazjum dwujęzyczne zajmują rozległy teren przy ul. Brücknera. W ciągu minionych lat szkoły dorobiły się świetnej bazy sportowej, mają m.in.: basen, boisko piłkarskie, boisko tartanowe, kryte lodowisko. Baza to jednak nie wszystko, bo – jak podkreśla dyrektor Zespołu Szkół nr 14, Marek Łaźniak – najważniejsza jest pasja odkrywania i poznawania świata. Ta pasja decyduje o radości uczenia się, która z kolei owocuje znakomitymi wynikami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W „Czternastce”, tak jak w innych dobrych szkołach, zachodzi klasyczne sprzężenie zwrotne: zawodowa ambicja i twórcze podejście nauczycieli do zajęć inspiruje uczniów i odwrotnie – kreatywność uczniów zachęca nauczycieli do coraz odważniejszych eksperymentów. A że trzeba się przy tym napracować, wyjść poza bezpieczne ramy podstawy programowej i trochę zaryzykować – dzięki temu życie nabiera barw i staje się bogatsze.

Reklama

Takim eksperymentem było wprowadzenie przed kilku laty projektów z zakresu literatury angielskojęzycznej. – Kolejne dni literatury anglojęzycznej mają konkretny temat – mówi Agnieszka Smarzewska, nauczycielka języka angielskiego, pomysłodawczyni i realizatorka projektów edukacyjnych. – W pierwszym roku była to proza Jane Austen, w kolejnym – literatura amerykańska itd. Każdy projekt trwa kilka miesięcy i jest realizowany na zajęciach pozalekcyjnych. Rozpoczynamy od warsztatów i wykładów na dany temat, oglądamy prezentacje multimedialne i filmy. Następnie uczniowie przygotowują eseje i biorą udział w konkursach tematycznych. Zwieńczeniem każdego projektu jest przedstawienie teatralne w języku angielskim w wykonaniu uczniów.

To już sześć spektakli

Te przedstawienia pozwoliły odkryć w uczniach talenty aktorskie, a w ich nauczycielce – talent reżysera, producenta i organizatora; rozsławiły imię szkoły najpierw we Wrocławiu, a potem znacznie dalej.

Początki jednak były skromne. Na zakończenie pierwszego projektu zrealizowanych w 2008 r. – Dni Jane Austen – wystawiono sztukę opartą na wydanej pośmiertnie powieści tej autorki – „Persuasion”. W spektaklu wzięło udział kilkunastu uczniów. – Przedstawienie było udane, albo brakowało nam zaplecza, którym dzisiaj dysponujemy: kulis, ekranu i aparatury multimedialnej, bezprzewodowych mikrofonów – wspomina Agnieszka Smarzewska.

Reklama

W kolejnych latach uczniowie sięgali po coraz trudniejsze pozycje. W 2009 r. na zakończenie Dni Literatury Amerykańskiej wystawili sztukę „Great Gatsby”, a do scenicznej współpracy zaprosili zespół jazzowy. Ten spektakl uświadomił uczniom i nauczycielce, że wprowadzenie muzyki do scenariusza wspaniale wzbogaca przedstawienie. Dlatego w kolejnym roku wypłynęli na szerokie wody, wystawiając „Madame Butterfly”. Operę dostosowano do szkolnych możliwości, a do wykonania głównych arii opery Giacomo Pucciniego zaproszono artystów operowych. Z kolei projekt zrealizowany w 2011 r. nosił nazwę „Gothic Fiction Days”. – Celem projektu było zaznajomienie uczniów z powieścią gotycką – gatunkiem literackim z przełomu XVIII i XIX w. i jej kontekstem historycznym, a także analiza i interpretacja wybranych dzieł. Na zakończenie projektu wystawiliśmy słynny musical „Upiór w Operze” – wspomina Agnieszka Smarzewska. Ten spektakl, podobnie jak ubiegłoroczna premiera musicalu „Notre Dame de Paris” był już poważną realizacją z układami choreograficznymi, bogatą scenografią i wsparciem zawodowych aktorów.

Nic dziwnego, że uczniowie i widzowie niecierpliwie oczekiwali na najnowszy pomysł Agnieszki Smarzewskiej. Wraz z początkiem obecnego roku szkolnego uczniowie rozpoczęli realizację projektu „The Classic Literature Days in English”, tym razem ich zadaniem było zbadanie literackiego mitu Don Juana na przestrzeni wieków i różnych kultur, a wielkim finałem było teatralno-muzyczne przedstawienie „Don Juana”. Barwny i dynamiczny spektakl, w którym wzięło udział ponad 70 uczniów, prezentował poziom, którego nie powstydziłaby się niejedna scena zawodowa. Uczniowie Dwujęzycznego Gimnazjum nr 49 oraz XIV LO im. Polonii Belgijskiej stanowili zgrany i doskonale rozumiejący się zespół, a każdy ruch i gest były dopracowane. Wraz z uczniami wystąpili znani artyści scen warszawskich: Jerzy Grzechnik i Krzysztof Rymszewicz ze Studia Buffo, Edyta Krzemień – do niedawna związana z Teatrem Roma, Marta Moszczyńska, obecnie solistka Piotra Rubika oraz aktor teatralny i telewizyjny Damian Aleksander.

– Wzruszenia, których dostarczyła nam młodzież, nie mają ceny. Mam nadzieję, że te działania będą kontynuowane – podsumował spektakl Marek Łaźniak, dyrektor Zespołu Szkół nr 14.

Zapewne tak będzie. Spektakl podobał się tak bardzo, że w maju br. uczniowie pojadą z nim do Francji. Młodzież jest chętna do dalszej współpracy, a wyrazem uznania dla Agnieszki Smarzewskiej, niezwykłej anglistki z talentem reżysera, jest przyznanie jej uczniowskiej statuetki „Złotego Psora”.

2014-01-30 09:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Festyn w Katolickiej Szkole Podstawowej

Niedziela legnicka 39/2013, str. 6

[ TEMATY ]

szkoła

Ks. Piotr Nowosielski

Obchodzony we wrześniu Tydzień Wychowania jest okazją, aby przypomnieć, że w diecezji legnickiej działają także szkoły katolickie. Obok znanych już szkół salezjańskich w Lubinie, Gimnazjum i Liceum Ojców Franciszkanów w Legnicy, istniejącego od ubiegłego roku Gimnazjum w Jeleniej Górze czy nowo otwartych szkół Ojców Pijarów w Bolesławcu, istnieje także Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny w Legnicy, która w tym roku obchodzi 8. rocznicę istnienia. Z tej okazji w pierwszym dniu września został zorganizowany okolicznościowy festyn. Zgromadził zarówno uczniów szkoły, jak i rodziców zainteresowanych w przyszłości edukacją swoich dzieci w takiej szkole.
Na program festynu złożyły się m.in.: liczne konkursy, gry zespołowe, sportowe, logiczne, występ zespołu tanecznego „Złote dzieci”, pokazy akrobatów z Klubu Sportowego „Victoria” Jawor, a także loterie, pokazy straży pożarnej, degustacja licznie przygotowanych smakołyków i inne.

KS. PIOTR NOWOSIELSKI: - Jakie były początki szkoły?
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Pogrzeb dzieci nienarodzonych

2025-10-15 11:38

[ TEMATY ]

Świdnica

Dzień Dziecka Utraconego

ks. Mirosław Rakoczy

pogrzeb dzieci

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Ks. kan. Mirosław Rakoczy, diecezjalny duszpasterz rodzin, przewodniczył obrzędowi pochówku dzieci nienarodzonych na cmentarzu komunalnym przy ul. Słowiańskiej w Świdnicy.

Ks. kan. Mirosław Rakoczy, diecezjalny duszpasterz rodzin, przewodniczył obrzędowi pochówku dzieci nienarodzonych na cmentarzu komunalnym przy ul. Słowiańskiej w Świdnicy.

W Dzień Dziecka Utraconego 15 października, na cmentarzu komunalnym przy ul. Słowiańskiej w Świdnicy odbył się pogrzeb dzieci martwo urodzonych ze świdnickiego szpitala. W uroczystym obrzędzie uczestniczyli rodzice, kapłani i mieszkańcy miasta, którzy przyszli, by wspólnie modlić się i okazać solidarność z rodzinami dotkniętymi stratą.

Inicjatywę wspólnie podjęły Fundacja „Małżeństwo Rodzina”, Diakonia Życia Ruchu Światło-Życie oraz Wydział Duszpasterstwa Rodzin Diecezji Świdnickiej. Od 2021 roku tego rodzaju pochówki w Świdnicy mają charakter religijny, poprzedzony modlitwą i liturgią, której przewodniczy diecezjalny duszpasterz rodzin ks. kan. Mirosław Rakoczy.
CZYTAJ DALEJ

„Wielkie Ostrzeżenie" - film, który wzywa do nawrócenia

2025-10-15 13:26

[ TEMATY ]

film

Rafael

Materiał prasowy

„Wielkie Ostrzeżenie” w reżyserii Juana Carlosa Salasa Tameza to film, który wymyka się prostym definicjom. To dzieło głęboko poruszające, duchowe i jednocześnie niezwykle aktualne wobec moralnego kryzysu współczesnego świata. Już pierwsze pytanie, jakie stawia widzowi, brzmi: Co by się stało, gdyby można było zobaczyć swoje życie z innej perspektywy — zarówno dobre, jak i złe czyny, wraz z ich konsekwencjami, w pełnym świetle prawdy? Tak jak widzi je Bóg? To pytanie prowadzi przez cały film, skłaniając do refleksji nad własnymi wyborami, relacjami i sensem życia. Premiera filmu w kinach w Polsce już 31 października.

Jak mówi ks. Mateusz Szerszeń, redaktor naczelny Któż jak Bóg: „To film, który nie tylko porusza, ale przede wszystkim wzywa do nawrócenia i przygotowania serca na spotkanie z Bogiem. Jestem przekonany, że poruszy sumienia i uchroni on wielu ludzi od piekła.” Rzeczywiście, „Wielkie Ostrzeżenie” jest jak duchowe lustro – pokazuje prawdę o człowieku, o jego słabościach i nadziei, o tym, co w życiu najważniejsze. Kamera prowadzi widza przez obrazy, które przypominają osobisty rachunek sumienia – nie po to, by potępić, lecz by ukazać prawdę i wzbudzić pragnienie przemiany.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję