Reklama

Kościół

Abp Gallagher: w czasie choroby Papież nadal służy Kościołowi i ludzkości

Watykański Sekretarz ds. Relacji z Państwami przewodniczył w rzymskim kościele Il Gesù Mszy św. z udziałem akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej ambasadorów, sprawowanej w intencji powrotu Ojca Świętego do zdrowia.

2025-03-20 20:19

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Vatican Media

Abp Gallagher

Abp Gallagher

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Komunia pomiędzy nami i nasza chóralna modlitwa w intencji ludzkości, dociera przede wszystkim do naszego Ojca Świętego Franciszka, który w tym czasie ludzkiej słabości służy Kościołowi i ludzkości niemniej skutecznie, choć w inny sposób” – przypomniał abp Gallagher na początku homilii, którą wygłosił w obecności ambasadorów i pracowników placówek dyplomatycznych, akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej, z inicjatywy których została odprawiona Msza św. w intencji powrotu do zdrowia Ojca Świętego. We wspólnej modlitwie w jezuickim kościele pw. Najświętszego Imienia Jezus, będącego kościołem jubileuszowym litewskich pielgrzymów wzięli udział m.in. litewska ambasador przy Stolicy Apostolskiej Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, dziekan korpusu dyplomatycznego, ambasador Cypru Georges Poulides oraz szef polskiej placówki dyplomatycznej przy Watykanie ambasador Adam Kwiatkowski.

Wybierać „sztandar Chrystusa”

Nawiązując do biblijnych czytań, abp Gallagher przypomniał o nauczaniu św. Ignacego, dotyczącego wyboru między „dwoma sztandarami”: Chrystusa i szatana. Wskazał, że historia oferuje nam niezliczone przykłady tych dwóch ścieżek. „Nie musimy sięgać daleko w przeszłość, aby szukać urzeczywistnienia jasnych i mocnych słów Pisma Świętego: wystarczy rozejrzeć się wokół nas dzisiaj, w małych i dużych sferach ludzkiego współistnienia” - zaznaczył.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Hierarcha przypomniał, że Kościół od dwóch tysięcy lat głosi, że centralną prawdą chrześcijaństwa jest bezwarunkowa miłość Boga do człowieka, która „nieustannie płynie od Niego przez przebite Serce Jezusa”.

Nowość życia

Abp Gallagher zauważył, że jedynie Boża miłość, rozlana w sercach wierzących, może otworzyć nowe przestrzenie oraz nowe perspektywy nadziei, wolności i pokoju. Może to się dziać także w naszych czasach, w których zagrożenie złem staje się coraz bardziej konsekwentne, a ciemność czasami wydaje się przeważać nad samym światłem. Przykładem tego jest wojna na Ukrainie, w Palestynie, Izraelu, Libanie, Myanmie, Sudanie, Demokratycznej Republice Konga oraz w innych miejscach konfliktu. „Jeśli człowiek odwraca swoje serce od Pana, scenariusz zmienia się nieubłaganie, a z życia przechodzimy do śmierci” - zaakcentował hierarcha.

„Są tacy, którzy niestety nieustannie pielęgnują kulturę śmierci, nie chcąc otworzyć się na boską transcendencję z jej wartościami miłości, sprawiedliwości i pokoju, które są błogosławieństwem dla wszystkich ludzi - mówił arcybiskup - Odrzucając te niezniszczalne wartości, człowiek zostaje uwikłany w przewrotną logikę nienawiści, kłamstwa, a tym samym wojny na każdym poziomie”. Efektem tego jest świat, który staje się areną starcia ras i cywilizacji, kultur i religii. Chrześcijanie oraz wszyscy wierzący w jedynego miłosiernego Boga, wraz z ludźmi dobrej woli, są wezwani do tego, aby odrzucić ideę konfrontacji i obrać drogę spotkania.

Horyzont ludzkiej godności

Reklama

Watykański Sekretarz ds. Relacji z Państwami zauważył, że dziś potrzebujemy dyplomacji oderwanej od nędznych ludzkich interesów. Potrzeba swobodnie pracować dla wspólnego dobra; współpracy, aby zapewnić wszystkim najwyższe wartości sprawiedliwości i pokoju.

Dodał, że niezwykle ważne jest przeżywanie naszego zaangażowania, obowiązków, nawet dyplomatycznych, mając na uwadze relację z drugim człowiekiem. „Patrzeć na innych, szczerze troszczyć się o dobro wspólne” - to misja jaka stoi przed Kościołem.

Nawiązując do Ewangelii, wskazał, że Pan Jezus z pewnością nie potępia bogactwa, ale piętnuje egocentryzm, który zamyka człowieka w sobie. Egocentryzm nie pozwala się rozwijać, otwierać i wchodzić w relacje z innymi.

„Jak bardzo potrzebujemy wyższego światła, które poprowadzi nas do dokonywania dobrych i właściwych wyborów, oraz nadprzyrodzonej siły, która pomoże nam je realizować. Dla wierzącego to światło i siła znajdują się w modlitwie. To właśnie w modlitwie, która składa się również z ciszy, musimy nauczyć się słyszeć głos sumienia, który nie jest arbitralnym osądem, ale głosem Pana, który rozbrzmiewa w wewnętrznym sanktuarium umysłu i serca” - zaznaczył abp Gallagher.

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: modlitwa ma służyć naszemu nawróceniu

„W modlitwie to Bóg musi nas nawrócić, a nie my powinniśmy nawracać Boga” – powiedział papież podczas dzisiejszej audiencji ogólnej odbywającej się Dziedzińcu Świętego Damazego Pałacu Apostolskiego. Przed rozpoczęciem audiencji Franciszek rozmawiał ze zgromadzonymi tam wiernymi. Kontynuując cykl katechez o modlitwie Ojciec Święty podjął trudny temat naszych niewysłuchanych próśb.

Franciszek przypomniał, że jednym z niebezpieczeństw stojących przed nami jest brak przeżycia autentycznego doświadczenia wiary i przekształcenie naszej relacji z Bogiem w coś magicznego. Innymi słowy grozi nam, iż to nie my będziemy służyli Bogu, lecz że będziemy oczekiwali, aby On nam służył. Tymczasem Pan Jezus uczył nas w modlitwie „Ojcze nasz”, abyśmy najpierw prosili o wypełnienie woli Bożej.
CZYTAJ DALEJ

Silna i przedsiębiorcza kobieta

Niedziela Ogólnopolska 12/2022, str. VIII

pl.wikipedia.org

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności Cambiagio Frassinello

Św. Benedykta od Bożej Opatrzności
Cambiagio Frassinello

Ideał, który realizowała św. Benedykta od Bożej Opatrzności stał się fundamentem nowoczesnego podejścia do edukacji i roli kobiety w społeczeństwie.

Już w dzieciństwie Benedykta Cambiagio miała pragnienie życia w zakonie, ale jej rodzice byli temu przeciwni. Dlatego, zgodnie z ich wolą, 7 lutego 1816 r. wyszła za mąż za Giovanniego Battistę Frassinellego. Postanowili jednak żyć w czystości. Za zgodą męża, w lipcu 1825 r., Benedykta wstąpiła do klasztoru sióstr urszulanek w Capriolo. Giovanni natomiast został bratem zakonnym w zgromadzeniu ojców somasków. Po kilku miesiącach pobytu u urszulanek Benedykta zrozumiała, że jej powołaniem nie jest kontemplacja, lecz apostolstwo czynne. Wróciła do domu rodziców w Pawii i, mimo ogromnych trudności – głównie materialnych, opiekowała się młodymi dziewczętami. W 1826 r. założyła dla nich ośrodek pomocy. Tak powstało dzieło apostolskie wspomagane przez licznych dobroczyńców i wolontariuszy. W tej pracy pomagał jej również Giovanni. W 1827 r. oboje odnowili przed biskupem ślub czystości. Pobyt w Pawii przyniósł jednak Benedykcie dużo cierpień. Na skutek pomówień w 1838 r. musiała opuścić miasto i przekazać biskupowi założony przez siebie ośrodek.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Trzecia niedziela Wielkiego Postu

2025-03-21 12:00

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Adobe.Stock.pl

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Mojżesz pasł owce swego teścia imieniem Jetro, kapłana Madianitów, zaprowadził owce w głąb pustyni i doszedł do Góry Bożej Horeb. Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia, ze środka krzewu. Mojżesz widział, jak krzew płonął ogniem, a nie spłonął od niego. Wtedy Mojżesz powiedział do siebie: «Podejdę, żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku. Dlaczego krzew się nie spala?» Gdy zaś Pan ujrzał, że podchodzi, by się przyjrzeć, zawołał Bóg do niego ze środka krzewu: «Mojżeszu, Mojżeszu!» On zaś odpowiedział: «Oto jestem». Rzekł mu Bóg: «Nie zbliżaj się tu! Zdejmij sandały z nóg, gdyż miejsce, na którym stoisz, jest ziemią świętą». Powiedział jeszcze Pan: «Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba». Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga. Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z rąk Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód». Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam powiedzieć?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «Jestem, który jestem». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: Jestem posłał mnie do was». Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: Pan, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia».
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję