Reklama

Prawa promujące przemoc

Niedziela Ogólnopolska 13/2014, str. 46-47

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ANNA CICHOBŁAZIŃSKA: – W mediach opublikowany został ostatnio list Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides et Ratio do nuncjusza apostolskiego w Polsce, abp. Celestino Migliore, w sprawie zagrożeń cywilizacyjnych, jakie niesie ideologia gender. Co stało u podstaw tego listu?

PROF. MARIA RYŚ: – Geneza problemów poruszanych w tym liście sięga czasu, gdy promujące Konwencję Rady Europy „O zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej” radykalne feministki z Kongresu Kobiet napisały do Ojca Świętego Franciszka pismo, w którym informowały Papieża, że są przez Kościół w Polsce prześladowane. Stało się to po liście biskupów polskich wyrażającym jednoznaczne stanowisko Kościoła wobec groźnej ideologii gender. List feministek do Ojca Świętego zawierał wiele przekłamań i nieprawdziwych informacji. Nieprawdą jest np., że kobiety w Polsce są przez Kościół dyskryminowane!
W odpowiedzi na list Kongresu Kobiet Nuncjusz Apostolski w Polsce spotkał się z ich przedstawicielkami 4 marca 2014 r. Spotkanie to posłużyło feministkom do publicznego szerzenia informacji wskazujących na zgodność ich punktu widzenia ze stanowiskiem Ojca Świętego wyrażonym przez Nuncjusza. Dzisiaj często jesteśmy świadkami tego, że słowa pasterzy Kościoła podlegają manipulacji medialnej. Nasz list zrodził się właśnie w wyniku tego typu realnego zagrożenia.

– Czy powinniśmy się bać gender? Jakim wartościom ta ideologia zagraża?

– Zjawisko, które dzisiaj ujmowane jest jako gender, w swojej historii i rozwoju przechodziło wiele metamorfoz – postulując zarówno słuszne przemiany społeczne, jak i zgłaszając wiele bardzo niebezpiecznych, wręcz destrukcyjnych – w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym – postulatów.
Ten nurt wywodzący się z czasów walki o prawa i równouprawnienie kobiet rozwijał się dzięki badaniom i pracom przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych, m.in. Freuda, wzrastał dzięki zakłamanym, jak się okazało po wielu latach, wynikom badań Kinseya dotyczących ludzkiej seksualności. W rozwoju tego nurtu było wiele bardzo mrocznych wydarzeń, które dzisiaj – zwłaszcza przez propagatorów ideologii gender – chętnie przemilcza się bądź ukrywa (m.in. walka o prawa eugeniczne toczona przez Margaret Sanger, zwaną „aniołem śmierci”, bez której nie byłoby tego zjawiska, które dzisiaj określamy jako ideologia gender).
Wyjaśnienie więc zjawiska gender nie jest łatwe, bo niełatwe jest przedstawienie i ocena wielu nurtów, różnorodnych teorii, koncepcji. Niełatwe jest także oddzielanie tego, co rzeczywiście w ramach badań w zakresie płci dotyczy prac nad kulturowymi uwarunkowaniami zachowań kobiet i mężczyzn, czy też określenie tego, co rozumiemy przez stereotypy, na ile i czy rzeczywiście poszczególne role służą czyjejś dyskryminacji.
Dzisiaj w zakres zjawiska gender wliczane są zarówno różnego rodzaju łagodne, jak i radykalne feminizmy, badania naukowe i pseudonaukowe. Osoby, które promują gender, to zarówno ci, którym leży na sercu przede wszystkim przeciwdziałanie dyskryminacjom i nierównościom społecznym, jak i osoby promujące prawa reprodukcyjne (do aborcji, antykoncepcji, in vitro), związki jednopłciowe, permisywną edukację seksualną, prawa gejów do wychowywania dzieci. W działaniach ideologów gender coraz bardziej dominują jednak te, które są próbą wdrożenia praw reprodukcyjnych i liberalnej edukacji seksualnej, demontażu naturalnej rodziny oraz małżeństwa kobiety i mężczyzny. Działania te są podejmowane w dużej mierze bez świadomości ogółu społeczeństwa, tym bardziej są one groźne.
Nauczanie Kościoła w ostatnich latach (zwłaszcza Jana Pawła II i Benedykta XVI) stworzyło podwaliny pod zdecydowane przesłanie, że ideologię gender trzeba widzieć jako realne zagrożenie większe niż komunizm, uderzające w prawdę o człowieku, w istotę powołania małżeńskiego, w rodzinę, a przede wszystkim w najbardziej bezbronne i niewinne dzieci…
Osoby wdrażające ideologię gender negują przyjęte we wszystkich cywilizacjach naturalne zadania wynikające ze zróżnicowania płciowego kobiet i mężczyzn jako współmałżonków i rodziców, a służące dobru rodziny i społeczeństwa. Zadania te próbuje się traktować jako szkodliwe stereotypy. Stąd też postuluje się wycofanie dotychczasowych podręczników wychowania do życia w rodzinie, które te rzekomo negatywne stereotypy umacniają, a w ich miejsce proponuje się uczenie dzieci ról zgodnych z ideologią gender.
Coraz częściej dostrzegamy niebezpieczne próby wprowadzania ideologii gender na wielu płaszczyznach naszego życia. Ich konsekwencją będzie nie tylko uderzenie w rozwój psychiki dzieci i młodzieży, ale też destabilizacja życia małżeńskiego i rodzinnego. Dlatego przeciwko tym próbom mamy obowiązek zaprotestować! Ideologię gender usiłuje się wprowadzać do polskiej oświaty, placówek służby zdrowia. Działania te nie są obroną przed seksualizacją dzieci i młodzieży, ale to właśnie one prowadzą do seksualizacji dzieci i młodzieży. Podejmowane są działania podważające biologiczne uwarunkowania odrębności płciowej człowieka wynikającej z jego natury, działania promujące sprzeczne z naturą zachowania seksualne.
Czy powinniśmy się bać gender? Zdecydowanie nie! Uczeń Chrystusa to świadek Prawdy, to człowiek odwagi, a nie lęku. Jednakże w tej sytuacji potrzebna jest stanowcza i odważna obrona tych wartości, w które ideologia gender uderza – miłości, małżeństwa, rodziny, godności człowieka, prawa rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z przyjętymi przez nich wartościami.
Szczególnym zagrożeniem wprowadzenia ideologii gender – bardzo realnym – jest próba ratyfikacji Konwencji Rady Europy „O zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej”.

– W jaki sposób ta Konwencja Rady Europy manipuluje świadomością społeczną?

– Bardzo wnikliwej i rzetelnej analizy prawnej zagrożeń wynikających z tak sformułowanej Konwencji dokonał zespół specjalistów – prawników zrzeszonych w Instytucie na rzecz Kultury Prawnej „Ordo Iuris”. Jej tytuł jest mylący – przeciwdziałanie przemocy – a jej zawartość jest destrukcyjna. Nakłada na państwa obowiązek genderowego ujmowania płci oraz stwarza prawne możliwości walki z tradycją i zwyczajami umacniającymi rodzicielskie role kobiet i mężczyzn. Są one traktowane jako negatywne stereotypy, które „należy wykorzenić”. Konwencja odbiera rodzicom prawo do wychowywania dzieci zgodnie z ich światopoglądem. Konsekwencją jej wdrożenia będzie także odebranie możliwości wyrażania sprzeciwu wobec narzucanej ideologii gender. Będzie to zatem dotyczyło także nauczania Kościoła katolickiego.
Swoje wielkie zaniepokojenie możliwością ratyfikacji Konwencji wyraziło wiele środowisk w Polsce, m.in. liczni politycy, naukowcy, Polska Federacja Ruchów Obrony Życia zrzeszająca ponad 130 organizacji broniących życia i prorodzinnych, towarzystwa uniwersyteckie (m.in. bardzo aktywne w tym zakresie Towarzystwo Uniwersyteckie Fides et Ratio), Forum Kobiet Polskich zrzeszające 56 organizacji kobiecych, Polskie Stowarzyszenie Familiologiczne.
Kościół w Polsce, z ogromnym społecznym poparciem, nieustannie wyraża zdecydowany sprzeciw wobec prób zalegalizowania aborcji, antykoncepcji, in vitro czy liberalnej edukacji seksualnej wprowadzanej do szkół. Kościół katolicki nieugięcie stoi na straży Bożego zamysłu wobec człowieka, małżeństwa i rodziny.
Jesteśmy krajem, który historycznie zawsze był bastionem obrony chrześcijaństwa w Europie, krajem, od którego i dzisiaj oczekuje się szczególnego świadectwa, także świadectwa wierności Chrystusowi, krajem, do którego uciekają ci, którzy czują się prześladowani w swoich ojczyznach.
Na Polskę i na jej postawę w obronie wiary patrzy wiele narodów świata. To wielkie oczekiwanie świata dotyczy obrony naszych chrześcijańskich korzeni, z których wyrastamy. W ich obronie staniemy także w imię pamięci naszych wielkich rodaków – Jana Pawła II, Prymasa Tysiąclecia, ks. Jerzego Popiełuszki.
W imieniu tych środowisk, które służą budowie cywilizacji miłości, zapewniliśmy w liście do Nuncjusza Papieskiego, że szanując godność każdej osoby oraz prawo każdego człowieka do równego traktowania i integralnego rozwoju, będziemy bronić miłości, godności małżeństwa i rodziny, będziemy bronić prawa do życia każdego człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci. Bo jak mawiał kard. Wyszyński – z pokolenia orłów jesteśmy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-03-25 12:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

23 kwietnia świętujemy Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich

2024-04-23 07:38

[ TEMATY ]

książki

Fotolia.com

23 kwietnia obchodzony jest ustanowiony przez UNESCO Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich. W całym kraju w bibliotekach i księgarniach odbywać się będą spotkania z autorami, seanse głośnego czytania, wystawy i odczyty. W tym roku święto odbywa się pod hasłem "Czytaj po swojemu”.

Święto organizowane jest przez UNESCO od 1995 roku, jednak jego geneza sięga 1926 roku. Pomysł zrodził się w Katalonii, a inicjatorem tego wydarzenia był wydawca Vicente Clavel Andres. Kilka lat później w 1930 roku święto zaczęto oficjalnie obchodzić w Hiszpanii, a od 1964 roku także w pozostałych krajach hiszpańskojęzycznych. Data 23 kwietnia jest symboliczna dla literatury światowej, gdyż w ten dzień zmarli wybitni poeci Miguel de Cervantes, William Szekspir oraz Inca Garcilaso de la Vega. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Obchody Dnia Włókniarza

2024-04-23 17:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Włókniarki z dawnych zakładów „Poltex” opowiedziały jak wyglądała ich praca w czasach świetności przemysłu włókienniczego w Łodzi. Opowieści ubogaciły występy muzyczne, warsztaty i poczęstunek.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję