Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Szkoły na nowy wiek

Z dr Magdaleną Kielską – dyrektor Uniwersyteckiego Zespołu Szkół Katolickich (UZSK) „Kana” – rozmawia Piotr Lorenc

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PIOTR LORENC: – Zbliża się „dzień otwarty” w Uniwersyteckim Zespole Szkół Katolickich „Kana” – proszę przybliżyć szczegóły tej prezentacji szkoły.

MAGDALENA KIELSKA: – Zapraszamy rodziców i zainteresowaną gimnazjum i liceum ogólnokształcącym młodzież na Dzień Otwarty do siedziby naszych szkół – w Sosnowcu przy ul. Legionów 10, w środę 14 maja br. W czasie tego spotkania będzie można zapoznać się ze szkołą, metodami w niej stosowanymi, dowiedzieć się, co jeszcze proponujemy naszym uczniom, ale także obejrzeć zaplecze dydaktyczne, poznać naszych obecnych uczniów i niektórych nauczycieli oraz poczuć specyficzną, miłą atmosferę tego miejsca.

– Co wyróżnia szkoły prowadzone przez „Kanę” na tle innych placówek?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Szkoła jest niewątpliwie nietypowa, ale w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Przede wszystkim jest nieduża, co pozwala na naprawdę indywidualne podejście do każdego ucznia. W tak niedużej społeczności relacje są bardziej osobiste, trwałe i intensywne – tak pomiędzy uczniami a nauczycielami, jak i pomiędzy samymi uczniami. Ponadto jest wolna od przemocy i agresji, a to istotne w dzisiejszych, niełatwych czasach. O odmienności szkoły świadczy także sposób nauczania. Metoda, którą stosujemy w szkole to nowatorska i autorska metoda uczenia, polegająca na indywidualnej pracy edukacyjnej z każdym uczniem, a bazująca na bezpośredniej, osobistej relacji mistrz – uczeń. Każdy uczeń naszej szkoły ma indywidualnie dobrany rytm kształcenia, realizowany pod kierunkiem i bezpośrednią opieką nauczyciela-opiekuna, zgodny z wymogami podstawy programowej, ale jednocześnie zgodny z jego możliwościami, aspiracjami i preferencjami.

– Jakie macie doświadczenia po roku działalności?

– Przede wszystkim mamy już pewność potwierdzoną własnym doświadczeniem, że taki typ szkoły jest bardzo potrzebny i skuteczny. Nauka w naszej szkole staje się dla uczniów przygodą i naprawdę ciekawą formą zdobywania wiedzy. Wiemy już też, że możliwe jest stworzenie szkoły przyjaznej uczniom, ale jednocześnie stawiającej im wysokie wymagania. Młodzież – nawet jeśli pozornie wydaje się być inaczej – naprawdę tego oczekuje. Ale oczekuje też, byśmy poświęcali im dużo czasu, uwagi i autentycznego zainteresowania. Już teraz widzimy jak wspaniale takie inwestycje procentują!

Reklama

– Jak uczniowie odnaleźli się w nowatorskim systemie nauki?

– Przede wszystkim widzimy, że nasza młodzież naprawdę intensywnie pracuje. A o to przecież chodzi. System, który stosujemy w szkołach niewątpliwie wymaga od uczniów dużej samodzielności i aktywności. Na początku uczniowie byli nieco zagubieni, bo w poprzednich szkołach, z których do nas przyszli, wiele rzeczy działo się niejako poza nimi. Teraz sporo zostało oddane w ich ręce. Tak więc z jednej strony duża samodzielność, odpowiedzialność, ale z drugiej duże nasze – wychowawców zaufanie wobec młodzieży. Widzimy także, że pojawiły się już oznaki utożsamiania się ze szkołą, a to bardzo ważne, bo przecież cały trud tworzenia szkoły ma sens wówczas, gdy młodzież czuje się ze szkołą związana. Tym samym staje się jej współtwórcą. Po kilku pierwszych tygodniach uczniowie świetnie już orientowali się w organizacji zajęć i metodzie nauczania. Dzisiaj nie wyobrażają sobie powrotu do 45-minutowych lekcji i mniej bezpośredniego kontaktu z nauczycielami. Ale myślę, że swoje wrażenia i opinie o szkole uczniowie najlepiej wyrażą sami, a Dzień Otwarty będzie właśnie okazją, by się z nimi spotkać.

– Co o szkole sądzą rodzice?

– Myślę, że rodzicom zależy przede wszystkim na dwóch rzeczach: by ich dzieci się uczyły i były bezpieczne, nie narażone na złe towarzystwo. Te dwie kwestie nasza szkoła zapewnia. Sadzę też, że rodzice doceniają nasze wysiłki wychowawcze oraz wiele dodatkowych inicjatyw, jakie w szkole podejmujemy. Rodzice mają także możliwość stałego indywidualnego kontaktu z nauczycielami i opiekunem, mogą też na bieżąco śledzić postępy ucznia dzięki dziennikowi elektronicznemu, który nie tylko informuje o ocenach, ale także o tempie i intensywności pracy dziecka na każdym przedmiocie.

– Czy nauczyciele przyzwyczaili się, że nie ma klas ani sztywno wytyczonych godzin lekcyjnych?

– Oczywiście, nasz nowatorski system nauczania był na początku niełatwy także dla nauczycieli. Nauczyciel ucząc w naszej szkole musi być bardzo elastyczny, otwarty, ale także musi mieć rozległą wiedzę i być dobrze i wielostronnie przygotowanym do pracy z uczniami na różnych poziomach kształcenia. Nie każdy to potrafi i nie każdy chce podjąć taki wysiłek, stąd zdarzają się zmiany nauczycieli. Natomiast z drugiej strony nauczyciele podkreślają, że praca w naszej szkole daje im dużo satysfakcji, bo młodzież chce się uczyć, docenia ich trud i robiąc wyraźne postępy przywraca im poczucie sensu pracy dydaktycznej. Ponadto w naszej szkole, jak i w całej „Kanie”, panuje życzliwa i serdeczna atmosfera, co niewątpliwie czyni tę pracę jeszcze przyjemniejszą.

– Czy UZSK „Kana” jest dla wszystkich?

– Tak, nasza szkoła zaprasza wszystkich uczniów – stawiamy tylko jeden warunek: trzeba chcieć się uczyć. Jeżeli uczeń ma jakieś problemy, nie radzi sobie, ale chce pracować, odnajdzie się świetnie w naszym systemie i uzyska właściwą pomoc. Podobnie uczeń bardzo zdolny – będzie miał niepowtarzalną okazję rozwijania swoich zdolności i umiejętności w szybszym tempie i znacznie szerszym zakresie, niż możliwe to jest w nauczaniu powszechnym, z jakim z konieczności mamy do czynienia w szkołach publicznych.

– Dlaczego warto być uczniem UZSK „Kana”?

– Warto być uczniem naszej szkoły, bo staramy się, by ten niełatwy czas młodości, czas trudnych wyborów, zdobywania wiedzy i doświadczenia upływał w atmosferze życzliwości, zrozumienia, ale by szkoła ta była jednocześnie miejscem, w którym pod czujnym i serdecznym okiem nauczycieli można przygotowywać się do podejmowania różnych trudnych zadań w dorosłym życiu. Bo przecież szkoła ma nie tylko kształcić, ale też pomagać rodzicom w wychowaniu.

2014-05-07 15:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Dziwisz: ŚDM to propozycja dla świata bez podziałów, w imię szukania dobra i solidarności

[ TEMATY ]

wywiad

kardynał

rozmowa

Mazur/episkopat.pl

Światowe Dni Młodzieży to wielka propozycja dla świata bez podziałów, w imię szukania dobra, solidarności i pokoju – mówi w rozmowie z KAI kard. Stanisław Dziwisz. Metropolita senior wyznał, że ŚDM w Krakowie stały się uwieńczeniem jego posługi pasterskiej. „Wciąż dziękuję za to Panu Bogu”- podkreślił.

Magdalena Dobrzyniak, KAI: Rozmawiamy w miejscu, które dziś jest mieszkaniem Eminencji, ale wcześniej był tu Instytut Jana Pawła II, a jeszcze niedawno – siedziba Komitetu Organizacyjnego ŚDM. Jakie wspomnienia się budzą?

CZYTAJ DALEJ

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję