Reklama

Niedziela Sandomierska

Okruchy dobra

17 czerwca obchodzone jest w Kościele wspomnienie św. Brata Alberta Chmielewskiego. Kościół w tym dniu szczególnie zachęca – czytamy w kalendarzu liturgicznym – do wspierania ubogich i modlitwy za tych, którzy się nimi opiekują

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Internecie nastolatek wrzuca pytanie o nazwiska ludzi znanych z działalności charytatywnej. Dostał taką pracę domową, skarży się. Odzywają się inni, widocznie temat ten jest zadawany w całej Polsce. Młodzi tworzą listę takich ludzi. Bez dyskusyjne są pierwsze trzy nazwiska: Jan Paweł II, Matka Teresa z Kalkuty i Brat Albert – wszyscy już święci. Ale nauczyciele więcej. Młodzi marudzą, złoszczą się, narzekają, ale wreszcie padają kolejne propozycje – z miejsca albo wyśmiewane, albo przyjmowane z entuzjazmem.

Anna Dymna, Janina Ochojska, Marek Kotański, gwiazda amerykańskiego kina Angelina Jolie z mężem Bradem Pitem, a także nasz człowiek w amerykańskiej koszykówce Marcin Gortat. Nagle ktoś piszę – moja babcia od lat opiekuje się niepełnosprawną sąsiadką O dziwo młodzież tym razem nie wyśmiewa. Przez moment Internet milczy, a potem widzę, jak ktoś inny wrzuca – mój ojciec płaci za rehabilitację syna swojego pracownika.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pomyślałam, że coś w tym jest. Bo przecież liczą się w krajobrazie dobroczynności nie tylko wielkie organizacje, jak Caritas czy Polski Czerwony Krzyż, których działalność znamy i doceniamy. Nie tylko istotne są mniejsze i mniej znane stowarzyszenia i fundacje, nastawione na pomoc dla wybranej grupy potrzebujących.

Reklama

Ks. Jacek Stryczek, szef stowarzyszenia „Wiosna”, które organizuje m.in. „Szlachetną Paczkę” twierdzi, że duża organizacja nie zawsze jest w stanie dotrzeć do każdej potrzebującej osoby. Wspomina swoje doświadczenia z czasów powodzi. Gdy dostawali od gminy listę powodzian osobiście weryfikowali potrzeby każdej osoby. I okazywało się, że nie wszyscy chcieli kocy, kaloszy i łopat. W morzu polskiej biedy, niezaradności i zagubienia każdy człowiek, dodajmy – każdy dobry człowiek, jest na wagę złota.

Idziemy tym tropem... Czyjaś babcia, ojciec, sąsiadka. Jak wygląda nasza wyobraźnia miłosierdzia, o którą tak mocno apelował św. Jan Paweł II? Pomagamy sobie po sąsiedzku czy wśród znajonych? Zrobimy w pracy kwestę, by ulżyć chorej na raka koleżance?

Anka z Sandomierza twierdzi, że trzeba tworzyć lokalne banki ludzi pomagających. Anka, którą czasami pisywała do „Niedzieli” obrazki z emigracji, kilka lat przemieszkała na północy Anglii. Wysoka, szczupła, wysportowana. Matka trójki dzieci i żona Maćka.

Reklama

– Mieszkaliśmy w małym miasteczku, pracowaliśmy na wiejskiej fermie. Rodziły się nam dzieci, trzeba było szukać większych mieszkań, kolejnej pracy. Życie w biegu, zupełne szaleństwo. Aż kiedyś zatrzymała mnie starsza pani, w typie wróżki z bajki, i mówi, że chętnie zajmie się dziećmi, żebym mogła odsapnąć. Tak zaczęła się nasza znajomość z Mary. To ona nauczyła nas umiejętności dawania i brania. Okazuje się, że od czasu II Wojny Światowej, gdy prawie wszyscy mężczyźni z tej mieściny walczyli na froncie, kobiety, żeby jakoś poradzić sobie z obowiązkami, także tymi męskimi, utworzyły coś w rodzaju listy „która, co potrafi”. A potem tylko wymieniały się umiejętnościami. Ten zwyczaj przetrwał do dziś w nieco zmienionej formie. Z czasem staliśmy się z mężem częścią tego łańcuszka ludzi dobrej woli – tak nazywała Mary. Mary opiekowała się naszymi dzieciakami, a my robiliśmy staruszce cotygodniowe zakupy, Maciek wykonywał czasem drobne naprawy w jej domu. Okazało się, że znajoma Mary codziennie odwozi swoje wnuki do przedszkola, więc zgodziła się zabierać także nasze. Natomiast ja realizowałam recepty tej kobiety, bo akurat pracowałam w miasteczku z apteką. Ona zapraszała na ciasto i uczyła mnie angielskiego. Tak to działało.

Niedawno wrócili do Polski, bo uznali, że chcą wychować dzieci w Ojczyźnie. Z perspektywy kilku lat nieobecności w kraju, Anka widzi, jak bardzo Polacy się zmienili. Po części na korzyść, w części nie. Ta część negatywna dotyczy zwłaszcza zamykania się na drugiego człowieka. Maciej, mąż Anki, wychował się na podkarpackiej wsi i twierdzi, że dawniej swojak to był swojak. Jakby brat. Dziś w jego wsi stoją piękne domy, ogrodzone pięknymi płotami, ale nie ma już ławeczek, pod którymi siadało się i czekało, by sąsiad się dosiadł. A jak się dosiadł, to człowiek wiedział co się we wsi dzieje. Żyło się trochę życiem innych, to prawda, ale w chwilach trudnych, można było na ludzi liczyć. Sąsiadowi nie wypadało odmówić pomocy.

Anka chce teraz stworzyć w swoim otoczeniu taki bank ludzi pomagających.

– Początki są trudne. – śmieje się – Zrobiliśmy się strasznie nieufni. Podam przykład: zaproponowałam sąsiadce, że mogę zajrzeć do jej chorej matki. Widzę, że dziewczyna dwoi się i troi, żeby pogodzić obowiązki rodzinne z opieką nad mamą cierpiącą na demencję. Mieszkam obok, żaden problem, chętnie pomogę. Za drugim razem zapytała ile płaci. Wyłożyłam jej moją filozofię, więc proszę ją tylko, by przy okazji swoich zakupów w supermarkecie, kupiła też coś dla mnie. Wtedy nie muszę rozbijać sobie dnia, by jechać do miasta. Chyba uznała, że ją wykorzystuję, bo nie reaguje już na dzień dobry... Nie mam jednak zamiaru przestać. Życie nauczyło mnie sztuki życzliwego przyglądania się światu i ludziom. Myślę, że także wiara zobowiązuje nas do wewnętrznej pracy, polegającej na dostrzeganiu wokół nas ludzi biedniejszych od nas, a takich ciągle w Polsce nie brakuje. Znam np. emerytowane nauczycielki, które godzinami chodzą po lesie z kijami. Chemiczka z matematyczką, jak ustaliłam. Chcę je namówić do darmowych korepetycji dla dzieci Jadzi, którą zostawił mąż i teraz kobieta haruje na dwóch etatach, a dzieci nie radzą sobie w szkole. W zamian, mogę dawać im lekcje angielskiego. Pomaganie daje dobre samopoczucie, człowiek ma wrażenie, że coś od niego zależy, więc nie bójmy się wychodzić do świata z wyciągniętą dłonią.

Zosia, którą poznałam podczas zbierania materiałów do tekstu o klęsce powodzi, nie ma łatwego życia. Jej synek Jacek obarczony jest niepełnosprawnością umysłową. Mąż odszedł kilka lat temu i ślad po nim zaginął. Zośka może pracować tylko dorywczo, więc sprząta ludziom po domach, opiekuje się chorymi, pracuje np. przy zbiorach na plantacjach. Jest dzielna, często się uśmiecha i nie narzeka. Gdy spotkałyśmy się pierwszy raz jej stareński domek po rodzicach, niemal zmyła woda. Stała wtedy na środku pokoju w starych spodniach od dresu, z wiadrem w ręce i zarzekała się, że niczego jej nie potrzeba. W domu nie było podłogi, ściany na metr w wodzie, a ona oznajmia butnie, że da radę. Rozmawiamy teraz i pytam, czy dalej jest taka harda. Zośka opowiada, że powódź zabrała jej wtedy niemal wszystko, ale też czegoś nauczyła. Że w najczarniejszym dniu jej życia – gdy odwiozła synka do punktu ewakuacyjnego, a sama pobiegła ratować co się da, a było tego niewiele...zdarzył się cud. A właściwie dwa. Jacusia wypatrzyła terapeutka. Pani już na emeryturze. Niech mi ktoś udowodni, że dobry Bóg nie maczał w tym palców...– mówi dziś Zosia. – Tam był wtedy taki harmider, taka masa ludzi, takie nerwy. A ona zboczyła małego chłopca siedzącego grzeczniutko z babcią i podeszła do nich... Mnie w tym czasie dach się osypywał na głowę, gdy wpadli do środka młodzi ludzie, chyba nawet z Częstochowy. Przyjechali z własnej woli do powodzian. W mokrych butach, utytłani w błocie razem ze mną czyścili domek, wynosili meble. Pomyślałam sobie, że bez nich bym chyba ducha wyzionęła ze zmęczenia. Że coś musi w tym być, jakiś zamysł Boży wobec mnie. Jakbym miała zobaczyć, że nie jestem sama. Że wokoło krążą ludzie, którym pomaganie sprawia radość. Bo ci młodzi byli w tym całym swoim zapracowaniu radośni... Ta pani z punktu ewakuacji, p. Helena, zajęła się Jacusiem na dobre. Pomogła mi dostać dofinansowanie z NFZ, dotrzeć do rehabilitantów. Dawniej myślałam, że na świecie więcej jest ludzi obojętnych, niż dobrych. Więcej takich, co myślą tylko o sobie. Przez wiele lat spotykałam właśnie takich. A może ja zwyczajnie nie dostrzegałam dobra, jakbym miała na nosie okulary, które skrzywiają obraz świata. Dzisiaj nie wstydzę się prosić o pomoc i sama, gdzie tylko mogę, pomagam. Spotykam teraz wielu dobrych ludzi: wolontariuszy, społeczników, albo takich zwyczajnych, czasem nieznajomych. Chcę im podziękować w imieniu ludzi, takich jak ja: biednych, obitych przez los, poranionych, zapracowanych, czasem niezaradnych – zapewnić, że jesteście dla nas jak anioły, które zsyła Niebo. Bo jeśli człowiek doświadcza trudów codziennego życia i już nie daje rady, a raptem zjawia się ktoś, kto nas w ty marszu podtrzyma, to niewiele jest rzeczy lepszych. Dziękujemy Wam...

2014-06-12 07:32

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja św. Brata Alberta – dzieło ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego

[ TEMATY ]

św. Brat Albert

TER

Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski

Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski

Godne życie dla osób najsłabszych, z niepełnosprawnościami intelektualnymi, pomoc w rozwoju, pokonaniu lęku, nauce samodzielności i stworzenie prawdziwego domu - to działanie Fundacji św. Brata Alberta z podkrakowskich Radwanowic, założonej przez śp. ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego. "Zawsze na pierwszym miejscu stawiał osobę z niepełnosprawnością i jej potrzeby. Zrobimy wszystko, żeby Fundacja rozwija się tak samo, jak za życia naszego założyciela, tak żeby ks. Tadeusz zawsze był dumny, że jego dzieło trwa i jego wartości przekazywane są kolejnym pokoleniom" - mówi KAI Małgorzata Urbanik.

Zaangażowanie w działalność opozycyjną za czasów PRL doprowadziło ks. Isakowicza-Zaleskiego do Warszawy (był wówczas klerykiem IV roku seminarium duchownego), gdzie w mieszkaniu prof. Andrzeja Grzegorczyka w lutym 1979 r. spotyka stworzoną przez córkę profesora Agnieszkę wraz z Marcinem Przeciszewskim wspólnotę osób niepełnosprawnych: „Wiara i Światło”. Była ona jedną z pierwszych w Polsce placówek międzynarodowego ruchu „Wiara i Światło”, zainicjowanego przez Jeana Vaniera wraz z Marie-Helene Mathieu. W ślad za tym następuje fascynacja przyszłego kapłana światem osób niepełnosprawnych intelektualnie, ich niezwykłą przyjaźnią i duchowością, co pozostawiło trwałe piętno na dalszym jego życiu.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego 8 września błogosławi się ziarno na zasiew?

2025-09-08 17:37

[ TEMATY ]

Narodzenie NMP

Grażyna Kołek

8 września przypada święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Tego dnia wierni przynoszą do kościołów ziarno przeznaczone na zasiew. Skąd wywodzi się ta tradycja i dlaczego trwa? Na te pytania odpowiedział liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

8 września obchodzone jest święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. – W Piśmie Świętym nie znajdziemy opisu narodzenia Maryi, ani informacji o jej rodzicach. Te wiadomości czerpiemy z apokryfów, zwłaszcza z Protoewangelii Jakuba z II wieku. Według niej rodzicami Maryi byli Joachim i Anna, którzy po długiej modlitwie otrzymali od Boga dar potomstwa – wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz. – Według apokryfu z pierwszych wieków, z Ewangelii Narodzenia Maryi, Święta Rodzina, uciekając do Egiptu przed żołnierzami, spotkała rolnika, który siał pszenicę. Mężczyzna przyjął ich bardzo życzliwie i poczęstował ich tym co miał – plackami z mąki pszennej – mówi liturgista, dodając, że mężczyzna bardzo przejął się i zapytał Maryi i Józefa, co ma powiedzieć żołnierzom, gdy będą o nich pytać. – Matka Boża odpowiedziała, żeby mówił tylko prawdę, bo każde kłamstwo jest grzechem i nie podoba się ono Panu Bogu. Gdy rolnik wyjaśnił wojom, kiedy widział Świętą Rodzinę, ci zawrócili pościg za nimi. Gospodarz natomiast zobaczył wówczas, że na tym polu, które obsiał, jest już dojrzała pszennica – opowiada ks. dr Kilanowcz.
CZYTAJ DALEJ

Chiny: w wieku 91 lat zmarł tajny biskup-trapista P. Pei Ronggui

2025-09-09 18:56

[ TEMATY ]

Chiny

91 lat

zmarł

tajny biskup

trapista

Pei Ronggui

Episkopat Flickr

W wieku prawie 92 lat zmarł 6 września podziemny biskup diecezji Luoyang (prowincja Henan we wschodnich Chinach) - Placidus Pei Ronggui, mnich trapista. Pochodził z najbardziej katolickiej prowincji chińskiej Hebei, a kapłanem mógł zostać dopiero w 1981, kilka lat po osławionej rewolucji kulturalnej (1966-76), gdy miał 48 lat. Prawie całe życie doświadczał różnych ograniczeń i prześladowań, głównie z powodu odmowy przystąpienia do kontrolowanego przez partię komunistyczną Patriotycznego Stowarzyszenia Katolików Chińskich (PSKCh) i w sumie spędził w więzieniach cztery lata.

Jego "przygoda" z zakonem trapistów - jednym z najsurowszych w Kościele katolickim - była bardzo znamienna w jego ojczystej prowincji, w której przed dojściem komunistów do władzy w październiku 1949 istniały dwa opactwa tej wspólnoty zakonnej. Pierwsze z nich - pod wezwaniem Matki Bożej Pocieszenia - znajdowało się w miejscowości Yangchiaping na terenie dzisiejszego miasta Zhangjiakou i zniszczyli je w 1947 bojówkarze komunistyczni. Drugie opactwo, któremu patronowała Matka Boża Radości, mieściło się w Chengtingu (dzisiejszy Zhengding), skąd mnisi musieli uciekać po zabiciu 32 z nich. Po wielu przejściach ostatecznie udało im się dostać na początku lat pięćdziesiątych do Hongkongu, gdzie ówczesny biskup Enrico Valtorta pomógł im otworzyć klasztor również poświęcony Matce Bożej Radości w Thai Shui Hang na tzw. Nowych Terytoriach Hongkongu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję