Reklama

Niedziela Sosnowiecka

W trosce o katechezę

Z ks. dr. Michałem Bordą, dyrektorem Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu, rozmawia Piotr Lorenc

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PIOTR LORENC: – Kalwaria Rokitniańska została w tym roku wybrana na Ogólnopolskie Spotkanie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych. Jakie tematy poruszono w czasie spotkania 11-13 czerwca?

KS. MICHAŁ BORDA: – Pierwszy temat dotyczył terminu I Komunii św. i konieczności wprowadzenia nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. 1 marca br. biskup Grzegorz Kaszak podpisał Dekret w sprawie terminu I Komunii św. w diecezji sosnowieckiej. Zgodnie z nim, wszystkie dzieci, które od 1 września br. rozpoczną naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych będą przyjmować I Komunię św. pod koniec klasy 3. Oznacza to, że od 1 września we wszystkich klasach 1. szkół podstawowych – niezależnie od wieku dzieci – należy wprowadzić nową Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, zatwierdzoną przez KEP 8 marca 2010 r. Nowa Podstawa zakłada przesunięcie terminu I Komunii św. z klasy 2 do 3. Zmiana ta podyktowana jest przesunięciem obowiązku szkolnego na dzieci 6-letnie, dyrektywami Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz koniecznością dostosowania Podstawy programowej katechezy do europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie.

– A co ze zmianą rozporządzenia, dzięki któremu uczymy religii w szkole?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– To kolejne poważne zagadnienie. Przypomnę, że 25 marca br. minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska podpisała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach z 14 kwietnia 1992 r. Główną zmianę merytoryczną stanowi skreślenie zdania, uzależniającego możliwość utworzenia grupy międzyszkolnej lub pozaszkolnego punktu katechetycznego od zgłoszenia co najmniej 3 uczniów. Wprowadzenie tej zmiany pozwoli zapewnić naukę etyki każdemu uczniowi zainteresowanemu udziałem w zajęciach z tego przedmiotu. Kolejna zmiana polega na doprecyzowaniu formy wyrażania życzenia, by dziecko uczęszczało na lekcje religii. Otóż, znowelizowane rozporządzenie wprowadza teraz oświadczenie w formie pisemnej. Dlatego tak ważne jest, by już przy zapisie dziecka do 1 klasy szkoły podstawowej, 1 klasy gimnazjum, czy 1 klasy szkoły ponadgimnazjalnej prosić w sekretariacie szkoły o umożliwienie złożenia pisemnej deklaracji udziału w lekcjach religii. Nowe zapisy zaczną obowiązywać 1 września br. Deklaracja w kolejnych latach nauki w tej samej szkole nie musi być ponawiana.

– Z jakimi jeszcze problemami musieli zmierzyć się księża dyrektorzy?

– W skali ogólnopolskiej ciągłe nie rozwiązane są problemy z organizacją zajęć religii w przedszkolach. Organy prowadzące i dyrektorzy przedszkoli w wielu miejscach upierają się, że zajęcia religii mogą odbywać się, ale wyłącznie przed godz. 8 lub po 13. Zaprezentowana na spotkaniu interpretacja MEN jest zupełnie inna. Zgodnie z nią dyrektor przedszkola, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, może także dzielić czas przeznaczony na realizację Podstawy programowej wychowania przedszkolnego zajęciami katechezy. W takim przypadku wydłuża się czas bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu o czas trwania religii (najczęściej do 13.30) tak, by umożliwić realizację Podstawy programowej w czasie co najmniej 5 godz. dziennie. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by zajęcia katechezy odbywały się w godz. 8-13.

Reklama

– Wielu dyrektorów żąda, by programy nauczania religii podlegały procedurze opiniowania na poziomie szkół.

– Podobne żądanie jest sprzeczne z obowiązującym stanem prawnym. Przypomniano w czasie obrad wyraźny zapis § 4. Rozporządzenia ministra edukacji z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, zgodnie z którym nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze Kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych ministrowi edukacji do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii. Dlatego też katecheci mogą korzystać z programów i podręczników wskazanych przez miejscowego biskupa diecezjalnego, a domaganie się jakichkolwiek opinii na temat programów i podręczników jest bezzasadne. Przypominam, że zgodnie z Dekretem w sprawie podręczników katechetycznych obowiązujących w diecezji sosnowieckiej podpisanym przez biskupa Grzegorza Kaszaka 1 marca 2013 r., w związku z wprowadzaniem nowej Podstawy programowej, w szkołach znajdujących się na terenie diecezji sosnowieckiej możemy korzystać wyłącznie z podręczników Wydawnictwa „Jedność” i Księgarni św. Wojciecha.

– Jak należy zatem patrzeć na rządowy projekt „darmowego podręcznika” dla uczniów klas pierwszych?

– Słynny już „darmowy podręcznik” dotyczy realizacji Podstawy programowej kształcenia ogólnego. Obejmuje zatem przedmioty obowiązkowe. Nauczyciel religii realizując w szkole Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce używa podręczników do religii, zgodnych z Programem nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Rodzice sami kupują wskazane przez katechetę podręczniki i zeszyty ćwiczeń.

– Zakończył się rok szkolny 2013/2014...

– Każdy rok szkolny jest dla nas również rokiem katechetycznym. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim katechetom za trud całorocznej pracy katechetycznej w szkołach i parafiach w mijającym roku szkolnym. Gratuluję sukcesów uczniów i w większości wyróżniających ocen hospitacyjnych z racji wizytacji kanonicznych. Dziękuję serdecznie wszystkim katechetom, którzy sumiennie uczęszczali w minionym roku szkolnym na spotkania formacyjne: dni skupienia, rekolekcje, konferencje metodyczne oraz doskonalili swój kunszt katechetyczny przez uczestnictwo w warsztatach oraz dodatkowych konferencjach naukowych, kuratoryjnych i szkolnych. Dziękuję także katechetom współpracującym z Wydziałem Katechetycznym – przy organizacji spotkań diecezjalnych, rekolekcji oraz za inicjowanie i organizację konkursów religijnych o zasięgu szkolnym, dekanalnym i miejskim. Szczególnie dziękuję dekanalnym koordynatorom konkursów biblijnych dla szkół podstawowych i gimnazjalnych. Dziękuję także wszystkim katechetom, którzy wraz z młodzieżą brali udział w diecezjalnych pielgrzymkach gimnazjalistów i maturzystów, a także wszystkim, którzy aktywnie włączyli się w przedsięwzięcia duszpasterskie organizowane przez parafie i diecezję.

2014-07-02 16:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejny odcinek projektu Katecheza 2.0 już jest!

[ TEMATY ]

katecheza

katecheta

Katecheza 2.0

Katecheza 2.0 jest odpowiedzią na gwałtowny spadek wiary wśród młodych ludzi. Są to materiały dydaktyczne dla katechetów, nauczycieli oraz opiekunów.

Materiały są interesujące i przekazane w nowoczesnej formie, tak aby były w pełni zrozumiałe dla młodych ludzi. Wszystko oczywiście oparte o tradycyjne, chrześcijańskie wartości.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek: cnoty teologalne pozwalają nam działać jako dzieci Boże

2024-04-24 10:07

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

O znaczeniu cnót teologalnych: wiary, nadziei i miłości w życiu moralnym chrześcijanina mówił dziś Ojciec Święty podczas audiencji ogólnej. Zaznaczył, że pozwalają nam one działać jako dzieci Boże.

Na wstępie papież przypomniał, że każdy człowiek jest zdolny do poszukiwania dobra, jednakże chrześcijanin otrzymuje szczególną pomoc Ducha Świętego, jaką są wspomniane cnoty teologalne. Cytując Katechizm Kościoła Katolickiego Franciszek podkreślił, że „są one wszczepione przez Boga w dusze wiernych, by uzdolnić ich do działania jako dzieci Boże i do zasługiwania na życie wieczne” (n. 1813).Dodał, iż wielkim darem cnót teologalnych jest egzystencja przeżywana w Duchu Świętym. Są one wielkim antidotum na samowystarczalność i zarozumiałość, czy pokusę wywyższania samych siebie, obracania się wokół swego „ja”.

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję