Historia Polskiego Chóru Pokoju sięga 1998 r., kiedy to z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej „Cantica Cantamus” oraz Domu Kultury w Czarnej Białostockiej odbyły się pierwsze warsztaty chóralne, gromadząc młodych polskich muzyków z kraju i z zagranicy. Misją chóru jest idea edukacji muzycznej i jednoczenie Polaków po obu stronach granicy wschodniej w imię wspólnego dziedzictwa kulturowego, tradycji i wartości poprzez muzykę.
Chór stawia sobie za cel poznawanie kultury, ochronę i upowszechnianie naszego dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza polskich kompozytorów, oraz kształtowanie świadomości narodowej i kulturowej uczestników kolejnych spotkań.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Utworem „Agnus Dei” Wojciecha Kilara, wybitnego kompozytora, chór przywitał wierną bielską publiczność. Wykonał go w niezwykłej scenografii, bowiem członkowie chóru byli rozproszeni w kilku miejscach kościoła.
Reklama
W pierwszej części koncertu chór wykonał utwory, również a cappella, Norberta Blachy „Modlitwa o pokój” oraz Juliusza Łuciuka „O ziemio polska”. W drugiej odsłonie oprócz utworów chóralnych bielszczanie mieli okazję usłyszeć trio jazzowe Pax Band, utworzone przez trzech utalentowanych muzyków: Kamila Łomaskę, Wojciecha Bronakowskiego oraz Maxa Fedorova, w znanych utworach historycznych o charakterze narodowym, np. pieśni: „Jak to na wojence ładnie”, sięgającej historii powstania styczniowego, „Deszcz jesienny”, opartej na motywach arii z opery Bizeta, „Pieśń o wodzu miłym”, poświęconej marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu, oraz jednej z najbardziej wzruszających piosenek partyzanckich „Dziś do ciebie przyjść nie mogę”.
Trzeci blok muzyczny należał do solistów, którzy wykonali utwory w opracowaniach Maxa Fedorova. Rozpoczął go Roman Chumakin wykonaniem utworu „Marsz, marsz Polonia”. Niezwykłą dozę patriotyzmu niosły utwory „Pierwsza kadrowa” oraz „Ułani, ułani”, „Białe róże” przepięknie wykonane przez Agnieszkę Deniziak. Kolejne utwory to „Dwa serduszka” wykonane przez Paulinę Malinowską i Monikę Ziółkowską. „Wiązankę podlaską” wykonała Paulina Malinowska. Chórzyści zakończyli tę odsłonę „Hymnem Trzeciego Tysiąclecia” w partii solowej Mateusza Stachury i Pauliny Malinowskiej. Akord fortepianowy wydobywał się spod rąk Moniki Bierć.
W ostatniej części koncertu chór wykonał wiązankę hymnów Światowych Dni Młodzieży zainaugurowanych przez św. Jana Pawła II.
Żal, że odjeżdżacie, tak dziękował, parafrazując słowa Ojca Świętego Jana Pawła II, ks. Kazimierz Siekierko, proboszcz bazyliki. Piękny profesjonalny śpiew, złożony w hołdzie św. Janowi II, który błogosławi nam z domu Ojca. Jaka to wielka radość, że wystąpiły dziś bielszczanki mówił, zapraszając na herbatę, Ksiądz Dziekan.
Chórzyści odebrali wiele braw, bielszczanki spotkały się ze swoimi rodzinami. Paulina Malinowska jest wnuczką Marii i Zygmunta Malinowskich, członków Chóru Polskiej Pieśni Narodowej i chóru parafialnego, a Agnieszka Deniziak córką Józefa, dyrygenta dawnej Młodzieżowej Orkiestry Dętej w Bielsku Podlaskim i Ochotniczej Straż Pożarnej w Boćkach.
W chórze zespołowo śpiewa także Iwona Bolesta, pochodząca z umuzykalnionej rodziny, z której brat Piotr występował wraz z czteroma bielszczankami w programie „Bitwa na głosy” w grupie Piotra Rubika.