Zespół prowadzi swoje prace w ścisłym porozumieniu z Zespołem roboczym ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole, koordynowanym przez bp Wojciecha Osiala, ktore to gremium tworzy obecnie ramy programowe lekcji religii w szkole.
“Chcemy odpowiadać na zmiany społeczne i kulturowe, które przychodzą, a jednocześnie dynamizować działania, które do tej pory prowadzone były nierównomiernie i nie wszędzie” - powiedział bp Ważny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Członkini zespołu dr Magdalena Jóźwik wskazała, że celem katechezy parafialnej nie jest jedynie przygotowanie do sakramentów, lecz towarzyszenie człowiekowi w rozwoju jego wiary. “Wielu z nas kojarzy katechezę z lekcją religii w szkole i myśli, że to będzie przeniesione do parafii” - zaznacza teolożka dodając, że zespół chce mocno akcentować potrzebę katechezy także osób dorosłych.
Bp Ważny podkreśla, że w szkole się nie da de facto przekazywać wiary. “Owszem, to się zdarza, ale to nie jest to środowisko autentyczne. Tym najbardziej autentycznym jest rodzina i parafia” - dodaje.
Reklama
Zespół zamierza zaproponować pięć podstawowych typów katechezy parafialnej. Pierwsze trzy są związane z sakramentami: chrztu, pierwszej komunii oraz bierzmowania - i dotyczą dzieci i nastolatków. Dwa pozostałe to katechezy dorosłych. Pierwszy typ obejmowałaby wymiar liturgiczny, moralny, duchowy, doktrynalny, społeczny, kulturalny i biblijny. A drugi rodzaj to katecheza kerygmatyczna, która byłaby szczególnie adresowana do tych, którzy jeszcze nie doszli do takiego osobistego przeżycia wiary.
“Każdy wie, że to jest nie do zrobienia przez jednego księdza w parafii. Dlatego mocno kładziemy akcent na współpracę ze świeckimi, z grupami, ruchami, wspólnotami, z liderami, ale też z katechistami” - powiedziała dr Jóźwik. Jak dodała, w Polsce działa kilka szkół katechistów i jest bardzo wielki potencjał, który obecnie można wykorzystać.
Zgodnie z wytycznymi wszystkie typy katechez będą uwzględniały pięć elementów: wprowadzenie teologiczno-pastoralne, wskazania organizacyjne, wskazania dotyczące treści, wskazania dotyczące metody (z naciskiem na metodę interaktywności) oraz dobre praktyki.
“Chcemy ‘pozbierać’ to dobro, które się już dokonuje w różnych diecezjach i parafiach i podpowiadać tym, którzy będą zapoznawać się z wytycznymi, żeby mogli się zainspirować tym, co jest u sąsiadów” - tłumaczy członkini Zespołu.
Zdaniem b. Ważnego konieczna jest zmiana mentalności, na przykład zakorzenione w parafiach, błędne przekonanie, że katecheza to po prostu przygotowanie do sakramentów. “To sformułowanie jest niebezpieczne, bo mówi o przygotowaniu do czegoś, a potem już mentalnie się wyłączamy, już więcej nie ma” - przestrzega przewodniczący Zespołu. Tymczasem, tłumaczy, chodzi o to, żeby było coś przed i po, bo w parafii formacja powinna dokonywać się permanentnie.