Reklama

Wiadomości

Eksperci: by zwiększyć transport wodny konieczne jest pogłębianie rzek

Inwestycje w infrastrukturę śródlądową powinny zacząć się od zwiększenia żeglowności rzek poprzez pogłębianie koryta głównego. Dopiero wtedy można będzie myśleć o zwiększeniu wodnego transportu towarowego w Polsce - oceniła dla PAP Marta Waldmann z Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

2025-07-10 09:40

[ TEMATY ]

eksperci

transport wodny

pogłębianie rzek

konieczność

Adobe Stock

Barka na Dolnej Odrze

Barka na Dolnej Odrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Naukowcy z sieci badawczej Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego i Uniwersytetu Gdańskiego sprawdzili, w jakim stanie są polskie szlaki rzeczne, na których odbywają się rejsy towarowe. Pilotaż polegał na monitorowaniu rejsów transportowych po Odrze i Wiśle.

Ze względu na warunki, rejsy trwały dłużej niż się tego spodziewano lub kończyły się w innym punkcie niż założono. Jedyny rejs, który odbył się bez przeszkód to podróż z Gdańska do Płocka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Musieliśmy się zmierzyć z trudnościami organizacyjnymi, ale też z trudnościami związanymi z niskim poziomem wody w rzekach - mówiła ekspertka ds. rozwoju logistyki w Łukasiewicz - Poznańskim Instytucie Technologicznym Marta Waldmann.

Z kolei rejs z Antwerpii do Gliwic został opóźniony przez remont śluzy Lipki, co spowodowało zakończenie rejsu w Szczecinie. Rejs po Wiśle do Gdańska również się wydłużył ze względu na niski poziom wody i prac na tamie we Włocławku - barka uczestnicząca w pilotażu utknęła na tym odcinku na trzy miesiące. Przeszkodą był również remont Mostu Siennickiego w Gdańsku.

- Na Wiśle mierzyliśmy się też z tym, że zapora we Włocławku bardzo często była zamknięta, co wiązało się z długim oczekiwaniem na możliwość przepływu barek - powiedziała PAP. Problemy z zaporą wynikały z jej stanu technicznego i konieczności zamykania przepływu wody, by przeprowadzić jej remont.

Reklama

Przed rejsami badacze zainstalowali system inteligentnych boi na Wiśle, które zbierają informacje o parametrach drogi, w tym prześwitu mostu, poziomu wody oraz prędkości nurtu. Są one powiązane z nadajnikami na mostach oraz z tymi umieszczonymi na statkach lub barkach.- Boja na rzece gromadzi dane, które są istotne dla realizującego rejsy towarowe czy operatora rzeki - wyjaśniła ekspertka

Rzeki w państwach UE, które są drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym, są wyposażone w system River Information Service (RIS), odpowiadający za automatyczne zbieranie informacji, ponieważ każda jednostka pływająca ma nadajniki AIS (System Automatycznej Identyfikacji). W Polsce ten system działa tylko w obszarze Szczecina - zaznaczyła Waldmann.

- Wisła nie jest w ten system wyposażona, dlatego inteligentne boje mają pełnić rolę gromadzenia danych i ich przekazywania, o pozycji statku, który przepływa rzeką - podkreśliła. Tym sposobem operator logistyczny, który koordynuje przepływ jednostki transportującej towar, jest w stanie określić, w którym miejscu w danym momencie znajduje się ładunek i barka.

Ekspertka zaznaczyła, że rejsy te pokazały, jak dużym wyzwaniem jest w Polsce żegluga śródlądowa i z jakimi problemami mierzą się żeglarze.

Według ekspertki żegluga śródlądowa, w tym transport towarowy może się w Polsce rozwinąć tylko wtedy, jeśli nastąpi poprawa stanu infrastruktury dróg rzecznych. Jak powiedziała, inwestycje w infrastrukturę powinny obejmować pogłębianie koryta głównego rzek, czemu służy m.in. budowa ostróg.

Obserwacje ekspertów z sieci badawczej Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego i Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadzono w ramach współfinansowanego przez UE międzynarodowego projektu badawczego CRISTAL, dzięki któremu ma się zwiększyć udział transportu towarowego w żegludze rzecznej Europy. Jedną z zalet tego transportu jest niskoemisyjność w kontekście dążenia UE do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Według danych GUS dotyczących żeglugi śródlądowej w 2023 roku przewieziono 1689,2 tys. ton ładunków towarowych. W porównaniu z 2022 rokiem, liczba ta spadła o 18,6 proc. W ciągu roku udział transportu międzynarodowego w ogólnej liczbie przewiezionych ton towarów wzrósł o 7 proc.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W parafii w Kępnie niespodziewanie zmarł ks. Grzegorz Szczygieł

2025-07-18 17:59

[ TEMATY ]

ksiądz

zmarły

Kępno

Parafia pw św Marcina w Kępnie

Z wielkim ubolewaniem przekazujemy, że dziś niespodziewanie zmarł ks. Grzegorz Szczygieł - nasz wikariusz.

Aktualnie nie znamy szczegółów dotyczących pożegnania - będziemy na bieżąco przekazywać informację.
CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: 52 lata spełnionego małżeństwa. Jak to osiągnąć?

2025-07-11 20:56

[ TEMATY ]

małżeństwo

świadectwo

Grupa Proelio

Premierowy odcinek nowej kampanii Grupy Proelio "Małżeństwo jest cudem" - "52 lata spełnionego małżeństwa. Jak to osiągnąć?". Bohaterami filmu są Irena i Jerzy Grzybowscy, założyciele inicjatywy Spotkań Małżeńskich, którzy od blisko 50 lat posługują małżonkom ucząc ich dialogu.

W reportażu dzielą się wieloma cennymi radami. Warto obejrzeć i się zainspirować! Nade wszystko jest to jednak wartościowe świadectwo, pokazujące że piękna i wierna miłość na całe życie jest możliwa. Autorem filmu jest Damian Żurawski.
CZYTAJ DALEJ

Jutro przypada 1700. rocznica rozpoczęcia Soboru Nicejskiego

2025-07-18 16:12

[ TEMATY ]

Sobór Nicejski

1700. rocznica

wikipedia/Francesco Gasparetti from Senigallia, Italy

Wnętrze wybudowanej za panowania Konstantyna bazyliki w Rzymie, współcześnie Basilica dei Santi Silvestro e Martino ai Monti. Według tradycji spotkali się w niej biskupi Italii, aby uzgodnić wspólne stanowisko przed obradami w Nicei.

Wnętrze wybudowanej za panowania Konstantyna bazyliki w Rzymie, współcześnie Basilica dei Santi Silvestro e Martino ai Monti. Według tradycji spotkali się w niej biskupi Italii, aby uzgodnić wspólne stanowisko przed obradami w Nicei.

Jutro przypada 1700. rocznica rozpoczęcia Soboru Nicejskiego - pierwszego soboru chrześcijaństwa. Przyjęto na nim wyznanie wiary, potwierdzające bóstwo Chrystusa w sporze arianami, a także ustalono wspólną dla całego Kościoła datę Wielkanocy.

Pierwsze historii zgromadzenie wszystkich biskupów Kościoła, zwołane przez cesarza Konstantyna, trwało od 19 do 25 lipca 325 roku w pałacu cesarskim w Nicei (dzisiejszy Iznik w Turcji). Dokładna liczba jego uczestników nie jest znana, ale historycy na ogół przyjmują, że było ich około 220. Oprócz biskupów, byli wśród nich także przedstawiciele tych biskupów, którzy nie mogli przyjechać osobiście: tzw. chorepiskopi (dosłownie: biskupi wiejscy, reprezentujący biskupa w odległych częściach diecezji - pierwowzór dzisiejszych biskupów pomocniczych), prezbiterzy i diakoni, którzy mieli prawo głosu w imieniu swoich biskupów. Tak było w przypadku biskupa Rzymu - Sylwestra, który nie przybył do Nicei, lecz wysłał w swoim imieniu dwóch prezbiterów: Witona i Wincencjusza. Pracom soboru przewodniczył biskup Hozjusz z Kordoby, w dzisiejszej Hiszpanii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję