Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Konkurs „Ars et gloria”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara i sztuka są nierozerwalnie ze sobą związane. Ta więź jest szczególnie silna w muzyce. Nie ma takiego gatunku muzycznego, w którym nie znajdziemy religijnych odwołań – począwszy od muzyki współczesnej, skończywszy na kompozycjach symfonicznych. Oczywiście ciężar gatunkowy jest różny, w zależności od rodzaju wykonywanej muzyki.

Aby poziom muzyczny pokazać w pełnym blasku, ks. dr hab. Paweł Sobierajski – wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a jednocześnie diecezjalny duszpasterz środowisk twórczych diecezji sosnowieckiej, organizuje autorski projekt o nazwie: „Ars et gloria”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Ars et gloria” to I Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej. Patronat honorowy nad konkursem sprawują metropolita katowicki abp Wiktor Skworc i prof. dr hab. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach. Opiekę medialną nad przeglądem roztacza Tygodnik Katolicki „Niedziela”.

Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej organizowany jest przez Instytut Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Pierwsza edycja konkursu odbędzie się w dniach od 24 do 27 września br. w Akademii Muzycznej w Katowicach.

– Celem konkursu jest popularyzowanie wokalnych dzieł muzyki sakralnej, wspieranie jednostek wybitnych w ich kształceniu wokalnym, nawiązanie kontaktu z młodzieżą szczególnie uzdolnioną wokalnie i coroczne promowanie Instytutu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – powiedział ks. dr hab. Paweł Sobierajski, pomysłodawca przedsięwzięcia. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie klas wokalnych szkół muzycznych II stopnia lub studenci kierunków muzycznych innych niż wokalistyka, urodzeni po 31 grudnia 1993 r. Zakwalifikowanych do I etapu zostanie tylko 50 wykonawców.

Jakie są warunki uczestnictwa w I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej? Kandydaci zostaną poinformowani pocztą elektroniczną o wpisaniu na listę uczestników konkursu po zalogowaniu się na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria. Uczestnik konkursu może wystąpić z prośbą o współpracę z pianistą – akompaniatorem akredytowanym przy konkursie (organizatorzy nie zapewnianą ani zakwaterowania, ani wyżywienia uczestnikom konkursu).

Reklama

Jest o co walczyć, bowiem oprócz splendoru międzynarodowego zwycięstwa organizatorzy przewidzieli trzy główne nagrody, w wysokości: I miejsce – 3000 zł, II miejsce – 2000 zł, III miejsce – 1000 zł. Przewidziano również wyróżnienia i nagrody specjalne, m.in. za najlepsze wykonanie utworu należącego do jednej z poniższych kategorii: sakralnej arii oratoryjno-kantatowej, pieśni maryjnej, pieśni eucharystycznej, pieśni artystycznej o tematyce bożonarodzeniowej, pasyjnej, wielkanocnej, sakralnej pieśni kompozytora urodzonego po 1900 r., sakralnej pieśni kompozytora śląskiego. Jednak jury I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej zastrzega sobie prawo innego podziału nagród, co może wpłynąć na ich wysokość. Pierwsza nagroda będzie zawsze przyznawana albo w całości, albo w ogóle nie będzie przyznawana. Przewidziano także nagrody pieniężne dla wyróżniających się pedagogów oraz pianistów – akompaniatorów, współautorów sukcesu swoich uczniów.

Wykonawców I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej będzie oceniać siedmioosobowe jury, którego skład zostanie podany w dniu rozpoczęcia konkursu. Jury będzie oceniać występy uczestników w skali od 0 do 25 punktów. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 26 września br., podczas koncertu laureatów w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureaci konkursu odbierający nagrodę zobowiązani są do wzięcia bezpłatnego udziału w koncercie laureatów w Akademii Muzycznej w Katowicach wieczorem trzeciego dnia konkursu oraz w koncercie laureatów organizowanym w dniu następnym w parafii sponsorującej nagrody konkursowe oraz do wykonania podczas tych koncertów utworów wskazanych przez jury.

I jeszcze jedna ważna rzecz – obowiązujący repertuar konkursowy. Do I etapu przesłuchań konkursowych należy przygotować: dowolną pieśń sakralną lub arię sakralną w obcym języku nowożytnym; sakralną arię oratoryjno-kantatową (barokowa lub klasyczna) oraz sakralny utwór romantyczny polskiego kompozytora. Maksymalny czas prezentacji to 10 minut. Etap II – maksymalny czas prezentacji 15 minut – należy przygotować: sakralną pieśń współczesnego kompozytora urodzonego po 1900 r.; sakralną romantyczną arię oratoryjno-kantatową oraz sakralny utwór śląskiego kompozytora. W przypadku poważnych problemów z przygotowaniem stosownego repertuaru, uczestnik konkursu powinien wykonać w swoim programie przynajmniej trzy różne utwory sakralne, zastępując kolejne trzy utworami świeckimi (np. pieśń, aria oratoryjno-kantatowa, aria operowa). Uczestnik konkursu musi wykonać wszystkie utwory z pamięci, zarówno podczas przesłuchań konkursowych, jak i podczas koncertów laureatów. Uczestnik konkursu może w II etapie powtórzyć tylko jeden utwór wykonywany w I etapie konkursu. Przekroczenie określonego w regulaminie czasu prezentacji w danym etapie może skutkować dyskwalifikacją uczestnika. Arie oratoryjno-kantatowe i operowe mogą być wykonywane wyłącznie w oryginalnych tonacjach z zachowaniem oryginalnego języka kompozycji i rodzaju głosu wykonawcy. Pieśni można wykonywać w dowolnych tonacjach i tłumaczeniach. Więcej informacji na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria.

2015-01-29 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Natchniony poeta jazzowego fortepianu

Kiedy do melomanów nieskoncentrowanych na jednym gatunku muzyki dociera informacja, że niebawem Polskę odwiedzi artysta, którego nazwisko jest jednym z najbardziej pożądanych przez organizatorów koncertów i festiwali, to można mówić o wielkim szczęściu. Co zatem mają czynić melomani, gdy taka informacja płynie na fali wspaniałego albumu, który staje się forpocztą czekających nas niebawem emocji? Chyba można mówić o szczęściu do kwadratu, bo Brad Mehldau, chyba najwybitniejszy obecnie obok Vijaya Iyera intelektualista jazzowego fortepianu, zagra w Warszawie 7 lipca br. w ramach popularnego festiwalu Warsaw Summer Jazz Days. Tajemnicą poliszynela jest również to, że organizatorzy zabiegają o jego koncert we Wrocławiu, gdzie ma w listopadzie zagrać z orkiestrą swoją nową kompozycję. Z tym większą radością informujemy, że „Niedziela” dotarła do nowej płyty artysty, zatytułowanej „Seymour Reads the Constitution!”, i dzielimy się entuzjastyczną opinią na jej temat. Album ma właśnie swoją oficjalną premierę i zapewne będzie wielkim zaskoczeniem dla tych, którzy zachwycili się niedawnymi eksperymentami Brada Mehldau z muzyką Jana Sebastiana Bacha i idącymi w ślad za nimi własnymi miniaturami inspirowanymi dziełem lipskiego kantora. O ile „After Bach” to krążek solowy, o tyle „Seymour...” to popis na klasyczne jazzowe combo – czyli trio: fortepian (Mehldau), kontrabas (Larry Grenadier) i perkusję (Jeff Ballard). Krytyk „Chicago Tribune” bardzo precyzyjnie określił ten styl grania, pisząc o albumie słowami: „Trzech instrumentalistów, których łączy wspólna estetyka, a jej gesty wyrażane są delikatnie i z niezwykłą subtelnością, co czyni muzykę tak przejrzystą, że słuchacze mogą rozkoszować się szczegółami faktury i brzmienia”. Osiem kompozycji, w tym zarówno autorskie lidera („Spiral”, „Ten Tune” i tytułowa albumu), jazzowe standardy, ale i zapożyczenia z muzyki pop („Great Day” Paula McCartneya i „Beatrice” Sama Riversa) – to wszystko u Mehldau osiąga nieczęsto spotykane w jazzie nasycenie przy jednoczesnym stronieniu od natłoku nut. Mnie najbardziej zachwyca łatwość, z jaką lider przekracza granice między stylistykami. U Mehldau nie czuje się szwów między jazzem a muzyką klasyczną – współczesną, a ten stylistyczny ścieg jest niezauważalny, choć artysta balansuje jak linoskoczek między nutami i emocjami. Amerykanin należy do tego ekskluzywnego grona jazzmanów, którzy nie muszą ogłaszać z każdą płytą kolejnej jazzowej rewolucji tylko po to, aby skupić na sobie uwagę melomanów. On buduje swoją pozycję kreatywnością i solidnością. Bo taka jest – że odwołam się do słowa zawartego w tytule albumu – jego muzyczna konstytucja. Stąd już zaczynam oddzierać kartki kalendarza, które dzielą nas od jego warszawskiego występu. Fakt, że przywozi do nas właśnie trio, z którym zarejestrował ten album, tylko podnosi mi ciśnienie. Reasumując – znakomity album genialnego pianisty.

CZYTAJ DALEJ

Konkurs biblijny dla szkół podstawowych [Zaproszenie]

2024-04-19 17:46

Karol Porwich/Niedziela

Szkoła Podstawowa nr 158 im Jana Kilińskiego w Warszawie zaprasza do udziału w VII Międzyszkolnym Konkursie Biblijnym pod tytułem „Z Biblią na co dzień”. Konkurs ma zasięg ogólnopolski i dotyczy treści związanych z czterema Ewangeliami. W ubiegłym roku wzięło w nim udział ok 150 uczestników z 27 szkół.

Tegoroczna edycja Konkursu obejmuje przypowieści Pana Jezusa zawarte w Ewangelii św. Mateusza i nosi tytuł: “Opowiesz mi historię życia Pana Jezusa?”. Zadaniem konkursowym jest przedstawienie w formie plastycznej jeden z cudów Pana Jezusa, zaś multimedialnej i literackiej wybranego przez ucznia klas 4-8 szkoły podstawowej rozdziału Ewangelii św. Mateusza - wskazują organizatorzy.

CZYTAJ DALEJ

Łomża: zakończyło się zgromadzenie plenarne COMECE

2024-04-19 20:41

[ TEMATY ]

Unia Europejska

COMECE

Łomża

pixabay.com

W Łomży zakończyło się trzydniowe (17-19 kwietnia) wiosenne zgromadzenie plenarne Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE). W 20. rocznicę rozszerzenia Unii Europejskiej, delegaci konferencji biskupich z 27 państw Unii Europejskiej wysłuchali głosów krajów Europy Środkowej i Wschodniej w świetle nadchodzących wyborów europejskich.

Zgromadzenie składało się z trzech sesji, które koncentrowały się wokół procesu integracji Unii Europejskiej, jej postrzegania z perspektywy Europy Środkowej i Wschodniej oraz przyszłych kierunków w obliczu wyzwań geopolitycznych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję