Reklama

Kościół

Psalm na niedzielę: od rozpaczy ku ufności

W przestrzeni naszej biedy i złamania Bóg jest najbliżej. Nie jest to Bóg triumfujących, ale Bóg złamanych serc, który słyszy krzyk tych, których głos ginie w szumie świata – podkreśla o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii, w komentarzu Centrum Heschela KUL do śpiewanego w niedzielę w kościołach Psalmu 34.

2025-10-26 08:29

[ TEMATY ]

psalm na niedzielę

od rozpaczy

ku ufności

adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak zaznacza o. Kwiatek, Psalm 34 „rodzi się z doświadczenia ucieczki, upokorzenia i nagłego ocalenia”. Dodaje, że

„w życiu każdego z nas przychodzą takie momenty, gdy czujemy się osaczeni, zmuszeni do udawania kogoś, kim nie jesteśmy, gdy wszystko wali się jak domek z kart. To pieśń człowieka, który stanął nad przepaścią i właśnie tam odkrył obecność Boga. Nie w świątyni, nie w sukcesie, ale w bezradności”.

Podziel się cytatem

Kapucyn wskazuje, że

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

psalm ten zaprasza nas do refleksji: jak w codziennym zgiełku usłyszeć głos nadziei? Jak w słabości odnaleźć siłę, która przekracza naszą własną? I wreszcie – jak przekuć strach w zaufanie, a wdzięczność uczynić fundamentem życia, nawet gdy grunt usuwa się spod nóg?.

Podziel się cytatem

Wdzięczność jako decyzja

O. Kwiatek pisze, że biblijny "Dawid składa najbardziej radykalną deklarację wiary właśnie wtedy, gdy wydaje się, że nie ma za co dziękować”. Czytamy:

Będę błogosławił Pana w każdym czasie, Jego chwała zawsze będzie na moich ustach" (Ps 34, 2). Zakonnik wyjaśnia: „hebrajskie bechol-et oznacza dosłownie ‘w każdym momencie’ – nie tylko w słoneczne dni, ale szczególnie wtedy, gdy noce są najciemniejsze.

Podziel się cytatem

Psalm 34 jest tzw. psalmem alfabetycznym – każda strofa zaczyna się od kolejnej litery alfabetu hebrajskiego.

Ten literacki porządek nie jest przypadkowy: jakby Dawid chciał nie tylko oddać Bogu chwałę ‘od A do Z’, ale również na nowo uporządkować swoje życie poprzez modlitwę. Alfabet staje się tu symbolem ładu, który modlitwa wprowadza w ludzkie wnętrze

Podziel się cytatem

- zaznacza o. Kwiatek i dodaje:

Błogosławienie Boga staje się nie tylko aktem uwielbienia, lecz także aktem przywracania harmonii – tak jak uporządkowany alfabet nadaje sens słowom, tak uwielbienie nadaje sens życiu.

Podziel się cytatem

Sprawiedliwość jako fundamentalne poczucie bezpieczeństwa

Psalm 34 dotyka także głębokiej potrzeby sprawiedliwości. Czytamy: „Pan zwraca swe oblicze przeciw zło czyniącym, by pamięć o nich wymazać z ziemi" (Ps 34, 17).

To nie jest wołanie o zemstę, lecz o porządek moralny świata. Gdy zło wydaje się triumfować, gdy ciemiężyciele śpią spokojnie, a niewinni cierpią – człowiek zaczyna tracić grunt pod nogami - zaznacza o. Kwiatek. - Kiedy widzimy, że zło pozostaje bezkarne, nasze poczucie bezpieczeństwa się rozpada.

Podziel się cytatem

Dodaje: „Bóg słyszy. Nie pozostaje obojętny. Tradycja rabiniczna podkreśla, że sza'akah – ‘wołanie’ – to nie zwykła prośba, lecz krzyk z głębi duszy, ten, który wydobywa się, gdy słowa już nie wystarczają. Bóg odpowiada właśnie na ten rodzaj wołania – niewyartykułowany, prawdziwy, pełen bólu. To tworzy fundamentalne poczucie bezpieczeństwa: mogę krzyczeć, bo ktoś słucha”.

Bliskość Boga w momencie złamania

Końcowa część psalmu odsłania najbardziej intymny wymiar relacji z Bogiem. Czytamy:

Pan jest blisko ludzi skruszonych w sercu, ocala upadłych na duchu" (Ps 34, 19). Komentator psalmu dla Centrum Heschela KUL pisze, że „hebrajski termin nishberei lev – ‘skruszeni w sercu’ – nie oznacza depresji, lecz autentyczne doświadczenie wewnętrznego pęknięcia, które prowadzi do prawdy o sobie.

Podziel się cytatem

Psalm kończy się obietnicą przestrzeni psychicznej i duchowej, w której „możemy odrzucić poczucie winy, lęk przed potępieniem”. „Bóg nie czeka na nas naprawionych. Przychodzi do nas w naszym rozpadzie. To właśnie tam jest najbliżej” - pisze o. Kwiatek.

W przestrzeni biedy i złamania Bóg jest najbliżej

Reklama

O. Kwiatek zaznacza, że bliskość Boga „nie eliminuje cierpienia, ale przemienia je w przestrzeń spotkania – intymną, prawdziwą, uzdrawiającą. Błogosławienie Pana ‘w każdym czasie’ staje się aktem wewnętrznej wolności i oporu przeciw rozpaczy. To świadoma decyzja, by widzieć światło nawet w najgęstszej ciemności”.

W ukrzyżowanym i zmartwychwstałym ciele Jezusa „każde ludzkie pęknięcie staje się miejscem, przez które przechodzi światło Paschy. Błogosławieństwo płynące z ust biedaka nie jest więc naiwnością, lecz najgłębszą mądrością i rozpoznaniem, że Bóg jest najbliżej właśnie tam, gdzie po ludzku wszystko się kończy. I że z tego miejsca, z samego dna, może zacząć się coś nowego”.

Piotr Kwiatek OFMCap – doktor psychologii, kapłan i zakonnik Krakowskiej Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów. Ukończył trzyletni program terapii Gestalt w Filadelfii (USA). Ponadto odbył szkolenie w Instytucie Alberta Ellisa z Racjonalno-Emotywnej Terapii Behawioralnej (REBT) w Nowym Jorku. Prowadzi zajęcia z interwencji pozytywnych na Uniwersytecie SWPS – studia rekomendowane przez założyciela nurtu psychologii pozytywnej, prof. Martina E.P. Seligmana. Jest autorem książek: „Psalmoterapia”, „Zeszyt ćwiczeń do Psalmów” i współautorem „365 dni w rytmie Psalmów”. Ponadto publikuje w serii „Psychologia pozytywna i wiara”. Więcej informacji na: www.piotrkwiatek.com.

Oceń: +9 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dusze czyśćcowe zawsze pomogą

Od wielu lat praktykuję modlitwę za dusze czyśćcowe i jestem przekonana o jej niezwykłej skuteczności – mówi s. Agnieszka, franciszkanka

Jak to się zaczęło? Byłam młodą zakonnicą, rozpoczęłam naukę w szkole pielęgniarskiej. Mieszkałam w klasztorze. Pewnej nocy poczułam, że ktoś wszedł do pokoju, ale nikogo nie widziałam. Na pytanie, kim jest, nie otrzymałam od przybysza żadnej odpowiedzi. Wówczas poczułam paraliżujący strach. Gdy zjawa zniknęła, zerwałam się z łóżka, padłam na kolana i zaczęłam się żarliwie modlić. Prosiłam Boga, by nigdy więcej nikt z tamtego świata do mnie nie przychodził, bo zwyczajnie po ludzku się boję. W zamian obiecałam stałą modlitwę za dusze czyśćcowe. Podobnej sytuacji doświadczyłam kilka lat później. Szłam na Mszę św. za zmarłe siostry z naszego zgromadzenia i w pewnej chwili dostrzegłam postać ubraną w stary strój zakonny (sprzed reformy strojów), jak zmierza do kaplicy. Pomyślałam, że przyszła prosić o modlitwę i trzeba jej tę modlitwę dać.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie

2025-11-02 20:14

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Archidiecezja Warszawska

Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie - powiedział podczas homilii arcybiskup Adrian Galbas w Dzień Zaduszny w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Metropolita warszawski przewodniczył procesji żałobnej do krypt, gdzie modlił się przy grobach zmarłych arcybiskupów, biskupów i kapłanów Archidiecezji Warszawskiej, a następnie odprawił Mszę świętą w ich intencji. Podczas liturgii Chór i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej wykonały Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Publikujemy treść homilii:
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie

2025-11-02 20:14

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Archidiecezja Warszawska

Nigdy nie pytaj, komu grają Requiem. Grają je tobie - powiedział podczas homilii arcybiskup Adrian Galbas w Dzień Zaduszny w archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Metropolita warszawski przewodniczył procesji żałobnej do krypt, gdzie modlił się przy grobach zmarłych arcybiskupów, biskupów i kapłanów Archidiecezji Warszawskiej, a następnie odprawił Mszę świętą w ich intencji. Podczas liturgii Chór i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej wykonały Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Publikujemy treść homilii:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję