Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Kościół katolicki na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1956

5 maja 2015 r. odbyła się konferencja, podczas której naukowej refleksji poddano pierwsze 10-lecie obecności Kościoła katolickiego na Pomorzu Zachodnim i ziemi lubuskiej po II wojnie światowej. Organizatorem konferencji był Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego i Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Szczecinie. Podczas pięciu sesji wygłoszono 17 referatów

Niedziela szczecińsko-kamieńska 22/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

konferencja

Dominik Cywiński

Sesja naukowa Kościół katolicki na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1956

Sesja naukowa Kościół katolicki na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1956

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwarcia obrad konferencji dokonał metropolita szczecińsko-kamieński Andrzej Dzięga. – Historia najnowsza tej ziemi jest ciągle jeszcze rozpoznawana. O Kościele nad Odrą i Bałtykiem wiemy już sporo. Jednak od strony duchowej ciągle jeszcze jest to „terra ignota” (ziemia nieznana). Los tego Kościoła zależał po wojnie od postaci będących kamieniami milowymi, od kard. Augusta Hlonda, kard. Stefana Wyszyńskiego, duszpasterzy tej ziemi z księżmi chrystusowcami na czele. One kształtowały duchową historię tej ziemi. Mamy obowiązek pokazywać ją w pełni prawdy, w tamtym czasie i jego uwarunkowaniach. Zobowiązani jesteśmy też do modlitwy o beatyfikację kard. A. Hlonda – mówił Ksiądz Arcybiskup.

Sesja inauguracyjna

Rozpoczął ją referat ks. prof. Stanisława Wilka z Lublina. Dotyczył stanowiska Stolicy Apostolskiej wobec Ziem Zachodnich Polski po II wojnie światowej. W wyniku przesiedleń powojennych miejsce protestantów zajęli katolicy, którym trzeba było zapewnić opiekę duszpasterską. Tworzył ją kard. A. Hlond na podstawie otrzymanych 8 lipca 1945 r. specjalnych uprawnień ze strony Stolicy Apostolskiej. Na ich podstawie powstała administracja apostolska gorzowska, o olbrzymim obszarze obejmującym 1/7 terytorium Polski, którą zarządzał administrator apostolski ks. Edmund Nowicki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Drugim mówcą był prof. Jan Żaryn. Ukazał ten okres jako czas instalacji systemu sowieckiego, powodujący najróżniejsze formy represji wobec Kościoła. Jego zdaniem, komuniści całkowicie podporządkowali się wytycznym z Moskwy w realizacji polityki wyznaniowej państwa, rezygnując z próby pozostania suwerennymi.

Prof. Krzysztof Kowalczyk zajął się uwarunkowaniami polityki państwa wobec Kościoła katolickiego na Pomorzu Zachodnim. Była ona zmienną, wraz z stalinizacją systemu coraz bardziej represyjną. K. Kowalczyk scharakteryzował różnorodne formy stosowanych represji. Jak budować tożsamość mieszkańców Pomorza Zachodniego? – refleksje w 70. rocznicę przybycia na te ziemie snuł red. Piotr Semka. Zaakcentował gigantyczną pracę Kościoła katolickiego, która została wykonana dla polonizacji Ziem Zachodnich i Północnych. Wyraził zdumienie, że ten, który go zorganizował, prymas kard. August Hlond, nie ma do tej pory w Szczecinie należnego mu pomnika.

Sesja II: Kościoły mniejszościowe

Reklama

Prof. Konrad Białecki przedstawił działania Kościoła narodowego (polskokatolickiego) podjęte w 1945 r. celu rozbudowy sieci parafialnej w oparciu o nowe nabytki terytorialne. Chodziło o przejęcie obiektów mających stanowić ich bazę. Szczegółowo prof. K. Białecki omówił ośrodki powstałe na terenie Szczecina (Szczecin-Port, Golęcin, Niemierzyn, Pilchowo, św. Piotra i św. Pawła). W połowie lat 50. XX wieku jako jedynie licząca się parafia pozostała ta ostatnia. Historyk Kościoła grekokatolickiego w Polsce prof. Igor Hałagida zaakcentował wyjątkową jego sytuację, gdyż został on przez władze komunistyczne zdelegalizowany, pozbawiony hierarchii, struktur administracyjnych, a jego wierni rozproszeni w wyniku akcji „Wisła”, także na tereny Pomorza Zachodniego. W warunkach, gdy byli oni prawie pozbawieni swojego duszpasterstwa, uczestniczyli w obrządku rzymskokatolickim lub prawosławnym. Następował proces polonizacji, konwersje na prawosławie.

Ks. Adrian Put przedstawił podejście Kurii administracji gorzowskiej wobec Kościołów mniejszościowych. Oparł się na oficjalnych publikacjach, analizując dokumenty, instrukcje i informacje, znajdując odniesienia do innych wyznań i Kościołów (sprawy konwersji, posługi duszpasterskiej, małżeństw mieszanych, przejmowania świątyń).

Sesja III: Problemy pracy duszpasterskiej

Reklama

Ks. prof. US dr hab. Grzegorz Wejman ukazał początki tworzenia się organizacji administracji gorzowskiej. Przedstawił jej rządców (ks. Edmund Nowicki, ks. Tadeusz Załuczkowski, ks. Zygmunt Szelążek), centralne struktury Kościoła gorzowskiego (Kuria Biskupia, wikariusze generalni, Sąd Biskupi, kolegium konsultorów, Wyższe Seminarium Duchowne, inne instytucje naukowe), sanktuaria, dekanaty i parafie, liczbę czynnych kościołów. Ks. dr Tadeusz Ceynowa pokazał pracę duszpasterską na przykładzie miasta Koszalin, koncentrując się na jej początkach, w których ogromną rolę odegrali franciszkanie. Ks. prof. Bernard Kołodziej TChr, zaczynając od pierwszej Mszy św. w Szczecinie, odprawionej 6 maja 1945 r., pokazał wkład chrystusowców w duszpasterstwo, znaczący, gdyż z kapłanów zakonnych byli oni na Pomorzu Zachodnim najliczniej reprezentowani. W 1946 r. obsługiwali 24 parafie i 150 kościołów. Mgr Zofia Fenrych skupiła się na prapoczątkach duszpasterstwa akademickiego w powojennym Szczecinie. Podniosła zasługi ks. Kazimierza Żarnowieckiego (założyciela unikatowych Powszechnych Warsztatów Pracy) i organizacji „Caritas Academica”, troszczącej się o stołówki, akademiki, stypendia, pośrednictwo pracy, świetlice dla najbiedniejszych akademików.

Sesja IV: Biografie

W tej części konferencji przedstawiono trzy sylwetki duchownych, z których każdy swoją działalnością wniósł ważny wkład w kształtowanie się Kościoła po 1945 r. Mgr Agnieszka Kobus mówiła o ks. inf. Edmundzie Nowickim. To jemu pierwszemu przypadło zadanie bycia administratorem apostolskim administracji kamieńskiej, lubuskiej i prałatury pilskiej w Gorzowie od 1945 r. do usunięcia go przez władze państwowe w 1951 r., a zatem kształtowanie życia kościelnego w najbardziej pionierskim czasie. Dr Zbigniew Staruch za bohatera swojej prezentacji wybrał postać ks. Franciszka Włodarczyka TChr, który jako pierwszy polski kapłan gorliwie organizował od podstaw posługę duszpasterską w Goleniowie. Mgr Michał Siedziako zreferował pierwsze lata działalności (1950-1955) o. Władysława Siwka SJ, charyzmatycznego diecezjalnego duszpasterza akademickiego, zasłużonego w formowaniu się inteligencji katolickiej Szczecina. Prześladowany za bezkompromisowe słowa prawdy został z miasta usunięty w 1955 r.

Sesja V: Kościół w polityce władz PRL na Pomorzu Zachodnim

Ks. dr hab. Dariusz Śmierzchalski-Wachocz to badacz zajmujący się duchowieństwem obszaru byłej diecezji gorzowskiej. W swoim wystąpieniu pokazał, jaką cenę płaciło ono za wierność Kościołowi, będąc w okresie komunistycznym poddawane różnym prześladowaniom. Duchowieństwo było zastraszane, inwigilowane, więzione, skazywane na zesłanie, karane wysokimi podatkami i grzywnami. Represje nasilały się wraz z umacnianiem się komunistów u władzy. Wreszcie największym uderzeniem był dekret z 9 lutego 1953 r. o obsadzaniu urzędów kościelnych, gdy władza chciała przejąć pełną kontrolę nad obiegiem personalnym w Kościele. Ks. dr Robert Masalski mówił o działalności charytatywnej Kościoła, która zawsze była jego obowiązkiem. Na terenie administracji gorzowskiej zajmowało się nią Stowarzyszenie „Caritas” ustanowione 15 stycznia 1946 r., będące najliczniejszą organizacją masową na Pomorzu Zachodnim. Działała z rozmachem do 4 lutego 1950 r., gdy jako kościelna organizacja pod przymusem państwa uległa rozwiązaniu. Ks. R. Masalski dał przykłady jej działań – formy pozyskiwania darów i środków finansowych na cele dobroczynne i różnorodne dzieła miłosierdzia podejmowane przez organizację. Jako ostatni wystąpił ks. Robert Włodkowski. Scharakteryzował działalność Wydziału do Spraw Wyznań istniejącego przy Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Szczecinie w latach 1950-1956. To właśnie ten organ władzy sprawował nadzór nad Kościołem i stał najczęściej za represjami, które nań spadały.

Organizatorzy zapowiedzieli wydanie drukiem wygłoszonych referatów. Poinformowali też o planach zorganizowania trzech kolejnych konferencji poświęconych następnym okresom historii Kościoła na Pomorzu Zachodnim i ziemi lubuskiej. Objęłyby one lata 1956-72, 1972-78 i 1978-89 tak, by stworzyć w miarę całościowy obraz trudnej historii Kościoła katolickiego na Pomorzu Zachodnim i ziemi lubuskiej w okresie państwowości PRL.

2015-05-28 10:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół i niepodległość

Niedziela warszawska 18/2018, str. VI

[ TEMATY ]

Kościół

Warszawa

konferencja

niepodległość

100‑lecie niepodległości

Andrzej Tarwid

W konferencji „Czy Polska poradzi sobie bez Kościoła” udział wzięli klerycy z 6 afiliowanych przy PWTW seminariów duchownych oraz studenci Collegium Joanneum

W konferencji „Czy Polska poradzi sobie bez Kościoła” udział wzięli klerycy z 6 afiliowanych przy PWTW seminariów duchownych oraz studenci Collegium Joanneum

Silny związek między polskością a katolicyzmem trwał przez wieki. Więź ta nie osłabła nawet wtedy, gdy państwa nie było. Czy więc Polska poradzi sobie bez Kościoła? – zastanawiano się na konferencji zorganizowanej przez Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie

W tym roku świętujemy 100.rocznicę odzyskania niepodległości. Zanim do tego doszło w listopadzie 1918 r., już kilkanaście miesięcy wcześniej w Warszawie spotkali się biskupi ze wszystkich trzech zaborów. Zebranie hierarchów było poświęcone tylko jednemu tematowi: Jak powinien funkcjonować Kościół w wolnej Rzeczypospolitej?
CZYTAJ DALEJ

Podwyższenie Krzyża Świętego

[ TEMATY ]

Święto Podwyższenia Krzyża

Karol Porwich/Niedziela

14 września Kościół w sposób szczególny czci Chrystusowy Krzyż, narzędzie męczeństwa, ale i hańby oraz pogardy w antycznym świecie.

W 324 r. matka cesarza Konstantyna - Helena, wówczas 78-letnia już kobieta, wyrusza celem ekspiacji za uczynki syna do Ziemi Świętej. Ówczesny biskup Jerozolimy - Makary - miał okazję rozmawiać z cesarzem o sytuacji, w jakiej znajdowały się święte miejsca i nakłaniał go do podjęcia na tych terenach prac badawczych. Na miejscu dawnej Jerozolimy po zburzeniu przez cesarza Hadriana w 135 r. Świątyni Jerozolimskiej powstała Aelia Capitolina. W miejscu Świętego Grobu powstała świątynia Jowisza Kapitolińskiego. Autor Historii Kościoła Euzebiusz z Cezarei mówi, iż po przybyciu na miejsce cesarzowa Helena kazała zwołać komisję, w skład której weszli kapłani i archeologowie w celu zakreślenia dokładnego planu prac wykopaliskowych. Szczęśliwie zachowane dokumenty w pewnej żydowskiej rodzinie pozwoliły na ustalenie topografii Jerozolimy przed jej zburzeniem. Koszty robót nie grały roli - Konstantyn dostarczył na te cele ogromne sumy pieniędzy. Po kilku tygodniach prac ukazał się wreszcie garb Kalwarii i grota grobu Chrystusa. Wzruszenie ogarnęło wszystkich. W częściowo zasypanym rowie odnaleziono trzy krzyże. Biskup Makary modlił się o możność poznania, na którym krzyżu Zbawiciel dokonał żywota. Podobno przyniesiono umierającą niewiastę, którą dotknięto drzewem krzyża. Przy trzecim dotknięciu kobieta wstała. Wiadomość dotarła do Konstantyna, który każe wybudować na świętym miejscu bazylikę. 14 września 335 r. odbyło się uroczyste poświęcenie i przekazanie miejscowemu biskupowi bazyliki, do której wniesiono relikwie Krzyża. Obecna Bazylika Grobu Świętego wybudowana przez krzyżowców zajmuje miejsce trzech budowli wzniesionych przez Helenę: kościoła na cześć Męki Pańskiej, na cześć Krzyża i Grobu Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Bez chrześcijaństwa nie byłoby Polski

2025-09-14 17:35

[ TEMATY ]

Pielgrzymka Mężczyzn do Międzyrzecza

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Mężczyźni z całej diecezji wraz z rodzinami 13 września pielgrzymowali do kolebki chrześcijaństwa i polskości w Międzyrzeczu.

Tegoroczna 13. Pielgrzymka Mężczyzn do Międzyrzecza była połączona z upamiętnieniem 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski i 80. rocznicą powrotu Polski nad Odrę i Nysę Łużycką. Pielgrzymka rozpoczęła się od powitania pielgrzymów na Zamku Królewskim w Międzyrzeczu i modlitwy przy relikwiach pierwszych męczenników Polski. Następnie prof. dr hab. Grzegorz Kucharczyk wygłosił konferencję pt. „Królestwo Polskie – suwerenność, jedność i świętość”, po której uczestnicy pielgrzymki przeszli głównymi ulicami miasta do sanktuarium Pierwszych Męczenników Polski. Tam poświęcono tablicę upamiętniającą 1000. rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję