Reklama

Prawo do lekcji religii

U podstaw decyzji o powrocie lekcji religii do szkół było nie tylko docenienie roli chrześcijańskich wartości etycznych w procesie wychowania – podkreśla bp Marek Mendyk. Było i jest to także potwierdzenie prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami

Niedziela Ogólnopolska 36/2015, str. 16

BOŻENA SZTAJNER/NIEDZIELA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W demokratycznym ustroju rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu bądź nieuczęszczaniu swoich dzieci na lekcje religii – zaznaczył bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, podczas konferencji poświęconej 25-letniemu doświadczeniu nauczania religii w szkole, która odbyła się w siedzibie Sekretariatu Episkopatu Polski.

Przemiany po 1989 r. umożliwiły powrót lekcji religii do publicznych szkół i przedszkoli, co bp Mendyk nazwał „prawem rodziców do wolności religijnego wychowania swoich dzieci”. – Ten argument zachowuje swoje znaczenie – mówił i przypomniał o podstawach teologicznych i wychowawczych nauczania religii w szkole.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Głównym celem jest „doprowadzenie do spotkania z Panem Jezusem jako żywą Osobą – nie mglistą ideą, ale Bogiem żywym”. – Przez programy nauczania, ale i osobiste świadectwo katechetów staramy się pokazać, że wiara to decyzja o wejściu w bliską relację z Chrystusem – zaznaczył bp Mendyk. Zadaniem katechezy jest też rozwijanie wiary, formacja moralna, wychowanie liturgiczne i do życia we wspólnocie, nauczanie modlitwy i odpowiedzialności za drugiego człowieka, a także służenia innym i dzielenia się z nimi zdolnościami i osiągnięciami.

Reklama

Bez nauczania religii nie jest możliwe integralne wychowanie człowieka. – Dla osób wierzących przekonującym argumentem są humanistyczne wartości religii, ale dla niewierzących obecność religii w nauczaniu szkolnym można uzasadniać jej znaczeniem wychowawczym, społecznym i kulturowym – mówił bp Mendyk. Religia w szkole daje wiedzę o historii i kulturze. – Nie da się dobrze zrozumieć literatury i sztuki bez znajomości chrześcijaństwa – podkreślił.

– Religia jest ważna dla młodych ludzi, bo pozwala znaleźć odpowiedź na najbardziej fundamentalne pytania: o sens życia, początek i koniec istnienia; konfrontuje z cierpieniem i śmiercią – tłumaczył bp Mendyk. Nauczanie religii w szkole ma znaczenie społeczne i kulturowe. – Ignorowanie religii nie pozwala na odpowiednie zrozumienie własnej tożsamości i przeszłości – przekonywał przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego. Katecheza w szkole jest wsparciem w rozpoznaniu fanatyzmu, fundamentalizmu, nietolerancji i działalności sekt.

Ks. prof. Piotr Tomasik z UKSW zaznaczył, że lekcje religii organizowane są we współpracy Kościoła i szkoły. Kościół jest odpowiedzialny za treść nauczania religijnego, określenie, jakie zadania powinny być realizowane na lekcjach religii; zatwierdza programy, podejmuje nadzór merytoryczny nad lekcjami religii i kieruje nauczycieli religii do pracy w szkołach. Relacje między nauczaniem religii a instytucją szkolną ks. prof. Tomasik nazwał „podporządkowaniem i autonomią”. – Podporządkowanie wyraża podmiotowość szkoły, a autonomia wyraża podmiotowość Kościoła – ocenił.

Reklama

Podczas omawiania podstaw prawnych funkcjonowania katechezy w szkole ks. prof. Tomasik podkreślił, że regulują to już Konstytucja RP, Konkordat, a także Ustawa o systemie oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1992 r. oraz porozumienie między ministrem a KEP ws. kwalifikacji nauczycieli religii. Kościół reguluje nauczanie przepisami prawa kanonicznego oraz Dyrektorium katechetycznym, uchwalonym przez KEP w 2001 r. Te podstawy nazwał „bardzo mocnymi”, choć są podobne do rozwiązań dotyczących innych wyznań. – Każde z nich ma prawo do organizowania nauczania religii i część z tego korzysta – przypomniał.

Jak zaznaczył Sławomir Nowotny z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, nauczanie religii w szkole w ciągu ostatnich 25 lat w Polsce jest zjawiskiem społecznie stabilnym. Utrzymuje się stały, wysoki poziom udziału uczniów w lekcjach religii, który oscyluje w okolicach 90 proc. Równie stabilna jest sytuacja, gdy chodzi o społeczne poparcie dla nauczania religii w szkole – wyraża je ok. 80 proc. Polaków.

* * *

@EpiskopatNews

Na Twitterze wystartował nowy profil Biura Prasowego KEP – @EpiskopatNews. Pierwszego tweeta wysłali podczas konferencji nt. nauczania religii w szkole bp Marek Mendyk i rzecznik KEP ks. Paweł Rytel-Andrianik. Konto będzie moderowane w 5 językach: polskim włoskim, angielskim, hiszpańskim i hebrajskim. Ma to być pomoc dla biskupów, którzy chcą być jeszcze bliżej wiernych.

Pierwszy tweet, który wyszedł z @EpiskopatNews, to powitanie w pięciu językach: „+ Witajcie, Wellcome, Benvenuti, Bienvenidos, Baruchim HaBaim”. Od razu konto to zyskało ponad 400 obserwujących.

2015-09-01 14:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe cuda świętego stygmatyka

Niedziela Ogólnopolska 39/2020, str. 12-13

[ TEMATY ]

O. Pio

pl.wikipedia.org

Jeszcze za swojego życia Ojciec Pio wzbudzał zarówno podziw, jak i kontrowersje. Przede wszystkim jednak pociągał wiernych do większej pobożności. Czy jego przesłanie jest nadal aktualne? 
Jakie cuda dzieją się obecnie za jego wstawiennictwem? Zapytaliśmy o to br. Romana Ruska, kapucyna, który niemal na co dzień spotyka się z ludźmi doznającymi łask za wstawiennictwem św. Ojca Pio.

Ireneusz Korpyś: Od śmierci Ojca Pio minęły 52 lata, a nadal mówi się o nim tak, jakby żył. Czy Brat dostrzega wpływ tego świętego na nasze życie?
CZYTAJ DALEJ

Incydent z udziałem prezydenta Nawrockiego w USA. Przebieraniec chciał zakłócić Mszę św.

2025-09-22 17:30

[ TEMATY ]

Stany Zjednoczone

Karol Nawrocki

PAP/Leszek Szymański

Prezydent Karol Nawrocki wraz małżonką Martą w niedzielę uczestniczył w uroczystościach w Narodowym Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown, w stanie Pensylwania. Podczas Mszy św. doszło do incydentu.

Z Mszy św. został wyprowadzony mężczyzna przebrany w ornat, który jednak nie był księdzem. Mężczyzna nie miał przy sobie widocznych niebezpiecznych przedmiotów, nie stawiał też oporu, gdy był wyprowadzany z sanktuarium. Mężczyzna jest znany lokalnej Polonii i już wcześniej zakłócał Msze, jednak po raz pierwszy przebrał się za duchownego.
CZYTAJ DALEJ

Toruń: Zmarł ks. prałat Stanisław Kardasz, działacz społeczny i opozycyjny

2025-09-23 18:29

[ TEMATY ]

działacz społeczny

opozycjonista

ks. prałat Stanisław Kardasz

Diecezja toruńska

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardacz

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardacz

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardasz, wieloletni proboszcz parafii pw. Matki Bożej Zwycięskiej i Świętego Jerzego w Toruniu, działacz społeczny i opozycyjny związany z Solidarnością. Miał 88 lat – poinformowała we wtorek kuria diecezji toruńskiej.

Ks. Kardasz urodził się 29 października 1936 r. w Gdyni. W 1960 r. ukończył Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie, a w 1968 r. – historię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Był m.in. wikariuszem parafii św. Jakuba w Toruniu i parafii św. Krzyża w Grudziądzu, a w latach 1976-2013 proboszczem parafii pw. Matki Bożej Zwycięskiej i Świętego Jerzego w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję