Szukasz przyjaznej szkoły, w której uczeń nie będzie anonimowy i będzie mógł rozwijać swoje zdolności, przyjdź do nas. W dniach od 1 do 30 kwietnia 2016 r. rusza rekrutacja do Publicznego Gimnazjum im. Pauli Montal Sióstr Pijarek w Rzeszowie
W 1990 r. na zaproszenie Ojców Pijarów do Polski przybyły Siostry Pijarki, których misją jest nauczanie i wychowanie dzieci i młodzieży w duchu św. Józefa Kalasancjusza i św. Pauli Montal. Głównym celem szkół pijarskich jest wzmacnianie wartości chrześcijańskich wśród dzieci i młodzieży, budowanie patriotyzmu i wzajemnego szacunku.
W 1996 r. otworzono pierwszą szkołę podstawową w Krakowie. W 2005 r. powstały dwie kolejne szkoły podstawowe im. Pauli Montal Sióstr Pijarek w Rzeszowie oraz w Krakowie-Olszanicy.
W 2011 r. Siostry podjęły inicjatywę otwarcia Publicznego Gimnazjum im. Pauli Montal i w tym roku obchodzi swoje małe święto 5-lecia istnienia. Uczą się w nim absolwenci rzeszowskich szkół podstawowych. Mimo niedługiej tradycji, gimnazjum może się pochwalić wieloma osiągnięciami, między innymi bardzo dobrymi wynikami uczniów na egzaminach, wysokimi lokatami w konkursach przedmiotowych oraz licznymi sukcesami sportowymi. Jest to mała, przyjazna szkoła, co niewątpliwie jest zaletą, gdyż żaden uczeń nie jest pozostawiony bez opieki, nie ma anonimowości, a uczniowie ze szczególnymi potrzebami mogą liczyć na zajęcia wyrównawcze i rozwijające, a także konsultacje z pedagogiem szkolnym. Uczeń i jego rodzice są traktowani przez nauczycieli jako równoprawni partnerzy na drodze do pełnego rozwoju osobowego młodego człowieka.
Jednak nie samą nauką żyje uczeń, o czym na co dzień przekonują się uczniowie Gimnazjum Sióstr Pijarek. W szkole odbywa się wiele zajęć pozalekcyjnych, rozwijających pasje i talenty, uczniowie mają możliwość angażować się w liczne akcje wolontariatu. Prężnie działa Szkole Koło Caritas oraz grupa zwana GPS-em, skupiająca młodzież pijarską, spotykającą się po lekcjach, organizującą liczne wycieczki i spotkania formacyjne. Każdego roku odbywają się również liczne wyjazdy zagraniczne w ramach programów tzw. wymiany młodzieży. Szkoła gościła między innymi uczniów z Francji, Sycylii, Cypru i Grecji, a ostatnio uczniowie Gimnazjum spędzili tydzień w Hiszpanii, gdzie Siostry Pijarki również prowadzą swoje szkoły.
Szkoła zapewnia uczniom wysoki poziom nauczania, przyjazną atmosferę oraz formację duchową, opartą na wartościach chrześcijańskich. W swojej bogatej ofercie edukacyjnej placówka wychodzi naprzeciw potrzebom zarówno uczniów zdolnych, pragnących rozwijać swoje zainteresowania, jak i tych, którzy potrzebują różnych form wsparcia. Atutem szkoły są bardzo dobre warunki lokalowe, pełnowymiarowa hala sportowa oraz nowoczesna baza dydaktyczna. Placówka jest doskonale wyposażona w nowoczesny sprzęt, posiada przestronne sale komputerowe, dobrze zaopatrzoną bibliotekę i czytelnię z dostępem do Internetu, zewnętrzne boisko z profesjonalną bieżnią.
Kształcenie i wychowanie na wysokim poziomie są gwarancją dobrego startu w dorosłe życie – zapraszamy!
* * *
Nasz adres: Publiczne Gimnazjum im. Pauli Montal Sióstr Pijarek, 35-514 Rzeszów, ul. Sanocka 70.
Tel. (17) 859 20 83, e-mail: gim.pijarki@gmail.com Informacje o zapisach na stronie internetowej: www.psp.rzeszow.pijarki.pl
Ks. prof. Piotr Tomasik, dziekan Wydziału Teologicznego UKSW oraz koordynator Biura Programowania Katechezy Konferencji Episkopatu Polski
Rozmowa z ks. prof. Piotrem Tomasikiem, dziekanem Wydziału Teologicznego UKSW oraz koordynatorem Biura Programowania Katechezy Konferencji Episkopatu Polski
Artur Stelmasiak: - Księże Profesorze mam pytanie odnośnie obywatelskiej inicjatywy zmiany ustawy oświatowej tzw. "Świeckiej Szkoły". Czy w obecnym systemie prawnym jest możliwość, aby katecheci opłacani byli przez Kościoły i Związki Wyznaniowe?
Ks. prof. Piotr Tomasik: - To byłoby sprzeczne z Konstytucją i z umową międzynarodową pomiędzy Polską a Stolicą Apostolską, dzięki której zostały uregulowane zasady nauczania religii zarówno Kościoła katolickiego, jak i innych Kościołów oraz Związków Wyznaniowych w RP. Jeśli chodzi o Konstytucję, to zostałaby naruszona zasada wolności religijnej oraz powszechnego dostępu do bezpłatnej nauki.
- Dlaczego ze środków publicznych płaci się za nauczanie religii?
- Bo taki jest standard cywilizowanego świata i wszystkich krajów europejskich. Tam, gdzie religia jest w szkole publicznej, jest ona finansowana przez państwo lub samorząd, czyli ze środków publicznych.
- W niektórych państwach religia jest nawet obowiązkowa. Natomiast w Polsce środki publiczne idą za uczniem. Państwo płaci za nauczanie religii, bo rodzice i zarazem podatnicy zapisują na te lekcje swoje dzieci.
- Dokładnie. W polskim systemie prawnym mamy zasadę pomocniczości. Szkoła wspomaga rodziców w wychowywaniu i edukacji dzieci. Wspomaga także w edukacji i wychowaniu religijnym.
- Czy z tego wsparcia mogą skorzystać wszystkie związki wyznaniowe zarejestrowane w Polsce?
- Tak. Musimy tu przypomnieć, że mamy jedno z najbardziej tolerancyjnych praw w Europie. Pod tym kątem Polska jest chwalona i stawiana za wzór na wszystkich międzynarodowych konferencjach przeglądowych. Według danych z Ministerstwa Edukacji Narodowej, z prawa do bezpłatnego nauczania religii korzysta 27 różnych Kościołów i Związków Wyznaniowych
- A jak to wygląda w przypadku wyznań i religii mniejszościowych?
- Aby zorganizować lekcję religii musi być co najmniej siedmiu uczniów tego wyznania w jednej klasie. Jeżeli jest mniej, to trzeba znaleźć siedem osób w szkole. Nawet jeżeli nie znajdzie się tylu wyznawców w jednej placówce edukacyjnej, to organizuje się nauczanie międzyszkolne i w tym przypadku finansuje się nauczanie religii nawet dla jednej osoby. Wcześniej była potrzeba zgromadzenia trzech osób, ale po skardze ws. lekcji etyki do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości MEN musiał zmienić rozporządzenie. Teraz lekcję etyki i religii muszą być organizowane nawet dla jednej zainteresowanej osoby.
- Z tego, co Ksiądz mówi wynika, że polski system edukacji jest ostoją tolerancji, która stoi na straży mniejszości religijnych, a także niereligijnych. Każdy ma prawo do lekcji, która uwzględnia jego światopogląd. O co więc chodzi inicjatorom "Świeckiej Szkoły"?
- To akcja propagandowo-polityczna. Pomysłodawcy zbierania podpisów doskonale wiedzą, że postulowane przez nich zmiany są nierealne. Ten projekt jest bowiem sprzeczny zarówno z Konkordatem, jak i z Konstytucją. Zbierano więc podpisy tylko po to, aby urządzić hucpę polityczną. Równie dobrze można złożyć obywatelski projekt ustawy, według której zmienimy w Polsce kolejność pór roku. Skuteczność będzie dokładnie taka sama.
- Jednak Prawo i Sprawiedliwość podczas kampanii wyborczej obiecywało, że obywatelskie inicjatywy nie będą odrzucane w pierwszym czytaniu. Co powinni zrobić z taką ustawą, o której wiadomo, że jest sprzeczna z Konstytucją i umową międzynarodową?
- Zgadzam się, że niezależnie od poglądów trzeba szanować podpisy obywateli i wcale nie trzeba tej inicjatywy od razu odrzucać w pierwszym czytaniu. Skierowanie jej do komisji sejmowej może tylko wszystkim pokazać, że tego typu zmian nie da się wprowadzić w życie. W komisji będzie można to szczegółowo wytłumaczyć i wykazać absurdalność proponowanych zmian w oświacie. Ale pytanie, co się z tym projektem stanie, to pytanie do polityków.
Po śmierci papieża w kościele trwa czas tzw. sede vacante, gdy zarządzanie Kościołem przejął konsystorz kardynałów - mówi ks. dr hab. Andrzej Kiciński z Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Zamknięte zostały i zapieczętowane wszystkie apartamenty, w których pracował i wypoczywał papież Franciszek. W kościele katolickim trwa czas bez papieża, sede vacante. - Wszelkie decyzje podejmują kardynałowie, którzy już są w Rzymie. Ich najistotniejszą rolą jest - to o co prosił papież - modlitwa za niego. Najważniejszym z nich jest kamerling kardynał Kevin Joseph Farrell, któremu pomaga trzech kardynałów, wśród nich Polak, kardynał Stanisław Ryłko - mówi ks. dr hab. Andrzej Kiciński.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.