Reklama

Portret młodzieżowej religijności

Młodzież traktuje Dekalog selektywnie. W rozwiązywaniu konfliktów moralnych kieruje się przede wszystkim własnym sumieniem, rzadziej korzystając z rad rodziny czy duszpasterzy. Wielu uważa za normalne współżycie seksualne przed ślubem, deklarując także silny sprzeciw wobec zdrady małżeńskiej. Większość uważa się za ludzi wierzących. M. in. takie wnioski wynikają z badań socjologicznych przeprowadzonych przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego.

Niedziela warszawska 8/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Braki w wiedzy religijnej

W świetle przeprowadzonych badań 89,6 % młodzieży określa się jako wierzący. Za obojętnych religijnie uważa się co trzynasty, a za niewierzącego co czterdziesty ankietowany. Jako źródła swojej wiary młodzież wymienia najczęściej: tradycję i wychowanie w rodzinie, osobiste przekonania i przemyślenia oraz uczęszczanie do kościoła, wpływ kazań i księży. Znacznie rzadziej pojawiały się odpowiedzi typu: przeżycia i doświadczenia życiowe czy tradycja sąsiedzka i środowiskowa.
Ponad połowa ankietowanych wyraża przekonanie, że religia bezpośrednio lub pośrednio może nadawać sens życiu człowieka. Jedna trzecia młodzieży przyznaje się do spadku własnej religijności, a jedynie co dziesiąty do jej wzrostu. O osłabieniu własnej religijności częściej mówią chłopcy, młodzież starsza, respondenci z dużych aglomeracji miejskich, których rodzice posiadają wyższe wykształcenie. - Wskaźniki te dowodzą dokonujących się przemian w świadomości religijnej młodego pokolenia, które mogą w przyszłości grawitować ku typowi świadomości laickiej - podsumowuje ten punkt badań ks. Zaręba.
Badana młodzież deklaruje wysoki stopień zaangażowania w praktykach religijnych, ale przy jednoczesnych brakach i niekonsekwencjach w aspekcie wiedzy religijnej. Np. na pytanie o wiarę w zmartwychwstanie tylko 27% respondentów udzieliło odpowiedzi twierdzącej. Natomiast 40,9% jest zdania, że żyć będą tylko ludzkie dusze. Ks. Zaręba podkreśla, że ten rodzaj odpowiedzi ukazuje niepełną, a z punktu widzenia dogmatyki błędną znajomość eschatologii.

W piekło wierzą bardziej kobiety

Wiarę w życie nadprzyrodzone częściej deklaruje młodzież pochodząca ze wsi (75%) niż z dużych miast (62,1%), ta, której rodzice posiadają podstawowe wykształcenie (79,1%) niż wyższe (64,7%). Na pytanie o wiarę w istnienie piekła twierdząco odpowiada 56,4% badanych, przeciwnego zdania jest 17,1%. Wśród wierzących w istnienie piekła więcej jest kobiet (62,8%) niż mężczyzn (49,3%) oraz uczniów szkół średnich (57,3%) niż studentów (53,5%).
40,2% ankietowanych twierdzi, że są oni systematycznie praktykującymi, 31% przyznaje się do praktyk niesystematycznych a 18,3% do praktyk rzadkich. 9,5% przyznaje, że w ogóle nie podejmuje praktyk religijnych. Wśród nich dominują mężczyźni, studenci, respondenci z dużych miast, pochodzący z rodzin o wysokim statusie społeczno-zawodowym oraz oceniający wysoko własną sytuację materialną. Ponad dwie trzecie badanych deklaruje udział we Mszy św. przynajmniej 1-2 razy w miesiącu oraz modlitwę indywidualną. Warto jednak zwrócić uwagę, że Msza św. jest nakazem sumienia już tylko dla co czwartego respondenta. Ponad trzy czwarte młodzieży zadeklarowało przystępowanie do sakramentu pokuty oraz Komunii św. Zdecydowanie wyższe zaangażowanie w te wszystkie praktyki religijne wykazały dziewczęta, młodzież uczęszczająca do szkół średnich, pochodząca ze wsi i z rodzin, w których ojcowie posiadają wykształcenie podstawowe bądź niższe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Miłość bliźniego najważniejsza

Druga część pytań ankietowych dotyczy norm moralnych w życiu młodzieży. Na uwagę zasługuje stopień akceptacji poszczególnych przykazań Dekalogu. Najwyższy procent akceptacji uzyskuje przykazanie "Nie zabijaj"(75,5%), dalej "Czcij ojca swego i matkę swoją" (68,1%) i "Nie kradnij" (62,5%). Natomiast mniej akceptowane okazuje się przykazanie: "Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną" (57,2%), "Nie cudzołóż" (51,9%) i "Nie pożądaj żony bliźniego swego" (47,6%). Wskaźniki akceptacji pozostałych przykazań, czyli II, III, VIII i X wahają się zaledwie w granicach od 30 do 40%.
Co jest najważniejszym obowiązkiem katolika? Co trzeci badany uznaje, że najważniejsza jest miłość bliźniego, nieznacznie mniej osób twierdzi, że miłość Boga, a blisko co ósmy wskazuje na zachowywanie przykazań. Jednocześnie najmniejszą popularność wśród badanych zyskuje obowiązek posłuszeństwa wobec Kościoła. Taką odpowiedź wybiera zaledwie 1,3% ankietowanych! Z czego to wynika? Zdaniem ks. Zaręby, samo słowo "posłuszeństwo" wzbudza u młodych ludzi odruch buntu i przekory. Ponadto obecna pozycja człowieka świeckiego w społeczeństwie pluralistycznym bardziej nastawiona jest na partnerstwo niż poddaństwo.

Reklama

Znaczny relatywizm etyczny

63,1% młodzieży uznaje sumienie za najważniejszy wyznacznik w rozstrzyganiu problemów moralnych. Jednak taką opinię wyraża częściej młodzież żeńska, akademicka, pochodząca z miast i oceniająca nisko własną sytuację materialną. Jedynie co dziesiąty badany przyznaje, że w sytuacjach moralnie wątpliwych korzysta z rad rodziny, a zaledwie 0,6% stwierdziło, że w takich przypadkach korzysta z rad księży np. spowiedników.
Spośród zachowań negatywnych kłamstwo uznaje za niedopuszczalne ledwie 21,2% badanych, za to kradzież już 65,7%. Trzy czwarte respondentów ocenę moralną kłamstwa uzależnia od okoliczności. Spośród wartości pozytywnych młodzież najchętniej wymienia: szacunek dla starszych (68,1%), tolerancję (64,9%), miłosierdzie (57%) i przebaczenie win (55,2%).
Trzy piąte badanych uznaje za normalne współżycie seksualne przed ślubem, niewiele mniej opowiada się za stosowaniem środków antykoncepcyjnych, zaś jedna trzecia dopuszcza możliwość rozwodu. Przeciwko zdradzie małżeńskiej opowiada się co druga osoba. Przeciwnicy aborcji stanowią dwie piąte ogółu badanych. - Mimo że na katechezie realizowany jest program zgodny z nauką Kościoła na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa uwzględniającego wartość życia ludzkiego i norm życia małżeńskiego, dostrzega się znaczny relatywizm etyczny - komentuje tę część badań ks. Zaręba.

Gotowi do niesienia pomocy

Co drugi badany wyraża gotowość niesienia bezinteresownej pomocy bliźniemu, zaś co trzeci jedynie w sytuacji, gdy będzie spodziewał się odwzajemnienia. Wśród osób deklarujących bezinteresowną pomoc dominuje młodzież żeńska, akademicka, mieszkająca w miastach, z rodzin ubogich oraz deklarująca głębokie przywiązanie do wiary i praktyk religijnych. Postawy egoistyczne częściej deklarują respondenci indyferentni religijnie i niewierzący oraz niepraktykujący. W sytuacji sprzecznych interesów dwie piąte ogółu badanych byłoby skłonnych uwzględnić cudze interesy nie zapominając jednocześnie o własnych. Ponad połowa wyraża przekonanie, że w relacjach z innymi zaufaniem można obdarzyć tylko tego, kogo się dobrze poznało.
Całość badań tak podsumowuje ks. Zaręba: - W stosunku do roku 1989 zmieniła się religijność młodzieży w wymiarze instytucjonalnym. Potwierdza to proces przesuwania się z postaw przywiązania do wiary i praktyk religijnych w kierunku niezdecydowania i obojętności, a w aspekcie kultowym ku postawom selektywnym i okazjonalnym. Sytuacjonizm oraz subiektywizm wypierają normy Dekalogu uznając własne sumienie za podstawowego arbitra w ocenie swoich i cudzych zachowań oraz w sytuacji rozstrzygania konfliktów moralnych. Zmiana sytuacji ekonomicznej kraju wywołuje większe niż w latach osiemdziesiątych zainteresowanie wartościami edukacyjnymi i materialnymi. Obserwujemy proces kształtowania się jednostek "merkantylnych", podążających w kierunku większego konsumpcjonizmu. Pod wpływem przemian kulturowo-obyczajowych wyraźnie spada akceptacja dla norm życia małżeńskiego i rodzinnego. Wzrasta liberalizm etyczny, któremu szczególnie ulega młodzież żeńska.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Ducha Świętego

[ TEMATY ]

nowenna

Pio Si/Fotolia.com

Jak co roku w oczekiwaniu na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego Kościół katolicki będzie odprawiał nowennę do Ducha Świętego i tym samym trwał we wspólnej modlitwie, podobnie jak apostołowie, którzy modlili się jednomyślnie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa czekając w Jerozolimie na zapowiedziane przez Niego zesłanie Ducha Świętego.

Ponieważ nowenna do Ducha Świętego przypada w maju i czerwcu, dlatego łączy się ją z nabożeństwami majowymi czy też czerwcowymi w następujący sposób:

CZYTAJ DALEJ

Duch Święty – kim jest najbardziej tajemnicza Osoba Trójcy Świętej?

2024-05-19 07:08

[ TEMATY ]

Duch Święty

Kard. Grzegorz Ryś

Materiał prasowy

Czy faktycznie jest równy Ojcu i Synowi? Jak działa? Czym są dary Ducha Świętego? Dlaczego tak mało o Nim wiemy? Duch Święty to niezaprzeczalnie najbardziej tajemnicza Osoba Trójcy Świętej. Jest niewidoczny jak wiatr, a jednak działa.

W Starym Testamencie bywa przedstawiany jako potężna moc, którą posługuje się Bóg, a dzisiaj najczęściej kojarzymy Go z obrazem gołębicy, płomienia czy silnego podmuchu. Jego nieoczywista moc, o której mówią te wizerunki, może zdziałać cuda. Wystarczy poznać Go i dać się Mu poprowadzić. Dopiero w Nowym Testamencie ukazuje nam się nie jako jakaś siła, wiatr, tchnienie czy moc, ale Osoba Boża.

CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek zatwierdził kult Gwidona z Montpellier, założyciela Zakonu Ducha Świętego

2024-05-19 10:38

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Specjalny list apostolski “Fide incensus” (“Zapalony wiarą”) wydany został dzisiaj z osobistej inicjatywy („motu proprio”) papieża. Na mocy listu apostolskiego Gwidon z Montpellier został wpisany do katalogu błogosławionych, a jego wspomnienie liturgiczne będzie obchodzone 7 lutego jako obowiązkowe w Zgromadzeniu i wspólnotach inspirowanych jego charyzmatem.

“Dzisiejszy dzień dla naszego Zgromadzenia jest jednym z najważniejszych wydarzeń w 800-letniej historii Zakonu Ducha Świętego. Spełniły się oczekiwania i starania Zgromadzeń Zakonnych pochodzących od Ojca Gwidona z Montpellier o potwierdzenie mocą Kościoła Jego kultu” - powiedziała matka Kazimiera Gołębiowska, przełożona generalna Zgromadzenia Sióstr Kanoniczek Ducha Świętego de Saxia. “Cieszymy się z tak wielkiej łaski jaka nas spotkała, iż Ojciec Gwidon został wpisany do katalogu Błogosławionych Kościoła. Wyrażamy wielką wdzięczność Ojcu Świętemu Franciszkowi, Dykasterii ds Kultu Bożego i Sakramentów i wszystkim, którzy wspierali nas na drodze starań o nadanie naszemu Założycielowi tytułu Błogosławionego” - dodała matka generalna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję