Reklama

Niedziela Świdnicka

Duch Święty w historii zbawienia (2)

Niedziela świdnicka 37/2016, str. 8

[ TEMATY ]

Duch Święty

Graziako

Bazylika św. Piotra w Watykanie – Katedra św. Piotra

Bazylika św. Piotra w Watykanie – Katedra św. Piotra

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół odmładza się na mocy Ewangelii, a Duch Święty stale go odnawia, budując i prowadząc go «poprzez rozmaite dary hierarchiczne i charyzmatyczne»” (KNW, Iuvenescit ecclesiae, nr 1, Watykan 2016) – to słowa najnowszego dokumentu Kongregacji Nauki Wiary na temat „relacji między darami hierarchicznymi a charyzmatycznymi dla życia i misji Kościoła”. Napięcie między hierarchicznym i charyzmatycznym wymiarem życia Kościoła może być czasem twórcze, ale może też wprowadzać destrukcję do wspólnoty uczniów Chrystusa. Relację między hierarchicznym a charyzmatycznym elementem Mistycznego Ciała Chrystusa poruszał już Apostoł Narodów, św. Paweł. W Liście do Galatów opisuje, jak sam sprzeciwił się św. Piotrowi (Ga 2,11-14), a w 1 Liście do Koryntian (1 Kor 12-14) i w Liście do Rzymian (Rz 12,4-8), wymienia różne charyzmaty oraz sposób korzystania z nich. Dokument KNW, porządkując temat relacji między różnymi darami pochodzącymi od Boga, powołuje się na powyższe Listy NT i wskazuje, że „rozmaite fragmenty Pisma Świętego nie przeciwstawiają sobie poszczególnych charyzmatów, lecz raczej wskazują na ich harmonijne połączenie i wzajemną komplementarność” (IE 7).

Reklama

Dokument przypomina także, „że pierwotny związek między darami hierarchicznymi, udzielanymi poprzez sakramentalną łaskę święceń, a darami charyzmatycznymi, rozdzielanymi przez Ducha Świętego według Jego uznania, ma (…) swoje najgłębsze korzenie w relacji między wcielonym Słowem Bożym a Duchem Świętym, który zawsze jest Duchem Ojca i Syna” (IE 11). Dlatego potrzeba, aby odpowiedzialni za poszczególne grupy charyzmatyczne pamiętali w swej pracy duszpasterskiej, by nie dopuścić do powstawania dwuznaczności, „które postulowałyby «Kościół Ducha» jako odrębny i odmienny od Kościoła hierarchiczno-instytucjonalnego”. Trzeba też podkreślać z mocą, że „misja Jezusa Chrystusa już sama w sobie implikuje działanie Ducha Świętego” (IE 11). Należy pamiętać, że uznanie autentyczności charyzmatu zawsze spoczywa na Pasterzach Kościoła. Kongregacja podaje także kilka kryteriów rozeznawania darów charyzmatycznych służących rozpoznaniu kościelnego charakteru charyzmatów. Żaden dar Boży nie może przekreślać innych, ponieważ ich dawcą jest ten sam Bóg. Kryteria podane przez KNW są następujące:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

a) Wszelka rzeczywistość, rodząca się z uczestnictwa w prawdziwym charyzmacie, zawsze powinna być narzędziem służącym świętości w Kościele.

b) Prawdziwe charyzmaty są to dary Ducha włączone w ciało Kościoła, którego głównym celem jest ewangelizacja oraz zaangażowanie misyjne.

c) Przeżywanie charyzmatu winno być przestrzenią wychowania do wiary, dlatego trzeba unikać wykraczania „poza naukę Kościoła i wspólnotę kościelną”; gdyż jeśli „nie trwamy w nich, nie jesteśmy zjednoczeni z Bogiem Jezusa Chrystusa”.

d) Synowskie odniesienie do papieża, który jest trwałym i widzialnym źródłem jedności Kościoła powszechnego i do biskupa, będącego „widzialnym źródłem i fundamentem jedności Kościoła partykularnego”. Z tego zaś wynika okazywanie „lojalnej gotowości do przyjmowania ich nauki i pasterskich zaleceń”.

e) Gotowość do współpracy z charyzmatami, gdyż autentyczna nowość wzbudzona przez Ducha nie potrzebuje rzucać cienia na inne duchowości i dary, aby potwierdzić samą siebie.

f) Akceptacja czasu próby w rozpoznawaniu charyzmatów. Pojawienie się ewentualnych napięć wymaga od wszystkich postawy większej miłości, dla dobra wspólnoty i coraz głębszej jedności eklezjalnej.

Reklama

g) Obecność darów duchowych takich jak miłość, radość, pokój i człowieczeństwo (…)„gorliwe życie życiem Kościoła”, większe żywe zaangażowanie w „słuchanie i rozważanie Słowa Bożego”; „ożywienie umiłowania modlitwy, kontemplacji, życia liturgicznego i sakramentalnego; działalność na rzecz wzrostu powołań.

h) Wymiar społeczny ewangelizacji. Ważne jest pod tym względem „pobudzenie do chrześcijańskiej obecności w różnych środowiskach społecznych i udział w organizowaniu i animacji dzieł charytatywnych, kulturalnych i duchowych (IE 18).

Duch Święty jest Tym, „który skutecznie, poprzez sakramenty, rozdaje zbawczą łaskę ofiarowaną przez Chrystusa, który umarł i zmartwychwstał, a jednocześnie jest Tym, który udziela charyzmatów. Dlatego prawdziwe charyzmaty mają prowadzić przez Ducha Świętego do coraz głębszego życia sakramentalnego, przede wszystkim w Eucharystii” (IE 12)! Nie mogą być dla tego życia jakąś równoważną alternatywą. Ruch charyzmatyczny w Kościele katolickim korzystał w ciągu ostatnich 50 lat z doświadczeń wspólnot protestanckich, w których podejście do sakramentów jest skrajnie inne. Nie ma tam sakramentalnego kapłaństwa, sakramentu pokuty, a rola świeckich liderów jest dominująca. Tymczasem hierarchiczność w Kościele katolickim jest kontynuacją działania Chrystusa i posiada także element charyzmatyczny – św. Paweł wśród charyzmatów wymienia też prezbiterat! Duszpasterze wspólnot charyzmatycznych powinni więc pochylić się nad przedstawiony tu tekstem KNW i zastosować do zasad w nim zawartych dla dobra powierzonej sobie owczarni.

2016-09-08 09:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duch Święty wciąż do odkrycia

[ TEMATY ]

Duch Święty

diecezja kielecka

Agnieszka Dziarmaga

Ks. dr Adam Wilczyński

Ks. dr Adam Wilczyński

Agnieszka Dziarmaga: Duch Święty jest trzecią Osobą Boską, którego dary otrzymujemy podczas sakramentu bierzmowania. Zstąpił na Apostołów w wieczerniku - i stąd mamy święto Zesłania Ducha Świętego. A zatem równy Ojcu i Synowi, a jakby mniej znany, jakby mniej (przynajmniej niektórym we wspólnocie chrześcijan) - bliższy. Czy Ksiądz się ze mną zgodzi?

Ks. Adam Wilczyński: Tak, zgadzam się, Duch Święty jest dla nas katolików wciąż do odkrycia, ale uczyniono już bardzo dużo, aby Trzecia Osoba Boska stała się nam bardziej znana. Ogromna w tym zasługa papieża Jana Pawła II, który w 1986 r. opublikował encyklikę poświęconą osobie Ducha Świętego. Duży wkład w poznawanie Trzeciej Osoby Boskiej miały w ostatnim czasie również liczne publikacje polskich teologów. Na szczególną uwagę zasługuje książka ks. prof. Józefa Kudasiewicza pt. „Odkrywanie Ducha Świętego”. To on właśnie stwierdził, że w okresie przed Soborem Watykańskim II, a nawet w czasie soborowym mało mówiono na temat Ducha Świętego. Książka ks. Kudasiewicza jest doskonałym przewodnikiem pozwalającym czytelnikowi na odkrywanie tego wielkiego daru Zmartwychwstałego Pana.
CZYTAJ DALEJ

Wielka Sobota - cisza i oczekiwanie

[ TEMATY ]

Wielka Sobota

Fot. Monika Książek

Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Dla uczniów Jezusa był to dzień największej próby. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica. Dlatego też każda sobota jest w Kościele dniem maryjnym. Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca.

Tradycją Wielkiej Soboty jest poświęcenie pokarmów wielkanocnych: chleba - na pamiątkę tego, którym Jezus nakarmił tłumy na pustyni; mięsa - na pamiątkę baranka paschalnego, którego spożywał Jezus podczas uczty paschalnej z uczniami w Wieczerniku oraz jajek, które symbolizują nowe życie. W zwyczaju jest też odwiedzanie różnych kościołów i porównywanie wystroju Grobów.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję