Reklama

Niedziela w Warszawie

Warszawscy luteranie

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan jest doskonałą okazją, aby poznać życie religijne wiernych z innych Kościołów. W tym roku odwiedzamy warszawskie parafie Kościoła ewangelicko-eugsburskiego, którego wierni obchodzą 500-lecie reformacji

Niedziela warszawska 4/2017, str. 6-7

[ TEMATY ]

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

Magdalena Kowalewska

Parafia Świętej Trójcy w Warszawie liczy najwięcej wiernych należących do wyznania ewangelicko-augsburskiego. W sumie w życiu parafialnym uczestniczy tu ok. 2 tys. osób

Parafia Świętej Trójcy w Warszawie liczy najwięcej wiernych należących do wyznania ewangelicko-augsburskiego. W sumie w życiu parafialnym
uczestniczy tu ok. 2 tys. osób

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W stolicy są dwie parafie ewangelicko-augsburskie. Najbardziej znany jest kościół Świętej Trójcy przy pl. Małachowskiego. To właśnie w murach tej protestanckiej świątyni modlił się podczas nabożeństw ekumenicznych św. Jan Paweł II oraz Benedykt XVI. Natomiast w 1825 r. w tym miejscu koncertował 15-letni Fryderyk Chopin.

Druga i mniej znana luterańska parafia Wniebowstąpienia Pańskiego znajduje się na Mokotowie przy ul. Puławskiej. Ale miejsc, gdzie gromadzą się na wspólnej modlitwie wierni Kościoła ewangelicko-augsburskiego jest więcej, bo również w kaplicy Domu Opieki „Tabita” w Konstancinie-Jeziornie oraz w kaplicy w warszawskich Włochach regularnie sprawowane są nabożeństwa. Co ciekawe, kościół we Włochach wybudowano w 1939 r., ale dopiero kilkanaście dni temu, 6 stycznia 2017 r., nadano mu wezwanie Objawienia Pańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ewangelickie dinozaury

Reklama

W kościele na Mokotowie wcześniej mieściło się duszpasterstwo wojskowe. Rozwiązano je w maju 1950 r., a odbudowany po II wojnie światowej kościół przekazano Konsystorzowi ewangelicko-augsburskiemu. Wielu znanych ewangelików uczęszczało po wojnie do tej świątyni, a w skład komitetu jej odbudowy weszli m. in. prof. Jerzy Loth, Jan Wedel, inż. Teodor Bursche, czy Konstanty Potocki. I tak oto zorganizowano drugą cywilną parafię ewangelicko-augsburską w Warszawie, której dopiero w 1984 r. nadano imię Wniebowstąpienia Pańskiego. – Do dziś nie brakuje tutaj inicjatyw, w które angażowane są wszystkie grupy wiekowe – mówi „Niedzieli” ks. dr Dariusz Chwastek, proboszcz parafii.

I rzeczywiście ofert spotkań formacyjnych zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dorosłych w tej mokotowskiej parafii nie brakuje. Prężnie działa Koło Pań, Koło Seniorów, szkółka niedzielna dla dzieci, zajęcia dla licealistów i studentów, próby chóru i lekcje religii – każdy może znaleźć coś dla siebie, a dom parafialny przy kościele Wniebowstąpienia Pańskiego tętni życiem. – Prowadzimy kawiarenkę, organizujemy kiermasze, przygotowujemy paczki dla seniorów, gościmy na naszych spotkaniach prelegentów, z którymi dyskutujemy na różne tematy – mówi „Niedzieli” Anna Rybińska, przewodnicząca Koła Pań.

Kobiety w ewangelickiej parafii na Mokotowie odgrywają ważną rolę. Dbają o najmniejsze szczegóły. Ich zaangażowanie działa jednak w obie strony, bo panie poświęcając swój czas bardzo dużo otrzymują dla siebie. – Koło Pań stanowi dla mnie „terapię życiową”. Dzięki naszej działalności odrywamy się od różnych problemów, a dla starszych osób często to jedyna forma aktywności – mówi Urszula Tomaszewska.

Reklama

Seniorzy aktywnie włączani są w życie parafii, czego przykładem są spotkania Stowarzyszenia Byłej Polskiej Młodzieży Ewangelickiej „Dinozaury”. To pokolenie osób urodzonych przed wojną oraz w czasie okupacji. Pochodzą z trzech parafii: Wniebowstąpienia Pańskiego, Świętej Trójcy oraz parafii ewangelicko-reformowanej, czyli kolejnego odłamu reformacji popularnie nazywanych kalwinami.

Rady parafialne

Oprócz tych spotkań, funkcjonuje Koło Seniorów, które regularnie spotyka się na czytaniu i analizie Biblii oraz dyskusji na różne tematy religijne. Podobnie jak w innych parafiach luterańskich, aktywnie działa tutaj Rada Parafialna. Jej członkowie wybierani są przez Zgromadzenie Parafialne, a później zatwierdzani przez Radę Diecezjalną. Osoby świeckie należące do Rady Parafialnej reprezentują różne profesje oraz mają wpływ na poszczególne sprawy parafii.

– Całą parafialną ofertę przygotowują duchowni we współpracy z Radą Parafialną i zaangażowanymi parafianami. Bez tej współpracy nie bylibyśmy w stanie zorganizować tak szerokiej aktywności. Niezależnie od tego parafianie wspierają nas swoją wiedzą specjalistyczną w zakresie prawa, ekonomii, zarządzania – podkreśla ks. Piotr Gaś, proboszcz parafii Świętej Trójcy.

W jego śródmiejskiej parafii często organizowane są koncerty, wystawy, odczyty oraz nabożeństwa ekumeniczne. – Udzielamy wsparcia Ekumenicznemu Uniwersytetowi Trzeciego Wieku (EUTW), który powstał z inicjatywy naszego parafianina p. Romana Michalaka. Przypomnijmy, że EUTW pracuje pod honorowym patronatem Polskiej Rady Ekumenicznej oraz naukowym patronatem Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie – podkreśla ks. Piotr Gaś.

Nabożeństwa i sakramenty

Reklama

W kościele luterańskim nie ma Mszy św. w takim rozumieniu, jak w Kościele katolickim. Ewangelicy nie posiadają sukcesji apostolskiej, ani sakramentu święceń kapłańskich. Podczas niedzielnych nabożeństw sprawują Sakrament Ołtarza, który jest pamiątką Wieczerzy Pańskiej, a nie tak, jak w Kościele katolickim Eucharystię, podczas której dokonuje się przeistoczenie Ciała i Krwi Chrystusa.

Liturgia luterańska łączy tradycję starożytnego Kościoła z elementami liturgicznymi pochodzącymi z okresu reformacji. Są one różnorodne, ale łączy je jedno – Słowo Boże. Nabożeństwu towarzyszy śpiew pieśni zawartych w „Śpiewniku ewangelickim”. Drogowskazem podczas każdego nabożeństwa są charakterystyczne tablice umieszczone po dwóch stronach nawy głównej. To na nich są wyświetlane strony i skróty, które wierni odnajdują w swoich modlitewnikach.

Podstawowych różnic pomiędzy Kościołem katolickim, a protestanckim jest znacznie więcej. Przykładem może być pojmowanie sakramentów, bo członkowie Kościoła ewangelickiego przystępują tylko do chrztu i Sakramentu Ołtarza. Do chrztu rodzice przynoszą niemowlęta, ale przystępowanie do Sakramentu Ołtarza odbywa się w wieku 15 lat po tzw. konfirmacji. Luteranie nie uznają sakramentu małżeństwa, bierzmowania, kapłaństwa, chorych oraz pokuty i pojednania.

Jubileusz reformacji

Dla protestantów, zarówno jubileusz 500-lecia reformacji, jak i trwający Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, to ważne wydarzenia. – Styczniowy tydzień jest impulsem ekumenicznym, przypomnieniem o tym, że Kościół chrześcijański jest większy niż ten określany granicami konfesyjnymi. Skoro tak jest, to nie powinniśmy obawiać się przekraczania progów miejsc zgromadzeń naszych sióstr i braci w Chrystusie – zauważa ks. Piotr Gaś, proboszcz parafii Świętej Trójcy.

Obydwie luterańskie parafie aktywnie uczestniczą także w jubileuszu 500-lecia reformacji. W parafii Wniebowstąpienia Pańskiego pojawiają jubileuszowe drzwi reformacyjne. – Przy wjeździe na posesję parafii planujemy zrobić symboliczne drzwi wittenberskie, przypominające tezy Marcina Lutra – zapowiada ks. Dariusz Chwastek.

2017-01-18 14:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abyśmy byli jedno

Niedziela świdnicka 4/2021, str. I

[ TEMATY ]

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

WSD Świdnica

Katolicki ks. Jarosław Lipniak i prawosławny ks. Piotr Nikolski od wielu lat żywo angażują się w tydzień ekumeniczny organizowany w naszej diecezji

Katolicki ks. Jarosław Lipniak i prawosławny ks. Piotr Nikolski od wielu lat żywo
angażują się w tydzień ekumeniczny organizowany w naszej diecezji

„Trwajcie w Mojej miłości, a przyniesiecie obfity owoc” – pod tym hasłem przeżywamy Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan.

Mimo trudności w związku z pandemią COVID-19 w wielu kościołach odbyły się specjalne Msze św. i okolicznościowe nabożeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Światło dla dzieci w Rwandzie. Siostra Pia o posłudze wśród niewidomych

2024-11-29 19:17

[ TEMATY ]

dzieci

niewidomi

RWANDA

Siostra Pia

Archiwum s. Pii/Vatican News

Siostra Pia Gumińska z Ośrodka szkolno-wychowawczego dla niewidomych dzieci w Rwandzie.

Siostra Pia Gumińska z Ośrodka szkolno-wychowawczego dla niewidomych dzieci w Rwandzie.

"Wdzięczność, ciekawość, otwartość i radość z najdrobniejszych rzeczy" - tak bożą miłość ujawniającą się w podopiecznych opisuje siostra Pia Gumińska z Ośrodka szkolno-wychowawczego dla niewidomych dzieci w Rwandzie.

Zamieszkana przez 14 milionów mieszkańców Rwanda jest miejscem znanym z niezwykłych wydarzeń z początku lat 80. Wtedy młodym dziewczętom w Kibeho objawiła się Matka Boża. Objawienia zostały oficjalnie uznane przez Kościół katolicki. Przybywają tu pielgrzymi z całego świata. Tam też nieopodal, mieści się ośrodek szkolno-wychowawczy dla niewidomych, prowadzony przez polskie Siostry Franciszkanki Służebnice Krzyża. Powstał w 2008 roku. W 2009 roku rozpoczęła działalność szkoła podstawowa jako pierwsza dla osób niewidomych w całej Rwandzie. Jest tu też gimnazjum i szkoła średnia profilowana. W tym roku w ośrodku uczy się 185 dzieci. Personel stanowią dwie siostry z Polski, jedna z Kenii, trzy siostry Rwandyjki, a także wielu pracowników świeckich.
CZYTAJ DALEJ

Szokująca praktyka w Danii: urzędnicy odbierają dzieci rodzicom na podstawie testów psychologicznych

2024-11-29 21:51

[ TEMATY ]

Dania

Adobe Stock

Duński Instytut Praw Człowieka domaga się od tamtejszych gmin zaprzestania stosowania kontrowersyjnych testów psychologicznych, tzw. forældrekompetenceundersøgelse (FKU). Testy te, którym są poddawani rodzice przed narodzeniem ich dzieci, mają na celu diagnozowanie potencjalnych problemów w rodzinie i podjęcie możliwie szybkiej interwencji w przypadku nieprawidłowości.

W praktyce FKU są językowo i kulturowo niedopasowane do realiów, w jakich żyją grenlandzcy Inuici, co prowadzi – w przypadku niezdania testu – do odbierania im dzieci, w tym nawet kilkugodzinnych noworodków, jak świadczy o tym historia Keiry Alexandry Kronvold. W przypadku tej trzydziestoośmiolatki pochodzenia inuickiego urzędnicy 7 listopada wkroczyli na oddział położniczy szpitala w Thisted około dwóch godzin po porodzie, by zabrać jej córeczkę. Dziewczynka znalazła się w rodzinie zastępczej, a biologiczna matka może się z nią widywać jedynie dwie godziny w miesiącu. Innym przykładem jest kolejna Grenlandka, Qupalu Platou, dla której niezdany test oznaczał w 2017 r. rozłąkę z dwuletnimi bliźniakami, których następnie rozdzielono – jeden trafił do domu dziecka, a drugi do rodziny zastępczej; również i w tym przypadku przysługują jej dwie godziny na miesiąc z synkami. Według oficjalnego raportu taka sytuacja dotyczy 5,6% rodzin grenlandzkich w porównaniu z niecałym 1% Duńczyków pochodzenia nordyckiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję