Reklama

Niedziela Podlaska

Miejsce zasmakowania w Słowie Bożym

Wszyscy chyba znamy słowa: „Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie” (Mt 6, 6). Tymczasem w dzisiejszej rzeczywistości, zabieganej, pełnej hałasu i rozpraszających bodźców, o tę ciszę biblijnej izdebki, w której prawdziwie można spotkać Boga na modlitwie, adoracji, kontemplacji, a przede wszystkim w ciszy własnego serca, coraz trudniej. Przed takim problemem przed kliku laty stanął ks. Robert Grzybowski, dyrektor Wydziału ds. Nowej Ewangelizacji. I tak zaczął szukać miejsca wyciszenia, a efektem tych starań jest Pustelnia pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początków należy szukać w 2008 r. Wtedy ks. Robertowi, świeżo upieczonemu studentowi socjologii na Uniwersytecie Stefana Kardynała Wyszyńskiego, po raz pierwszy przyszła do głowy myśl, by poszukać miejsca wyciszenia, azylu, w którym ludziom będzie bliżej do siebie i do Boga, gdzie będą mogli powrócić do źródeł, na wzór biblijnych miast ucieczki. Nie bez przyczyny było tez zapewne tempo życia w Warszawie.

Totalny ignorant

– W tej inicjatywie wspierał mnie mój brat – opowiada ks. Robert. – Przez lata zastanawialiśmy się, gdzie takie miejsce stworzyć i jak to miałoby wyglądać w praktyce. Zadawałem też sobie pytanie, gdzie sam bym chciał pojechać, by nawiązać lepszą relację z Panem Bogiem. Co ciekawe, nigdy nie miałem powołania monastycznego. A tymczasem Pan wybrał właśnie mnie, totalnego ignoranta w tej dziedzinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na tym myśleniu minęły nam trzy lata. W końcu zaczęliśmy szukać miejsca. Znaleźliśmy je nieopodal siedliska naszych dziadków, rodziców mamy, na obrzeżach wsi, w miejscowości Kolonia Poletyły. Pamiętaliśmy je z dzieciństwa, bo często chodziliśmy tam oglądać konie, które hodował mieszkający tam gospodarz – snuje swą opowieść ks. Grzybowski. I tak zwykły, wydawać by się mogło, podlaski las, polana i pole stały się zaczątkiem pustelni, a marzenie, w początkach nieosiągalne, zaczęło nabierać realnych kształtów.

Jesienią 2011 r., po uzyskaniu zgody bp. Antoniego Dydycza, ks. Robert stał się właścicielem 6,5-hektarowego gospodarstwa z lasem.

Boże dzieło

Rozpoczynając budowę pustelni, co z ludzkiego punktu widzenia ocierało się o szaleństwo, ks. Robert dysponował jedynie 15 tys. zł. Czy szukał sponsorów? Jak się okazuje, nie było to potrzebne. Pan Bóg sam zaopiekował się powstającym dziełem. – Proszę sobie wyobrazić, że dziś (1 marca, Środa Popielcowa – red.) do pustelni przyszły dwie panie. Jedna ofiarowała 5 tys. zł, druga – tysiąc – zwierza się ks. Grzybowski. Swoją inicjatywą kapłan zaraził specjalizującego się w architekturze sakralnej prof. Jerzego Uścinowicza, notabene wyznawcę prawosławia, który wykonał projekt i nadzorował całą budowę, mającą jak najlepiej wkomponować się w otaczający leśny krajobraz. Nie mogło więc być inaczej. Pustelnię tworzą drewniane budynki, piękne w swej prostocie.

Reklama

W międzyczasie działania ks. Roberta wsparli też członkowie Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich, którzy dziś są współgospodarzami miejsca, goszczą tu też systematycznie i pracują (mimo zakończenia budowy na placu jest ciągle coś do zrobienia, jak to na wsi) członkowie innych wspólnot medytacyjnych z Warszawy. – I tak, niemal niepostrzeżenie, rozpoczęła się nasza wielka przygoda wiary – podkreśla ks. Robert. – Choć były momenty, że miałem tego serdecznie dość, gdy Pan Bóg mocno mnie przeciągnął, dziś jestem wdzięczny, że mogę być świadkiem wiary i że w moim kapłańskim życiu otwiera się nowy etap.

Otwarte dla każdego

W założeniu ma to być miejsce otwarte dla każdego, kto będzie chciał się oczyścić od sztucznych potrzeb i obrastania rzeczami, posmakować ciszy i zasłuchać się w Boże Słowo, z myślą raczej o pojedynczych osobach. Pustelnię tworzą dom z kaplicą, w której honorowe miejsce zajmuje Przenajświętszy Sakrament i znajdują się relikwie św. Brata Alberta, kuchnia, czytelnia, a na górze cztery cele, przeznaczone zarówno dla osób duchownych, jak i świeckich, szukających tu możliwości wyprostowania swych dróg i na nowo ścieżki do Boga. A że takie miejsce potrzebuje opiekuna, na stale, na polecenie bp. Tadeusza Pikusa, zamieszka tu nie kto inny jak ks. Robert Grzybowski. – Cieszy mnie ta decyzja, choć każdego dnia na nowo muszę uczyć się wszechobecnej tu ciszy – podkreśla.

25 marca, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, podczas Eucharystii o godz. 15.00 Biskup Drohiczyński eryguje kaplicę w nowo powstałej pustelni. W pierwszym, a jakże potrzebnym, o takim charakterze miejscu w diecezji drohiczyńskiej. A zaczęło się od nieśmiałego pragnienia...

2017-03-16 08:02

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowa Ruda-Słupiec. Siostra Maria Danuta Helizanowicz złożyła wieczyste śluby pustelnicze

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

pustelnia

Nowa Ruda ‑ Słupiec

ks. Marek Korgul

s. Danuta Helizanowicz

pustelnica

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

s. Maria Danuta Helizanowicz w dniu złożenia wieczystych ślubów pustelniczych

s. Maria Danuta Helizanowicz w dniu złożenia wieczystych ślubów pustelniczych

- Jest we mnie wielka radość i szczęście, że będę na zawsze oddana Panu Bogu. To co wydawało się niemożliwe stało się realne – mówiła s. Maria Danuta Helizanowicz w dniu złożenia wieczystych ślubów pustelniczych.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję