Reklama

Wielki Post na nowo odkrywany (4)

Niedziela płocka 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konstytucja o Liturgii Soboru Watykańskiego II Sacrosanctum Concilium i posoborowe Ogólne Normy Roku Liturgicznego i Kalendarza, a także List Okólny o Przygotowaniu i Obchodzeniu Świąt Wielkanocnych watykańskiej Kongregacji Kultu Bożego z 1988 r. wyznaczają kilka dominujących tematów w aktualnej liturgii wielkopostnej. Są nimi: pokuta, chrzest i Męka Pańska. Podobnie teksty liturgiczne poszczególnych dni Wielkiego Postu zawierają konkretne przesłanie duchowe i niejako podpowiadają określony styl życia i postępowania. Teksty liturgiczne nigdy nie moralizują, nigdy nie przymuszają, ale podają pewną propozycję, przedstawiają konkretną szansę i proponują możliwość wyboru.
Według starożytnej tradycji pokuta obejmuje: modlitwę, post i jałmużnę. "Modlitwą - mawiał Leon Wielki (+461) - utrzymuje się wiarę nieskażoną, postem niewinne życie, jałmużną ducha miłości". Pokuta implikuje nawrócenie. W Wielkim Poście nie chodzi jednak o jakieś jednorazowe ćwiczenie czy umartwienie, lecz o zainicjowanie bądź pogłębienie stałego procesu nawracania się i wewnętrznego odradzania.
Drugą ideą przewodnią Wielkiego Postu jest ponowienie misterium chrztu świętego. Choć katechumenat - poza krajami misyjnymi - w liturgii rzymskiej prawie zaniknął (nawiązaniem do niego w pewnym sensie jest współczesny neokatechumenat), to jednak liturgia wielkopostna towarzyszy chrześcijanom tak, jak niegdyś towarzyszyła katechumenom na poszczególnych stopniach wprowadzania ich w chrześcijaństwo. Widać to szczególnie w cyklu "A" niedzielnych czytań mszalnych, z którymi zharmonizowano prefacje przeznaczone odpowiednio na III, IV i V niedzielę Wielkiego Postu (Wiara Samarytanki, Oświecenie ludzi przez Chrystusa, Wskrzeszenie Łazarza).
Koniec okresu Czterdziestnicy Paschalnej jest przepojony tematem Męki Pańskiej, który - jak wspomnieliśmy poprzednio - zdominował szczególnie pobożność ludową.
Każda niedziela Wielkiego Postu posiada swoje szczególne oblicze, na które składa się własny formularz mszalny, własne czytania i - bardzo często - własna (nie jedynie okresowa) prefacja. To ostatnie stwierdzenie dotyczy pierwszej niedzieli Wielkiego Postu (prefacja Kuszenie Jezusa), drugiej niedzieli tego okresu (prefacja Przemienienie Pańskie), oraz oczywiście Niedzieli Palmowej, a w roku "A" niedziel: trzeciej, czwartej i piątej.
W sposób szczególny w liturgii rzymskiej podkreśla się połowę wielkopostnego przygotowania do Wielkanocy i czwartą niedzielę, zwaną mediana ("połowa") lub laetare, od pierwszego słowa łacińskiej antyfony mszalnej, zaczerpniętej z Księgi Proroka Izajasza: Laetare, Ierusalem... ("Raduj się, Jerozolimo..." - Iz 66,10-11). Niedziela ta była kiedyś dniem udzielania sakramentu kapłaństwa i dniem, w którym kończono post związany z modlitwami okresowymi (tzw. Dni Kwartalne). Do dziś zachowano w naszej liturgii tradycję używania w czwartą niedzielę Wielkiego Postu różowego ornatu (podobnie jak w III niedzielę Adwentu). Wzmiankowany od XVI w. zwyczaj wywodzi się od innego (znanego już w X stuleciu w liturgii papieskiej) zwyczaju błogosławienia w tym dniu złotej róży, symbolu zwycięstwa wiosny nad odchodzącą zimą.
Każde wielkie dzieło udaje się, jeśli jest odpowiednio przygotowane. Przesłaniem Wielkiego Postu jest przygotowanie do uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego, a w ostatecznej konsekwencji - do zmartwychpowstania z Chrystusem każdego z nas. U progu dorocznych uroczystości paschalnych, gdy po raz kolejny staramy się podjąć próbę wielkopostnej przemiany, razem z poetą pomyślmy:

"Jakże trudno uwierzyć, że to wrzące życie
zamieni się po latach w czarną garść popiołu.
A przecież obok życia niestrudzenie idzie
Śmierć z gwiazdą zmartwychwstania na kamiennym czole.

Więc w dni Wielkiego Postu zwróćmy w nieskończoność
swe myśli i uczucia, na tamten świat drugi,
do którego po stopniach złudzeń i nicości
schodzimy utrudzeni po ziemskiej wędrówce".

(W. Nanowski)

Garść popiołu, w którą zamieni się nasze życie i którą naznaczony jest od samego początku, od Środy Popielcowej, okres Wielkiego Postu, nie jest kresem ludzkiej egzystencji. Czeka nas przecież "gwiazda zmartwychwstania". Ona wieńczy Wielki Post, ale przede wszystkim ona może uwieńczyć naszą ziemską pielgrzymkę. Oby tak było. Wszystko zależy od nas. Popiół bywa używany do użyźniania gleby. Nie bez powodu też w teologicznej myśli starochrześcijańskich pisarzy, jak choćby św. Zenona (+ ok. 372), biskupa Werony, i w ikonografii chrześcijańskiej, na sarkofagach i malowidłach katakumbowych symbolem zmartwychwstałego Chrystusa stał się feniks, egipski ptak, który w antycznej, greckiej legendzie odradzał się z popiołu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskup nominat Krzysztof Nykiel: pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele

2024-05-03 14:57

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

@VaticanNewsPL

bp Krzysztof Józef Nykiel

bp Krzysztof Józef Nykiel

Pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele. Serce Ojca, to serce w którym jest miejsce dla każdego, dlatego pragnieniem jest to, aby moja posługa, jako następcy Apostołów, była właśnie w ten sposób przeżywana i realizowana - powiedział Vatican News - Radiu Watykańskiemu regens Penitencjarii Apostolskiej, biskup nominat Krzysztof Józef Nykiel, którego 1 maja Papież Franciszek mianował biskupem.

Motto biskupie ks. prałat Nykiel zaczerpnął z tytułu listu apostolskiego Ojca Świętego „Patris Corde” („Ojcowskim sercem”) ogłoszonego w 2020 roku i związanego z zapowiedzianym wówczas Rokiem św. Józefa. „Niewątpliwie ważną rolę w moim życiu i posłudze kapłańskiej odgrywa postać św. Józefa. Czuję się duchowo z nim związany” - podkreślił ks. Nykiel. Biskup nominat zaznaczył, że owocem przemyśleń i studiów nad postacią św. Józefa i jego rolą w życiu Maryi i Józefa jest książka jemu poświęcona, która w polskim tłumaczeniu ukaże się w najbliższych dniach.

CZYTAJ DALEJ

Krościenko n. Dunajcem: otwarcie Centrum Krucjaty Wyzwolenia Człowieka

2024-05-03 08:27

[ TEMATY ]

Ruch Światło‑Życie

Krucjata Wyzwolenia Człowieka

Foto Oaza/Facebook

„Jestem przekonany, że z radością oraz z nieba przypatruje się nam ks. Franciszek Blachnicki - mówił podczas uroczystego otwarcia Centrum Krucjaty Wyzwolenia Człowieka w Krościenku nad Dunajcem ks. dr Marek Sędek, moderator generalny Ruchu Światło-Życie.

Kopia Górka stała się wyjątkowym miejscem dla sługi Bożego, który miał wizję żywego Kościoła. - Jeden z kapłanów powiedział: „pamiętam, jak ksiądz Blachnicki prowadził nas po polanie i mówił, że tu będzie kiedyś kościół Krucjaty Wyzwolenia Człowieka. Póki co mamy w budynku kaplicę - dodał ks. dr Marek Sędek. Jej poświęcenie odbędzie w czerwcu, w 45. rocznicę ogłoszenia krucjaty, które odbyło się w czasie pierwszej pielgrzymki św. Jana Pawła II do ojczyzny.

CZYTAJ DALEJ

Papież: bł. Rajmund Llull uczył, jak służyć Panu i być szczęśliwym

2024-05-03 16:49

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Również i ten, kto zostaje papieżem, musi nadal dążyć do spotkania z Panem, do pełnego oddania się służbie Bożej - przyznał Franciszek na audiencji dla członków Fundacji Blanquerna z Uniwersytetu Rajmunda Llulla. Papież odniósł do postaci patrona tego barcelońskiego uniwersytetu. Bł. Rajmund Llull żył na przełomie XIII i XIV w. Był katolickim filozofem, matematykiem i pisarzem.

Tytułowym bohaterem jego napisanej w języku katalońskim powieści był Blanquerna, który zmagając się z różnymi problemami i pokusami dąży do chrześcijańskiej doskonałości. Zostaje też papieżem i reformuje Kościół.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję