Reklama

Wielkopostne dzieła pokutne

Wytrwałe wypełnianie obowiązków stanu (I)

Niedziela włocławska 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielki Post to czas, w którym więcej osób przystępuje do sakramentu pokuty. Czyniąc zadość przykazaniu Kościoła, nakazującemu przynajmniej raz w roku spowiadać się - wypełniamy zadaną na spowiedzi pokutę i sami podejmujemy często różnego rodzaju praktyki pokutne. Jest to również czas, w którym poświęcamy w sposób szczególny więcej uwagi pokucie jako cnocie, czyli pewnej stałej dyspozycji do podejmowania wysiłków zmierzających do pojednania z Bogiem i bliźnimi.
Różne czynniki wpływają na kształtowanie tej cnoty. Możemy je sprowadzić do dwóch grup. Pierwsza to czysto osobiste wysiłki człowieka, zmierzające do nabycia cnoty pokuty i wprawienia się w posługiwanie się nią. Chodzi tutaj o świadome spełnianie przez człowieka aktów właściwych cnocie pokuty, czyli o samowychowanie w tym względzie. Papież Paweł VI w swojej Konstytucji apostolskiej o pokucie (Paenitemini) wskazuje na konkretne sposoby takiego samowychowania. Czytamy tam: "Kościół domaga się najpierw, ażeby wszyscy praktykowali cnotę pokuty przez wytrwałe wypełnianie swoich obowiązków, związanych z własnym stanem i przez cierpliwe znoszenie trudów towarzyszących codziennemu życiu". A więc możemy zauważyć, że nasza wielkopostna pokuta wpisana jest bardzo mocno w życie codzienne: uczciwe, sumienne, zgodne z Bożymi przykazaniami. Bóg daje nam okazję, która jest w zasięgu ręki; możliwość, której nie musimy szukać daleko, zastanawiając się nad szczególnie wyszukanymi sposobami pokutowania wielkopostnego.
Do drugiej grupy czynników wpływających na wytworzenie się lub usprawnienie w człowieku cnoty pokuty trzeba zaliczyć to wszystko, co pochodzi od innych osób. Dotyczy to w szczególności przykładów praktykowania przez nie cnoty pokuty. Na pierwsze miejsce wysuwa się tutaj przykład naszego Pana Jezusa Chrystusa, który nie popełnił nigdy żadnego grzechu. A zatem nie mógł On pokutować w ścisłym tego słowa znaczeniu. Możemy tu mówić o pokutowaniu w znaczeniu szerszym: Pan Jezus pokutował, ponieważ zadośćczynił Bogu Ojcu za grzechy ludzi. Spotykamy Pana Jezusa na mod-litwie bardzo często, Chrystus pości, wypełnia do końca wolę Ojca, podejmując mękę krzyżową, umierając i zmartwychwstając. Wszystko po to, aby wynagrodzić Bogu za grzechy ludzi. Przyglądając się tym czynom Nauczyciela, zauważamy ważną wskazówkę dla nas. Zachęcony przykładem Jezusa chrześcijanin winien również brać na siebie grzechy innych i pokutować za nie, dopełniając w ten sposób braki udręk Chrystusa dla dobra Jego Ciała, którym jest Kościół (por. Kol 1, 24). Nie jakoby męce Chrystusa czegoś brakowało, była ona przecież doskonała i przyniosła zbawienne owoce, ale to właśnie życiu ludzkiemu brakuje tego czegoś - Jezusowej mocy - kiedy człowiek nie chce zaakceptować własnego, grzesznego stanu. II Sobór Watykański zachęca nas, aby duchem pokuty objąć całe życie, wszystkie jego dziedziny. Ponieważ jeśli uczynki, modlitwy i apostolskie przedsięwzięcia, życie małżeńskie i rodzinne, codzienna praca, wypoczynek ducha i ciała odbywają się w Duchu, a nawet utrapienia życia, jeśli są znoszone cierpliwie, stają się duchowymi ofiarami miłymi Bogu przez Jezusa Chrystusa (por. Konstytucja Dogmatyczna o Kościele, n. 34).
Szczególne miejsce w tego rodzaju praktykach pokutnych zajmuje rodzina. To w niej w sposób szczególny winno mieć miejsce gorliwe wypełnianie obowiązków stanu. Małżonkowie, zawierając przymierze miłoś-ci, decydują się na spełnienie obowiązku, jakim jest przekazywanie życia i wychowanie dzieci. Jest to obowiązek, który trzeba uznać za główną ich misję; stają się oni w ten sposób współpracownikami miłości Boga i jej wyrazicielami. Obowiązek ten winni wypełniać w poczuciu ludzkiej i chrześcijańskiej odpowiedzialności. Rodzicielstwo małżonków jest odpowiedzialne nie tylko wtedy, gdy decydują się przyjąć większą liczbę potomstwa, lecz także wtedy, kiedy dla poważnych racji postanawiają okresowo lub na czas nieograniczony unikać poczęcia nowego życia i w tym celu rezygnują ze współżycia.
Bardzo ważnym obowiązkiem rodziców jest również wychowanie dzieci. Kształtując najgłębsze pokłady duszy, winni pamiętać, że to, co czynią, musi być w pełni wartościowe.
Wytrwałym wypełnianiem obowiązków stanu będzie słowo rodzicielskiej zachęty, ostrzeżenie, a nade wszystko dobry przykład, atmosfera wzajemnego zaufania i miłości. Również ze strony dzieci wytrwałe przestrzeganie czwartego przykazania staje się praktykowaniem pokuty. Wyrazem czci dla rodziców jest posłuszeństwo i szacunek. To pierwsze ustaje wraz z usamodzielnieniem się dzieci, szacunek zaś należy się rodzicom zawsze.
Podsumowując należy stwierdzić, że bez praktykowania prawdziwej pokuty w sensie gorliwego wypełniania obowiązków swego stanu, wysiłku w kierunku moralnego dobra, wyrzeczenia się na rzecz bliźnich, cierpliwego znoszenia przeciwności, nasze praktykowanie pokuty ma niewielką wartość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Arnold Schwarzenegger: Kościół katolicki motorem działań na rzecz klimatu

2025-09-30 17:33

[ TEMATY ]

Kościół Katolicki

Arnold Schwarzenegger

motor działań

na rzecz klimatu

Vatican Media

Były gubernator Kalifornii Arnold Schwarzenegger

Były gubernator Kalifornii Arnold Schwarzenegger

Od 1 do 3 października w Castel Gandolfo odbędzie się konferencja pod hasłem „Raising Hope for Climate Justice” (Wzbudzić nadzieję na sprawiedliwość klimatyczną). Podczas prezentacji konferencji, która miała dziś miejsce w Biurze Prasowym Stolicy Apostolskiej, były gubernator Kalifornii Arnold Schwarzenegger podkreślił m.in. kluczową rolę katolików w trosce o nasz wspólny dom.

CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski do alumnów: ludzie nie potrzebują zeświecczonych kapłanów

2025-09-30 15:05

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

- Jezus przyszedł na ten świat, ale nie był z tego świata. I to jest może dla was, którzy przyszliście ze świata, bardzo ważna decyzja: jak ten świat zostawić, żeby nie być zsekularyzowanym, zeświecczonym klerykiem, zeświecczonym księdzem - mówił abp Andrzej Przybylski podczas Mszy św. na rozpoczęcie nowego roku formacyjnego w Wyższym Śląskim Seminarium Duchowym w Katowicach.

Mszą św. w seminaryjnej kaplicy rozpoczął się oficjalnie nowy rok formacyjny w Wyższym Śląskim Seminarium Duchowym. - Pamiętamy, że seminarium to nie budynek, ale społeczność ludzi. Dynamiczna i żywa. Seminarium to wspólnota drogi, w której kształtuje się powołanie i wynikające z niego przyszłe posłanie - powiedział ks. dr Krzysztof Matuszewski, rektor WŚSD.
CZYTAJ DALEJ

Ciepło kurtki, ciepło serca – o dawaniu i dzieleniu się w czasie zimy

2025-09-30 20:44

[ TEMATY ]

ciepło kurtki

ciepło serca

dawanie

dzielenie się

czas zimy

Materiał sponsora

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Zima to czas, w którym szczególnie odczuwamy potrzebę ciepła. Grube kurtki, szaliki i rękawiczki stają się codziennymi towarzyszami drogi, chroniąc nas przed mrozem i zimnym wiatrem. Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich. W chrześcijańskim spojrzeniu możemy dostrzec w niej również przypomnienie o tym, że każdy człowiek potrzebuje ochrony, zarówno fizycznej, jak i duchowej. Tak jak dbamy o ciepło ciała, tak też powinniśmy troszczyć się o ciepło serca i relację z Bogiem.

Ewangelia przypomina nam słowa Jezusa: „Byłem nagi, a przyodzialiście Mnie” (Mt 25,36). Ten fragment uświadamia nam, że każdy dar, nawet tak prosty jak ciepłe ubranie, ma ogromną wartość w oczach Boga. Dając komuś kurtkę, której już nie nosimy, albo kupując nową dla potrzebującego, nie przekazujemy jedynie tkaniny i zamka błyskawicznego. Przekazujemy ciepło, nadzieję i poczucie godności. W tym sensie kurtka zimowa staje się nie tylko odzieżą, ale także narzędziem budowania wspólnoty i praktycznym świadectwem miłości bliźniego. To właśnie w takich gestach realizujemy chrześcijańskie powołanie do troski o słabszych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję