Parafia pw. św. Maksymiliana Kolbego w Krempnej obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia istnienia. Z tej okazji została odprawiona Msza św. dziękczynna, której przewodniczył bp Jan Wątroba. Jubileuszowe uroczystości poprzedziły misje święte, które prowadził ks. dr Władysław Kret.
Biskup Wątroba wyraził ogromną wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do utworzenia parafii, jak również budowy świątyni. W homilii, przywołując postać świętego franciszkanina, zachęcał do naśladowania jego czynów i postawy. Podkreślił, że my wszyscy, jako chrześcijanie, musimy również dziś żyć tak jak św. Maksymilian.
Parafia pw. św. Maksymiliana Kolbego w Krempnej została erygowana w roku 1969 przez bp. Ignacego Tokarczuka. Na jej terenie znajdowała się kaplica w Grabiu oraz cerkiew w Kotani. Początkowo Msze św. odprawiano w salce katechetycznej, w której umiejscowiono tabernakulum. Od samego początku istnienia parafia rozwijała się na chwałę Bożą i dla dobra drugiego człowieka. Powstające grupy parafialne skupiały wspólnoty ludzi, którzy na co dzień starali się żyć głęboką wiarą i modlitwą.
14 sierpnia 1972 roku bp Ignacy Tokarczuk przewodniczył pierwszej Mszy św. odpustowej. W roku 2000 wzniesiono nowy, murowany kościół, którego poświęcenia w 2004 r. dokonał bp Kazimierz Górny.
W ciągu 50 lat istnienia w parafii funkcję proboszcza pełnili: ks. Kazimierz Piotrowski (1969-74), ks. Antoni Szymula (1974-76), ks. Stanisław Pelczar (1976-80), ks. Zbigniew Nowak (1980-82), ks. Zdzisław Drozd (1982-90), ks. Henryk Barć (1990-96), ks. Stanisław Dębiak (1996-2000), ks. Piotr Kuźniar (2000-09), ks. Andrzej Turoń (2009-16), ks. Wojciech Dragan (2016-18), ks. Robert Bielecki (od 2018).
Zespół Duet - Classic Angelicus, w składzie Natalia i Aleksander Jurkowscy z Ukrainy, przy akompaniamencie Mariusza Mioduszewskiego wystąpił 1 lutego w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie z koncertem okolicznościowym, którego celem była pomoc dla Ukrainy. Artyści przyjechali do Częstochowy na zaproszenie ks. Andrzeja Soboty proboszcza parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie. Mottem koncertu były słowa: „Z Ukrainą w sercu. Pokój wam...”
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Decyzja o zbrodni katyńskiej zapadła na najwyższym szczeblu władz ZSRR. Zamordowanie polskich jeńców wojennych oraz przetrzymywanych od agresji na Polskę urzędników, polityków i przedstawicieli inteligencji było następstwem przemyślanych przygotowań, a mechanizm działań przypominał mordy dokonywane przez NKWD w okresie wielkiej czystki.
Zbrodnia katyńska była następstwem dokonanej przez ZSRR wspólnie z Niemcami agresji na Polskę. Od 17 września 1939 r. w ciągu kilkunastu dni Armia Czerwona zajęła terytorium o obszarze około 200 tys. km kw., na którym mieszkało 13 mln osób.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.