Reklama

Elementarz biblijny

Hosanna Synowi Dawida

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z opisów wjazdu Jezusa do Jerozolimy wiemy, że jadącego Jezusa pozdrawiano słowami: „Hosanna Synowi Dawida”. Samo słowo Hosanna brzmi w naszych uszach znajomo, ponieważ powtarzamy je podczas każdej Mszy św. Czy jednak zastanawialiśmy się kiedykolwiek, co to słowo oznacza?

Greckie Hosanna jest transliteracją (zapisem za pomocą greckich liter) hebrajskiego wyrażenia hošî‘ah na’, które można przetłumaczyć jako usilną prośbę o wybawienie („wybawże”). Najbardziej znanym starotestamentalnym tekstem, który zawierał to wyrażenie, był Psalm 118, wiersz 25, gdzie pojawia się skierowana do Boga prośba: „O Panie, wybaw. O Panie, daj nam pomyślność”. Ludzie Starego Testamentu prosili w ten sposób Boga o wybawienie i o wszelką pomyślność, którą tylko On mógł zagwarantować. W judaizmie czasów współczesnych Jezusowi słowa Psalmu 118 nabrały jeszcze nowego wymiaru, ponieważ były śpiewane podczas obchodów świąt Paschy i Namiotów. W tamtym czasie skierowana do Boga prośba o wybawienie wyrażała przede wszystkim oczekiwanie na wyzwolenie ziemi Izraela spod panowania pogan (Rzymian), co wiązało się z oczekiwaniem na przyjście Mesjasza. Możemy to wywnioskować z faktu, że Psalm 118 był często interpretowany przez wyznawców judaizmu w znaczeniu mesjanistycznym. W Nowym Testamencie słowo Hosanna pojawia się tylko w opisie wjazdu Jezusa do Jerozolimy. Przez wprowadzenie starotestamentalnej aklamacji (znanej każdemu pobożnemu Żydowi) w tym kontekście Ewangeliści chcieli pokazać, że oto oczekiwanie wyrażane niegdyś przez psalmistę właśnie teraz się urzeczywistnia. Co ciekawe, Łukasz opuszcza tę aklamację, ponieważ mogła ona być niezrozumiała dla adresatów jego Ewangelii bardziej związanych z kulturą grecką, i zastępuje ją wyrażeniem: „w niebie pokój i chwała na wysokości” (Łk 19, 38).

Okrzykowi „Hosanna” towarzyszy nazwanie Jezusa „Synem Dawida”. Tytuł ten wiąże się z żydowskimi oczekiwaniami na nadejście Mesjasza, który miał pochodzić z królewskiej dynastii. To oczekiwanie miało swoje początki w czasach wygnania babilońskiego. Oczekiwano na kogoś, kto miał ponownie zasiąść na tronie królewskim swego praojca i wyzwolić lud wybrany od tych, którzy go uciskali. Podobnie jak okrzyk „Hosanna”, tak samo i tytuł „Syn Dawida” odnoszony do Jezusa pokazuje, że lud Jerozolimy widział w osobie Jezusa Mesjasza, który wyzwoli naród wybrany z jego ciężkiego położenia. Niestety, wydarzenia, które rozegrały się potem, pokazały, że samą mesjańską godność Jezusa mieszkańcy Jerozolimy pojęli niewłaściwie. Liczyli, że będzie On politycznym przywódcą, który poprowadzi ich do walki. Kiedy natomiast usłyszeli Jego nauczanie, w którym zapowiadał swoją śmierć dla zbawienia wszystkich, dość szybko odwrócili się od Niego i zamiast „Hosanna” zawołali: „Na krzyż z Nim”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2020-03-31 14:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Franciszek: niech Bóg błogosławi Węgrów!

2024-04-25 11:10

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

„Niech Bóg błogosławi Węgrów” - powiedział papież przyjmując dziś na audiencji pielgrzymów z tego kraju, przybyłych, aby podziękować mu za ubiegłoroczną wizytę apostolską w swej ojczyźnie. Obok prymasa Węgier, kardynała Pétera Erdő i przewodniczącego episkopatu Węgier, biskupa Andrása Veresa gronie pielgrzymów obecny był także nowy prezydent kraju Tamás Sulyok.

Ojciec Święty mówiąc o swej ubiegłorocznej pielgrzymce zaznaczył, że przybył jako pielgrzym, aby modlić się wspólnie z węgierskimi katolikami, także za Europę, w intencji „pragnienia budowania pokoju, aby dać młodym pokoleniom przyszłość nadziei, a nie wojny; przyszłość pełną kołysek, a nie grobów; świat braci, a nie murów. Modliłem się za wasz drogi naród, który przez tysiąclecie zamieszkiwał tę ziemię i użyźniał ją Ewangelią Chrystusa. Obyście w modlitwie zawsze znajdowali siłę i determinację do naśladowania, także w obecnym kontekście historycznym, przykładu świętych i błogosławionych, którzy wywodzą się z waszego narodu” - zachęcił papież. Przypomniał, że realizacja daru pokoju „zaczyna się w sercu każdego z nas ... Pokój przychodzi, gdy postanawiam przebaczyć, nawet jeśli jest to trudne, a to napełnia moje serce radością” - stwierdził Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Czas decyzji wpisany…w Boży zegar – o pielgrzymowaniu maturzystów na Jasną Górę

Młodzi po Franciszkowemu „wstali z kanapy”, sprzed ekranów i znaleźli czas dla Boga, a nauczyciele, katecheci, kapłani, mimo wielu obowiązków, przeżywali go z wychowankami. Dobiega końca pielgrzymowanie maturzystów na Jasną Górę w roku szkolnym 2023/2024. Dziś przybyła ostatnia grupa diecezjalna – z arch. katowickiej. W sumie w pielgrzymkach z niemalże wszystkich diecezji w Polsce przybyło ok. 40 tys. uczniów. Statystyka ta nie obejmuje kilkuset pielgrzymek szkolnych.

Najliczniej przyjechali maturzyści z diec. płockiej, bo 2,7 tys. osób. „We frekwencyjnej” czołówce znaleźli się też młodzi z arch. lubelskiej, diecezji: rzeszowskiej, sandomierskiej i radomskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję