Reklama

W prasie i na antenie

"...sami nie wiecie, co posiadacie"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chciałbym dziś zwrócić uwagę Czytelników, że Niedziela wiele miejsca poświęca temu, co dzieje się na Jasnej Górze. Dzieje się tak nieprzypadkowo, gdyż Jasna Góra ma swoje ważne miejsce w Kościele polskim, także w Kościele powszechnym. Poczytujemy więc sobie za zaszczyt, że możemy jej służyć, a przez nią być narzędziem w dłoniach Matki Bożej. Pisząc o tym, co dzieje się na Jasnej Górze, odzwierciedlamy intensywność wiary Polaków, ich nadzieję i ufność pokładaną w Matce Bożej w Jej Cudownym Wizerunku. Dajemy nie tylko informację, ale i wskazówkę, jak i gdzie można szukać ratunku.
Jako redaktor Niedzieli cenię sobie bardzo piękną i jedyną w swoim rodzaju współpracę ze stróżami Jasnej Góry - Ojcami Paulinami. Podziwiam otwartość i życzliwość zwłaszcza obecnego ojca generała - Izydora Matuszewskiego, człowieka wielkiej dobroci i głębokiego ducha, który dobrze rozumie człowieka i misję, jaką w stosunku do niego spełnia Kościół. Bardzo długo redakcyjnie współpracował z Niedzielą były generał Ojców Paulinów - o. Jerzy Tomziński, człowiek o równie niezwykłym uroku osobistym, pogodnym usposobieniu, dużej mądrości i znaczeniu już historycznym. Ojciec Jerzy na bieżąco zamieszczał w Niedzieli informacje z życia Jasnej Góry, dziś jego funkcję przejęli o. Robert M. Łukaszuk i o. Stanisław Tomoń - rzecznicy prasowi Jasnej Góry. Na naszych łamach dostrzec można też o. Stanisława Rudzińskiego, który przybliża sanktuarium od strony jego wartości dla kultury polskiej.
Mówiąc o znaczeniu Jasnej Góry dla Polaków, trzeba też zauważyć Polaków żyjących poza granicami kraju. Największe ich skupiska są w Ameryce. Są oni wprost głodni wieści z Jasnej Góry, która przywodzi im na pamięć wspomnienie ojczystego domu. Często na naszych łamach gości o. Marian Załęcki z Amerykańskiej Częstochowy, który o tej tęsknocie rodaków pisze, prezentując nam jednocześnie życie Polonii skupionej przy tym ośrodku duszpasterskim. Właśnie z myślą o Polonii amerykańskiej zaczęliśmy wydawać nową edycję - "Niedzielę" w Chicago.
Bardzo pięknie i lapidarnie rolę Jasnej Góry w życiu Polaków ujął Ojciec Święty Jan Paweł II, mówiąc o "przykładaniu ucha do jasnogórskich murów", jeśli się chce usłyszeć, jak bije serce tego narodu - poznać jego lęki, niepokoje i troski. Nasza Niedziela "przykłada ucho" do tych murów i przekazuje informacje o Jasnej Górze jako ważnym centrum duchowości, w którym nie tylko krzyżują się drogi duszpasterstwa polskiego, ale też znajdują odzwierciedlenie najważniejsze spośród wydarzeń i zjawisk społecznych w życiu naszego narodu. Zauważmy, że na Jasną Górę przybywają ludzie, którzy nie tylko modlą się, ale też dyskutują w mniejszych lub większych grupach, starając się o obiektywizm w spojrzeniu na sprawy w obliczu Matki Najświętszej i Jej Boskiego Syna. I trzeba w tym widzieć wielką łaskę i błogosławieństwo. Czy zawsze potrafimy docenić skarb, który posiadamy?...
W czasie, kiedy 8-lecie swojego istnienia obchodzi Radio Jasna Góra, a Ojciec Generał przeżywał święto swojego Patrona, pragnę podziękować Jasnej Górze za tę naszą współpracę i życzyć, aby nie ustawała w modlitwie i trudzie dla duchowego wzrastania człowieka. Nam wszystkim zaś życzę docenienia wartości tej perły polskiego Kościoła, z którą wiąże się nasze podążanie ku życiu wiecznemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskupi na Boże Ciało: wartość Eucharystii, jedność, prawo do publicznego wyrażania wiary

2024-05-30 21:50

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Karol Porwich / Niedziela

Znaczenie Eucharystii, uczestnictwo we Mszy świętej, świadectwo wiary, konieczność ewangelizacji, ale także kwestie społeczne takie jak prawo do publicznego wyznawania wiary, miejsce symboli religijnych w przestrzeni publicznej, religia w szkołach czy aborcja były tematem kazań polskich biskupów na uroczystość Bożego Ciała.

Znaczenie Eucharystii

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję