Reklama

Pielgrzymka Maturzystów Diecezji Legnickiej

Po błogosławieństwo do czarnej Madonny

21 marca 2003 r. odbyła się diecezjalna Pielgrzymka Młodzieży Maturalnej na Jasną Górę. W pielgrzymce wzięło udział ok. 5,5 tys. młodzieży z 22 miejscowości. Uczniom towarzyszyli nauczyciele, wychowawcy i katecheci. Mszę św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej pod przewodnictwem Biskupa Legnickiego koncelebrowało 84 kapłanów.

Niedziela legnicka 18/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszy dzień wiosny w środowisku uczniowskim, bardziej znany jako dzień wagarowicza, zapowiadał się w tym roku wyśmienicie. Nie z powodu atrakcji zorganizowanych dla mniej zdyscyplinowanych uczniów w Parku Miejskim, nie przez to, że można było z "czystym sumieniem" pomylić drogę do szkoły z drogą do kawiarni, kina lub zaprzyjaźnionego z naszą szkołą II LO. Dzień ten dla nas - piątoklasistów był wyjątkowy z powodu pielgrzymki maturzystów diecezji legnickiej na Jasną Górę.
W pielgrzymce uczestniczyło 98 uczniów naszej szkoły i 8 nauczycieli. Godz. 4.50. Zaspane oczy, lekka nerwowość w szeregach tych bardziej zniecierpliwionych, związana z wyścigiem o "pole position", czyli tylne siedzenia w autokarze. Dobry humor towarzyszył nam od początku. Jeszcze chwila i już jedziemy. Niektórzy od razu nadrabiają debet snu dzisiejszej nocy, w głosach innych odkryć można nutkę podniecenia i dużo radości. Bardzo przeciętnym tempem dojeżdżamy do autostrady, gdzie wplatamy się w sznur innych autokarów, których celem jest Jasna Góra. W drodze ks. Piotr, nasz katecheta, próbuje wprowadzić nastrój pielgrzymki, odmawiamy jedna dziesiątkę różańca, z tyłu autokaru padają zabawne komentarze, zaczyna się śpiew (niekoniecznie pielgrzymkowych piosenek). Podróż mija nadzwyczaj szybko.
Jesteśmy!! Pierwsze spostrzeżenia: cała masa autokarów na parkingu, wielu pielgrzymów. Jesteśmy pod wrażeniem, a przecież jeszcze nawet nie zawitaliśmy na Jasną Górę. Po dziesięciu minutach małymi grupkami dołączamy do naszych kolegów i koleżanek z innych miejscowości. Dużo tu nas. Młodzi ludzie przeciskają się w wąskich korytarzach kompleksu klasztornego, w ich szeptach słychać podziw dla Sanktuarium Maryjnego. Mijamy długie kolejki do konfesjonałów, przed nami kaplica Matki Bożej Częstochowskiej. Tłum modlących się maturzystów, niezwykła atmosfera. W oczekiwaniu na spowiedź słuchamy katechezy
O godz. 13.00 rozpoczyna się uroczysta Msza św. pod przewodnictwem biskupa legnickiego Tadeusza Rybaka. Kaplica z Cudownym Obrazem już pół godziny wcześniej wypełniona była po brzegi wiernymi. Cała reszta maturzystów uczestniczyła we Mszy św. w bazylice. Słowa otuchy z ust Księdza Biskupa, rozważania o dorosłości, o egzaminie dojrzałości. Wszystko to przyprawione ładnym śpiewem scholi. Komunia św., chwila ciszy i zadumy. Do niektórych właśnie teraz dochodzi myśl, że to już niedługo matura, że jakiś etap życia każdego z nas kończy się bezpowrotnie, a zacznie się następny.
Wchodzimy na mury obronne, słychać komentarze dotyczące oblężenia Jasnej Góry, gdy przechodzimy obok wiernych replik starych armat wojennych.
Pogoda nas nie rozpieszcza. Mimo to na wałach panuje straszny ścisk. Niektórzy z nas prowadzą drogę krzyżową we własnych sercach, inni myślą już tylko o szybkim powrocie do domu, bo zimno okropnie. Wszędzie spotykamy znajome twarze ze szkoły, z legnickich ulic. Pomnik Jana Pawła II, jeszcze modlitwa w jego intencji, zdjęcie pamiątkowe. Wracamy. Zdajemy sobie sprawę z tego, ze braliśmy udział w jakimś szczególnym wydarzeniu w naszym życiu. Znowu żarty, komentarze, krótkie historyjki, ktoś zabłądził, ktoś zasnął na Mszy św. Pada zabawny komentarz: "No! Jasna Góra zdobyta". Każdy na swój sposób wraca szczęśliwy. Szczególnie zapamiętałem zdanie maturzysty, wracającego ze swoimi koleżankami i kolegami do autokaru, które trafnie podsumowuje tę pielgrzymkę: "To był zaszczyt być tu z wami i modlić się w tym wyjątkowym miejscu".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Jak doszło do ustanowienia święta Bożego Ciała?

[ TEMATY ]

Boże Ciało

wikipedia.org

Orvieto, katedra pw. Najświętszej Maryi Panny

Orvieto, katedra pw. Najświętszej Maryi Panny

W dzisiejszej Belgii, w Mont-Cornillion niedaleko Liege (ówczesne Leodium), młoda zakonnica augustiańska Julianna otrzymała w latach 1209-11 objawienia, podczas których Pan Jezus prosił o ustanowienie święta Bożego Ciała. Zwierzyła się z nich swemu spowiednikowi.

Ten jednak zareagował stwierdzeniem: – Po co nowe święto? Ustanowienie Najświętszego Sakramentu obchodzi się uroczyście w Wielki Czwartek, a Eucharystia czczona jest codziennie w odprawianych Mszach św.

CZYTAJ DALEJ

Stanowisko uczestników XXXI Ogólnopolskiej Pielgrzymki Samorządu Terytorialnego na Jasna Górę

2024-05-30 22:45

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

My, przedstawiciele samorządów gmin, powiatów i województw zgromadzeni u stóp Matki Bożej Królowej Polski zwracamy się z apelem do małżeństw i rodzin oraz do osób przygotowujących się do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny, aby z pełnym zaangażowaniem poznawali swoje prawa i obowiązki wynikające z natury małżeństwa

jako trwałego związku kobiety i mężczyzny oraz rodziny będącej podstawową komórką społeczną we współczesnym świecie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję