Reklama

Kościół

Urażona duma pewnego redaktora, czyli bronię abp. Jędraszewskiego

To nie Kościół jest przyczyną odchodzenia od niego, ale dominujący dziś sposób przedstawiania wiary i Kościoła, zwłaszcza w internecie.

Niedziela Ogólnopolska 25/2021, str. 20-21

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najlepsze czasy red. Tomasz P. Terlikowski ma już definitywnie za sobą. Być może jego granie na ultrakatolickiej postawie było tylko grą pozorów. Szymon Hołownia na postawie szczerego katolika, zatroskanego o katolicyzm, też robił karierę, a do czego ona zmierzała, teraz dobrze wiemy. Furia, z jaką Terlikowski zaatakował we wpisie na Facebooku abp. Marka Jędraszewskiego po jego wywiadzie na łamach tygodnika Sieci (nr 23), musi zastanowić, ale przede wszystkim musi się spotkać z odpowiedzią. Zbyt mało reagujemy na rozmaite głupstwa, które się głosi, także te pod szyldem wiary, dlatego stają się one wyznacznikiem postaw i miarą ocen rozmaitych zjawisk. Gdy te głupstwa głoszą ci, którzy się podają za katolików i za obrońców Kościoła, nie tylko jest to przewrotne, ale także antykościelne, a potem jako takie stopniowo się utrwala.

Reklama

Terlikowski zarzuca abp. Jędraszewskiemu, iż jego „poziom oderwania od rzeczywistości jest tak wysoki, że nie wiem od czego zacząć”. Przeczytałem wywiad udzielony przez arcybiskupa krakowskiego i muszę powiedzieć, że dzisiaj, w świecie myślenia ideologicznego, które chlubi się swoją ideologicznością, czyli właśnie oderwaniem od rzeczywistości, tak realistycznie i z taką otwartością mało kto mówi. Chodzi on po ziemi i w pełni realistycznie widzi sytuację Kościoła, m.in. także sytuację dzisiejszej młodzieży. Mocne trzymanie się ziemi jest pierwszym i nieodzownym warunkiem podnoszenia się do nieba i prowadzenia tam innych. Sztuka czytania, czyli „ze zrozumieniem”, jak dzisiaj się dziwnie mówi, jest jednak coraz rzadszą sztuką i Terlikowski nie zdałby egzaminu na podstawowym poziomie maturalnym, ponieważ w wywiadzie udzielonym przez abp. Jędraszewskiego na pewno nie chodzi o to, o czym redaktor mówi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dla uzasadnienia swojej tezy Terlikowski zarzuca abp. Jędraszewskiemu, że nie zna statystyk dotyczących stanu religijności, a zwłaszcza problemu odchodzenia młodych od Kościoła. Z wywiadu wynika coś zupełnie przeciwnego – znajomość stanu faktycznego jest podstawą wypowiedzi arcybiskupa krakowskiego, z tym że – w przeciwieństwie do red. Terlikowskiego – widzi ich przyczynę, którą jest współczesny nacisk ideologiczny na młodzież, a właściwie jej zwodzenie ułudnymi propozycjami. To nie Kościół jest przyczyną odchodzenia od niego, ale dominujący dziś sposób przedstawiania wiary i Kościoła, zwłaszcza w internecie. To jest dzisiaj zasadniczy problem i – moim zdaniem – abp Jędraszewski dobrze ujmuje istotę tego zwodzenia: polega ona na chorej wizji wolności, bo pozbawionej fundamentu etycznego, a więc wizji anty-chrześcijańskiej. Brakuje w niej odniesienia do natury człowieka, do pierwszeństwa i obiektywnego znaczenia prawdy i dobra, do decydującego znaczenia „przygodnych”, czyli uwarunkowanych historycznie, decyzji, które podejmuje człowiek, ponieważ wpływają one nie tylko na całe życie człowieka, ale także na jego wieczność.

Reklama

Redaktor Terlikowski mówi, że w wywiadzie abp. Jędraszewskiego nie rozumie, co znaczy określenie „odzyskiwanie prawości”, zaznacza, że jest to „język z poprzedniej epoki, którego nawet ja do końca nie rozumiem”. Muszę powiedzieć, że to ja nie rozumiem, jak człowiek taki jak Terlikowski, który uważa się za niemal „ostatniego moralistę” w dzisiejszym świecie, nie tylko w Kościele, nie rozumie, co to jest „prawość”, czyli podstawowe pojęcie etyczne. Oznacza ono umiejętne i dojrzałe – to znaczy oparte na obiektywnym porządku moralnym i osobistym, dobrze uformowanym sumieniu, czyli na prawdzie o człowieku – wybieranie dobra i odrzucanie zła. Właśnie tego brakuje dzisiejszej młodzieży, bo tego nie przekazali jej starsi. Już Platon zauważył, że zasady etyczne, czyli prawość, są kształtowane przez rodzinną rozmowę. Gdy abp Jędraszewski mówił o podstawowym znaczeniu rodziny w formacji człowieka i jego kluczowej roli cywilizacyjnej, to właśnie odnosił się do tego zagadnienia. Trwała rodzina to trwały etos.

I jeszcze jedna rzecz. Redaktor Terlikowski mówi, że „robi wszystko, aby jego dzieci miały doświadczenie żywego Kościoła i miały kiedyś za czym tęsknić”. Nie wiem, co on robi w domu, ale nie przypuszczam, aby był jakimś schizofrenikiem obyczajowym, który co innego głosi w domu, a co innego w mediach. To, co robi red. Terlikowski, jest w swoim bezpośrednim wyrazie zohydzaniem Kościoła w oczach wielu ludzi, także młodych. Napisał on, że „spotyka się także z młodymi ludźmi”. Ja też się spotykam i niejednokrotnie słyszę, że ohydę do Kościoła i księży poczuli po lekturze rozmaitych wypowiedzi red. Terlikowskiego. Przeczytałem również jego wywiad z ks. Tadeuszem Isakowiczem-Zaleskim Kościół ma być przezroczysty, w którym jedynie bohater wywiadu został przedstawiony jako ten, który coś zrobił w Kościele w Polsce w ostatnich dziesięcioleciach. Reszta to „ohyda i kłamstwo”, jak czytamy w Apokalipsie (21, 27). Jeśli jednak przyjmie się „pryncypium negacji”, które stało się zasadą wypowiedzi red. Terlikowskiego, to nie dziwi potem jego zastosowanie w konkretnych przypadkach. Nie jestem pewny, czy dzieci red. Terlikowskiego będą tęsknić za Kościołem, o którym się wypowiada.

O red. Terlikowskim abp Jędraszewski w udzielonym wywiadzie powiedział właściwie trzy zdania, ale wystarczyły one, by zdyskredytować całość jego wnikliwej wypowiedzi. Pars pro toto, czyli część wzięta za całość, a więc dokładnie tak jak robią dzieci. A może urażona duma? Wszystko jedno, od redaktora, który gra na ultrakatolickości, można by oczekiwać czegoś więcej.

2021-06-15 11:59

Oceń: +9 -8

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski: nie wolno dalej lekkomyślnie niszczyć naszej narodowej pamięci

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

Nie wolno dalej lekkomyślnie niszczyć naszej narodowej pamięci. Trzeba ją intensywnie odbudowywać w naszych sercach, w naszej modlitwie, w naszych staraniach niezłomnych, by kolejne pokolenia Polaków mogły żyć i być dumne z Polski – mówił w Bazylice Mariackiej abp Marek Jędraszewski. W Krakowie 26 listopada odbyły się po raz czwarty Zaduszki za Żołnierzy Wyklętych – Niezłomnych.

Uroczystość rozpoczęła się „Przemarszem Wyklętych” spod kościoła św. Wojciecha do kościoła Mariackiego w Krakowie. W uroczystym marszu, podczas którego niesiono portrety żołnierzy, uczestniczyły grupy rekonstrukcji historycznej, poczty sztandarowe oraz wojsko. - Nazwano ich "żołnierze wyklęci". Wyklął ich tamten okrutny, ateistyczny i komunistyczny system. Najpierw sponiewierał ich imię, ich - patriotów walczących do końca w sposób nieraz straceńczy o wolność Ojczyzny, nazwano ich zdrajcami i płatnymi agentami imperializmu – mówił w homilii abp Jędraszewski. Jak dodał, żołnierzom odmówiono także prawa do pochówku, aby wykluczyć ich z pamięci narodowej.
CZYTAJ DALEJ

Prof. Roszkowski oczyszczony z zarzutów dot. podręcznika do HiT

2025-12-11 15:41

[ TEMATY ]

prof. Wojciech Roszkowski

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Pozytywny dla prof. Wojciecha Roszkowskiego wyrok sądowy w sprawie dotyczącej podręcznika „Historia i Teraźniejszość”. Sprawę wytoczyli mu rodzice dziecka poczętego dzięki metodzie in vitro.

Rodzice dziecka urodzonego dzięki metodzie in vitro wnieśli pozew przeciwko prof. Wojciechowi Roszkowskiemu z powodu fragmentu podręcznika „Historia i teraźniejszość”. Uważali, że zawarte w nim treści piętnowały dzieci poczęte tą metodą. W związku z tym skierowali sprawę przeciwko autorowi i wydawnictwu, zarzucając naruszenie ich dóbr osobistych.
CZYTAJ DALEJ

Wstydliwa rocznica

2025-12-13 06:12

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

13 grudnia we współczesnej historii Polski zapisał się już podwójnie. Tego dnia wspominamy początek stanu wojennego, który był krwawym zdławieniem „karnawału Solidarności”.

Warto przy tej okazji pamiętać, że na początku ten ruch rozwijał się tak bardzo energicznie dzięki realnej solidarności, tej przez małe „s” między ludźmi, wielkiej nadziei i entuzjazmie wynikającym z oczekiwanej zmiany. Byliśmy my i oni, i ci „oni” zaczęli realnie obawiać się, że sytuacja wymknie im się spod kontroli. Stąd te dwa kluczowe ruchu, czyli zdławienie oporu oraz selekcja opozycji na tę „radykalną” (niebezpieczną dla komunistów, ich losu, władzy i bogactwa) i tę „konstruktywną”. Dokładnie ten podział opisują historycy, ale do dziś może zobaczyć to każdy z nas. Politycy odwołujący się do nurtu antykomunistycznego i „Solidarności” można łatwo podzielić na tych, co się z „wrogiem” dogadali albo z nim współpracowali i na tych, co nie zdradzili pragnienia wolności i mają go w sobie do dziś, gdy wyzwania są inne, acz sprowadzają się do tych samych pytań o suwerenność państwa i wolność obywateli. Jedni chcieli gen. Wojciecha Jaruzelskiego, Czesława Kiszczaka i innych odpowiedzialnych za stan wojenny skazać, a drudzy ich bronili, zapraszali na salony, a później z honorami pochowali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję