Reklama

Nasze zdrowie

Do startu gotowi...

Trwająca od paru dziesięcioleci moda na jogging sprawiła, że jest to obecnie jedna z najpopularniejszych na świecie form aktywności ruchowej.

Niedziela Ogólnopolska 25/2021, str. 58

Giorgio Pulcini/Fotolia.com

Chociaż niektórzy wolą polskie określenie: bieganie, to jednak te pojęcia nie są całkowicie tożsame. Jogging jest jedną z technik biegania, to „trucht, przebieżka, bieg w wolnym tempie, zwykle na świeżym powietrzu z prędkością 7-9 km/h, celem utrzymania i/lub poprawy kondycji fizycznej bez forsownego wysiłku”. O popularności tej formy biegania decyduje fakt, że może ją uprawiać każdy zdrowy człowiek, niezależnie od wieku i płci. Jogging uprawiają dzieci, dorośli i seniorzy. Nie wymaga skomplikowanych urządzeń ani wyposażenia, a co najważniejsze – jest korzystny dla zdrowia i kondycji fizycznej, uprawiany systematycznie pozwala zrzucić zbędne kilogramy, poprawia samopoczucie, redukuje stres.

Decyzja o wyborze tej techniki biegania jako formy swojej stałej aktywności fizycznej wymaga pewnej wiedzy i planu. Warto przed jej rozpoczęciem zrobić podstawowe badania lekarskie – pomogą one wykluczyć przeciwwskazania, którymi są m.in.: schorzenia serca i układu krążenia, przewlekłe choroby układu oddechowego, niewyrównana cukrzyca i znaczna nadwaga. Aby pomysł nie okazał się słomianym zapałem, dobrze jest z góry przewidzieć w cotygodniowym grafiku zajęć czas na treningi oraz wybrać odpowiednie miejsce. Najlepiej jest biegać w parku lub w lesie. Jeżeli takich miejsc nie mamy w pobliżu i nie możemy do nich szybko dotrzeć komunikacją publiczną, autem czy rowerem, unikajmy tras o nawierzchni asfaltowej lub wykonanych z kostki brukowej. Twarde podłoże może doprowadzić do urazów, zwłaszcza kolan i kręgosłupa, korzystne są natomiast drogi bite lub o nawierzchni szutrowej.

Najważniejszym elementem wyposażenia biegacza są dobrze amortyzujące stopę buty sportowe, w które trzeba się zaopatrzyć już na pierwszy trening, i wygodna, dostosowana do warunków pogodowych odzież.

Trzeba przestrzegać kilku zasad: nie wolno biegać na czczo, ale ostatni posiłek przed treningiem powinien być spożyty ok. 90-120 minut wcześniej, należy też pamiętać o nawodnieniu organizmu przed i po treningu, ewentualnie także w jego trakcie.

Reklama

Pierwsze 2-3 treningi służą rozeznaniu własnych możliwości i wypracowaniu długofalowego planu poprawy formy. Bieganie rekreacyjne rozpoczynamy od 10-15-minutowej rozgrzewki, na którą składają się m.in.: skłony, wymachy ramion, podskoki, unoszenie kolan, krążenie bioder; rozgrzewkę kończy spokojny marsz. Przed rozpoczęciem biegania warto poćwiczyć technikę oddychania przeponowego, a w trakcie treningu pamiętać o wyprostowanej sylwetce, co zapewni swobodny przepływ powietrza.

Ważne jest też realistyczne nastawienie i nieoczekiwanie błyskawicznych sukcesów. Organizm stopniowo przyzwyczajamy do zwiększonego wysiłku. Na początek dobrze jest zaplanować półgodzinny trening tak, by 3-4 minuty dynamicznego marszu przeplatać 1 minutą biegu. Jeżeli stwierdzimy, że nie sprawia nam to większych trudności, po kilku treningach czas biegu można zwiększyć do 1,5 minuty, a następnie do 2 minut. Ważne jest, by utrzymać równe tempo na odcinkach biegowych, a na zakończenie przejść do spokojnego marszu, aby uregulować oddech i tętno. W kolejnych tygodniach, w których wydolność organizmu się poprawia, czas biegu stopniowo wydłużamy. Najlepiej jest trenować co drugi dzień, czyli 3-4 razy w tygodniu, ale systematycznie – działanie zrywami nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jeżeli przed rozpoczęciem biegania rekreacyjnego uznamy, że nasza kondycja jest słaba, można trenować marsze nordic walking, które – uprawiane na podobnych zasadach, tj. 3-4 razy w tygodniu – po pewnym czasie przyniosą poprawę formy tak, że można będzie rozpocząć jogging.

2021-06-15 11:59

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: ufność w Bogu podstawą podejmowania dobrych decyzji

2022-12-07 09:30

[ TEMATY ]

Franciszek

materiał prasowy

„Ważne jest to, że naszą ufność pokładamy w Panu wszechświata, który ogromnie nas miłuje i wie, że możemy z Nim zbudować coś wspaniałego, coś wiecznego” – powiedział Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Kontynuując cykl katechez poświęconych rozeznaniu papież wskazał, że jednym ze znaków potwierdzających słuszność podjętej decyzji jest pokój wewnętrzny i ufność w Panu, pozwalająca zrealizować także ambitne cele, wymagające sporego wysiłku.

Franciszek zaznaczył, że jedną z cech wyróżniających dobrego ducha jest fakt, że przekazuje on pokój, który trwa w czasie. Wskazał na powiązanie i poszerzanie się dobra w dziedzinie życia duchowego, ogarniającego z czasem także pozostałe dziedziny naszego życia.

CZYTAJ DALEJ

Nie zmuszać młodych do modlitwy?

Niedziela Ogólnopolska 5/2008, str. 24

[ TEMATY ]

modlitwa

Karol Porwich/Niedziela

Czy może ksiądz napisać odezwę do dorosłych, aby nie zmuszali młodych do modlitwy? Uważam, że modlitwa jest pragnieniem serca i nie powinno się do niej nikogo zmuszać. Mam nadgorliwą babcię, która co parę dni strofuje mnie, że się nie modlę, a niekiedy wręcz klęka przy mnie, żebym się modlił. Przyznam się szczerze, że bardzo mnie to irytuje i przynosi odwrotny skutek. Nie mam najmniejszej ochoty na modlitwę. Uważam, że wiara w Boga jest tylko wtedy prawdziwa, gdy człowiek jest w tym wolny.
Mateusz

CZYTAJ DALEJ

Sztab Generalny: spotkanie świąteczne z korpusem dyplomatycznym i ordynariuszami Wojska Polskiego

2022-12-06 20:56

[ TEMATY ]

wojsko

Karol Porwich/Niedziela

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i nadejścia Nowego Roku gen. Rajmund Andrzejczak, szef Sztabu Generalnego WP spotkał się z attaché wojskowymi, pełniącymi misję dyplomatyczną na terenie Polski. W spotkaniu uczestniczyli ordynariusze Wojska Polskiego. W Warszawie akredytowanych jest ponad 60 zagranicznych przedstawicielstw wojskowych.

Podczas tradycyjnego, corocznego spotkania Szef Sztabu Generalnego podziękował attaché wojskowym za współpracę w mijającym roku, podkreślił konieczność współdziałania na rzecz bezpieczeństwa regionalnego i globalnego oraz w sprawach dalszej pomocy walczącej Ukrainie. – To wielki honor Was gościć. Bardzo doceniam to, że będąc w absolutnie kluczowym historycznym momencie jesteśmy razem, silni i zjednoczeni. Życzę Wam pomyślnych chwil, nadziei i energii, której będziemy potrzebowali w nadchodzącym czasie – powiedział gen. Andrzejczak.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję