Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Ty jesteś Świętym Boga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Określenie Jezusa: „Święty Boga” (tłumaczone także: Święty Boży) na kartach Ewangelii pojawia się trzykrotnie. W przekazach św. Marka i św. Łukasza wypowiada je w synagodze w Kafarnaum człowiek opętany (por. Mk 1, 24; Łk 4, 34). U św. Jana pojawia się ono w ustach św. Piotra (por. J 6, 69). Pierwszy epizod wiąże się z przeciwstawieniem sobie dwóch osób: opętanego, a właściwe złego ducha, który nim owładnął, i Jezusa. Diabeł, zanim podkreśli, że wie, iż Jezus jest Świętym Boga, powie: cóż mamy wspólnego ze sobą? Jezus natomiast nakazuje mu milczenie i wyrzuca go z człowieka. Inny charakter ma epizod odnotowany w tekście Janowym. Wiąże się on z wyznaniem wiary złożonym w imieniu uczniów przez św. Piotra. Apostoł czyni to w chwili, gdy wielu idących za Jezusem opuszcza Go. Gorszą się mową, w której Jezus zapowiedział, że da swoje Ciało i Krew jako pokarm na życie wieczne.

W Biblii słowo „świętość” wiąże się ze sferą oddzieloną od ludzkiej codzienności. Jest to rzeczywistość związana z Bogiem. W przestrzeni materialnej oznacza obszar naznaczony Jego obecnością. Takim była wydzielona część Świątyni w Jerozolimie, do której mógł wchodzić jedynie arcykapłan. Mianem „świętych” określano księgi zawierające słowo Boga. W przypadku ludzi termin ten określał tych, którzy żyli w zażyłości i przyjaźni z Bogiem. Jak Mojżesz czy prorocy pełnili nadaną przez Niego misję. Byli ludźmi, których Bóg uświęcił, czyli obdarzył swą mocą i oddzielił od zła. Określenie Jezusa jako „Świętego Boga” oznacza tym samym, że jest On bliski Bogu. Pełni Jego wolę. Nie ma w Nim żadnej niedoskonałości. Przez Niego można się zbliżyć do Boga. Zwrot „Święty Boga” w ustach ucznia Jezusa stanowi wyznanie, że przez Niego tu, na ziemi, człowiek doświadcza najgłębszej bliskości Boga. Jak arcykapłan, wchodząc do najświętszego miejsca w Świątyni, pośredniczył w spotkaniu ludzi z Bogiem, tak Jezus pośredniczy w ich spotkaniu ze świętością Boga.

Owo pośrednictwo ma jednak zupełnie inny charakter. Nie jest bowiem jedynie pośrednictwem człowieka. W przypadku Jezusa mamy do czynienia z pośrednictwem Syna Bożego, gdyż św. Jan Ewangelista używa określenia „święty” zarówno w stosunku do Jezusa, jak i do Boga Ojca oraz do Ducha Świętego. Takie połączenie wskazuje na jedną, Boską naturę tych trzech Osób. Teologowie określili ową prawdę terminem „Trójca Święta”. Słowo „święty” łączył z Boską naturą Jezusa również św. Łukasz. Podkreśla to w opisie zwiastowania, gdy anioł Gabriel oznajmia, iż Święte, które zrodzi się z Maryi, „będzie nazwane Synem Bożym” (Łk 1, 35). Tym samym określenie Jezusa zwrotem „Święty Boga” wskazuje, że ten, kto spotyka Jezusa, spotyka samego Boga. Jezus jest źródłem świętości, którą jest Bóg. Wiąże się ona zarówno z doskonałością ludzkiego postępowania, jak i z nieprzemijającą pełnią życia, a Jezus uświęca tych, którzy wzorem św. Piotra wyznają wiarę w Niego. Uświęca – to znaczy udoskonala i obdarza życiem wiecznym, które ma w sobie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-08-17 13:39

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Magdalena z ogrodu

[ TEMATY ]

Biblia

elementarz

źródło: wikipedia.org

Fra Angelico, fresk Noli me tangere

Fra Angelico, fresk Noli me tangere

Jest w Biblii księga, w której ani razu nie pada słowo Bóg. Paradoks? Może tak, tym bardziej, że według wielu to najpiękniejsza księga Biblii. Miłosny poemat, któremu nadano tytuł Pieśń nad pieśniami.

Bibliści o nieco romantycznym usposobieniu chętnie utożsamiają Marię Magdalenę przy grobie Jezusa z Oblubienicą, bohaterką Pieśni nad pieśniami. Dlaczego? „Pierwszego dnia po szabacie, wczesnym rankiem, gdy jeszcze było ciemno, Maria Magdalena udała się do grobu i zobaczyła kamień odsunięty” (J 20,1).
CZYTAJ DALEJ

Święci Archaniołowie – Michał, Rafał i Gabriel

Książę niebieski, święty Michale, Ty sprawy ludzkie kładziesz na szale; W dzień sądu Boga na trybunale Bądź mi patronem, święty Michale.
CZYTAJ DALEJ

Na KUL trwa największy w historii remont

2025-09-30 09:53

KUL

Trwa kolejny etap prac związany z remontem Gmachu Głównego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

- Jesteśmy na etapie wykonania około 40% prac w zakresie dostosowania budynku do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych – mówi Krzysztof Targoński. W nowym roku akademickim kształcenie studentów i funkcjonowanie uniwersytetu nadal odbywać się będzie w Collegium Jana Pawła II oraz w Centrum Transferu Wiedzy KUL. Planowo zajęcia dla studentów odbywać się będą na kampusie „Poczekajka” oraz w Collegium Iuridicum. Do Gmachu Głównego, z kultowym dziedzińcem, społeczność akademicka wejdzie najprawdopodobniej za rok. – To jedna z największych gruntownych przebudów Gmachu od momentu jego powstania – mówi mgr inż. Krzysztof Targoński, pełniący obowiązki kierownika Działu Inwestycji i Remontów KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję