Reklama

Kultura

Częstochowa: Finał Festiwalu „Gaude Mater”

"Symfonia Psalmów" Igora Strawińskiego (1882-1971), rosyjskiego kompozytora, pianisty i dyrygenta oraz "III Symfonia – Symphony of Angels" – polskie prawykonanie Pawła Łukaszewskiego, kompozytora, dyrygenta, pedagoga i organizatora życia muzycznego, urodzonego w 1968 r. w Częstochowie, zabrzmiały wieczorem 6 maja w bazylice jasnogórskiej podczas koncertu finałowego 25. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

[ TEMATY ]

Częstochowa

festiwal

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwierając koncert Małgorzata Nowak, dyrektor festiwalu przez 23 lata, podkreśliła, że „to ostatni być może Festiwal Gaude Mater w Częstochowie”. - Nie chcemy dłużej konkurować z rozrywką i pseudokulturą. Przez trzy lata Festiwal przegrywał z takimi inicjatywami jak Festiwal Kultury Alternatywnej FRYTKA OFF czy też „Aleje - tu się dzieje”. – mówiła Małgorzata Nowak.

„Festiwal to nie tylko przeżycie muzyczne, ale duchowe.”- kontynuowała Nowak i wspomniała zmarłego w 2011 r. Krzysztofa Pośpiecha, twórcę i organizatora Festiwalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Małgorzata Nowak przypomniała, że „ idea festiwalu zawsze nawiązywała do słów Jana Pawła II wypowiedzianych podczas VI Światowych Dni Młodzieży w Częstochowie, w 1991 r., że Europa oddycha dwoma płucami: Wschodu i Zachodu”.

Reklama

Warto przypomnieć, że trudne relacje organizatorów festiwalu z władzami lewicowymi Częstochowy trwają od lipca 2012 r., kiedy prezydent Częstochowy wszczął procedurę odwołania Małgorzaty Nowak ze stanowiska dyrektorki Ośrodka Promocji Kultury "Gaude Mater". Ponadto władze miasta podjęły decyzję o przeprowadzeniu reorganizacji ośrodka i przekazaniu organizacji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" pod kuratelę Filharmonii Częstochowskiej. W 2013 r. po raz pierwszy organizatorem festiwalu było Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało go po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Małgorzata Nowak otrzymała podziękowania od Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater za organizowanie Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie przez 23 lata.

Podczas koncertu finałowego wystąpili: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Chór Filharmonii Częstochowskiej im. B. Hubermana „Collegium Cantorum”, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, Chór Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, pod dyrekcją Adama Klocka.

„Symfonia psalmów” na chór i orkiestrę z 1930 r. jest świadectwem religijnego nawrócenia kompozytora Igora Strawińskiego po śmierci przyjaciela – Diagilewa, porównywanym do najpiękniejszych utworów religijnych Jana Sebastiana Bacha i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

"III Symfonię – Symphony of Angels" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną Paweł Łukaszewski napisał w ramach Stypendium miasta Warszawy w roku 2010. Utwór składa się z dwóch części. Teksty zostały wybrane z następujących źródeł: I i II Księga Henocha (z apokryfów Starego Testamentu), dokumenty IV Soboru Laterańskiego (1215) i I Soboru Watykańskiego (1869-1870) oraz Katechizm Kościoła Katolickiego.Dobór tekstów poprzedzony był żmudnymi poszukiwaniami i studiowaniem literatury angelologicznej oraz starych ksiąg apokryficznych.

Reklama

Anna Mikołajczyk-Niewiedział - ukończyła klasę śpiewu Małgorzaty Marczewskiej w Akademii Muzycznej w Warszawie. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach poświęconych wykonawstwu muzyki dawnej i prowadzonych, m.in. przez Evelyn Tubb i Andrew Kinga. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej „dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej” na 11. Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej artystka poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej.

Chór Filharmonii Częstochowskiej im. B. Hubermana „Collegium Cantorum jest 24-osobowym, zawodowym chórem mieszanym. Powstał w 1987 roku jako autorski pomysł jego założyciela i do dziś kierownika Janusza Siadlaka. Początkowo działał pod patronatem częstochowskich wyższych uczelni - Wyższej Szkoły Pedagogicznej, a potem Politechniki Częstochowskiej. W latach 2008-2011 był projektowym chórem współfinansowanym przez Samorząd Miasta Częstochowy. Od września 2012 roku „Collegium Cantorum” jest zespołem artystycznym Filharmonii Częstochowskiej. Chór koncertował w wielu miastach Polski i Europy. W trakcie podróży artystycznych odwiedził także Argentynę, Urugwaj, Chiny i USA, odnosząc wszędzie duże sukcesy. „Collegium Cantorum” jest organizatorem wielu muzycznych projektów, w tym Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów. Repertuar chóru jest bogaty i zróżnicowany – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne.

Reklama

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej rozpoczęła działalność w marcu 1945 roku jako drugi zespół orkiestrowy w powojennej Polsce. W 1965 roku przeniosła się do swojej nowej siedziby, która służy jej do dziś. W ciągu 70 lat działalności Orkiestra była gospodarzem i organizatorem wielu festiwali: Polskiego Festiwalu Skrzypcowego, Ogólnopolskiego Festiwalu Jeunesses Musicales „Pro Musica”, Festiwalu „Ars Chori”, Częstochowskich Spotkań Gitarowych i przez jedną edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Z Orkiestrą występują wybitni polscy dyrygenci i soliści, a także artyści zagraniczni, m.in. Joshua Bell (USA), Vadim Repin (Rosja), Evelyn Glennie (Szkocja) i Midori (Japonia).

Chór Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina działa nieprzerwanie od 1969 roku. Liczy około 50 osób, a dla potrzeb bardziej rozbudowanych utworów występuje w powiększonym składzie. Początkowo pracował pod kierownictwem Tomasza Szymańskiego, w latach 1982–2011 prowadził go Marek Jaszczak, a w sezonie 2011/2012 chórmistrzem został Dawid Ber, ceniony łódzki dyrygent, doświadczony w kierowaniu różnorodnymi zespołami wokalnymi.

Chór dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok, przeznaczonych dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych oraz a cappella. Chór odbył wiele zagranicznych tournées, występując m.in. we Francji, Belgii i Austrii. W tym roku Festiwal Gaude Mater gościł takie sławy jak m. in. Arvo Pärt, estoński kompozytor muzyki chóralnej i instrumentalnej, Włodek Pawlik, znany pianista jazzowy czy też hiszpański gitarzysta flamenco Paco Pena.

Patronat nad 25. Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Sakralnej „Gaude Mater objęli: prof. Małgorzata Omilanowska – minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojciech Saługa – marszałek Województwa Śląskiego, abp Stanisław Gądecki – przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski oraz abp Wacław Depo – metropolita częstochowski.

Głównym organizatorem festiwalu było Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Współorganizatorami festiwalu byli: Kuria Metropolitalna w Częstochowie, Klasztor oo. Paulinów na Jasnej Górze, Stowarzyszenie Musica Sacra w Warszawie, Stowarzyszenie Kapela Jasnogórska, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”, Filharmonia Częstochowska im. B. Hubermana, Polski Chór Kameralny w Gdańsku, Poznański Chór Kameralny, Miejski Dom Kultury w Radomsku, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie, Parafia św. Zygmunta w Częstochowie oraz Freundeskreis Abtei Brauweiler (Niemcy).

2015-05-06 21:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Muzyczne świątynie świata” - prapremierowy koncert na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie

[ TEMATY ]

festiwal

Gaude Mater

Prapremierowy koncert „Muzyczne świątynie świata” zespołu Marii Pomianowskiej zabrzmi dzisiaj wieczorem w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie, w kolejnym dniu 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Koncert wpisuje się w założenia programowe festiwalu, który od początku promuje muzykę różnych religii i kultur.

Uczestnicy wydarzenia wysłuchają Mohammad Rasouli z Iranu, Adeb Chamoun z Syrii oraz Karolinę Matuszkiewicz. Artyści zaprezentują kompozycje polskie, perskie, indyjskie i afrykańskie. Ponadto w programie znajdą się dwa prawykonania kompozycji Marii Pomianowskiej: „Podróż” oraz „Harmonia Dźwięku”.
CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie ws. ks. Dominika Chmielewskiego

2025-08-29 17:57

[ TEMATY ]

salezjanie

publikacja

Salezjanie Inspektoria Pilska

W związku z dzisiejszą publikacją Gazety Wyborczej pt. „Zamiast do Jezusa zaprowadził ją do łóżka. Co skrywa znany ksiądz Dominik Chmielewski”, autorstwa redaktora Piotra Żytnickiego, działając w imieniu Inspektorii Pilskiej Towarzystwa Salezjańskiego, pragniemy przedstawić następujące stanowisko.

Zgromadzenie Salezjańskie potraktowało sprawę wynikającą ze zgłoszenia bohaterki przedmiotowej publikacji z należytą powagą i odpowiedzialnością. Bezpośrednio po otrzymaniu listownego zawiadomienia, niezwłocznie podjęto działania zgodne z obowiązującymi procedurami — przyjęto formalne zgłoszenie, zabezpieczono przekazane materiały dowodowe oraz skierowano sprawę do dalszego rozpoznania. W trosce o transparentność i bezstronność, na wniosek władz Zgromadzenia, przeprowadzenie tzw. postępowania wstępnego zostało powierzone niezależnemu organowi — Sądowi Biskupiemu w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Rzeszowskie obchody rocznicy powstania "Solidarności".

2025-09-04 21:50

Żaklina Kocaj-Szeliga

Msza św. w rzeszowskiej farze

Msza św. w rzeszowskiej farze

Rzeszowska Fara ma jednak znaczenie szczególne, bo od początku istnienia „Solidarności” była miejscem sprawowania nabożeństw i modlitw jej działaczy i sympatyków.

W homilii ks. prał. S. Słowik odwołał się do dziejów „Solidarności”, ale także do wydarzeń, które poprzedziły jej powstanie – do wyboru kard. Karola Wojtyły na papieża, do pielgrzymek Jana Pawła II do ojczyzny, zwłaszcza tej pierwszej, z czerwca 1979 r., podczas które padły inspirujące do działania słowa: „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi”. Nawiązując do czasów współczesnych, kaznodzieja zadał pytanie, co o wydarzeniach sierpnia ’80 wiedzą dzieci i wnuki twórców i działaczy „Solidarności”? Przypomniał, że «powstanie „Solidarności” to była prawdziwa Ewangelia – Polacy stanęli pod krzyżem! I zwyciężyli, żeby Polska była Polską!”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję