Reklama

Wiara

Homilia

Radujcie się zawsze w Panu!

Niedziela Ogólnopolska 50/2021, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tradycji liturgicznej Kościoła katolickiego trzecia niedziela Adwentu nosi nazwę „Gaudete”, czyli „Radujcie się”. W tym dniu kapłan może włożyć szaty liturgiczne koloru różowego, które oznaczają radość z przyjścia Chrystusa i daru odkupienia. Po 2 tygodniach adwentowego oczekiwania, a więc w połowie całego okresu Adwentu, uświadamiamy sobie, że Ten, którego przyjście upamiętnia rychłe Boże Narodzenie, już przyszedł i jest z nami sakramentalnie obecny.

Nie jesteśmy zatem w sytuacji starotestamentowego Izraela, dla którego przyjście Mesjasza było sprawą wyczekiwanej przyszłości, lecz od ponad 2 tys. lat żyjemy w rzeczywistości zbawczej, którą zapoczątkował Jezus Chrystus. Sprawia to, że tym pełniej włączamy się w radosny hymn proroka Sofoniasza. Jego trzon stanowi mocne zapewnienie skierowane pod adresem Jerozolimy: „Oddalił Pan wyroki na ciebie, usunął twego nieprzyjaciela”. Adwent, gdy jest przeżywany prawdziwie po chrześcijańsku, potwierdza, że zło i grzech, czyli najwięksi nieprzyjaciele człowieka i ludzkości, zostali pokonani. Osobiste zwycięstwo nad nimi każdej i każdego z nas dokonuje się na drodze szczerego nawrócenia oraz pokuty i przyjęcia przebaczenia ofiarowanego przez miłosiernego Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wezwanie do głębokiej radości dominuje także w czytaniu wyjętym z Listu św. Pawła Apostoła do Filipian. Z jednej strony taka radość zmienia człowieka, gdyż bierze się ze świadomości bliskości i dobroci Boga, który jest bogaty w miłosierdzie. Z drugiej strony – stanowi zobowiązanie do okazywania miłosierdzia naszym braciom i siostrom, dzięki czemu dojrzałym owocem radości jest wyrozumiała łagodność. Wołanie: „Pan jest blisko!” – wskazuje na bliski horyzont wyznaczony przez liturgię: Boże Narodzenie nastąpi wkrótce, a zarazem dobitnie przypomina, że Bóg jest zawsze blisko tych, którzy Mu ufają. Nie możemy więc poprzestać na oczekiwaniu na święta, gdyż w każdej sprawie i zawsze powinniśmy się zwracać do Boga i otwierać na Jego dobrodziejstwa. Owocem radości jest również pokój Boży, osiągany nie przez doraźne, doczesne wysiłki i zabiegi, lecz dzięki głębokiej przemianie serca umożliwiającej zjednoczenie z Bogiem. Święty Paweł zapewnia, że taki pokój, który „przewyższa wszelki umysł, będzie strzegł waszych serc i myśli w Chrystusie Jezusie”.

W połowie dorocznego Adwentu powinno nam towarzyszyć pytanie zadawane Janowi Chrzcicielowi przez tłumy masowo przybywające nad Jordan: „Cóż mamy czynić?”. W naszych czasach to pytanie coraz częściej jest zagłuszane, odsuwane na daleki plan, a nawet kontestowane jako niewygodne i psujące dobre samopoczucie ludzi, którzy polegają wyłącznie na sobie. Dlatego trzeba tym bardziej zapytać, co jest ważniejsze: jak przeżyć czy jak żyć? Koncentrując się na przeżyciu, zubożamy naszą egzystencję do wymiarów i uwarunkowań tego świata, w który trwale zostały wpisane przemijanie i przejściowość. Decydując się natomiast na to, by nasze życie miało sens wykraczający poza doczesność, otwieramy się na perspektywy wieczności umożliwionej przez narodziny Syna Bożego oraz Jego śmierć i zmartwychwstanie. Przedstawiciele poszczególnych zawodów i stanów otrzymywali od Jana Chrzciciela wskazania skierowane właśnie do nich. Nie inaczej powinno być również w okresie Adwentu. Wprawdzie jako wyznawcy Jezusa Chrystusa wszyscy mamy wspólne powołanie i przeznaczenie, ale różnymi drogami zmierzamy do Boga i dlatego potrzebne są osobiste zaangażowanie, roztropność i wytrwała cierpliwość.

2021-12-07 11:15

Ocena: +25 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Skarbiec naszego serca

Słowo Boże odczytywane i rozważane w VIII niedzielę zwykłą w roku C wprowadza nas w klimat obecnego tygodnia, który od środy zapoczątkuje czas przygotowania paschalnego, a więc okres liturgiczny wiodący ku Misterium Paschy. Wiemy przecież, że każda niedziela jest „małą Wielkanocą”, a jej źródło wypływa z tego dnia, gdy Chrystus zmartwychwstał.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Film "Brat Brata" o Jerzym Marszałkowiczu [Zaproszenie na premierę]

2024-05-12 15:18

Agnieszka Bugała

br. Jerzy Adam Marszałkowicz

br. Jerzy Adam Marszałkowicz

13 maja o godz. 16:30 w Kinie “Nowe Horyzonty” we Wrocławiu odbędzie się premiera filmu “Brat brata” w reżyserii Andrzeja Kotwicy. O filmie poświęconym Jerzemu Marszałkowiczowi opowiada ks. Aleksander Radecki.

Osoby skupione wokół tej produkcji długo zastanawiały się, jaki tytuł nadać temu filmowi: - Toczyła się bardzo burzliwa dyskusja wśród wszystkich zainteresowanych i był cały szereg innych propozycji. Ostatecznie zwyciężyła koncepcja “Brat brata”. Warto tu zaznaczyć, że odpowiednie nazwanie “Jureczka” było trudne. Z jednej strony chodził w sutannie, ale my wiemy, że święceń nie miał. W Towarzystwie Pomocy Brata Alberta Chmielowskiego nazywano go bratem. Podopieczni nazywali go różnie. Nazywali go m.in “ojczulkiem”. Sam tytuł: “Brat brata odczytuje podwójnie. Brat w kontekście jego relacji z bezdomnymi mężczyznami, bo głównie się nimi zajmował i brat św. br. Alberta Chmielowskiego. Nie da się ukryć, że tak jak znałem ks. Jerzego Marszałkowicza, dla niego ideałem niemal we wszystkim był św. brat Albert Chmielowski i zawsze się odwoływał do niego - zaznaczyl ks. Radecki, dodając: - I w swoim stylu nie chciał zgubić tego sposobu potraktowania bezdomnego. Brat Albert Chmielowski widział Chrystusa sponiewieranego w tych bezdomnych. Więc stąd moim zdaniem tytuł: “Brat Brata” - brat brata świętego Alberta Chmielowskiego i brat brata bezdomnego. Tak ja rozumiem ten tytuł.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję