Reklama

Wiara

Zrozumieć Mszę św.

Co oznacza sformułowanie „zgromadzenie eucharystyczne”?

Niedziela Ogólnopolska 17/2022, str. VII

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

GK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika:
Co oznacza sformułowanie „zgromadzenie eucharystyczne”?

Chrześcijanie stanowią lud, są „zgromadzeniem” (odpowiednik ecclesia, kościoła) zwołanym przez Boga: nie mogą nie odpowiedzieć na to powołanie, aby zrozumieć kim są, aby być samymi sobą, aby się zrealizować.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chrześcijanie rozumieją, realizują samych siebie i wzrastają jako święty lud boży, celebrując Eucharystię. Zbierają się razem, aby słuchać słowa Bożego (wiara rodzi się ze słuchania, poprzez słuchanie też wiara się odżywia), aby poprzez Eucharystię uczestniczyć w zwycięstwie Chrystusa nad grzechem i nad śmiercią.

Chrześcijanie są ludem świętym, zrodzonym ze zmartwychwstania Chrystusa i co osiem dni zbierają się razem, aby nabierać świadomości siebie samych, aby umacniać swoją jedność i intensyfikować swoją komunię z Bogiem w Chrystusie. To zgromadzenie w sposób uprzywilejowany i określony konkretyzuje się w Eucharystii, w Wieczerzy zmartwychwstałego Pana. Tak więc pierwszym znakiem wyróżniającym niedzielę jest zgromadzenie, nie Eucharystia. Zamiast mówić o „Mszy Świętej o godz. 12” należałoby mówić o „zgromadzeniu chrześcijan na Eucharystię”.

Reklama

Eucharystia zakłada zgromadzenie, zebranie się chrześcijan jako „Kościoła”, podobnie jak zastawiony stół zakłada grono zaproszonych gości. Bez zgromadzenia nie można celebrować Eucharystii, ponieważ tym, kto celebruje (podmiot celebracji), czyli działa od początku do końca, jest właśnie zgromadzenie, tyle że pod kierownictwem kapłana, nazywanego przez ten sam sobór „przewodniczącym”: „Modły skierowane do Boga przez kapłana, który przewodniczy zgromadzeniu zastępując osobę Chrystusa, są wypowiadane w imieniu całego ludu świętego i wszystkich obecnych” (KL 33).

Eucharystia jest czynnością wspólnotową, całego zgromadzenia kościelnego, jest działaniem wspólnym, nie zaś słuchaniem ani samym tylko patrzeniem się: nie ma widzów, lecz wszyscy są włączeni i w pewien sposób współodpowiedzialni. Msza Święta nie jest Mszą księdza, on nie ma jej „recytować”, lecz ma jej przewodniczyć. To nie on ma wykonywać wszystkie części; są funkcje lub części, które przynależą do wszystkich (odpowiedzi, aklamacje, niektóre śpiewy, niektóre modlitwy itd.); inne należą do określonych posług, takich jak lektor dla proklamowania słowa, akolita do pomocy kapłanowi przy ołtarzu, kantor do kierowania śpiewami. (...) „Iść na zgromadzenie” jest bardziej poprawnym zdaniem niż „iść na Mszę Świętą”, zaś spełnianie swej powinności wewnątrz zgromadzenia jest najwłaściwszym sposobem uczestniczenia w Eucharystii, aby móc stwierdzić, że „celebrujemy Eucharystię”.

Pozostawanie w komunii z braćmi jest pierwszym warunkiem pozostawania w komunii z Bogiem. Bóg pragnie, byśmy byli zgromadzeni i zjednoczeni, tak jak ojciec pragnie, by jego dzieci były zjednoczone. Rodzina nie może pozostać przez dłuższy czas zjednoczona, jeśli regularnie się nie gromadzi.

Nie można pominąć Kościóła-zgromadzenia, aby spotkać się z Bogiem. On chce, byśmy byli zjednoczeni, ponieważ do wszystkich razem kieruje swoje słowo oraz obdarza nas chlebem życia, aby uczynić wszystkich jednym ciałem i jednym duchem w Chrystusie. (...) Chrześcijanin ma dawać oczywisty, konkretny znak tego, iż stanowi cząstkę zgromadzenia kościelnego, uczestniczyć w ruchu tego zgromadzenia i w akcji celebratywnej, czuć się jako żywy członek Ciała Chrystusa, jakim jest Kościół..

Fragment z książki Rinaldo Falsiniego, Gesty i słowa Mszy świętej, Wydawnictwo Franciszkanów Bratni Zew, Kraków 2022

2022-04-19 09:24

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co oznacza, że Bóg jest wszechmocny?

Niedziela Ogólnopolska 28/2022, str. 18

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Karol Porwich/Niedziela

Pytanie czytelnika: Co oznacza, że Bóg jest wszechmocny? Tak wielu ludziom trudno jest myśleć o tym, że Bóg jest wszechmogący, gdy patrzą na krzyż Chrystusa, na cierpienie i zło obecne w dzisiejszym świecie. Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina: „Spośród wszystkich przymiotów Bożych Symbol wiary wymienia tylko wszechmoc Bożą; wyznanie jej ma wielkie znaczenie dla naszego życia. Wierzymy, że wszechmoc Boża jest powszechna, ponieważ Bóg wszystko stworzył, wszystkim rządzi i wszystko może; jest miłująca, ponieważ Bóg jest naszym Ojcem; jest tajemnicza, ponieważ tylko wiara może ją rozpoznać, gdy «w słabości się doskonali» (2 Kor 12, 9)” (n. 268). Równocześnie „niekiedy Bóg może wydawać się nieobecny i niezdolny do przeciwstawienia się złu. Bóg Ojciec objawił jednak swoją wszechmoc w sposób najbardziej tajemniczy w dobrowolnym uniżeniu i w zmartwychwstaniu swego Syna, przez które zwyciężył zło” (KKK, 272). Niezwykłe świadectwo o wszechmocy Boga w bardzo trudnej sytuacji życia daje biblijny Hiob: „Wiem, że Ty wszystko możesz, co zamyślasz, potrafisz uczynić” (Hi 42, 2).
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: indoktrynacja jest niemoralna

Katolicka Nauka Społeczna powołana jest do dostarczenia kluczy interpretacyjnych, które wprowadzają dialog między nauką a sumieniem, dając tym samym zasadniczy wkład w wiedzę, nadzieję i pokój – wskazał Ojciec Święty podczas spotkania z członkami Fundacji Centesimus Annus Pro Pontifice. W Rzymie odbywa się doroczna międzynarodowa konferencja i zgromadzenie ogólne.

Indoktrynacja jest niemoralna, gdyż „uniemożliwia krytyczne myślenie, narusza świętą wolność sumienia – nawet jeśli jest ono błędne – i zamyka się na nowe refleksje, bo odrzuca ruch, zmianę, ewolucję idei wobec nowych wyzwań” – powiedział Papież. Nauczanie Kościoła zaś jest poważną, spokojną i rygorystyczną refleksją; ono chce nas nauczyć jak zbliżać się do sytuacji i do ludzi. „To właśnie poważne podejście, rygor i spokój są tym, czego należy uczyć się z każdej doktryny – również Katolickiej Nauki Społecznej” – dodał Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: duchowny zawieszony po zarzutach dotyczących posiadania i udzielania substancji

2025-05-17 11:36

[ TEMATY ]

komunikacja

Archidiecezja Warszawska

Red.

- Władze archidiecezji niezwłocznie podjęły decyzję o jego zawieszeniu we wszystkich czynnościach duszpasterskich - poinformował ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik prasowy Archidiecezji Warszawskiej, w związku z zatrzymaniem jednego z duchownych pod zarzutem posiadania oraz udzielania substancji psychoaktywnej.

Duchowny Archidiecezji Warszawskiej został zatrzymany w ubiegłym tygodniu. Jak poinformowała prokuratura, usłyszał zarzuty dotyczące posiadania oraz nieodpłatnego udzielenia mefedronu. Po zatrzymaniu, zgodnie z decyzją władz kościelnych, został zawieszony we wszystkich czynnościach duszpasterskich, w tym w sprawowaniu sakramentów, do czasu pełnego wyjaśnienia sprawy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję