Reklama

Niedziela plus

Diecezja Tarnowska

Zasługują na uwagę

Liczące ok. 600 lat figury, przedstawiające świętych biskupów, można podziwiać po gruntownej konserwacji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas wernisażu w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie zostały zaprezentowane gotyckie rzeźby, które odzyskały swe piękno w ramach realizowanego w 2022 r. projektu konserwatorskiego. Są to figury pochodzące z Biecza, Czarnego Potoku oraz Iwkowej. Ich historię przybliżył ks. dr Piotr Pasek – dyrektor muzeum. Z kolei autorki prac konserwatorskich – Maja Potrawiak i Katarzyna Dobrzańska – przybliżyły proces renowacji rzeźb.

Zmiany

Prezentując figurę biskupa z Iwkowej, Katarzyna Dobrzańska poinformowała, że w ramach konserwacji usunęła m.in. kilka warstw przemalowań, w wyniku czego udało się dotrzeć do fragmentów warstwy gotyckiej. – Fragmenty polichromii zostały przeze mnie uzupełnione w sposób zachowawczy, żeby nie rekonstruować całości, a jedynie wydobyć zachowane kolory – wyjaśniła. Dodała, że uzupełniła srebrzenia na ornacie biskupa. I podkreśliła: – Teraz ta warstwa dekoracyjna w większym stopniu przypomina nam to, co prawdopodobnie można było oglądać w średniowieczu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Konserwację rzeźby świętego biskupa z Biecza przeprowadziła Maja Potrawiak. Zwróciła ona uwagę na potrzebę usunięcia warstwy, która powstała w wyniku przeprowadzonych w pierwszej połowie XX wieku prac zabezpieczających figurę przed drewnojadami. Poinformowała, że w ramach wykonanej pracy m.in. oczyszczono rzeźbę i zatrzymano proces niszczenia. Udało się też odkryć artefakty pierwotnej warstwy malarskiej. Konserwatorka zaznaczyła: – Komisji konserwatorskiej zależało na uszanowaniu historii tego obiektu i zachowaniu jego autentyczności.

Rzeźba świętego biskupa z Czarnego Potoku, w ramach prac konserwatorskich, została z kolei oczyszczona z zabrudzeń i wcześniej nałożonych powłok zabezpieczających. – Dokument historyczny w postaci tej rzeźby będzie zachowywany dla przyszłych pokoleń – zaznaczyła Katarzyna Dobrzańska i dodała: – Dzięki temu procesowi można zaobserwować, jak figura biskupa została wykonana i jakie walory artystyczne ją charakteryzują.

Reklama

Zachowawcza i twórcza

Z przedstawionej relacji ze zrealizowanego projektu wynika, że dzięki pracom konserwatorskim możliwe stały się spowolnienie procesu niszczenia i częściowe odtworzenie dawnego wyglądu rzeźb. Jak podkreślano, uzupełnione zostały tylko niektóre brakujące elementy, co jest zgodne z zasadą konserwacji zachowawczej.

W wernisażu uczestniczyło wiele osób, m.in. Robert Kowalski – szef sądeckiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków i Marta Nikiel – historyk sztuki z rzeszowskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, która przyznała, że prezentowane rzeźby przed konserwacją były zaniedbane. I podkreśliła: – Panie konserwatorki wiedziały, w którym momencie się zatrzymać. To nie jest wyłącznie konserwacja zachowawcza. Jest ona także troszeczkę twórcza, ale nie wykracza poza ustalone ramy. Marta Nikiel pogratulowała dyrekcji muzeum zrealizowanego projektu. Stwierdziła, że odnowione rzeźby zasługują na uwagę zwiedzających.

Gotyckie rzeźby są prezentowane w Domu Mikołajowskim, a w przyszłości znajdą się na wystawie stałej muzeum. Prace konserwatorskie zostały zrealizowane dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w wysokości 70 tys. zł oraz wkładowi własnemu diecezji tarnowskiej w wysokości 20 tys. zł.

2023-01-03 13:52

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jesteśmy uczestnikami

Niedziela Plus 15/2023, str. IV-V

[ TEMATY ]

Tarnów

diecezja tarnowska

Karol Porwich/Niedziela

To jest całość; począwszy od Wieczernika aż do Poranka Wielkanocnego kroczymy za Jezusem – przekonuje w rozmowie z Niedzielą bp Leszek Leszkiewicz.

Maria Fortuna-Sudor: Księże Biskupie, jakie wspomnienia z dzieciństwa i młodości, związane z przeżywaniem Wielkiego Tygodnia, w tym Wielkanocy, zachował Ekscelencja?

Bp Leszek Leszkiewicz: Moja rodzina zawsze uczestniczyła w liturgii Wielkiego Tygodnia, a wcześniej w wielkopostnych rekolekcjach w parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Rzepienniku Biskupim. Mieliśmy taki zwyczaj, że od Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek do Wielkanocnego Poranka w naszym domu obowiązywał post – jedliśmy skromnie i mało. Toteż śniadanie wielkanocne bardzo nam smakowało, chociaż dla dzieci nawet wtedy był trudny moment – trzeba było zjeść odrobinę chrzanu. Babcia tłumaczyła, że na pamiątkę cierpień Pana Jezusa należy się umartwić, zanim doświadczymy radości zmartwychwstania. A w Wielki Piątek i Wielką Sobotę nie można było oglądać telewizji, słuchać radia.

CZYTAJ DALEJ

Jestem, który Jestem

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 15, 1-8.

Niedziela, 28 kwietnia. Piąta niedziela wielkanocna

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Wiosna organowa

2024-04-28 10:52

materiały prasowe

W archikatedrze lubelskiej rozpoczyna się kolejna edycja „Lubelskiej Wiosny Organowej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję